امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403

Tuesday 14 May 2024

انواع قفل هوشمند

1403/02/01
کد خبر : 48
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 246 نفر

به عنوان یک صاحب خانه، باید تا جای ممکن از امنیت خانه خود مطمئن شوید. یک روش برای انجام این کار نصب قفل‌های هوشمند (دیجیتال) بر روی درب ورودی است. قفل دیجیتال این امکان را به ما می‌دهد که از یک لایه مستحکم امنیتی برای خانه یا شرکت یا هر محل مورد نظری، برخوردار شویم.

قفل‌های هوشمند به این صورت کار می‌کنند که با برنامه نویسی و ثبت اطلاعات مالک آن، از ورود افراد متفرقه جلوگیری کرده و تنها به کسانی اجازه عبور می‌دهند که مالک به آنها دسترسی داده باشد. اگر قصد خرید یک قفل هوشمند و فراهم کردن امنیت برای خانه یا اداره خود را دارید، این مطلب برای شما نوشته شده است؛ در ادامه انواع قفل‌های هوشمند را برای شما معرفی می کنیم. سپس نحوه کارکرد هرکدام از آنها را به شما توضیح می‌دهیم تا بتوانید در خرید خود بهترین تصمیم را بگیرید.

قفل هوشمند کارتی

در اولین بررسی مدل‌های مختلف قفل هوشمند، به سراغ قفل‌های هوشمند کارتی می‌رویم که اکثرا در آموزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و از همه مهمتر در هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. عملکرد این نوع قفل هوشمند به مانند کارت مترو است که با شناسایی فرکانس رادیویی، اشیا و افراد را تشخیص می‌دهد. یک مزیت قفل‌های کارتی که منجر به محبوبیت آنها در هتل‌ها شده است برنامه ریزی مجدد آن برای هر مهمان است. همچنین می‌توان ورود و خروج افراد را توسط این نوع قفل، کنترل کرد.

قفل هوشمند اثر انگشتی

 

این مکانیزم در اکثر ادارات یافت می‌شود؛ جایی که کارکنان باید برای ورود، اثر انگشت خود را بر روی دستگاه بگذارند تا قفل هوشمند با اسکن و تطابق اثر انگشت ثبت شده در سیستم، هویت آنها را تایید کند. استفاده از قفل هوشمند اثر انگشتی مختص به ادارات نیست. تنها نکته‌ای که راجع به قفل اثرانگشتی باید گفت این است که شاید عملکرد آن در آب و هوای شرجی به خوبی نقاط دیگر نباشد، بنابراین اگر در منطقه‌ای شرجی زندگی می‌کنید نیم نگاهی به گزینه‌های دیگر داشته باشید یا فراموش نکنید که همیشه چند عدد دستمال کاغذی همراه خود داشته باشید. البته این نقض در قفل‌های برخی برندها نظیر تنسر لاک به هیچ وجه وجود ندارد و در آب و هواهای مرطوب و شرجی نیز به راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.

 قفل هوشمند رمزی

شناخته شده‌ترین قفل از میان قفل‌های دیجیتالی، متعلق به قفل رمزی یا همان عددی است. نه تنها عنوان شناخته شده‌ترین سیستم امنیتی را به نام خود کرده است، بلکه دارای بیشترین میزان استفاده میان مابقی مدل‌ها‌ست. قفل هوشمند رمزی یک صفحه کلید لمسی دارد که شماره ‌های 1 تا 9 بر روی آن قرار گرفته‌اند. برای باز کردن این نوع قفل، صاحب‌خانه باید پسورد آن را وارد کند تا درب باز شود.

این نمونه قفل، نیازمند کارت عبور فیزیکی نمی‌باشد؛ زیرا که صفحه کلید به عنوان سیستم امنیتی عمل می‌کند. برای اینکه خانه خود را امن نگه دارید، کافی است به آن یک کد عددی بدهید که قابل حدس زدن برای دیگران نباشد. در استفاده از قفل‌های رمزی پیشنهاد می‌شود که رمز عبور قوی انتخاب کنید تا از گزند سرقت در امان بمانید.

قفل هوشمند تشخیص چهره

سیستم تشخیص چهره از جمله آخرین تکنولوژی‌های موجود در بازار است. اسکن تشخیص چهره سریع و دقیق است و بهترین نتایج را در کمترین زمان برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر به امنیت خود اهمیت می‌دهید پیشنهاد می‌کنیم از انتخاب قفل هوشمند تشخیص چهره به سادگی نگذرید.

قفل هوشمند با قابلیت بازگشایی از طریق تلفن همراه

وقتی که به دنبال انواع مختلف قفل‌های هوشمند هستید، قطعا یکی از مدل‌هایی که نظرتان را جلب خواهد کرد، قفل هوشمند با قابلیت بازگشایی از طریق تلفن همراه خواهد بود. ویژگی‌هایی که درون این سیستم محافظتی تعبیه شده، خیره کننده است:

  • بهترین نکته در مورد این قفل عدم نیاز به نزدیکی فیزیکی به آن است؛ به گونه‌ای که از فاصله دور تنها با دریافت سیگنال باز می‌شود.
  • این تکنولوژی که به سیستم تشخیص هویت فرکانسی نیز مشهور است، مختص مکان‌هایی است که امنیت بسیار بالایی می‌طلبند. شما می‌توانید با ارسال دستور از طریق دستگاه‌های احراز هویت از محدوده خاصی قفل را باز کنید.

نوع دیگری از این نمونه قفل، قفل‌های بلوتوثی هستند و همانگونه که از نام آن مشخص است از تکنولوژی بلوتوث برای دسترسی به باز و بسته شدن درب استفاده می‌کند. این قفل دیجیتالی می‌تواند به تلفن همراه یا هر دستگاه هوشمند دیگری که در اختیار دارید متصل شود. همانطور که می‌دانید، محدوده‌ای که بلوتوث سیگنال می‌دهد، محدود است و برای استفاده از آن، تلفن همراه شما باید در فاصله‌ای نزدیک به قفل باشد.

قفل هوشمند ترکیبی

 

اگر یک ترکیب کامل از تمام مدل‌هایی که تاکنون معرفی شد می‌خواهید این مدل قفل برای شما طراحی و ساخته شده است. این قفل هوشمند اکثر قابلیت‌های دیگر نمونه‌های قفل‌های هوشمند که در این مطلب بیان شد از جمله تشخیص چهره، رمز عبور و بازگشایی به کمک اثر انگشت را داراست. همانطور که این نوع قفل‌ها چندکاره هستند و ما امکان انتخاب تعیین نوع بازگشایی آن را داریم، طبیعی است که قیمت آن از سایر مدل‌ها بیشتر باشد.

چرا قفل هوشمند بخریم؟

در این بخش دلایلی که اکثر افراد را راغب به خرید قفل هوشمند می‌کند، بیان خواهیم کرد.

وضعیت قفل یا باز بودن درب توسط برنامه قابل بررسی است.

قفل و بازگشایی درب از راه دور

اعلان بازگشایی قفل بر روی گوشی

وضع نمودن رمز یکبار مصرف برای مهمانان

قفل خودکار هنگام بسته شدن درب

این نکات علاوه بر ویژگی های بسیار دیگر به خوبی نشان می‌دهد که چرا باید از قفل هوشمند استفاده کرد.

برق قفل‌های هوشمند از کجا تامین می شود؟

برای اطمینان از عدم غیرفعال شدن قفل، به جای استفاده از برق، درون آنها باتری‌های قلمی استفاده شده است تا در صورتی که برق خانه یا محل مورد نظر قطع شد، اختلالی در روند برقراری امنیت پیش نیاید. این باتری‌ها اغلب می‌توانند تا 1 سال انرژی مورد نیاز قفل دیجیتالی را تامین کنند. یکی از مشخصه‌های قفل هوشمند مناسب، اطلاع از میزان شارژ باتری است که در مدل‌های پیشرفته این امکان وجود دارد. پیشنهاد می‌شود هر 10 ماه یک دست باتری قلمی جدید برای محافظ درب خود تهیه کنید.

کلام آخر

با پیشرفته شدن تجهیزات خانگی و همچنین ادارات و روند قیمتی همیشه رو به رشد آن، رعایت نکات ایمنی، بیش از پیش احساس می‌شود. نصب قفل هوشمند بر روی درب خانه یا محل کار خود مخصوصا درب ورودی، یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ورود افراد متفرقه به خانه است. خصوصا فکر به اینکه عزیزان‌مان در مکان امنی قرار دارند، برایمان آرامش خاطری دو چندان به همراه می‌آورد.

این مقاله شما را با انواع مختلف قفل هوشمند آشنا نمود تا در هنگام خرید قفل هوشمند، با آگاهی کامل نسبت به مدل های مختلف آن در بازار، اقدام نمایید.


لینک کوتاه :
http://etedaal.ir/article/show/48
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر