كرمان موتور در شهر شيراز از اولين خودروى تجارى سنگين خود با نام KMC XT1856 رونمايى كرد.
به گزارش اعتدال از عصر ایران هم زمان با آغاز بکار نمایشگاه خودروی شیراز ،شركت كرمان موتور از اولين كشنده توليدى خود رونمايى كرد. اين شركت كه در طى سه دهه فعاليت خود، مدل هاى گوناگونى در سگمنت هاى مختلف را عرضه كرده است، اين بار با توسعه محصول و ورود به رده خودروهاى سنگين تجارى، قصد دارد در حوزه حمل و نقل نيز نقشى فعال داشته باشد.كشنده KMC XT1856 نسبت به رقباى خود در بازار داراى چند ويژگى است كه آن را متمايز از رقبا مى كند.
طراحى آئروديناميك بدنه، موتور قوى و در عين حال كم مصرف، كابين مجهز به انواع وسايل رفاهى، اكسل پيشرفته برپايه تكنولوژى MAN آلمان، كابين ايزوله شده و بى صدا، مصرف سوخت كمتر و همچنين ايمنى بالا از جمله مواردى است كه بايد به آن اشاره داشت.
اين كشنده از حيث طراحى نيز بى شباهت به كشنده هاى MAN نيست. به لطف طراحى آئروديناميك داراى ضريب آئروديناميكى 0.45 بوده، اكسل آن با تكيه به تكنولوژى آلمان، بيش از يك ميليون هشتصد هزار كيلومتر تست هاى عملكردى را پشت سر گذاشته است و كابين مجهز آن نيز با عايق بندى كامل، بيش از ٣٠ درصد ساكت تر از كابين ديگر رقبا است.
استفاده از آلیاژهای مقاوم و همچنین یک موتور و گیربکس پرقدرت و بهروز، باعث شده است که مصرف سوخت کشنده KMC در مقایسه با همکلاسیهای خودش در حدود 5 درصد کمتر باشد.
كشنده XT1856 داراى موتور٦ سيلندر كامينز است كه ٥٦٠ اسب بخار قدرت و ٢٦٠٠ نيوتن متر گشتاور دارد. جعبه دنده ZF آن نيز يك گيربكس 4+12 سرعته اتوماتیک ساخت ZF است که بخوبى با موتور اين كشنده سينك شده است. ناگفته نماند كه اشتراکات فنى بین موتور و گیربکس XT1856 با بعضی از محصولات فعلی بازار، باعث تعمیر و نگهداری راحتتر آنها خواهد شد.
اما ويژگى قابل توجه ديگر كشنده KMC، بهره گيرى آن از سيستم Loading به روى اكسل عقب است. سيستمى كه به آن باسكول ديجيتال هم گفته مى شود. سامانه اى كه در توزيع بارهاى سنگين به كار مى آيد. این تکنولوژی که بیشتر روی خودروهای تجاری در حال کار در معادن و پروژههای راهسازی دیده میشود، برای اولین بار روی یک کشنده مونتاژی در کشورمان نصب مى شود. یکی از مزاياى مهم اين سيستم، تقسیم بار دقیق و تعیین شکل بارگیری، طبق خواست راننده در بارهایی هست که توزیع یکنواخت و گسترده نداشته و حجمى کم اما وزنى زیاد دارند.
در داخل كابين اما داشبورد یک طراحی دقیق، ارگونوميك و حساب شده دارد. فرمان آن مجهز و نمايشگر پشت فرمان ترکیبی از یک طرح آنالوگ و دیجیتال است كه در عین سادگی، عملکرد خوبی دارد.
همانطور كه پيش تر هم اشاره شد، سطح امكانات و تجهيزات رفاهى و ايمنى كشنده XT1856 كى ام سى بالاست.
سیستم هشدار نقاط کور(BDS) با بهکارگیری رادار یا سنسورهای مافوق صوت در یکچهارم انتهایی خودرو، اطلاعات قسمت های کناری خودرو را به راننده می دهند و علامت هشداردهنده تعبیهشده در آینههای جانبی یا در خودرو نيز میتواند از خطرات موجود در جابهجایی بیموقع بین خطوط جلوگیری کند.