تراکتهای تبلیغاتی هنوز هم یکی از مهمترین روشهای تبلیغاتی انواع کسب و کارها است. البته تهیه و چاپ این تراکتها کار سادهای نیست و به اطلاعات جزئی و کلی زیادی نیاز دارد. یکی از موضوعات مهمی که در طراحی و تهیه این تراکتها اهمیت دارد، انتخاب نوع کاغذ مناسب برای تراکت است. در ضمن باید سایز استاندارد این کاغذها را با توجه به نوع تبلیغ خود انتخاب کنید.
در صورتی که قصد دارید برای چاپ تراکت تبلیغاتی کسب و کار خود دست به کار شوید، بهتر است با انواع کاغذ قابل استفاده در این روش تبلیغاتی آشنا شوید.
تفاوت اصلی این کاغذها در جنس آنها است، البته که سایز و ابعاد آنها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود ولی به طور معمول از سایزهای استاندارد برای چاپ تبلیغات تراکتی استفاده میکنند. در این بخش 2 مورد از اصلیترین کاغذهای قابل استفاده در تبلیغات تراکتی را به طور مفصل برای شما شرح میدهیم.
کاغذهای گلاسه از ضخامت بالایی برخوردار هستند و جزء کاغذهای براق به حساب میآیند. از این کاغذها نه تنها در چاپ تراکتهای تبلیغاتی استفاده میشود بلکه کاتالوگها و پوسترها نیز بر روی همین کاغذها قابل چاپ خواهند بود.
همچنین پاکتهای گلاسه نیز در سیستم چاپ وجود دارند که بسیاری از افراد طرفدار آنها هستند. توجه داشته باشید با توجه به اینکه ضخامت و مقاومت این کاغذها بسیار زیاد است، به هنگام چاپ تراکتهای تبلیغاتی بیشتر از گرمهای پایینتر این کاغذ استفاده میکنند زیرا کیفیت کاغذ در چاپ تراکتهای تبلیغاتی خیلی مهم نیست و با این کار شما میتوانید هزینههای خود را کنترل کنید.
در نظر داشته باشید برای چاپ تصاویری که رنگهای روشن و براقی دارند بهتر است از کاغذهای گلاسه استفاده کنید. به عبارت دیگر این کاغذها بیشتر برای چاپ انواع عکسها و تصاویر کیفیتدار کاربرد دارند. با انتخاب این نوع کاغذ کیفیت چاپ شما نیز افزایش مییابد.
فراموش نکنید کاغذهای گلاسه از ترکیب نشاسته و پلاستیک تهیه میشوند و کیفیت خوبی دارند. وزن ابعاد قابل چاپ کاغذهای گلاسه برای تراکتهای تبلیغاتی در ادامه ذکر میشوند:
تمام کاغذهایی که شما در طول روز در اطراف خود میبینید در واقع نوعی کاغذ تحریر هستند. بنابراین میتوان گفت از کاغذهای تحریر در کارهای روزانه استفاده میشود البته کاغذ تحریر نیز همانند سایر کاغذها در وزنهای متفاوتی قابل استفاده است.
بدونشک میدانید که رایجترین و کاربردیترین کاغذ حاضر در صنعت چاپ و تحریر، کاغذهای تحریر هستند. این کاغذها نه تنها برای چاپ تراکتهای تبلیغاتی مناسب و کاربردی هستند؛ بلکه در چاپکتاب، روزنامه و مجله نیز از آنها استفادهمیشود.
توجه داشته باشید اگر بودجه شما برای چاپ تراکتهای تبلیغاتی زیادی نیست، پس کاغذ تحریر را برای تراکت تبلیغاتی خود انتخاب کنید زیرا کاغذ مقرونبهصرفه است. از دیگر ویژگیهای خوب این کاغذ میتوان به قابلیت جذب جوهر آن اشاره کرد.
این کاغذ جوهر را بیشتر از سایر کاغذها به خود جذب میکند، به همین دلیل از کاغذ تحریر در چاپ کتاب و سایر محصولات نوشتاری تیراژ بالا استفاده میکنند. در نظر داشته باشید کاغذ تحریر برای چاپ تصاویر براق گزینه خوبی نیست زیرا نمیتواند کیفیت تصویر را به خوبی حفظ کند. وزن ابعاد کاغذهای تحریر قابل چاپ به شرح زیر است:
بعد از اینکه نوع کاغذ خود را انتخاب کردید، مسئله دیگری که به هنگام تهیه و چاپ تراکتی تبلیغاتی باید در نظر بگیرید، مربوط به سایز استاندارد کاغذها است.
به طورکلی بعد از اینکه برای چاپ تراکت خود تصمیم قطعی میگیرید، نوع تراکت خود را انتخابمیکنید، نوع کاغذ مورد نظر را بررسی میکنید، در نهایت نوبت به انتخاب سایز استاندارد اینکاغذها میرسد. سایز استاندارد در تهیه و چاپ تراکتهای تبلیغاتی از اهمیتی بالایی برخورداراست که نمیتوان آن را نادیده گرفت.
اگر بر این باور هستید که سایز تراکت شما اهمیتی ندارد و مهم این است که تراکت چاپ شود، باید گفت در اشتباه هستید زیرا با انتخاب سایز استاندارد شما میتوانید درجذب مخاطبان خود موفق شوید.
با انتخاب یک سایز استاندارد شما میتوانید به مخاطب خود ثابت کنید که تراکت شما ارزش آن را دارد که نگاهی به آن بیندازد یا حتی بتواند آن را در کیف خود نگهدارد و در نهایت برای خرید محصول مورد نظر یا دریافت خدمات ذکرشده دست به کار شود.
سایز استاندارد تراکت با تاثیر بصری تراکت شما رابطه مستقیمی دارد. در ادامه 5 سایز استاندارد در طراحی تراکت تبلیغاتی را به طور مفصل برای شما توضیح میدهیم.
این سایز یکی از استانداردترین سایزها در طراحی تراکتهای تبلیغاتی است. با انتخاب این سایز طراحان تراکتهای تبلیغاتی انتخابهای گستردهتری در دسترس دارند و میتوانند اطلاعات جزئی و کلی بیشتری در تراکت ذکر کنند.
میتوان از سایز A4 برای بیان بهتر خدمات یک کسب و کار و اعلام حراجیهای بزرگ و خاص استفاده کرد. بزرگترین سایز تراکتهای تبلیغات سایز A4 است که به طور معمول شرکتهای بزرگ و قدر از این سایز برای تراکتهای خود استفاده میکنند.
در این سایز به اندازه کافی فضا برای تولید محتوای متنی و تصویری وجود دارد. اگر دوست دارید تراکت شما از این سایز نیز بزرگتر باشد باید بدانید که تراکت باید به شکلی طراحی شود که قابل حمل باشد و مخاطب بتواند آن را در جیب یا کیف خود جای دهد.
کاربردیترین سایز استاندارد در طراحی تراکت تبلیغاتی همین سایز است که میتوان از آن در تبلیغ هر کسب و کاری استفاده کرد. برای مثال بسیاری از فروشگاهها و مراکز خرید از اینسایز برای اعلام تبلیغات خود یامعرفی محصولات و خدماتشان استفاده میکنند.
فراموش نکنید سایز A5 بهترین سایز برای طراحی تبلیغات تراکتی است. این سایز در واقع نصف یک برگه A4 است و در ابعاد 21 در 14 قابل چاپ خواهد بود. در ضمن سایز A5 در مقایسه با سایز A4 از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
ابعاد سایز A6 14 در 10 سانتیمتر است و در مقایسه با سایز A5 طرفداران کمتری دارد. این سایز تنها یک پیشنهاد یا رویداد کوتاهمدت را به مخاطبان یادآوری میکند. این سایز نسبت به سایزهای A4 و A5 کوچکتر است و یک پیشنهاد ویژه را اعلام میکند. در ضمن استفاده از این سایز برای طراحان سختتر خواهد بود.
بعد از سایز A5 این سایز پرکاربردترین سایز در طراحی تراکتهای تبلیغاتی است. در نظر داشته باشید این سایز به اندازه یک کارت پستال خواهد بود و به همین دلیل برخی از کسب و کارها از همین سایز استفاده میکنند. بیشتر برای اطلاعرسانیهای خاص و معرفی خدمات ویژه از این سایز استفاده میشود.
کوچکترین سایز قابل استفاده در طراحی تراکتهای تبلیغات سایز A7 است که به دلیل کوچکی بیش از حد این سایز، دست طراحان بسته است. نکات ذکرشده در این سایزها خیلی کوتاه و مختصر خواهد بود و تنها برای اطلاعرسانیهای کوتاه از آن استفاده میشود.
آخرین سایز تراکتها همین سایز A7 است که در ابعاد 10 در 7 سانتیمتر قابل چاپ خواهند بود. ناگفته نماند از این سایز برای اطلاعرسانی در مورد خرید یا فروش استفاده میشود و فضای بسیار کمی دارند.
این سایز نیز یک سوم سایز A4 است که بیشتر برای تبلیغات یک همایش، کلاس آموزشی، مسابقات و غیره استفاده میشود. اگر قصد دارید بخشی از متن یا تصویر تراکت خود را برجسته کنید، بهتر است از این سایز استفاده کنید.