کد خبر: ۹۴۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
دغدغه کارشناسان و فعالان محیط زیست بر این اساس است که با توجه به عدم نظارت و بازرسی صحیح از سوی سازمان های مربوطه و تغییر یکباره سیاست های کلان کشور حتی سیاست های مشخص محیط زیستی با تغییر دولت ها، در بلندمدت آشوراده نیز به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار گردد.

بر اساس مطالعات انجام شده درآمد حاصل از جذب یک گردشگر خارجی بافروش 15 بشکه نفت برابری می کند. در  خصوص اشتغال زایی این آیا یک منطقه اکوتوریسمی دیگر نابود خواهد شد؟صنعت در داخل کشور نیز تنها می توان به این نکته اشاره نمود که در مقابل ورود 6 نفر گردشگر برای یک نفر در کشور ایجاد اشتغال می شود.


به گزارش خبرنگار اعتدال، طی سالهای اخیر نرخ رشد درآمد کشور از صنعت توریسم پرنوسان، بسیار پایین و نگران کننده بوده است. در مقابل خروج منابع ارزی توسط گردشگران ایرانی رشد بسیار چشمگیری داشته و طی 10 سال گذشته حدود 4.3 برابر شده است. هم چنین طبق گزارش بانک جهانی سهم ایران از درآمدهای گردشگری جهان کمتر از 0.003 است.

علاوه بر رشد زیرساخت های اقتصادی و توسعه سیستم حمل و نقل، آنچه که می تواند بستر مناسبی برای توسعه گردشگری در ایران را فراهم نماید، ساماندهی و بهینه سازی مراکز گردشگری است. دقیقا همان شرایطی که در ایران برای جذب گردشگر فراهم نگردیده و در سال های اخیر از توسعه و پیشرفت خاصی برخوردار نگردیده است.


گرچه ساماندهی ساماندهی مراکز گردشگری می تواند موجب افزایش گردشگران گردد، اما نباید از این نکته نیز غافل ماند که که هرگونه دخل و تصرفی در مراکز اکوتوریسمی آسیب های بسیاری به همراه داشته و در بلند مدت از جاذبه های توریستی آن نیز خواهد کاست.  نگرانی از اینکه اجرای این طرح چقدر با رعایت موازین علمی و قانونی محیط زیست پیش خواهد رفت و آیا سرنوشت دریاچه ارومیه و پارک ملی گلستان، این بار برای تنها جزیره ایرانی دریای خزر نیز تکرار خواهد شد؟

جزیره آشوراده به عنوان بخشی از پناهگاه حیات‌وحش میانکاله در سال۱۳۵۴ به‌عنوان ذخیرگاه زیست‌کره در فهرست یونسکو ثبت گردیده است. این جزیره که در خلیج گرگان واقع شده بخش عمده تخم ریزی ماهیان خاویاری در این منطقه صورت می‌گیرد و از لحاظ شیلاتی اهمیت فراوانی دارد. علاوه براین، آشوراده زیستگاه پرندگان کمیابی چون قرقاول، زنگلوله بال و ایستگاه زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است.

آشوراده پیش از این ۲بار تا آستانه واگذاری پیش رفته است؛ بار نخست سال۸۴ و اواخر در زمان ریاست ابتکار سازمان حفاظت محیط‌زیست بود. در سال 82 یک شرکت گردشگری مدعی مالکیت ۳۸۰هکتار از اراضی آشوراده شد. این درحالی بود که میانکاله و آشوراده از سال‌۱۳۴۹به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شده و هرگونه سندی مبنی بر مالکیت این منطقه یا بخشی از آن فاقد وجاهت قانونی است.با وجود این، سال۸۴ مدعیان مالکیت ۳۸۰هکتار اراضی آشوراده با این ادعا که می‌خواهند آشوراده را تبدیل به کیش دوم کنند، توانستند در پایان دولت هشتم موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست را برای اجرای طرح گردشگری در آشوراده جلب کنند.

با اتمام کار دولت هشتم و روی کار آمدن دولت نهم و آغاز ریاست واعظ جوادی بر سازمان حفاظت محیط‌زیست و با پیگیری از طریق مراجع قضایی، اجرای طرح گردشگری در آشوراده غیرقانونی اعلام شد و در سال ۸۶، جزیره آشوراده به سازمان حفاظت محیط‌زیست بازگردانده شد.

در سال 90 و با انتصاب محمدی‌زاده به ریاست سازمان موضوع واگذاری آشوراده بار دیگر مطرح گردید. در آن زمان با حمایت‌های مسئولان وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست، آشوراده تا آستانه واگذاری پیش رفت اما مخالفت شدید بدنه کارشناسی سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و فشار رسانه‌ها مانع تغییر کاربری آشوراده شد.

بار دیگر و در سال گذشته پرونده آشوراده و واگذاری آن باز گردید. گرچه براساس طرح مدیریت جامع پناهگاه حیات وحش میانکاله، حتی در زون تفرج هم نباید بازار، هتل و سایر کاربری‌های گردشگری ساخته شود، اما بر اساس طرحی که قرار است در آشوراده اجرا شود، پیست دوچرخه‌سواری و اتومبیلرانی، احداث هتل و بازار هم پیش‌بینی شده است. علاوه براین، با اجرای این طرح، بخشی از ساحل جزیره آشوراده که ایستگاه زمستانگذرانی پرندگان مهاجر است به قایقرانی و ایجاد پلاژ شنا اختصاص یافته است.

از سوی دیگر معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که هیچ واگذاری در این منطقه صورت نگرفته و فقط قرار است طرح گردشگری با رعایت موازین محیط زیستی در منطقه تفرجی جزیره احداث شود. به گفته کیخا از منظر قانون، امکان واگذاری آشوراده وجود ندارد و اینکه گفته می‌شود واگذاری آشوراده از سوی سازمان محیط زیست صورت گرفته است درست نیست. آنچه سازمان با آن موافقت کرده انجام فعالیت‌های طبیعت‌گردی در زون طبیعت‌گردی جزیره آشوراده است که برگرفته از مطالعات طرح جامع مدیریت شبه‌جزیره میانکاله است.

با این حال برخی کارشناسان محیط زیست این تغییرات گسترده را به نوعی واگذاری مناطق تشبیه کردند و آن را خلاف موازین و دانش محیط‌زیست خواندند که در صورت ادامه یافتن دولت پیشین نیز به اجرا درمی‌آمد. این کارشناسان اعتقاد دارند کسی که در آشوراده بدون مطالعات بخواهد سرمایه‌گذاری کند بیشتر به دنبال زمینخواری است تا گردشگری.

با وجود تجربیات تلخ گذشته در خصوص عدم پایبندی برخی شرکت های گردشگری به تفاهمنامه‌ ها و بر باد رفتن سرمایه اکوتوریسمی کشور در سال های گذشته، بسیاری از کارشناسان محیط زیست هم چنان نسبت به حفظ آشوراده به عنوان یکی از غنی ترین مراکز اکوتوریسم ایران نگرانی بسیاری دارند. 

همان تفاهمنامه‌یی که با بندهای مختلف، تمام محکم کاری‌ها را برای رعایت الزامات محیط‌زیستی در خود داشت اما با این همه بسیاری از آنها در دولت های گذشته زیرپا گذاشته شد. با این حال دغدغه کارشناسان و فعالان محیط زیست بر این اساس است که با توجه به عدم نظارت و بازرسی صحیح از سوی سازمان های مربوطه و تغییر یکباره سیاست های کلان کشور حتی سیاست های مشخص محیط زیستی با تغییر دولت ها، در بلندمدت آشوراده نیز به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار گردد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه‌های کسب و کار
عکس خبری