یکی از دغدغههای اصلی سفر برای مردم، رزرو محل اقامت است اما همین دغدغه باعث شده تا حسابی بازار سودجویان از جمله دلالان اقامتگاههای اجارهای نیز حسابی گرم شود.
زمان زیادی از تولد پلتفرمهای رزرو آنلاین اقامتگاههای هتلی و بومگردی نمیگذرد. با این حال کیفیت خدمات و پشتیبانی حرفهای بعضی از آنها باعث شده تا استقبال بسیار خوبی از آنها شود.
اما چندی پیش یکی از همین پلتفرمهای رزرو آنلاین گزارش داد که با وجود افزایش ضریب نفوذ اینترنت، همچنان بخش قابل توجهی از بازار اقامت در ایران آنلاین نشده است.
در گزارش این پلتفرم (جاباما) آمده است که تنها هفت درصد از کل اقامتگاههای ایران به صورت آنلاین به فروش میرسد؛ این در حالی است که اندازه بازار اقامتگاههای ایران برابر با ۱۸ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.
»» ظهور دلالهای اقامتگاهی
بررسیهای رسانه ما حکایت از این دارد که هر چند این پلتفرمهای رزرو آنلاین اقامتگاه در دو سه سال اخیر فعالیت خود را به شکل قابل قبولی بیشتر کردهاند اما همزمان هم بسیاری از افراد سودجو و با هدف کسب درآمد، اقامتگاهها این پلتفرمها را به اسم مسافر، برای مدت معین و بهویژه در ایام پیک سفر رزرو میکنند و آنها را به قیمت بالاتر در بازار حضوری و اصطلاحا کنار جادهای به مسافران دیگر میفروشند.
در چنین شرایطی بهتر است مسافران تابستانی برای مراقب چنین اقداماتی باشند تا در دام دلالهای اقامتگاهی نیفتند.
مقایسه قیمتها از پلتفرمهای آنلاین و اقدام به رزرو از سرویسهای استارتاپی که امکان مقایسه و بهرهمندی از پشتیبانی سازمانیافته را به مسافران میدهند، میتواند مانع از سودجوییها شود.
اخیرا یکی از همین پلتفرمهای استارتاپی اعلام کرده است که بیش از ۲۰ هزار اقامتگاه متنوع و فعال برای رزرو در اختیار کاربران خود قرار میدهد.
روشن است که در شرایط فعلی رزرو آنلاین اقامتگاه نسبت به رزرو حضوری مزیتهای بیشتری دارد که میتوان از آنها به دسترسی به تعداد بیشتر اقامتگاه، امکان مقایسه، شفافیت قیمت، امکان دریافت پشتیبانی ۲۴ ساعته و … اشاره کرد.
نکته دیگر قابل توجه این است که در این پلتفرمها خدمات به شکل عادلانهای برای همه اقشار جامعه است. چه بر ای آنهایی که قصد سفر و اقامت در یک ویلای لوکس استخردار دارند و چه کسانی که قصد اقامت در یک کلبه چوبی و کوچک جنگلی یا روستایی.
همچنین از طرفی به راحتی میتوان به بازخوردهای مسافران قبلی هم دسترسی داشت. نظرات مسافران قبلی اقامتگاهها در این پلتفرمهای رزرو اقامتگاه باعث میشود کاربران با اطلاع بیشتری، انتخاب آگاهانهتری داشته باشند و از مزایا و معایب هر اقامتگاه از دیدگاه مردم مطلع شوند.
همانطور که اشاره شد، یکی دیگر از مزیتهای رزرو آنلاین اقامتگاه، پشتیبانی مسافران است. بسیاری از مردم این تجربه را دارند که ویلای خود را کنار جادهای یا در آزانسهای املاک رزرو کردهاند و بعد به دلیل مشکلاتی که در اقامتگاه با آن مواجه شدهاند، نتوانستهاند رزرو خود را کنسل کنند.
مشکلی که در پلتفرمهای آنلاین گریبان مسافران را نخواهد گرفت و کاربران با برخورداری پشتیبانی ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته، چه در زمان انتخاب اقامتگاه، چه بعد از رزرو و حین سفر و حتی پس از سفر از خدمات بهتری بهرهمند میشوند.
»» رشد تعداد اقامتگاههای آنلاین
جاباما که یکی مهمترین پلتفرمهای فعال رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران است، ماه گذشته در نخستین گزارش تخصصی خود، اعلام کرد که کاربرانش میتوانند از بیش از ۱۸ هزار اقامتگاه فعال استفاده کنند. اما طبق اعلام مدیران این پلتفرم اکنون این عدد به بیش از ۲۰ هزار اقامتگاه رسیده است.
نکته جالب توجه اینجاست که طبق گزارشها این مقدار در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است.
اقامتگاههای غیرهتلی در سالهای اخیر به عنوان یکی از مقرونبهصرفه ترین امکانهای سفر برای مردم شناخته شدهاند.
اما جاباما در گزارش سال خود اعلام کرد که به دلایل وضعیت اقتصادی، امکان سفر هنوز برای ۴۰ درصد مردم فراهم نیست.
از طرفی اعلام شده است که اندازه بازار اقامتگاههای حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است و از این بازار همچنان حدود ۹۳ درصد حجم مبادلات مالی برای رزرو اقامتگاه به شیوههای سنتی ادامه دارد.
در این میان رشد تعداد اقامتگاههای غیرهتلی قابل رزرو در یکی از بازیگران مهم پلتفرمهای استارتاپی گردشگری، موجب افزایش تنوع و امکان انتخاب انواع اقامتگاه از طریق آنلاین میشود.
به نظر میرسد جذب کاربران با سلایق مختلف از این مسیر، به خوبی توسعه پیدا کرده است.
اتفاقی که پلتفرمهایی شبیه جاباما بهویژه در طول دو سال گذشته به خوبی در آن ایفای نقش کردهاند.
جاباما اکنون از امکان رزرو هتلهای ممتاز گرفته تا امکان استفاده از ظرفیتهای بومگردیهای سنتی در کوچکترین روستاها را به مجموع تنوع اقامتگاههای خود اضافه کرده است.
آمارها نشان میدهد اندازه سود ناخالص بازار اقامتگاههای ایران هم ۲۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و متوسط ارزش هر سفارش (رزرو) ۲.۵ میلیون تومان است.
همچنین بیش از ۱۰۰ هزار اقامتگاه در سراسر ایران وجود دارند که متعلق به ۵۰ هزار نفر به عنوان میزبان هستند.
آمارها نشان میدهد برای هر رزو یا سفر به صورت متوسط ۳ نفر از این اقامتگاهها استفاده میکنند.
»» بزرگترین تیم پشتیبانی را داریم
مدیر بازاریابی جاباما میگوید: بزرگترین تیم پشتیبانی شبانهروزی رزرو اقامتگاه را در اختیار داریم که هر روز هفته و ۲۴ ساعته به مشتریان خدمات ارائه میدهند.
پشتیبانی حرفهای در صنعت گردشگری به ویژه در زمینه رزرو اقامتگاه، یکی از مهمترین خدماتی است که پلتفرمهای آنلاین به کاربران خود ارائه میدهند. موضوعی که بالاتر هم اشاره کردیم پیش از این در روشهای سنتی همواره با چالشهای خاصی مواجه بوده است.
فرهاد بهشتی، مدیر بازاریابی جاباما در همین زمینه میگوید: «ما اکنون به جرات میتوانیم بگوییم که بزرگترین تیم پشتیبانی شبانهروزی رزرو اقامتگاه را در اختیار داریم؛ تیمی متشکل از ۷۰ پرسنل حرفهای که هر روز هفته و ۲۴ ساعته به مشتریان خدمات ارائه میدهند.»
او ادامه میدهد: «خدمات پشتیبانی ما در جاباما به زمان خاصی محدود نیست و کاربران میتوانند پیش و خین رزرو اقامتگاه، در مدت اقامت و بعد از آن هم درباره مسائل مختلف مسائل و سوالات خود را با تیم ویژه پشتیبانی جاباما مطرح کنند.»
مدیر بازاریابی جاباما درباره اهمیت راهنمایی کاربران برای انتخاب درست محل اقامت میگوید: «بیش از ۵۰۰ هزار نظر بدون فیلتر در جاباما ثبت شده و احتمالا با داشتن ۷۰٪ از سهم بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران، این بیشترین تعداد نظرات تجربه کاربران از اقامتگاههای کشور است.»
بهشتی ادامه میدهد: «شاید در نگاه اول همین رقم در پلتفرمهای خردهفروشی عدد کمی بهنظر برسد اما در بازاری که هنوز ۹۳ درصد آن بهصورت آفلاین رزرو میشود، بسیار قابل توجه است.»\