کد خبر: ۲۶۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
محمد تاجیک

“پرفروش نمایی“ از آن داستانهای عجیب و غریب در سینمای ایران است که شاید فقط در ایران اتفاق می افتد .این روزها در اخبار رسانه ها از پرفروش شدن برخی فیلمها با آب و تاب بسیار زیادی صحبت می شود در حالی که خیلی ها چندان به این آمار اعتمادی ندارند .در نظر سنجی که هم در کانال تلگرامی ام و هم در واتس اپ انجام دادم اکثرا عنوان کردند که به این آمار فروش چندان اعتمادی ندارند .در تحقیقاتی که دراین چند وقت اخیر انجام داده ام به این نتیجه رسیده ام که برای پرفروش نمایی ، از روشهای و ابزار مختلفی استفاده می شود .از تقلب و تخلف و دوپینگ گرفته تا تدلیس سیستماتیک ، همان واژه معروفی که سعید حجاریان درباره انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ به کار برد.

البته این فقط اختصاص به این چند وقت اخیر، یا چند سال اخیر ندارد و از مدتها قبل بوده، اما در سالهای اخیر حادتر و شدیدتر شده و از ابزار های مدرنی !برای پرفروش نمایی استفاده شده است.

درباره تدلیس سیستماتیک

سعید حجاریان از نظریه پردازان جریان اصلاحات سیاسی در ایران  چندسال قبل در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفته بحث ما این نیست که تخلف و یا تقلب شده است بلکه واقعه‌ای اتفاق افتاده است که اسم آن “تدلیس سیستماتیک” است.
آقای حجاریان در توضیح تدلیس سیستماتیک گفته است: “در چهار سال دور اول ریاست جمهوری به علاوه دوره شهرداری، آقای احمدی‌نژاد چقدر از بیت المال برای رای آوردن، تدلیس کرده است؟”تدلیس در لغت به معنای پنهان کردن عیب است و در اصطلاح فقهی و حقوقی یکی از مصادیق غش در معامله (خیانت و ریا در داد و ستد) است. در صورت اثبات تدلیس، این اقدام می تواند باعث فسخ یا به هم خوردن معامله شود.
آقای حجاریان که بعد از انتخابات ریاست جمهوری چهار سال پیش دستگیر و سه ماه را در زندان گذراند، گفته “بر این اساس نه می‌گویم تقلب شده و نه می‌گویم تخلف شده است. ترجیح می دهم اسم جدیدی برای آن انتخاب کنم و آن “تدلیس سیستماتیک” است.”
به گفته آقای حجاریان”کسی که پول بیت‌المال را در سطح وسیع و در طول هفت سال بی حساب و کتاب خرج کند، سهام بدهد، سیب زمینی بدهد، یارانه بدهد، آن را چه می‌توان نامید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه‌های کسب و کار
عکس خبری