کد خبر: ۲۶۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
محمد جواد بربریان

پایگاه خبری اعتدال به نقل از شفقنا-انتخاب اعضای یک تحریریه بر مبنای اصول حرفه ای یک اصل مهم است که مدیران یک رسانه باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. با توجه به اینکه سردبیران نقش مستقیمی در اقتصاد یک رسانه و جذب مخاطب و اثرگذاری رسانه دارند، مکانیسم انتخاب و تغییر سردبیران باید مبتنی بر اصول و ویژگی های حرفه ای باشد. اما مهم ترین ویژگی های انتخاب یک سردبیر چیست؟محمد جواد بربریان، مدیر مسئول سایت «اعتدال» می گوید: اگر دولتمردان این سعه صدر را داشته باشند که سردبیران را از داخل رسانه ها انتخاب کنند، هم خودشان زودتر به سرمنزل مقصود می رسند، هم رسانه ها از تغییر و تحولات، کمترین آسیب را می بینند و هم جامعه از یک آرامش فکری برخوردار خواهد بود.

بربریان در بیان ارزیابی خود از نحوه تغییر سردبیران در رسانه های داخلی به شفقنا رسانه می گوید: من فکر می کنم تغییر سردبیران در رسانه ها، معلول هایی هستند که دلیل شان در جای دیگری است. متاسفانه در کشور ما، احزاب آنچنان که باید و شاید بروز و ظهور ندارند تا بتوانند مسئولیت تغییرات و رفتارهای سیاسی خودشان را به افرادشان (چه در داخل حاکمیت و دولت و چه در خارج از آن ها ) برعهده بگیرند. وقتی این احزاب شکل نگرفته اند، بیش از چند دهه است که مسئولیت اجتماعی احزاب بر عهده رسانه ها گذاشته شده و رسانه ها تبدیل به ارگان های احزاب و صدای آن ها شده اند.

او ادامه می دهد: متاسفانه شاهدیم هربار در ایران دولت و مجلس عوض می شوند، اصحاب رسانه ما هم تغییر می کنند. این پدیده دو علت دارد. اول اینکه احزاب شکل نگرفته اند و رسانه ها کارکرد حزبی_جناحی پیدا کرده اند. دلیل دوم؛ رسانه های ما اکثراً حاکمیتی و دولتی هستند در چنین شرایطی با تغییر دولت، دولت به اصحاب رسانه مثل کارمندان، وزیران و… خود نگاه می کند و در آن ها هم تغییر ایجاد می کند. با توجه به اینکه تعداد رسانه های دولتی و وابسته به دولت زیاد است به چشم می آید. این تغییرات با توجه به میزان سعه صدر دولتمردان و نگاهشان به امر اجتماع، سیاست و فرهنگ فراز و فرودهایی دارد. با یک دولت شاهد تغییرات کمتری هستیم و با دولتی دیگر تغییرات بیشتر.

با این اوصاف چه شاخص هایی برای تغییر سردبیر باید درنظر گرفت؟ بربریان پاسخ می دهد: وقتی دولت ها مجبور به تغییر سردبیر و مدیر رسانه می شوند باید آسیب ها را به حداقل برسانند. به عبارتی افرادی را برای سردبیری انتخاب کنند که حداقل یکسری از شاخص های مورد نیاز برای امر سردبیری را داشته باشند. شاخص اول؛ فرد تجربه کارِ رسانه ای داشته و دارای پیشینه خوب رسانه ای باشد. علاوه بر آن باید سابقه سردبیری و مدیریت رسانه را هم داشته باشد. یک فرد احتمال دارد که خبرنگار خوبی باشد ولی توانایی مدیریت یک سرویس خبری را نداشته باشد. در رسانه های اروپایی شاهد خبرنگارانی هستیم که با ۶۰ الی ۷۰ سال سن پیشینه بالایی در عرصه خبرنگاری دارند و در همان سمت می مانند. ولی ما این نقص را داریم که فکر می کنیم خبرنگار خوب باید رشد پیدا کند و تبدیل به دبیر، سردبیر و مدیرمسئول شود در حالی که بالندگی یک رسانه به متبحر بودن، با تجربه بودن و شناخت خبرنگاراست.

او با بیان اینکه با تغییر یک سردبیر یا مدیرمسئول راه و روش یک رسانه تغییر نمی کند، می گوید: خمیرمایه رسانه را خبرنگار تهیه می کند. به همین دلیل باید افرادی برای سردبیری انتخاب شوند که با تجربه باشند و سابقه مدیریت رسانه را هم داشته باشند.

بربریان ادامه می دهد: مورد بعد باید سردبیر را از داخل همان رسانه ای انتخاب کرد که انتصاب مورد نیاز است. علاوه بر آن باید عرصه رسانه ای فرد را هم در نظر گرفت چون عرصه های خبری با هم فرق دارند و هرکدام فنون خاص خود را دارند. به عنوان مثال فردی که در عرصه رسانه های دیجیتال تجربه دارد، نباید برای سردبیری رسانه مکتوب انتخاب شود، چون این فرد تا صفحه بندی روزنامه، قلم متن، هزینه چاپ، نشر، توزیع و… را یاد بگیرد، دوره دولت تمام شده است.

این مدیر مسئول تاکید می کند: اگر دولتمردان این سعه صدر را داشته باشند که سردبیران را از داخل رسانه ها انتخاب کنند، هم خودشان زودتر به سرمنزل مقصود می رسند، هم رسانه ها از تغییر و تحولات، کمترین آسیب را می بینند و هم جامعه از یک آرامش فکری برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه‌های کسب و کار
عکس خبری