کد خبر: ۲۶۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های موثر در فرایند سئو سایت الگوریتم پاندا گوگل است. برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه رفع پنالتی یا جلوگیری از پنالتی شدن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

الگوریتم پاندا گوگل چیست و چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

پنالتی شدن سایت توسط الگوریتم پاندا گوگل یعنی جریمه شدن سایت شما، این به این معنی است که سایت شما توسط الگوریتم پاندا به‌ عنوان سایت بی‌کیفیت تشخیص داده شده و از نتایج جستجو حذف‌ شده است. روش‌های جلوگیری از پنالتی گوگل توسط الگوریتم پاندا در گوگل ؛ ارتباط مستقیمی با سئو و بهینه سازی سایت دارد. در واقع بهینه سازی موتورهای جستجو در سال‌های اخیر باعث شده است که سایت‌هایی با محتوای نامناسب و کیفیت فنی پایین در نتایج جستجوها نشان داده نشود. استراتژی بهینه سازی سایت باید مبتنی بر الگوریتم‌های جدید گوگل باشد

الگوریتم پاندا چیست؟ الگوریتم پاندا در گوگل

منظور از سایت‌های بی کیفیت چیست؟

از نظر گوگل، سایت‌هایی که محتواهای تکراری و مشابه و یا کپی شده منتشر می‌کنند، از کیفیت فنی و محتوایی پایینی برخوردار بوده و نباید در نتایج جستجو نشان داده شوند. این سایت‌ها به اصطلاح توسط گوگل پنالتی (جریمه) می‌شود. با توجه به همین مورد تمامی وب مسترها به دنبال روش‌های جلوگیری از پنالایز شدن (پنالتی گوگل) هستند

 سئو (SEO) چیست؟

قبل از اینکه در مورد روش‌های جلوگیری از پنالایز شدن صحبت کنیم کمی با سئوی سایت آشنا شویم. بهینه سازی سایت در واقع مجموعه ای از روش‌ها و استانداردهایی است که باعث می‌شود کیفیت فنی و محتوایی سایت شما بالاتر از سایت‌های مشابه بوده و امتیاز بالاتری کسب کند.

حتما مقاله لیست کامل الگوریتم های گوگل را مطالعه کنید.

موتور جستجوی گوگل چگونه سئو سایت‌ ها را بررسی می‌کند؟

گوگل مداوم این الگوریتم‌ها را تغییر و یا آن‌ها را بهبود می‌بخشد. این کار به این معنی است که برخی از استانداردهای قدیمی این الگوریتم ها با استانداردهای جدید جایگزین می‌شوند. با این حال برخی از این استانداردها از سال‌ها قبل همچنان وجود دارند و فقط بر اساس نحوه استفاده از کدهای برنامه‌نویسی جدید بهبود پیداکرده‌اند. روش‌های جلوگیری از پنالتی گوگل (پنالایز گوگل) بر اساس این الگوریتم‌ها به صورت مداوم در حال تغییر می باشد.

فاکتورهای بررسی یک سایت توسط گوگل

در اینجا خلاصه ای از عواملی که گوگل با استفاده از آن کیفیت سایت‌ها را بررسی می‌کند، معرفی می‌کنیم:

  • سرعت صفحه

هرچه که سرعت اینترنت بیشتر شود عجله کاربران ‌هم بیشتر می‌شود. درنتیجه سرعت صفحات وب‌سایت‌ها به فاکتور مهم تبدیل شده است

  • ارتباط محتوا

استفاده از کلمات کلیدی برای بهبود سئوی سایت و استراتژی سئوی سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. اما اگر در محتوای خود از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده کنید در این صورت به راحتی توسط پاندا جریمه می شوید .

  • ریسپانسیو بودن سایت

امروزه اکثر کاربران سایت‌ها را، کاربران گوشی‌های تلفن همراه تشکیل می‌دهند. پس سایت شما باید برای کاربران گوشی‌های تلفن همراه و تبلت ها بهینه‌شده باشد.

الگوریتم پاندا چیست؟ الگوریتم پاندا در گوگل

بررسی الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا گوگل که با نام Google Panda نیز شناخته می‌شود برای اولین بار در فوریه سال 2011 به‌عنوان بخشی از موتور جستجو گوگل معرفی شد. هدف از این الگوریتم بهبود رتبه سایت‌ها و از بین بردن تکنیک‌های سئوی سیاه بود، که تا آن زمان به‌شدت از آن‌ها استفاده می‌شد. در آن زمان سایت‌های اسپم به‌شدت در اینترنت رواج داشتن و کاربران را به سمت تبلیغات بسیار زیاد هدایت می‌کردند، همین امر باعث شد که مدیران ارشد گوگل سایت‌های مناسب را از سایت‌هایی بی کیفیت و نامناسب جدا کرده و تنها سایت‌های استاندارد را به کاربران نشان دهد.

بررسی الگوریتم پاندا و روش‌های جلوگیری از پنالتی شدن سایت توسط گوگل

بر اساس این الگوریتم کیفیت محتوا، نوع سایت، نوع دسترسی و کاربر پسند بودن سایت و طراحی شناور سایت در انواع دستگاه‌ها (موبایل، تبلت و رایانه) به‌عنوان فاکتورهای مهم و اصلی برای رتبه‌بندی سایت در نظر گرفته شد. هر سایتی هم که از این استانداردها پیروی نمی‌کرد به رتبه‌های پایین‌تر تنزل داده می‌شد. از همان سال‌ها روش‌های جلوگیری از جریمه شدن توسط این الگوریتم ارائه می‌شد اما این روش‌ها کامل نبودند.

الگوریتم پاندا چیست؟ الگوریتم پاندا در گوگل

نحوه بازیابی سایت بعد از به‌روزرسانی الگوریتم پاندا توسط گوگل

اگر سایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شود، شما همچنان باید امیدوار باشید که این الگوریتم به ‌اشتباه سایت شما را جریمه کرده است. شما باید از روش های رفع پنالتی گوگل پاندا استفاده کنید تا سایت شما توسط گوگل تائید شود و مجدد به نتایج جستجو بازگردد.

برای این کار می‌توانید دو مرحله زیر را انجام تا اعتبار خود در گوگل را به دست بیاورید:

  • برطرف کردن مشکلات محتوای مشابه و تکراری در الگوریتم پاندا

درصورتی‌که محتوایی زیادی در سایت خود قرار داده‌اید باید آن‌ها را بررسی کنید. یکی از روش‌های جلوگیری از پنالتی شدن سایت توسط الگوریتم پاندا این است که محتواهای قدیمی و جدید سایت خود را بررسی کنید.

  • برطرف کردن مشکلات گرامری و ضعف گرامری در الگوریتم پاندا

شاید فکر کنید که سایت‌های فارسی ‌زبان در الگوریتم پاندا مشکل گرامری نخواهند داشت، درصورتی‌که این موضوع درست نیستاما این به معنی نیست که محتوای تولید شده در سایت‌ها شما می‌تواند مملو از اشکالات گرامی و غلط املایی و دستوری باشد.

 

روش‌هایی که توسط الگوریتم پاندا پنالایز می‌شوید

درباره پنالتی و جریمه شدن توسط گوگل پاندا باید بیشتر بدانید. الگوریتم پاندا روش‌های زیادی را برای پنالایز شدن در دل خود جای‌داده است با این حال برخی از این روش‌ها خیلی سخت‌گیرانه نیست و کمتر سایتی پیدا می‌شود که این استانداردها نداشته باشد.

پنالتی شدن سایت توسط الگوریتم پاندا

گوگل پاندا بر اساس موارد زیر تعداد زیادی از سایت‌ها را جریمه می‌کند.

  • محتوای بد

همان‌طور که قبلاً هم گفته شد یکی از روش‌های جلوگیری از پنالایز شدن تولید و ارائه محتوای خوب است. با این حال محتوای بد شامل چه مواردی است و چه محتوایی بد نامیده می‌شود؟

محتوای بد باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

محتوای کم: یعنی تعداد کلمات آن کمتر از حد معمول باشد. برای پاندا محتوای سایت شما همانند غذا و خوراک است هرچه این محتوا کمتر باشد پاندا از سایت شما کمتر خوشش می‌آید!

محتواهای تکراری: برخی از مدیران وب‌سایت ها یکی از روش‌های تولید محتوای زیاد را قرار دادن محتوای تکراری در صفحات می‌دانند. این کار برای الگوریتم پاندا مناسب نیست.

محتوای کپی شده: یکی از روش‌های جلوگیری از پنالایز شدن این است که محتوای یونیک و اختصاصی تولید کنید. محتوای تکراری را می‌توان قاتل سایت‌ها نامید چرا که باعث از بین رفتن رتبه سایت شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شود. سایت‌هایی که محتوای تکراری دارند به‌شدت توسط پاندا مجازات می‌شوند.

محتوای غیر مرتبط: محتوای غیر مرتبط به این معناست که سایت شما بر اساس یک کلمه کلید خاص در گوگل رتبه‌بندی شده است و کاربر با جستجوی آن کلمه کلیدی وارد سایت شما می‌شود. اما کاربر بعد از ورود محتوای مناسب در خصوص آن کلمه کلیدی پیدا نمی‌کند.

  • رفتار کاربران در سایت شما

یکی از مواردی که باعث می‌شود توسط پاندا جریمه شوید بررسی رفتار کاربران در سایت شما توسط گوگل است. گوگل تمام رفتارها و حرکات کاربران در سایت‌ها را زیر نظر دارند. اینکه در یک صفحه چه مقدار زمان سپری می‌کنند و بعد از چند ثانیه از یک سایت خارج می‌شود همه توسط گوگل بررسی و نظارت می‌شود

رفتار کاربران با توجه به متغیرهای زیر برسی می‌شود:

نرخ کلیک پایین: کاربران بعد از ورود به سایت شما به صفحات دیگر مراجعه نمی‌کنند و کلیکی در سایت شما انجام نمی‌شود. این به این معنی است که محتوای سایت شما برای کاربران جذابیت چندانی ندارد

نرخ پرش بالا یا بانس ریت بال: بانس ریت بالا به این معنی است که چه درصدی از کاربرانی که وارد سایت شما شده‌اند در زمانی کمتر از 30 ثانیه سایت شما را ترک کرده‌اند. هرچه این نرخ بالا باشد برای سایت شما یک امتیاز منفی محسوب می‌شود.  

تعداد کم بازدیدکنندگان وفادار: سایت شما باید تعدادی بازدید کننده وفادار داشته باشد. اگر افراد فقط یکبار به سایت شما مراجعه کنند، در این صورت سایت شما به‌عنوان یک سایت یکبارمصرف معرفی‌شده و دلیلی برای بازگشت کاربران به سایت ندارد. این نکته منفی برای سایت شما خواهد بود

یکی از روش‌های جلوگیری از جریمه شدن سایت این است که رابط کاربری خود را تا حد امکان بهینه کرده و از استانداردهای به‌روز استفاده کنید.

رابط کاربری بد که باعث می‌شود خیلی زود توسط الگوریتم پاندا جریمه شوید:

طراحی و چیدمان بد: طراحی‌های قدیمی و چیدمان‌های نامرتب یکی از عواملی است که باعث خروج کاربران از سایت شما می‌شود. هرچه سایت شما زشت‌تر باشد کاربر کمتری وارد آن می‌شود.

بخش ناوبری ضعیف: بخش ناوبری در واقع همان لینک‌های موضوعات است که در سایت شما قرار می‌گیرد. هرچه منوها و دسته‌بندی‌های سایت شما نقص بیشتری داشته باشد عملکرد آن‌ها کمتر خواهد بود.  

عدم وجود ریسپانسیو بودن سایت: تلفن همراه برای گوگل خیلی مهم است. کاربران تلفن همراه جامعه زیادی را تشکیل می‌دهند و اگر سایت شما برای تلفن همراه بهینه نشده باشد به این معنی است که خیلی راحت این جامعه بزرگ را از دست می‌دهید.  

سرعت سایت: یکی از فاکتورهای مهم برای بهبود سئو جریمه نشدن توسط پاندا، همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره شد سرعت سایت است. هرچه سایت شما کندتر باشد کاربران کمتری وارد آن می شوند.

  • اعتماد کاربران به سایت شما

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای استراتژی سئو و همچنین الگوریتم پاندا این است که کاربران در صورت مشاهده مجدد لینک سایت شما، مجدداً وارد آن شوند. در واقع این بازگشت مجدد به معنی اعتماد آن‌ها به سایت شما است.  

منبع: https://webayandeh.com/

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه‌های کسب و کار
عکس خبری