کد خبر: ۲۶۱۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
روانشناسی به عنوان یکی از بزرگترین مشاغل درمانی روی زمین شناخته می شود، با این حال بسیاری از مردم در مورد معنی، هدف و نتایج واقعی درمان روانشناسی بی اطلاع هستند.

به احتمال زیاد، مشاوره دادن به دیگران همیشه به نوعی در جامعه بشری رخ داده است. ما موجودات مبتنی بر رابطه‌ هستیم، طیف وسیعی از احساسات را تجربه می‌کنیم و تمایل ذاتی به اجتناب از رنج و درد فراوان داریم. امروزه، از هر پنج بزرگسال در یک کشور غربی، یک نفر دارای مشکل روانشناختی است. اما تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توان این مشکلات را با دریافت کمک از یک روانشناس به طور موثر درمان کرد. روانشناس نه تنها می تواند مشکلات خانواده ها را درمان کند، بلکه می تواند به افراد، گروه ها، سازمان ها و جامعه کمک کند تا رفاه را بهینه کنند. برای اینکه بتوانید به یک روانشناس دست پیدا کنید به اطلاعاتی در زمینه روانشناسی و روان درمانی نیاز دارید. در این مقاله، به فهرستی از مزایای تحقیقاتی و علمی مراجعه به روانشناس بیشتر خواهیم پرداخت.

روانشناس

چرا روانشناس مهم است؟ 5 مزیت ثابت شده روانشناسی

حقیقت این است که بهترین لحظات ما زمانی اتفاق می‌افتد که عمیقاً احساس ناراحتی، ناخشنودی یا نا کامل بودن ما اهش یابد. زیرا تنها در چنین لحظاتی است که به واقع شروع به رشد می کنیم و راه‌های مختلف یا پاسخ‌های واقعی ‌تر را برای ممشکلات پیدا می‌کنیم.

میلیون ها نفر مزایای روانشناسی را تجربه کرده اند. رواندرمانی یک رشته خاص سلامت روان است که بر بهبود کیفیت زندگی تمرکز می کند. روانشناس و مراجع در این فرایند با یکدیگر همکاری دارند و مراجع در مقابل درمان منفعل نیست.

پژوهش ها نتیجه اثربخشی مداخلات روانشناختی و پاسخ به فرآیند درمانی را اندازه گیری می کنند. استفاده از تئوری و تحقیقات تایید شده تجربی، روانشناسان را پاسخگو و اخلاقی نگه می دارد.

روان ‌درمانی و سایر تکنیک‌های روانشناسی به افراد کمک می‌کند خلق ‌وخوها و هیجان ها را کشف کنند، دیدگاه‌های تازه‌ای ارائه کنند و درک بهتری از تغییر ارائه دهند.

دکتر روانشناس می تواند به بهبود خلق و خو، درمان بیماری های روانی، کاهش هزینه های طبی، بهبود ارتباطات و روابط و ارتقای عزت نفس و انعطاف پذیری کمک کند.

در ادامه لیستی از مزایای مشاوره بر اساس تحقیقات آمده است.

1. شواهد علمی برای درمان بیماری های روانی و بهبود خلق و خو

روانشناسان از تکنیک‌ها و رویکردهای بی ‌شماری برای بهبود سلامت روان و رفاه مراجعین استفاده می‌کنند.

مطالعات تحقیقاتی در سال گذشته نشان دادند که روانشناسان برای افسردگی، اضطراب، مهارت های فرزندپروری، سازگاری روانی اجتماعی، رفتارهای ضد اجتماعی، مصرف الکل و تعارضات خانوادگی مفید بوده اند.

افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی در جهان است. یک بیماری مزمن است که کیفیت زندگی را مختل می کند. افسردگی شامل مشکلات خواب، تغییرات اشتها، و احساس گناه یا بی تفاوتی می شود. سه نوع افسردگی که با مراجعه یه یک دکتر روانشناس خوب به طور موثر قابل درمان است عبارتند از:

اختلال افسردگی اساسی

اختلال عاطفی فصلی

دیس تایمی

یک مرور سیستماتیک از 30 پژوهش که اثربخشی درمان‌های روانشناختی را بررسی ‌کرد، نشان داد که درمان روان‌شناختی افسردگی مؤثرتر از درمان سنتی (دارویی) بوده است.

این تحقیق نشان داد که درمان شناختی- رفتاری (CBT) به ویژه در کارآزمایی‌های کوتاه‌مدت و طولانی ‌مدت مؤثر است.

اضطراب یکی دیگر از شرایط رایج سلامت روان است که تقریباً 19٪ از جمعیت یک کشور را تحت تأثیر قرار می دهد. اضطراب مزمن است و اغلب برای افراد ناتوان کننده بخ حساب می آید.

سه نوع اصلی اضطراب عبارتند از:

اضطراب فراگیر

اضطراب اجتماعی

فوبیاها

بسیاری از تکنیک هایی که بهترین دکترهای روانشناس برای درمان اضطراب، تسکین علائم ناراحت کننده و تنظیم رفتارهای ناسازگار استفاده می کنند موثر می باشد.

در حالی که روانشناسان به طور مداوم مؤثرترین نتایج را در تسکین علائم اضطراب نشان می دهند، درمان های دارویی نیز جای خود را به روان درمانی می دهند.

2. شکل دیگری از اضطراب: روانشناس برای وسواس

چندین نظریه در دهه 1940 مطرح شد که ترس/اضطراب، اجتناب و اختلال وسواس فکری- اجباری (OCD) را توضیح می‌داد. در اصل و به زبان ساده تلاش برای کاهش اضطراب منجر به تشریفات اجباری مکرر می‌شود.

زمانی که وسواس به عنوان یک اختلال اضطراب تلقی شد، درمان رفتاری اولیه مانند درمان بیزاری و مواجهه درمانی برای درمان این بیماری ایجاد شد.

امروزه، بیش از 40 سال تحقیق برای حمایت از محققان و دکترهای روانشناس وجود دارد که درمان های روانشناختی برای وسواس موثر هستند.

درمان‌های روانشناسی در درمان وسواس اثربخشی خوبی دارند و حدود 80 درصد از بیماران به رواندرمانی برای OCD پاسخ می‌دهند.

3. روانشناس می تواند هزینه های طبی را کاهش دهد

بین سلامت جسمی و روانی رابطه مستقیمی وجود دارد. اغلب، زمانی که افراد مشکلات زمینه‌ای سلامت روان را درمان می‌کنند یا برای کمک به تنظیم احساسات و بهبود خلق، به یک روانشناس خوب مراجعه می کنند، سلامت جسمانی نیز بهبود می ‌یابد.

یک مطالعه نشان داد که درمان روان‌شناختی در میان افراد مبتلا به مشکلات فیزیکی مزمن در محیط ‌های کوچک، هزینه‌های مراقبت طبی را به میزان 300 هزار تومتن به ازای هر نفر کاهش می‌دهد. این نشان دهنده مزایای فیزیکی و مالی قابل توجهی است که روانشناسان می توانند ارائه دهند.

4. روانشناس می تواند و مهارت ها را آموزش دهد

آموزش روانی فرآیند توضیح مشکلات سلامت روان، تشخیص ها و گزینه های درمانی است.

بسیاری از افرادی که به روانشناس مراجعه می ‌کنند می ‌دانند که رنج می ‌برند، اما هیچ چیز در مورد علل زمینه ‌ای، شرایط خاص، یا اینکه چگونه تکنیک‌های خاصی می‌توانند مشکلات را برطرف کنند، نمی‌دانند.

آموزش روانی می تواند به عادی سازی مشکلات، کاهش انگ و افزایش انطباق با برنامه های درمانی کمک کند. این جزء بزرگ بسیاری از درمان های تروما است. در میان افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی تشخیص داده شدند، آموزش روانی باعث کاهش نرخ بستری مجدد و کاهش تعداد روزهای بستری شدن بیمار در بیمارستان شده است.

تکنیک های مختلفی در روانشناسی برای آموزش و تمرین مهارت هایی استفاده می شود که تسکین کوتاه مدت و بلندمدت را فراهم می کنند. مراجعین مهارت های عمومی مانند خودآگاهی، گوش دادن فعال، و مهارت های ارتباطی و همچنین مهارت های ذهن آگاهی و تغییر رفتار را می آموزند.

به عنوان مثال، مهارت‌های روانشناسی به مراجعین می‌آموزد که چگونه الگوهای فکری معیوب را که منجر به احساسات ناراحت‌کننده می‌شوند، شناسایی و اصلاح کنند. یادگیری و تمرین این مهارت ها در جلسات روانشناسی می تواند الگوهای بلندمدت افکار و رفتارهای منفی را تغییر دهد.

5. روانشناس می تواند عوامل تاب آوری را ارتقا دهد

عوامل تاب آوری عبارتند از:

داشتن معنا یا هدف در زندگی

تجربه احساسات مثبت

سرسختی

اعتماد به نفس

مقابله فعال

خودکار کارآمدی

خوش بینی

انعطاف پذیری شناختی

در حالی که برنامه‌های آموزشی تاب ‌آوری خاصی وجود دارد که بر بهبود این عوامل متمرکز است، بسیاری از اشکال روانشناسی این جنبه‌های تاب ‌آوری را نیز افزایش می ‌دهند.

از طریق بحث، ایفای نقش، تمرین‌های عملی و تکالیف، روش‌های مختلف رواندرمانی، مبنایی برای آموزش و تقویت تاب ‌آوری ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، «درمان روانشناختی استرس» که برای علائم مزمن طراحی شده است، معیارهای تاب آوری را نیز بهبود بخشیده است.

روانشناس می تواند الگوهای انطباقی تفکر و پاسخ های عاطفی و رفتاری را به افراد بیاموزد. بیشتر مراجعان به روانشناسن مراجعه می‌کنند و به دنبال کمک در زمینه خاصی از زندگی خود هستند، اما می‌توانند درمان را با بینش‌ها و ابزارهای جدیدی که معنا، احساسات مثبت، مهارت‌های مقابله‌ای و احساس ارزشمندی سالم‌تری را ارائه می‌دهند، ادامه دهند.

شاید برای شما بعد از مطالعه این مقاله ضرورت مراجعه به روانشناس بیش از پیش آشکار شده باشد. دکتر رامین علوی نژاد یکی از روانشناسان با تجربه و با دانش به روز می باشد که می توانید از طریق وب سایت رسمی ایشان به آدرس زیر به آسانی و با حداکثر یک هفته ماندن در لیست انتظار نوبت دریافت کنید:

https://drraminalavi.com/روانشناس-در-تهران/

نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه‌های کسب و کار
عکس خبری