به گزارش اعتدال یک کارشناس صنعت خودرو با مطرح کردن این سوال که قیمت واقعی خودرو کدام است؛ قیمت کارخانه یا بازار!؟، گفت: برای اینکه درک بهتری از وضعیت بازار خودرو داشته باشیم باید بدانیم کدام قیمت خودرو واقعی است.
بابک صدرایی افزود: طبیعتا قیمت واقعی خودرو همان قیمتی است که بازار تعیین میکند چرا که اکثریت مطلق جامعه امکان خرید خودرو با نرخ کارخانه را ندارند و طبیعتا اگر قیمت کارخانهای خودرو واقعی بود که اصلا بازار سیاهی در صنعت خودرو شکل نمیگرفت.
وی با بیان اینکه قیمت واقعی هر محصولی را بازار تعیین می کند نه سیاست های دستوری، ادامه داد:در این شرایط افزایش قیمت خودرو یک واقعیت است که بالاخره رخ خواهد داد.
صدرایی افزود:در ماه های گذشته قیمت همه نهادهها از حمل و نقل و لجستیک تا مواد اولیه افزایش قیمت چند ده درصدی داشته ضمن اینکه نقل و انتقالات بانکی نیز سختتر شده است پس افزایش قیمت خودرو اجتناب پذیر نخواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: هر چند قیمت خودرو با درآمد امروز مردم همخوانی ندارد و خرید خودرو از دسترس بسیاری خارج شده است اما سرکوب دستوری قیمت خودرو با این توجیه صحیح نیست.
وی با تاکید بر اهمیت خواسته مردم در ارزان نگه داشتن محصولات در شرایط فعلی، بیان کرد: خواسته اصلی مردم آن است که محصولاتی که در سبد اصلی معیشت قرار دارد با سطح درآمدی آنان متناسب باشد اما چنین خواسته به حقی در شرایطی که هر روز ارزش ریال کاهش پیدا میکند از سوی سیاست گذاران ممکن خواهد بود؟ آیا میتوانیم به تولیدکنندگان مواد غذایی دستور حفظ قیمت مواد تولیدی در یک سطح خاص را بدهیم؟
صدرایی ادامه داد: وقتی از صنعت دامداری که نهادههای دامی را با ارز 4200 تومانی دریافت میکنند نمیتوانیم انتظار ثابت نگه داشتن قیمت شیر و گوشت را داشته باشیم طبیعتا ثابت نگه داشتن دستوری قیمت خودرو از خودروسازان انتظاری نابجا خواهد بود.
این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه اقتصاد یک علم است که هیچ اهمیتی برای سیاست دستوری قائل نیست، اظهار داشت: وقتی دلار در 4 سال گذشته 4 برابر شده است نمیتوان خودرو را با قیمت همان سالها عرضه کرد.
وی با اشاره به برخی از اظهارنظرها در خصوص اینکه وقتی ارزبری تولید خودرو کاهش داشته است چرا باید قیمت خودرو افزایش پیدا کند نیز گفت: آنچه در این میان مغفول مانده است کاهش ارزش ریال در برابر دلار آمریکا است که مشکلات خودروسازان را دوچندان کرده است چرا که نه تنها بر واردات قطعات تاثیر میگذارد بلکه خریدهای داخلی را نیز متاثر میکند.
این فعال صنعت خودرو ورود افکار سیاسی به صنعت خودرو را از آسیب های اصلی این صنعت مطرح کرد و افزود: ورود سیاسیون به چرخه سیاست گذاری راهبردهای صنعت خودرو و استفاده حداکثری دولت از سهام حداقلی خود در صنعت خودرو موجب شده است تا تمام اتفاقات صنعت خودرو از دریچه تصمیمات سیاسی دیده شود.
وی با گوشزد کردن بدهی های سنگین خودروسازان به زنجیره تامین تاکید کرد: بهبود صنعت خودرو دو پیش نیاز مهم دارد، نخست بهبود روابط خارجی ایران و ترمیم روابط ایران با جامعه جهانی است و مسئله دوم نیز ارتقای سطح تولیدات خودروسازان است. تا زمانی که این پیش نیازها را فراهم نکنیم نمی توانیم انتظار پیشرفت از این صنعت داشته باشیم.
بابک صدرایی خاطرنشان کرد: تامین این پیش نیازها هر چند از عهده خودروسازان خارج است اما آزادسازی و واقعی کردن قیمت خودرو و حذف دلالان مافیایی از چرخه قیمت گذاری خودرو می تواند روح دوباره ای در کابد بیجان صنعت خودرو ایران بدمد و خطر ورشکستگی را از آن دور کند. این اتفاق اگر با مدیریت صحیح رخ دهد و منجر به افزایش سطح کیفی تولیدات خودروسازان شود میتواند آینده ای بهتر برای خودروسازان فراهم کند وگرنه پیکر بیمار صنعت خودرو دیگر با مسکن درمانی شفا پیدا نخواهد کرد.