کد خبر: ۲۵۵۹۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
مجلس شورای اسلامی امروز در دومین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم در دو نوبت کاری صبح و بعد از ظهر رسیدگی به برنامه آنها را در دستور کار قرار دادند.

اعتدال- مجلس شورای اسلامی امروز در دومین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم در دو نوبت کاری صبح و بعد از ظهر رسیدگی به برنامه آنها را در دستور قرار دادند. و موافقان و مخالقان هر یک از وزیران نظرات خود را بیان و وزیران پیشنهادی از برنامه های خود دفاع کردند.

برنامه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به ترتیب:

1- دکتر عیسی زارع پور (ارتباطات و فناوری اطلاعات)

2 - حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب (اطلاعات)

۳ – دکتر سید احسان خاندوزی ( امور اقتصادی و دارایی )

4- دکتر حسین‌امیر عبداللهیان ( امور خارجه)

5 - دکتر بهرام عین اللهی (بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

6 - دکتر حجت‌الله عبدالملکی (تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

7 - دکتر سیدجواد ساداتی نژاد (جهاد کشاورزی)

۸ - دکتر امین‌حسین رحیمی (دادگستری)

۹ - امیر سرتیپ ستاد دکتر محمد رضا آشتیانی (دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)

۱۰ - مهندس رستم قاسمی (راه و شهرسازی)

۱۱ - دکتر سیدرضا فاطمی امین (صنعت ،معدن و تجارت)

۱۲ - دکتر محمدعلی زلفی گل (علوم، تحقیقات و فناوری)

۱۳ - دکتر محمدمهدی اسماعیلی (فرهنگ و ارشاد اسلامی)

۱۴ - دکتر احمد وحیدی (کشور)

۱۵ - مهندس سید عزت الله ضرغامی (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)

۱۶ - مهندس جواد اوجی (نفت)

۱۷ - مهندس علی اکبر محرابیان (نیرو)

۱۸ - دکتر سیدحمید سجادی هزاوه (ورزش و جوانان)

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف، رأس ساعت 8 و 4 دقیقه و با حضور 225 نفر از نمایندگان آغاز شد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات: شبکه ملی اطلاعات را در ۴ سال اجرایی می‌کنم
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیشتر از آسیب‌هایش است، گفت: الان عصر پلتفرم هاست و میزان نفوذ این پلتفرم‌ها و تعداد کاربران، عمق راهبردی کشور را تعیین می‌کند.

عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز (یکشنبه) در جلسه رای اعتماد اظهار داشت: در صورت رای اعتماد صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود.

وی افزود: به عنوان جوان گام دومی آماده‌ام تا تجربه و تخصص ۱۵ ساله ام را به کار بگیرم تا با همراهی مجلس و بخش‌های نظام جمهوری اسلامی همه ظرفیت‌های این فناوری مهم را به کار بگیریم و جایگاه ایران را در این حوزه ارتقا دهیم و یک ایران هوشمند ایجاد کنیم.

زارع پور با بیان اینکه امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده است، گفت: اگر ما در این حوزه برنامه مناسبی نداشته باشیم و مواجهه فعالی نداشته باشیم قطعا به آسیب‌هایش دچار خواهیم شد و امروز برای مردم کوچه و خیابان هم مهم است که چه کسی سکان وزارت ارتباطات را به دست می‌گیرد، چون هر اقدامی می‌تواند کسب و کار و زندگی و فرهنگ آنان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیشتر از آسیب‌هایش است و اگر آینده‌نگر باشیم می‌توانیم از فرصت‌هایش استفاده زیادی را ببریم، گفت: الان عصر پلتفرم هاست و میزان نفوذ این پلتفرم‌ها و تعداد کاربران عمق راهبردی کشور را تعیین می‌کنند و ما از ظرفیت‌های این فضا برای حکمرانی غفلت کرده ایم. هرچند پلتفرم‌های ایرانی خدمات رسان در حوزه خرید و فروش و تاکسی‌های اینترنتی در سطح تراز جهانی داریم که ما را از پلتفرم‌های خارجی بی‌نیاز کرده است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با بررسی اسناد بالادستی مخصوصا مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای را تدوین کرده که در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گرفت، گفت: تجربه یک دهه گذشته نشان داده که اگر مواجهه فعالی در این فضا نداشته باشیم همچنان تحت تاثیر پلتفرم‌های خارجی قرار خواهیم گرفت، پس باید با تکیه بر توان جوانان انقلابی از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی افزود: اگر ده سال قبل همان مسیر فضایی را که داشتیم ادامه می‌دادیم، الان نباید نگران فلان منظومه ماهواره‌ای که دسترسی ماهواره‌ای به شبکه جهانی را فراهم می‌کند می‌بودیم و می‌توانستیم خودمان در این فضا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

زارع پور با بیان اینکه فضای مجازی، ملی است و مخصوص وزارت ارتباطات نیست و من بخش مربوط به وزارت ارتباطات را در برنامه ام آورده ام، گفت: مسئله و دغدغه مهم شبکه ملی اطلاعات است که ۲۰ سال است می‌خواهیم اجرا کنیم، ولی به دلایل مختلف هنوز محقق نشده است. متاسفانه شبکه ملی اطلاعات را به غلط به معنای قطع دسترسی به اینترنت جا انداخته اند، ولی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از افتخارات کشور‌های مختلف است و به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست.

وی ادامه داد: مسئله، این است که من وقتی یک پیام را در داخل کشور ارسال می‌کنم چرا بسته‌های اطلاعاتی مربوط به این فضا از کشور خارج و به آلمان و آمریکا برود. این بدان معناست که باید هم هزینه پهنای باند بین الملل را بدهیم و هم امنیت‌مان به خطر می‌افتد و هم استقلالمان دچار خدشه می‌شود و اگر روزی اتفاقی بیافتد و لنگر یک کشتی گیر کند کل خدمات داخلی کشورمان از کار می‌افتد و این منطقی نیست.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات را به این معنا که بتوانیم تمام امورات کشور را به آن وابسته کنیم استفاده خواهیم کرد و راه اندازی این شبکه پرسرعت در پهنه جغرافیایی ایران به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست، گفت: در سقف زمانی ۴ سال شبکه ملی اطلاعات را براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی اجرا خواهیم کرد.

وی در پاسخ به انتقاد برخی از نمایندگان در مورد فاقد زمان‌بندی بودن برنامه‌های پیشنهادی تصریح کرد: هم در برنامه تقدیم شده کتبی و هم در محضر شما برنامه زمان‌بندی را خدمت نمایندگان عرض خواهم کرد و در سقف زمانی مشخص شده توسط شورای عالی فضای مجازی در طرح کلاان و معماری شبکه ملی اطلاعات تمام تکالیف وزارت ارتبطات را محقق خواهم کرد.

 

سخنان موافقان و مخالفان با وزیر ارتباطات پیشنهادی

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری تخصص ندارد/ زارع‌پور باید ۲ سال این وزارت‌خانه را اتوپایلوت اداره کند/ بگویید مخالف طرح صیانت از فضای مجازی هستید یا موافق

محمودعباس زاده مشکینی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: قبل از ورود به نقد و یا مخالفت با گزینه پیشنهادی برای وزارت ارتباطات مطلبی را که در محضر جناب آقای دکتر مخبر هستیم می‌گویم، جناب آقای مخبر از منظر مدیریت سیاسی کابینه باید کارآمدی داشته باشد و مظهر و تجلی وحدت ملی و انسجام اجتماعی باشد، من تاسوعا و عاشورای حسینی سفری کردم به حوزه انتخابیه‌ام مشکین‌شهر مردم در در آذربایجان حداقل انتظار داشتند سه وزیر در کابینه داشته باشند این پیام همشهریان ما را از شمال غرب به رئیس‌جمهور برسانید.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دوستان عزیز پیامبر اکرم صلوات الله علیه می‌فرماید اگر در یک جامعه ای کارگزاری را انتخاب کنید که شایسته‌تر از آن در جمع باقی مانده وجود داشته باشد این خیانت به رسول خدا و جمیع مسلمین است، در جای دیگری داریم آن قوم خوشبخت نمی‌شود و به سعادت نمی‌رسد مگر جستجو کند رضایت مردم را ما امروز روی چه بحث می‌کنیم؟ موضوع چیست؟ چند نفر به عنوان موافق و مخالف ثبت نام کردند؛ اینکه به ما چه می‌رسد همه اینها را بگذاریم کنار مانند یک جراح که در اتاق جراحی یک پارچه روی مریض می‌کشد و فقط موضع جراحی را باز می‌کند امروز بررسی کنیم موضع ما چیست؟ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کجاست؟ جایگاه این وزارتخانه در دولت و مدیریت کشور و توسعه آینده چیست؟

وی تاکید کرد: این وزارتخانه وزارت زیربنایی است شوخی نیست یک شاهراهی را آغاز می‌کند که تمامی وزارتخانه‌ها باید از آن مسیر عبور و جستجو کنند و برنامه‌های خودشان را بر آن سوار کنند، از آموزش و پرورش آموزش و آموزش آغاز و به آموزش عالی، بهداشت و درمان، اقتصاد می‌رسد؛ در همه چیز باید برای همه وزارتخانه‌ها به صورت عام و برای این وزارتخانه به صورت اخص از نیرویی استفاده کنیم که دو عنصر داشته باشد یکی خواستن و دیگری توانستن، ما در مولفه خواستن و انگیزه وزیر محترم پیشنهادی شکی نداریم و سنجه‌ای هم نداریم اما برای عنصر توانستن ما سنجه داریم، توانستن یعنی نیروی پیشنهادی باید یک تعصب داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: من باید اعلام کنم وزیر محترم پیشنهادی جناب آقای زارع‌پور در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصص ندارد، ایشان تحصیلکرده کامپیوتر یا «آی‌تی» هستند در حالی که موضوع ماموریت این وزارتخانه‌ها «آی سی تی» است، فناوری اطلاعات یک بخشی از آن است اصل آن فناوری ارتباطی است و بیش از ۹۵ درصد از وظایف آن زیرساختی است و ظاهرا ما هم توجه نمی‌کنیم فرق این دو را، مثل مهندسی پزشکی و پزشکی است، یعنی یک پزشک عمومی ممکن است از دستگاه «سی تی اسکن» استفاده کند اما یک پزشک متخصص نمی‌تواند بسازد و نمی‌تواند تعمیر کند این دو موضع متفاوت است.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی برای تصدی یک روز سابقه کار در این وزارتخانه را ندارد، وزارتخانه‌ای که یکصد هزار کارمند متخصص و کارشناس دارد، وزارتخانه‌ای که خودش دارای چند اپراتور است بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد. متصدی این وزارتخانه باید متخصص میان‌رشته‌ای باشد این یک امر کاملا بدیهی است وزیر پیشنهادی محترم یک روز سابقه مدیریت اجرایی در وزارت مذکور ندارد. اصولا ایشان باید دو سال وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات را اتوپایلوت اداره کند تا سوار بر کار شود.

عباس زاده مشکینی ادامه داد: وزیر محترم پیشنهادی ارتباطات و فناوری مورد بعدی شفافیت است جناب آقای زارع پور عزیز برخی از دوستان شنیدند با حضور در جمع موافقان طرح صیانت از فضای مجازی گفتید موافق هستید و با حضور در جمع مخالفان هم گفتید مخالفید، خواهش می‌کنم پشت این تریبون به طور شفاف سینه خود را جلو بدهید و رو راست بگوید موافق هستید و یا مخالف.

 

جوان بودن به تنهایی برای مجلس موضوعیت ندارد/ وزیر پیشنهادی شجاعت دارد

مجتبی یوسفی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در ابتدا یک مقدمه می‌گویم و بعد از وزیر پیشنهادی دفاع می‌کنم؛ کابینه توانمند یا آنچه رهبر انقلاب با عنوان کابینه جوان، مومن و انقلابی عنوان کردند یعنی کارآمدترین فرد و متخصص‌ترین فرد : با ارائه برنامه و با ارائه کارنامه مشکلات مردم را حل کند.

وی ادامه داد: در عین حال که افتخار می‌کنیم جوان‌ها در کنار کابینه هستند اما تنها جوان بودن برای مجلس موضوعیت ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه رشته تخصصی ایشان در حوزه زیرساخت است که باید در این حوزه کار شود. در حوزه نرم افزار و مدیریت منابع و حکمرانی در فضای مجازی که امروز بیشتر جریانات و تصمیم‌گیری‌ها و معشیت مردم به فضای مجازی گره خورده و الان باید کسی بیاید که در حوزه نرم افزاری تحول ایجاد کند که در ایجاد مرکز دیجیتال در قوه قضائیه، بحث مالکیت معنوی نشان می‌دهد کسی است که شهامت دارد و اینکه در دستگاه قضایی کسی می‌خواست ببیند پرونده دارد باید بصورت حضوری ساعت‌ها در صف می‌ایستاد.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که برای رای آوری وزرای پیشنهادی اعلام کردیم قطعا ساماندهی نیروهای شرکتی و آن‌هایی است که در پرداخت حقوق و دستمزد که با وزرات در ارتباط هستند که وزرا باید برنامه مشخص داشته باشند.

وی افزود: من به برخی برنامه‌های ایشان اشاره می‌کنم که حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین‌المللی است و ایجاد پهنای باند و هاب شدن منطقه که می‌تواند برای ما بازار جدید ایجاد کند. شبکه ملی اطلاعات که دولت هوشمند باید ۴۰ درصد مراجعات به وزارت خانه‌ها در چهارچوب شبکه ملی اطلاعات صورت بگیرد.

وی ادامه داد: ما نماینده مردم هستیم و اقتصاد مردم در فضای مجازی برای ما مهم است. ما پیگیر این هستیم که ساماندهی صورت بگیرد و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان همه با توسعه امکان‌پذیر نیست و این با حمایت از جوانان است. در حوزه روستایی کسی اشاره نکرد که ما ۳ و نیم میلیون دانش آموز در روستاها داریم و با توجه به وضعیت کرونا این دانش آموزان را نادیده گرفتیم.

زارع‌پور فاقد روحیه شفافیت است/ وزیر پیشنهادی هنوز عضو شبکه‌های اجتماعی نیست

سید غنی نظری خانقاه در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه از ریاست دولت به خاطر نادیده گرفتن جمعیت ۳۰ میلیونی آذری زبان‌ها در کابینه خود گله‌مند هستم، گفت: بنده به عنوان مخالف با آقای زارع‌پور هستم و دلیل عمده مخالفتم فقدان روحیه شفافیت در ایشان است.

وی افزود: ایشان در یک کمیسیون می‌گوید با طرح مصونیت فضای مجازی مخالف است و در کمیسیون فرهنگی که عمده اعضای آن طراحان این طرح هستند با قاطعیت تمام می‌گوید موافق است؛ همچنین سابقه ایشان نیز در این وزارتخانه پر پول و گسترده و وزارتخانه‌ای که که در تمام ایران شعبه دارد، مناسب نیست. ایشان مسئول آی‌تی قوه قضاییه بودند، اما حضور در وزارتخانه‌ای که دارای افراد با نگرش‌های متعدد هستند برای ایشان مشکل است.

نماینده خلخال با بیان اینکه آقای زارع‌پور جوان و نخبه هستند، تصریح کرد: اما نخبگی و جوانی تجربه لازم را می‌خواهد که در ایشان وجود ندارد. همچنین ایشان هنوز در شبکه‌های مجازی کشور و خارجی عضو نیستند که دلیل آن یا این است که با موبایل خودشان حضور ندارند یا اصلا اعتقادی به این پلتفرم‌ها ندارند؛ ما اکنون با مخابرات روستایی روبرو هستیم نه کسی برای آن‌ها ارزش قائل است و نه می‌دانند تکلیفشان چیست. لذا مخالفت ما با برنامه‌های ایشان است و پیش‌بینی می‌کنیم با این وضعیت که ایشان دارد نمی‌تواند این وزارتخانه را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه امروز گسترش ارتباطات به حدی شده که سیستم آی‌تی به آی سی تی تبدیل شده است، گفت: این امکان را برای مدیریت ایشان نمی‌بینم. واقعیت این است که ایشان هنوز با چالش‌های اساسی حوزه ارتباطات و فناوری روبرو نشده‌اند و اعتقادی هم در درون سازمان‌های مختلف برای همکاری با ایشان وجود ندارد.

این وزارتخانه باید زیرساخت‌های فضای مجازی کشور را تامین کند

مجتبی محفوظی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع)، اظهار کرد: برای دولت آقای رئیسی آرزوی موفقیت دارم انشالله در راهی که در پیش رو دارد، موفق باشد؛ یکی از وزرای جوان و با انگیزه این کابینه دکتر زارع پور است. چگونه انگشت اشاره را به سمت تخصص می‌برید؟جوانی گناه نیست. جوانان ما بودند که ۸ سال جنگ تحمیلی را اداره کردند، نه تجربه و نه سابقه وزارت داشتند.

وی افزود: زارع‌پور دارای عالی‌ترین سطح تحصیلات در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه‌های داخلی و خارجی است. از نخبگان و افراد صاحب نظر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و فضای مجازی است و تجربه قابل قبول وی نشان از انتخاب درست آیت الله رئیسی دارد.

وی با بیان اینکه امروز ما در وزارت ارتباطات به متخصص فناوری اطلاعات و نرم افزار نیاز داریم، گفت: صد هزار نفر آماری اشتباه است بلکه این وزارتخانه ده هزار نفر نیرو دارد آماری که شما فرمودید برای قبل از خصوصی سازی است. زارع پور در حوزه فاوا نیز متخصص است.

محفوظی ادامه داد: این وزارتخانه باید زیرساخت‌های فضای مجازی کشور را تامین کند و راهبر دولت هوشمند و راهبر اقتصاد دیجیتال باشد و میدان‌دار زیرساخت‌ها نرم افزارهای کشور باشد.

نماینده آبادان در مجلس بیان کرد: انصافاً آقای زارع‌پور در دوره مدیریت پنج ساله خود در وزارت ارشاد خوش درخشیدند؛ راه اندازی چندین خدمت الکترونیکی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد مدیریت ایشان باعث شد که این وزارتخانه در سال ۸۸ به عنوان وزارت برتر در توسعه خدمات الکترونیکی شناخته شود. برای اولین بار در دوره او بود که قوانین بر زمین مانده مانند قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای که موضوع بسیار مهمی بود، اجرا شد. هنوز هم بعد از گذشت بیش از ۱۵ سال در حال انجام است. شناسنامه‌دار شدن سایپا و شکل گیری بیش از ۴۰۰ شرکت تولیدکننده محتوای دیجیتال در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ از دیگر خدمات ارزنده زارع‌پور بود.

وی اضافه کرد: زارع‌پور در سال ۸۹ به عنوان مدیر برتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کل کشور انتخاب شده است که در هوشمندسازی قوه قضاییه هم خوش درخشید.

محفوظی اظهار کرد: جهش فوق العاده در الکترونیکی کردن خدمات در یک و نیم سال گذشته در قوه قضاییه برای همه مردم آشکار است. الحق والانصاف ایشان قوه قضاییه را در این مدت کوتاه هم کرده و بخش زیادی از افزایش رضایتمندی مردم از قوه قضاییه مربوط به سامانه ها و خدمات الکترونیکی جدیدی است که راه‌اندازی کردند.

وی افزود: زارع‌پور همواره به دنبال حل مشکلات مردم با ابزار فناوری بود که این موضوع بسیار ارزنده‌ای است. مردم یادشان نمی‌رود که برای گرفتن یک گواهی عدم سوء پیشینه چه سختی‌هایی باید می‌کشیدند اما در طول یک سال و نیم اخیر این خدمات را آنلاین کردند و همه از منزل خودشان می‌توانند گواهی عدم سوء پیشینه بگیرند.

نماینده آبادان در مجلس گفت: البته که ما از ایشان انتظار داریم که در جهت بومی سازی و استفاده از ظرفیت های داخلی در فضای مجازی تمام تلاش خود را بکند تا کشور از انحصار و سلطه پلتفرم‌های خارجی خارج شود. موضع خود را در خصوص اقدام اخیر گوگل پلی و حذف برنامه های ایرانی و نقض حقوق کاربران ایرانی اعلام کنید. آیا مانند قبل همچنان شاهد اقدامات یکجانبه و تحقیر کاربران ایرانی خواهیم بود یا برای قانونمند کردن فضای مجازی برنامه داریم؟

وی خاطرنشان کرد: همچنین انتظار داریم که شبکه ملی اطلاعات را هرچه سریعتر به سرانجام برسانید تا مردم عزیز کشور از مزایای این شبکه استفاده کنند

 

گزارش کمیسیون امنیت‌ملی درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات


محمود عباس‌زاده مشکینی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت سیزدهم گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش بدین شرح است:

براساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امنیت ملی درخصوص بررسی صلاحیت و برنامه های سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات ارائه می شود.

کمیسیون امنیت ملی در جلسه ای با حضور اکثریت اعضا، سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات را بررسی نمود. در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، برنامه ها و راهکارهای خود برای حُسن کارکرد وزارت اطلاعات را ارائه کرد.

آقای خطیب براساس استعلام های واصله در سال ۱۳۵۴ وارد حوزه علمیه قم و پس از طی مراحل مختلف دروس حوزوی، نزد اساتید برجسته و با شرکت در درس خارج فقه و اصول و اتمام آن نزد بزرگانی از جمله حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی و مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی، دوره خارج فقه و اصول را به پایان می رساند و از سال ۵۸ و ۵۹ به کار تبلیغ مشغول می شود و با آغاز جنگ تحمیلی عازم جبهه های نبرد می شود.

سپس توسط سردار شهید حسن باقری وارد کار اطلاعات و عملیات می شوند. ایشان در دوره جنگ به افتخار جانبازی نائل می آیند، ایشان برادر شهید و همسر مکرمه شان نیز خواهر شهید هستند.

ایشان در سال ۱۳۹۱ مسئولیت حفاظت اطلاعات قوه قضائیه را برعهده می گیرند و در سال ۱۳۹۸ نیز در آستان قدس رضوی مشغول فعالیت می شوند.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی ایشان

کمیسیون پس از بررسی برنامه های ایشان و طرح سوالات و گرفتن پاسخ و استعلامات به توانمندی ایشان برای اجرای این برنامه ها و تحقق برنامه هایشان نظر مثبت دارد و بر اساس قانون وزارت اطلاعات مصوب سال ۱۳۶۲، وزیر اطلاعات باید ۴ شرط داشته باشد، شرط حد اجتهاد، داشتن عدالت و تقوا، داشتن سابقه روشن از نظر سیاسی و مدیریتی، عدم عضویت در احزاب و سازمان ها و گروه های سیاسی که ایشان هر ۴ شرط را دارند و شاید تنها وزیر اطلاعاتی باشند که بعد از انقلاب کار اطلاعاتی را از کف سیستم اطلاعاتی شروع کرده اند و در نهایت در سطح ملی هم مسئولیت داشته اند.

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور در خصوص وزیر پیشنهادی اطلاعات

روح‌اله نجابت در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۳۱ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس را درخصوص برنامه های حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت سیزدهم را قرائت کرد. متن گزارش بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به ‌پیوست گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه ­های ارائه شده حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود. «محمدصالح جوکار/رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها»

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه­ های ارائه شده وزیر پیشنهادی اطلاعات

مقدمه:

به استناد ماده(۵۳) قانون آیین­نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در اجرای ماده(۲۰۲) قانون مذکور بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه­ های وزیر پیشنهادی اطلاعات با اسناد بالادستی، در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها قرار گرفت که نتایج بررسی به شرح آتی تقدیم می­ شود.

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

حجت الاسلام و المسلمین خطیب در سال ۱۳۵۴ وارد حوزه علمیه قم شده و مراحل مختلف حوزوی را نزد اساتید مبرّز، تا شرکت در درس خارج آیت‌اله العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی)، مرحوم آیت‌اله العظمی فاضل لنکرانی، آیت‌اله العظمی مکام شیرازی و مرحوم آیت‌اله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی گذراند. طی سال های ۱۳۵۸ و ۵۹ ضمن انجام امور تبلیغی همزمان با آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹ به اطلاعات عملیات سپاه جنوب کشور و تحت فرماندهی سردار شهید حسن باقری وارد شده و در سال ۱۳۶۰ با مجروحیت شدید در جبهه و کسب افتخار جانبازی، مجدداً به انجام امور تبلیغی پرداخت. در سال۱۳۶۴ وارد وزارت اطلاعات شد. در سال ۱۳۸۹ در دفتر مقام معظم رهبری مشغول کار شده و از سال۱۳۹۱ عهده دار حفاظت اطلاعات قوه قضاییه گردید از سال ۱۳۹۸ تاکنون در آستان قدس رضوی حضور داشته است.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

ایشان در جلسه مورخ ۲۴ مردادماه ۱۴۰۰ کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها حاضر و رؤس برنامه­ ها و تعهدات خود را با توجه به برنامه پیشنهادی به شرح زیر اعلام نمود:

۱- مقابله هوشمندانه، قاطع و جدی با بنیان ها، روندها، بازیگران، گلوگاه ها و خواستگاه های شریان اصلی فساد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و...

۲- استفاده حداکثری از نیروهای انقلابی در ساختار اداری و اجرایی وزارتخانه با اولویت جوانان انقلابی و حزب اللهی

۳- تقویت و فعال‌سازی دیپلماسی پنهان برای تبادلات اطلاعاتی موثر و افزایش نفوذ و عمق استراتژیک نظام با کشورهای دولت هم‌پیمان منطقه و فرامنطقه و حمایت از نهضت‌های اسلامی، حزب الله و همکاری و همراهی با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رابطه با تقویت جبهه مقاومت.

۴- مقابله پیشگیرانه، هدفمند و هوشمندانه با جریان نفوذ و انسداد نفوذ در ساختار حاکمیتی و اجرایی به ویژه مراکز و کانون های حساس و حیاتی کشور

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامة پیشنهادی وزیر اطلاعات، مبتنی بر تحول در ساختار و مدیریت اطلاعاتی با رویکرد جهادی، دانایی محور و شجاعانه برای بسیج همه ظرفیت ها و توانایی های آشکار و نهفته در کادرها و نیروی وزارت به ویژه جوانان در میدان جهاد و عرصه گمنامی و تقویت ابعاد حرفه ای گری فعالیت‌ها و نیروی انسانی با توجه به مقتضیات عصر جدید، ضرورت باز تعریف مأموریت‌ها، هوشمندسازی فرایندهای اطلاعاتی آینده‌نگر و فعال در مواجهه با پدیده‌های گوناگون اطلاعاتی و امنیتی پایه ریزی گردیده است.

اصلی‌ترین مسائل و موضوعات محوری در حوزه‌های مختلف مرتبط با وزارت اطلاعات به شرح ذیل ارائه ‌گردیده است.

حمایت از راهبرد اقتصاد مقاومتی

همکاری کامل با جامعه اطلاعاتی کشور

افزایش دانش، مهارت حرفه‌ای کارکنان در تراز گام دوم انقلاب بر اساس علوم و فنون نوین

به‌روز کردن روش‌های مدیریت و ارتقای مکانیزم‌های رصد و نظارت بر فضای مجازی

ایجاد سامانه ملی پیش بینی وهشدار به هنگام اطلاعاتی در برابر تهدیدات سخت افزاری و نرم افزاری

تغییر رویکرد و تقویت جایگاه حراست ها با همکاری دولت مردمی و مجلس شورای اسلامی

صیانت اطلاعاتی و امنیتی از گروه های هدف نسبت به جریانات نفوذ، تهدیدات و آسیب پذیری های اطلاعاتی و امنیتی

انطباق برنامه­ های ارائه شده با اسناد بالادستی

برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات با اسناد بالادستی مشتمل بر: «سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مدظله العالی»، «بیانیه گام دوم انقلاب»، «وظایف قانون وزارت اطلاعات»، «قانون برنامه پنجساله ششم توسعه»، «قانون احکام دائمی کشور»، «اسناد جامع شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور» مورد ارزیابی قرار گرفت و بر اساس گزارش کارشناسی معاونت نظارت، برنامه های پیشنهادی «منطبق» و «همسو» بوده و موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد.

بررسی صلاحیت، برنامه­ ها و تعهدات وزیر پیشنهادی

با توجه به تحصیلات حوزوی و سوابق اجرائی ایشان در تصدی پست های متعدد اجرایی درحوزه اطلاعاتی و امنیتی کشور، این کمیسیون از منظر مؤلفه­ های قانونمندی و قانون­گرایی، انتخاب و به­ کارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزه ­طلبی با فساد و افزون­ طلبی، سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردم­گرایی و تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر پیشنهادی را مشروط به اجرای کامل برنامه ­ها و تعهدات اعلامی، واجد شایستگی های لازم برای تصدی وزارت اطلاعات می داند.

نتیجه­ گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

جمع­ بندی کمیسیون درخصوص صلاحیت و انطباق برنامه­ های ارائه شده با اسناد بالادستی وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت سیزدهم جناب حجت الاسلام و المسلمین خطیب، ایشان از نظر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها فردی شایسته، توانمند و مطلوب جهت تصدی وزارت اطلاعات تشخیص داد.

ملاحظات ویژه ( ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)

کمیسیون انتظار دارد ایشان اهتمام ویژه در اجرای برنامه­ های خود در زمان رأی اعتماد داشته باشد و اقدامات اصلاحی درخصوص عملکرد این وزارتخانه به ویژه استفاده حداکثری از نیروهای جهادی و انقلابی و همچنین هماهنگی بین قوای مقننه و مجریه و لزوم پاسخگویی به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها را مورد تأکید مجدد قرار داد. ضمناً کمیسیون آمادگی خود را برای کمک به تدوین و تصویب قوانین جامع امنیت داخلی، حفاظت فردی و فیزیکی و جامعه اطلاعاتی اعلام نمود.

تصدی صندلی وزارت چقدر ارزش دارد که برخی به نایب ولی زمان خود نسبت دروغ می‌دهند؟

حسین میرزایی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: وصف حال ما امروز چنین است که «حالم چو دلیری است که در لشکر دشمن پسری داشته باشد»؛ آیا رهبر انقلاب از بین گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت اطلاعات جناب آقای خطیب را پذیرفته‌اند؟مجلس تابع رهبر انقلاب است و اگر معظم له کسی را انتخاب کرده باشند مجلس یکپارچه او را می‌پذیرد اما کسانی بر خلاف واقع تائید کسی را به حضرت آقا نسبت دهند در این روزها خبرهایی مبنی بر تائید آقای خطیب مطرح شد و به زبان‌های مختلف بیان شد و برخی گفتند وقتی آقای رئیسی لیست اسامی را عرضه داشتند، معظم له انگشت خود را روی نام آقای خطیب گذاشتند و برخی گفتند سیره حضرت آقا تعیین ۴ وزیر است و برخی گفتند که اگر ایشان با فرد خاصی مخالف باشند نهی می‌فرمایند اما تائید نمی‌کنند.

وی ادامه داد: درباره نظر حضرت آقا در خصوص آقای خطیب چه کسی جز رئیس‌جمهور می‌‎تواند جواب دهد و ایشان فرمودند حضرت آقا نظر خاصی نداشتند. در این باره سردار کوثری همان را گفتند و نقل کردند. چرا برخی افراد از ارادت مجلس انفلابی به حضرت آقا سوء‌استفاده می‌کنند. آیا اینان حساب و کتاب را قبول ندارند؟ خدا را شاهد اعمال خود نمی‌دانند؟ تصدی صندلی وزارت چقدر ارزش دارد که برخی به نایب ولی زمان خود نسبت دروغ می‌دهند که نمایندگان را دچار خطای محاسباتی کنند.

وزیر اطلاعات بیشترین سابقه مرتبط را دارد/ دوستان نباید نقطه ایراد پیدا کرده و آن را بزرگ کنند

محسن زنگنه در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: معیارهای ما اگر حرف‌های در گوشی، شب‌نامه و شنیده باشد واقعا نمی‌توان انتظار داشت که خروجی مجلس درخور انقلاب باشد. در مورد وزارت‌ها یکی از شاخص‌ها سابقه و مدیریت اجرایی است و عجیب است که یکی از وزارت‌خانه‌هایی که وزیر معرفی شده بیشترین سابقه اجرایی را دارد وزات اطلاعات است.

وی ادامه داد: ایشان از سال ۱۳۶۴ وارد وزارت اطلاعات شدند و این نقطه قوت است و دوستان نباید نقطه ایراد پیدا کرده و آن را بزرگ کنند. کدامیک از مجریان بیش از چهار دهه در وزارت خانه باشند و ایرادی نداشته باشند. کسانی هستند که در وزارت خانه یک یا دو سال هستند و ایشان در اداره اطلاعات قم ۱۲ سال مدیرکل اطلاعات قم را به عنوان شهر حساس داشتند و قبل از آن نیز ۶ سال به عنوان کارشناس حوزه معاونت خارجی و نهضت ها فعالیت کرده اند و در سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ در دو دولت آقای هاشمی و دولت اول آقای خاتمی و دولت آقای اول آقای احمدی نژاد حضور داشته است.

زنگنه با تاکید بر اینکه اگر قرار بود فردی کارآمد نباشد، نباید طی سال های زیادی در مسئولیت امنیتی حضور داشته باشد، عنوان کرد: برخی افراد ایراد می گیرند که آقای خطیب در زمان تصدی در اداره کل اطلاعات قم به نیروهای انقلابی براساس شنیده ها توجه نکرده اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه آقای خطیب در سال ۱۳۸۹ بعد از حضور در اداره کل اطلاعات قم به حراست دفتر مقام معظم رهبری و در سال ۱۳۹۱ به حفاظت اطلاعات قوه قضائیه رفته و تا پایان مسئولیت رئیس قوه قبلی در آنجا مسئولیت داشته است و این موارد جزو معیارهای ما محسوب می شود، گفت: در بین وزرای معرفی شده توسط آقای رئیسی چنین سوابقی را نداریم. آقای خطیب در شرایط حساس استانی مانند قم، قوه قضائیه، حراست دفتر مقام معظم رهبری و اخیراً در آستان قدس رضوی حضور داشته اند.

وی ادامه داد: شأن مدیرکل اطلاعات و مسئول امنیت با شأن تشکل دانشجویی در مقابل فتنه ها متفاوت است. گاهی اوقات از مسئول امنیتی توقع داریم کاری کند که تشکل امنیتی انجام می دهد، این انتظار غیرمعقول و غیرعقلانی است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با تاکید بر اینکه مجلس می تواند رأی مثبت و منفی بدهد، اما وزرای پیشنهادی در سطوح امنیتی نظر مثبت مقام معظم رهبری را اخذ می کند، اما این موضوع منافی حقوق مجلس در رد یا تایید وزرای پیشنهادی نیست، اظهار کرد: برخی افراد پرونده آقای طبری را مطرح می کنند، این پرونده براساس تصمیم عالی دستگاه های امنیتی به اطلاعات سپاه سپرده شده و بیشترین همکاری در این زمینه از سوی دوستان صورت گرفته است.

زنگنه افزود: همانگونه که رئیس مجلس مطرح کرد، وزارتخانه های در جمهوری اسلامی داریم که نگاه بیرونی نیز به آنها است، مانند وزارت دفاع؛ شاید مردم با وزارت دفاع سروکار نداشته باشند، اما نگاه بیرونی به رأی نمایندگان است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: فراموش نکنیم پرونده مهدی هاشمی در دوران تصدی آقای خطیب در استان قم پیگیری شده و وی مسئول این پرونده بوده است. رأی نمایندگان به وزیر اطلاعات پیامی به سرویس های جاسوسی دنیا،عرفان های نوپدید و کسانی که امنیت جمهوری اسلامی را تهدید می کنند، خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه داریم وزرای پیشنهادی را به صورت صحیح بررسی کنیم و براساس وظیفه شرعی و قانونی خود درست انتخاب نماییم. اما خواهش می کنم بدون توجه به برخی فضاسازی های بیرونی و صحبت های درگوشی که معتبر نیستند، و اسنادی ندارند، وزیر پیشنهادی را به دولت بفرستیم.

خطیب اولین وزیر اطلاعاتی می‌شود که از بدنه این وزارت‌خانه انتخاب شده است

حجت الاسلام امیرقلی جعفری در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد ماه) جلسه علنی مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: رسالت و جایگاه وزارت اطلاعات برای همه ما روشن است و هر فعالیتی که بخواهد در ایران اسلامی شکل بگیرد، لازمه آن وجود امینت است و وزارت اطلاعات حساسیت زیادی دارد. وزارت اطلاعات در تولید اطلاعات دقیق، ایجاد امنیت پایدار، اشراف اطلاعاتی در درون و بیرون مرزها، مبارزه با تروریسم و فعالیت‌های ضدجاسوسی وظایفی را برعهده دارد.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در محیط پیرامونی ما و کشورهای اطراف‌، کشورهایی ملتهب و متلاطم داریم که رابطه با آنها اشراف اطلاعاتی و رصد اطلاعاتی یکی از وظایف وزارت اطلاعات است که باید وزیری با ویژگی‌های خاص در این وزارتخانه داشته باشیم. برنامه‌های حجت الاسلام خطیب و گذشته او برای تصدی وزارت اطلاعات قابل دقت است.

وی افزود: مقابله هوشمندانه و روندها و گلوگاه‌ها و شریان‌های اصلی فساد یکی از برنامه‌های وزارت اطلاعات است که در برنامه‌های حجت الاسلام خطیب وجود دارد. روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل هوشمندانه و برنامه‌های پیشرفت و توسعه‌ای در مناطق محروم و موضوعات امنیتی و دفاعی بخش دیگری از برنامه‌های خطیب در وزارت اطلاعات است.

وی تاکید کرد: صیانت از تصمیم‌گیران و نخبگان علمی و ژنتیکی و کشف توطئه‌ها و براندازی‌ها و جاسوسی و خرابکاری و صیانت از امنیت کشور و توسعه فرهنگ خودباوری و خودکفایی در تمامی ابعاد دفاعی و امنیتی بخش دیگری از برنامه‌های حجت الاسلام خطیب در وزارت اطلاعات است، ضمن اینکه توجه به اقتصاد مقاومتی و نظریه انقلابی و تسری آن هم در برنامه‌های وی مشاهده می‌شود.

جعفری خاطر نشان کرد: کاهش وابستگی به نفت و فاصله گرفتن دولت از بخش‌های اقتصادی و درون‌زایی اقتصاد و مولد بودن اقتصاد و مردمی کردن اقتصاد از دیگر برنامه‌های خطیب در وزارت اطلاعات است. البته خطیب باید به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت هم توجه کند.

وی یادآور شد: حجت الاسلام خطیب اولین وزیر اطلاعاتی است که از درون این وزارتخانه انتخاب شده و از مراحل ابتدایی در وزارت اطلاعات کار خود را آغاز کرده است. تحول در ساختار و معاونت‌های وزارت اطلاعات باید در دوران خطیب صورت گیرد، ضمن اینکه فتنه نفوذ و رخنه خط قرمز مجلس است و باید وزیر پیشنهادی اطلاعات در این باره توضیح دهد.

برچسب زدن به کسانی که با وزیر پیشنهادی اطلاعات مخالفت می‌کنند، خلاف انصاف و وجدان است

غلامحسین رضوانی در جلسه علنی روز( یکشنبه ۳۱ مرداد) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: قبل از سن تکلیف مقلد امام بودم و به مشی سیاسی ایشان و سپس حضرت رهبری اقتدا کردم؛ سرباز ولایت بوده، هستم و خواهم بود.به دست ابر مرد تاریخ حضرت امام راحل از قید دیکتاتوری شاهی رها یافته و امروز می‌توانیم نسبت به امنیتی‌ترین وزیر یعنی وزارت اطلاعات، اظهارنظر یا مخالفت کنیم اگر قبل از انقلاب را دیده بودیم می‌توانیم از این افتخار بی‌بدیل نظام مقدسمان درک درستی داشته باشیم.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد تصدی وزارت اطلاعات توسط دکتر خطیب حدود ۲۵ ساعت وقت صرف کردم. برای رای دادن به وزیران پیشنهادی می‌توان به حداقل بسنده کرد یا سراغ بهترین گزینه رفت.

وی ادامه داد: مبارزه با مفاسد اقتصادی، بررسی صلاحیت مدیران، خنثی‌سازی نقشه‌های تروریستی شیاطین و دشمنان، مقابله با نفوذ و عملیات ضد جاسوسی، اقدام برای مجازات و ریشه‌کنی تروریست‌ها که مسئولان و مردم ما را ترور کردند، آموزش و توجیه مقامات نظام به منظور جلوگیری از موثر شدن ترفندهای دشمن را از وظایف وزارت اطلاعات است

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هر چه در انتخاب فردی با شرایط احراز حداکثری دقت بیشتری کنیم به موفقیت نظام کمک بیشتری کرده‌ایم. چون نقش وزارت اطلاعات در فساد بی‌بدیل است.شخصیت آقای خطیب حتی از نظر مخالفان به عنوان فردی صالح، هوشمند، مجاهد و جانباز محترم است و من ندیدم از طرف مخالفان به ایشان تعریضی شده باشد و چیزی که مخالفان سعی در آن دارند درست نیست. در تصدی این امر سخن از خوب و بد نیست بلکه سخن از خوب و خوب‌تر است.

رضوانی با بیان این‌که هرگونه تلاش برای تصویری غیر از این خلاف واقع و کذب است، گفت: برچسب زدن به کسانی که با وزیر پیشنهادی اطلاعات مخالفت می‌کنند، خلاف انصاف و وجدان و خلاف منویات اعلام شده رهبری است چون ایشان همواره بر ضرورت انجام وظایف در ساختارهای قانونی تاکید کرده‌اند. ورود نمایندگان به این مبحث بر اساس سوگند شرعی و قانونی و در انجام وظیفه خطیر نمایندگی است و اصلا جنبه گروهی و حزبی ندارد؛ البته افراد هر گروهی در مقام رای دادن ممکن است با هم هماهنگی داشته یا نداشته باشند. تلاش رسانه‌های معاند در جریان برجام که خواسته خود را نشان داده‌اند نباید موجب اشتباه فردی ما شود.

وی افزود: بروز مفسده‌های بزرگ توسط برخی مسئولان و تصدی برخی سمت‌های مهم توسط عناصر ناسالم آیا سوال برانگیز نیست؟ اگر افرادی بدون داشتن شرایط لازم در سمت کلیدی با گروه‌های سیاسی مختلف همچنان مشاغل حساس را در قبضه خود داشته باشند، آیا حق داریم ریشه یابی کنیم یا نه. اینها همان کسانی هستند که دشمن بدون همکاری آنان در برنامه‌های شیطانی خود موفق نخواهد بود. اینها چگونه نقش‌آفرینی می‌کنند شاید بپرسید این موضوع ربطی به آقای خطیب ندارد در حالی که او در کمیسیون به درستی گفت که در زندگی خود کار اطلاعاتی کرده است.

رضوانی خاطر نشان کرد: در درخشان‌ترین دوران قوه قضاییه ایشان رییس حفاظت اطلاعات این قوه بود اما اقدام موثری از او مشاهده نشده است طوری که در ماجرای طبری در دفاع از خود توجیهات غیر قبولی ارائه کرد. آیا ترک فعل‌ها در زمینه مبارزه با مفاسد در قوه قضاییه در دوران ایشان قابل دفاع است. آنچه دوستان مطرح کردند این است که او علی رغم توانایی بالا به موقع وارد عمل نمی‌شود؛ اشراف کامل سیستم‌های امنیتی ما به کوری چشم غرب‌گرایان دین ستیز طوری است که با ورود به موقع توانمندی‌ها، منجر به پیشگیری کامل می‌شود یا در صورت ضرورت اقدام جدی می‌شود. می گویند اگر او بخواهد می‌تواند من هم می‌گویم پیشگیری یا اقدام ضرورت دارد و تعلل جایز نیست.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در میان مسئولان وزارت اطلاعات هیچ عضو غیر انقلابی نباشد. غیرانقلابی نباید در وزارت اطلاعات جایی داشته باشد بلکه همه مسئولان وزارت اطلاعات در همه رده‌ها باید مانند همه انبوه بدنه باشند تا رسالت خود را به بهترین نحو به انجام برسانند. تکرار می‌کنم آقای خطیب موضع خود را در برابر فتنه ۸۸ رسما اعلام کند و با اعلام مواضع شفاف، بطلان این قضیه را مسجل فرمایید تا اگر ابهامی بوده برطرف شود.

 

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد؛ سخنان نمایندگان مخالف و موافق

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) و بعد از بررسی صلاحیت حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات کابینه دولت سیزدهم وارد بررسی صلاحیت احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد شدند.

بر اساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس قبل از صحبت های موافقان و مخالفان هر وزیر پیشنهادی، گزارش کمیسیون تخصصی مربوطه توسط سخنگو قرائت می شود.

موافقت کمیسیون اقتصادی با خاندوزی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اقتصاد خبر داد.

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد؛

عباس‌زاده: تیم پیشنهادی اقتصادی دولت، مشروط است

پس از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده مردم مشکین‌شهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: امروز بیشتر مطالبات مردم در حوزه اقتصادی می‌باشد و ما انتظار داشتیم دولت وزرای اقتصادی مقبولی به مجلس معرفی کند.

پایان سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت پس از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی مجلس اعلام کرد: جلسه علنی بعد از ظهر امروز مجلس راس ساعت ۱۴ برگزار می‌شود.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بر اساس حروف الفبای‌وزارت خانه ها است؛ تاکنون صلاحیت سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات و اطلاعات مورد رسیدگی قرار گرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه‌های کسب و کار
عکس خبری