کد خبر: ۲۵۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
این روش که مدل برخی کالاهای تولید داخل تا سال‌ها تغییر نمی‌کند به ‌طور قطع در مسیر کاهش صادرات در صنعت داخلی بی‌تاثیر نیست و در این زمینه باید تولیدکنندگان استراتژی توسعه محصولات‌شان را بازنگری و تقویت کنند.

اعتدال، دکتر شهرام شیرکوند - پژوهشگر و مشاور صنعت *: بخش قابل توجهي از موفقیت‌های راهبردی كشور در زمینهرابطه توسعه کسب و کار با رفع موانع توليد و تجارت توسعه اقتصادی و کسب‌‌ وکار، به‌‌ واسطه سرمایه‌گذاری در حوزه تولیدات داخلی و توسعه فعالیت‌های پژوهشی در این بخش‌ها بوده و این بدان معناست که باید ضمن استفاده از ظرفیت فعلی واحدهای تولیدی، از ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید در قالب طرح‌های توسعه‌ای که منجر به توسعه توليد و تجارت در كشور می گردد ، نیز حمایت شود. همین‌طور برای توسعه توليد ، تجارت و کسب‌وکار ، بهبود معیشت و اشتغال پایدار ، توجه به سرمایه‌گذاری در تمامی حوزه‌های تولید و رفع موانع موجود ضرورت دارد.

 

البته توام با توسعه بخش‌های تولیدی باید توسعه ظرفیت بازار مصرف در کشور و توسعه صادرات نیز در دستور کار قرار گیرد؛ بنابراین با مدیریت اقتضایی در حوزه تجارت و اقتصاد می‌توانیم علاوه بر توسعه تولید کالاهای مورد نیاز کشورو رفع موانع تجارت داخلي و خارجي، با تولید مازاد نسبت به تامین کالاهای موردنیاز کشورهای دیگر نیز اقدام کنیم تا همزمان در بخش تولید و صادرات، اشتغال ایجاد شود.


توسعه تولید ملی در هرکشور یکی از مهم ترین شاخص‌های ارزیابی میزان پیشرفت و توسعه یافتگی اقتصادی و صنعتی است. لذا متولیان امر می بایست ضمن حمایت از تولید ملی و رفع موانع موجود داخلی در این مسیر ، در پی تقویت زیرساخت‌های تولید در همه بخش ها اعم از صنعت ، کشاورزی ، مسکن و . . . باشند و هم سو با تقویت تولید و پشتیبانی و مانع زدایی از تجارت داخلی ، توسعه بازار تولیدات داخلی و باکیفیت را در سطح منطقه‌ای و بین المللی حمایت کنند.

البته توجه به کیفیت تولیدات و ارائه توانمندی واقعی تولیدکنندگان داخلی کشور برای پشتیبانی و حمایت مالی دولت ضروری به ‌نظر می‌رسد. از آنجا که بسیاری از مردم دنیا ایران را مهد تمدن، فرهنگ و هنر می‌دانند و بسیاری از آنها به نمادها و نشان‌های ایرانی علاقه‌مند هستند نشان‌های معتبر و خوشنام ایرانی می‌توانند از طریق ایجاد و تقویت نشان ایرانی و بازاریابی بین‌المللی سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهند. برای توسعه صادرات صنایع داخلی و افزایش سهم بازار جهانی باید رویه و سیاست جدیدی در حوزه صنعت کشور دنبال شود. از این‌رو توجه بیشتر به توسعه محصول باکیفیت برای ورود به بازارهای بین‌المللی یا توسعه بازار خارجی بسیار با اهمیت است.


رفع برخی موانع موجود برای تولید محصولات جدید و کالاهای مدرن و باکیفیت باید در اولویت تولیدات داخلی قرار گیرد. همچنین در راستای توسعه سهم بازار خارجی، تحقیقات بازاردرکشور هدف برای صادرات نیازمند تغییر نگرش است. بسیاری از تولیدکنندگان خارجی و نشان‌های معتبر هر سال چند محصول جدید روانه بازار می‌کنند تا با تغییراتی که در محصول انجام می‌دهند ضمن ارزش نهادن به خواسته مشتریان داخلی سهم بازار خارجی‌شان را حفظ کنند.

به هرحال این روش که مدل برخی کالاهای تولید داخل تا سال‌ها تغییر نمی‌کند به ‌طور قطع در مسیر کاهش صادرات در صنعت داخلی بی‌تاثیر نیست و در این زمینه باید تولیدکنندگان استراتژی توسعه محصولات‌شان را بازنگری و تقویت کنند. اکنون برخی تولیدکنندگان بزرگ کشور تنها به بازارهای سنتی خود صادرات دارند در حالی که باید توسعه بازارهای صادراتی و افزایش کشورهای هدف را در اولویت قرار دهند.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تولیدکنندگان کشور برای توسعه صادرات علاوه بر اجرای دقیق تحقیقات بازاریابی در کشورهای جدید چند راه پیش رو دارند. البته لازمه تحقق این هدف، شناخت علاقه‌مندی‌های مشتری، مدیریت تجربه مشتریان، درک تحولات بازار داخلی و خارجی و برنامه‌ریزی درست برای توسعه محصولات جدید است .


اما راهکارهای پیشنهادی برای افزایش سهم تولیدات داخلی در بازار های جهانی و رونق صادرات عبارتند از:


۱- توجه به نشان‌سازی در ایران برای محصولات داخلی و توسعه شهرت نشان ۲- توجه به قیمت‌گذاری مناسب محصولات و انعطاف‌پذیری قیمت‌گذاری ۳- تولید محصولات جدیدتر و کیفی‌تر ۴- برنامه‌ریزی دوره‌ای برای افزایش تقاضا از سوی بازار داخلی و خارجی ۵- تغییرات اصولی در استراتژی تولید و فروش از سوی تولیدکنندگان برای بازارسازی بین‌المللی ۶- حمایت دولت از تولیدکنندگان برای صادرات محصولات‌شان به کشورهای مختلف.


برای رونق تجارت و صادرات تولیدات ایرانی به کشورهای مختلف، نشان‌سازی و کیفی‌سازی تولیدات از مهم‌ترین عوامل به‌شمار می‌رود و می‌توانند سبب رونق اقتصادی و افزایش ظرفیت صادراتی شوند. هرچند امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان ایرانی در صادرات کالاها، ناآگاهی و مشهور نبودن برخی نشان‌های ایرانی در بازارهای جهانی است ولی یکی از دلایلی که باعث حضور نیافتن بسیاری از شرکت‌های صنعتی و کشورها به بازار جهانی شده و رقابت آنها در این بازارها میسر نشده فقدان ویژگی‌های کیفی در محصولات تولیدی‌شان بوده است.

درواقع کیفیت کالاهای تولیدی یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهایی است که موجب توسعه اقتصادی و صنعتی و رونق تجارت و صادرات کشورها و بقا و دوام حضور بنگاه‌های اقتصادی می‌شود و رقابت‌پذیری را در بازار جهانی تضمین می‌کند. بدیهی است برای توسعه و رونق صادرات، تولید در کشور باید براساس استانداردهای بین‌المللی باشد تا بتواند در بازارهای خارجی حضور پیدا کند. برای این کار باید ابتدا کیفیت محصولات داخلی ارتقا یافته و قیمت آن منطقی باشد.


همچنین باید موانع موجود در مسیر تولید و تجارت برداشته شود تا درنهایت کالای ایرانی با داشتن شرایط رقابت‌پذیر بتواند علاوه بر فروش موفق در داخل کشور در بازارهای خارجی نیز حضور یابد. البته تولیدکنندگان برای تولید کالای باکیفیت و دستیابی به استانداردها و فناوری‌های روز دنیا باید جذب نیروهای متخصص نوآوری در تمامی بخش های تولیدی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و با هدف افزایش سهم تولیدات داخلی در بازارهای جهانی ، متولیان امر می بایست توجه ویژه ای به پشتیبانی و تقویت تولید داخلی و رفع موانع موجود در این مسیر داشته باشند. زيرا اگر فعاليت هاي تولیدي و تجاري در کشور توسعه یابند، علاوه بر ایجاد اشتغال ، توسعه کسب و کار ، توسعه رفاه و آسایش جامعه ، سبب تولید محصولات رقابتی باکیفیت ، توسعه صادرات صنایع داخلی و افزایش سهم بازار جهانی می‌شود.

* شهرام شیرکوند - حائز 27 رتبه برتر در جشنواره های بین المللی و ملی مطبوعات و خبرگزاری های کشور

نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه‌های کسب و کار
عکس خبری