کد خبر: ۲۵۵۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: توده مردم از دهک‌های پر درآمد گرفته تا دهک‌هایی با درآمد کمتر، امروزه نه از کمیت خدمات ارتباطی و اینترنت، بلکه از کیفیت آن ناراضی هستند و در این شرایط باید رفتارمان را به سمتی جهت دهیم که هم اپراتورها و هم شرکت ارتباطات زیرساخت که مهیا کننده‌ی این پهنای باند است، امکانات گسترده تری را در شبکه ایجاد و سرویس بهتری را به مردم ارائه دهند تا مردم با رضایت از شبکه‌ی اینترنت، هزینه‌ی خدمات را به صورت کامل پرداخت کنند و نیازی به ارائه‌ی خدمات رایگان نباشد.

ارائه‌ی اینترنت رایگان به برخی دهک‌ها باعث ایجاد ترافیک بالاتر و سرعت پایین‌تر سرویس‌های ارتباطی می‌شود

مهندس فرامرز رستگار در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون امکان ارائه‌‌ی اینترنت رایگان به دهک‌های پایین جامعه با توجه به ظرفیت و زیرساخت‌های فعلی شبکه‌ی اینترنت کشور، گفت: در وهله‌ی اول باید ببینیم که اینترنت رایگان به چه معناست؟ سرویس اینترنت دارای هزینه‌ای است و زمانی که به دهکی اینترنت رایگان ارائه می‌دهیم، در قدم اول باید دانست که بودجه‌‌ی آن از چه طریق و توسط چه کسی پرداخت می‌شود؟

وی، ادامه داد: اگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از بودجه‌ی اختصاصی دولت برای این هزینه‌ها استفاده می‌کند، گویی کمک دولت است و می‌تواند به تناسب میزان بودجه به دهک‌های مختلف اینترنت رایگان با قیمت ارزان‌تر ارائه دهد، اما اگر تصمیم گیری به عهده‌ی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد و هزینه‌ی آن را اپراتوری که ارائه دهنده‌ی اینترنت است متقابلا دریافت نکند، در این شرایط به اپراتورها فشار زیادی تحمیل می‌شود.

رستگار تاکید کرد: اگر اپراتورها در پیروی از دستورات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرویسی را به صورت رایگان در اختیار دهک خاصی قرار دهند و در مقابل هزینه‌ای دریافت نکنند، چون بخش خصوصی به دنبال سرمایه‌گذاری خود در انتظار درآمد است، جبران آن هزینه از بقیه مشترکین خواهد بود.

دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران، اضافه کرد: وقتی یک تکلیف دولتی می‌شود، معنای آن این است که به اجبار یا احترام باید اجرا شود، چه اپراتورهای تلفن همراه که اینترنت همراه ارائه می‌دهند، چه سایر FCPها که ارائه دهنده‌ی اینترنت از طریق شبکه‌ی ثابت هستند.

رستگار، ادامه داد: در این حال تمامی هزینه ها بر دوش یک سری از اپراتورهایی سرشکن می‌شود که در مقابل سرویسی که ارائه می‌دهند مبلغی را از گروهی خاص دریافت نکنند، در این شرایط ما شاهد دو عارضه هستیم.

وی، بیان کرد: کسانی که مشمول استفاده از اینترنت رایگان هستند، در زمان رایگان نبودن این سرویس، احتمالا از اینترنت استفاده نمی‌کردند یا کمترین استفاده را داشته‌اند که همین فرآیند رایگان شدن، فشاری را بر روی شبکه‌ی ارتباطی به وجود خواهد آورد. در زمان ایجاد این فشار، اپراتورها بر اساس ترافیک رایج برنامه‌ریزی کرده و این ترافیک اضافی از طرف دیگر روی سایر مشترکین اثر خود را به نمایش می‌گذارد.

وی، ادامه داد: اگر توسعه‌ی مناسب در جهت اینترنت رایگان صورت نگیرد، با توجه به ظرفیتی که جوابگوی مصارف گذشته بوده، مصارف جدیدی ایجاد می‌شود و افراد در حال استفاده از اینترنت که هزینه آن را تماما پرداخت کرده اند با ترافیک بالاتر و سرعت کمتر روبرو می‌شوند.

دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران، اظهار کرد: اپراتورها در مقابل هزینه‌ی سرویسی که به طور رایگان عرضه می‌شود به روش‌های مختلف، روی بسته های ارائه شده‌ی خود مدل هایی را پیاده می‌کنند که جبران کننده هزینه‌های اضافی باشد و در نهایت شاهد بروز نارضایتی از جانب گروه مصرف کننده‌ی اینترنت هستیم که هزینه‌ی اینترنت را به طور کامل پرداخت کرده‌اند.

رستگار، تاکید کرد: اگر تصمیم گیرنده دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و مجری آن مشخص است و بودجه‌ی خاصی برای آن در نظر گرفته شده باشد، اپراتورهای تامین کننده‌ی سرویس اینترنت باید از قبل در جریان کامل این موضوع قرار گیرند، تا متناسب با آن در جهت توسعه‌ی خود برنامه ریزی کنند و به گونه ای نباشد که اپراتورها با یک افزایش تقاضای ناگهانی مواجه شوند.

وی، ادامه داد: در شرایطی که افراد و سازمان‌ها با قیمت‌های بسیار بالا در دریافت کالا و خدمات مواجه هستند و در موضوع اینترنت رایگان شاهد تبلیغات زیادی هستیم، دانستن اینکه رایگان شدن اینترنت چقدر می‌تواند در گردش اقتصادی افراد و سازمان‌های استفاده کننده اثرگذار باشد، ضروری است.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در ادامه گفت‌وگو با سیتنا، گفت: اینترنت رایگان بیشتر یک نگاه تبلیغاتی است و این رقم به جای آنکه بر روی هزینه‌ی کل استفاده کنندگان از اینترنت سرشکن شود، باید در جهت توسعه‌ی شبکه‌ی اینترنت صرف شود که اگر سازمانی در صورت اجبار به دورکاری به پهنای باند بیشتری نیاز داشت دچار این کمبودها نشویم.

رستگار، در پایان اضافه کرد: توده مردم از دهک‌های پر درآمد گرفته تا دهک‌هایی با درآمد کمتر، امروزه نه از کمیت خدمات ارتباطی و اینترنت بلکه از کیفیت آن ناراضی هستند و در این شرایط باید رفتارمان را به سمتی جهت دهیم که هم اپراتورها و هم شرکت ارتباطات زیرساخت که مهیا کننده این پهنای باند است، امکانات گسترده تری را در شبکه ایجاد و سرویس بهتری را به مردم ارائه دهند که مردم با رضایت از شبکه اینترنت هزینه را بطور کامل پرداخت کنند و احتیاجی به کمک مالی در این بخش وجود نداشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه‌های کسب و کار
عکس خبری