تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مس براق و مایل به قرمز اولین فلزی است که توسط انسان دستکاری می شود و امروزه به عنوان یک فلز مهم در صنعت باقی مانده است.

طبق اطلاعات سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) ، مس پس از آهن و آلومینیوم در رتبه سوم فلزات صنعتی در جهان قرار دارد. حدود سه چهارم آن مس برای تولید سیم های برق ، کابل های مخابراتی و الکترونیک است.

جدا از طلا ، مس تنها فلز جدول تناوبی است که رنگ آن به طور طبیعی نقره ای یا خاکستری نیست.

شرح شیمیایی

عدد اتمی (تعداد پروتون های هسته): 29
نماد اتمی (روی جدول تناوبی عناصر): مس
وزن اتمی (جرم متوسط اتم): 63.55
تراکم: 8.92 گرم در سانتی متر مکعب
فاز در دمای اتاق: جامد است
نقطه ذوب: 1،984.32 درجه فارنهایت (1084.62 درجه سانتیگراد)
نقطه جوش: 5،301 درجه فارنهایت (2،927 درجه سانتیگراد)
تعداد ایزوتوپ ها (اتم های همان عنصر با تعداد متفاوت نوترون): 35 ؛ 2 پایدار
رایج ترین ایزوتوپ ها: Cu-63 (69.15 درصد فراوانی طبیعی) و Cu-65 (30.85 درصد فراوانی طبیعی)

تاریخچه و خصوصیات

بیشتر مس در سنگ معدن وجود دارد و قبل از استفاده باید برای خلوص ذوب یا از سنگ معدن آن استخراج شود. اما با توجه به سایت پایگاه شیمی ، Chemicool ، واکنش های شیمیایی طبیعی گاهی اوقات می توانند مس بومی آزاد کنند.

بشر حداقل 8000 سال است که از مس چیز می سازد و در حدود 4500 سال قبل از میلاد چگونگی ذوب فلز را کشف کرده است. جهش بعدی فن آوری ایجاد آلیاژهای مس با افزودن قلع به مس بود که فلز سخت تری نسبت به قطعات منفرد آن ایجاد کرد: برنز. توسعه فناوری در عصر مفرغ آغاز شد ، دوره ای تقریباً از 3300 تا 1200 سال قبل از میلاد مسیح ، و با استفاده از ابزارها و سلاح های برنزی ، طبق تاریخ ، مشخص می شود.

مصنوعات مس در سرگذشت تاریخی پاشیده شده است. باستان شناسان یک بول کوچک یا ابزار نوک تیز را کشف کردند که مربوط به سال 5100 قبل از میلاد است و بهمراه یک زن میانسال در یک روستای باستانی در اسرائیل به خاک سپرده شد. جغد نشان دهنده قدیمی ترین شی فلزی است که تاکنون در خاورمیانه پیدا شده است. طبق مقاله سال 2014 منتشر شده در PLOS ONE ، مس احتمالاً از منطقه قفقاز واقع در منطقه کوهستانی جنوب شرقی روسیه ، ارمنستان ، آذربایجان و جورجیا با فاصله بیش از 600 مایل (1000 کیلومتر) آمده است. در مصر باستان ، مردم از آلیاژهای مس برای ساخت جواهرات ، از جمله حلقه های انگشت پا استفاده می کردند. محققان همچنین معادن عظیم مس از قرن 10 قبل از میلاد را یافته اند. در اسرائیل.

طبق USGS ، حدود دو سوم مس موجود در زمین در سنگهای آذرین (آتشفشانی) یافت می شود و حدود یک چهارم آن در سنگهای رسوبی رخ می دهد. این فلز قابل انعطاف و قابل انعطاف است و گرما و برق را به خوبی هدایت می کند - دلایلی که مس به طور گسترده در الکترونیک و سیم کشی استفاده می شود.

کاربرد مس در پزشکی

پزشکی: خواص ضد میکروبی مس آن را به یک فلز محبوب در زمینه پزشکی تبدیل کرده است. چندین بیمارستان با تلاش برای کاهش سرعت گسترش عفونت های اکتسابی در بیمارستان ، سطوح متداول لمس شده مانند ریل های تخت و دکمه های تماس را با آلیاژهای مس یا مس آزمایش داده اند. کاساندرا سالگادو ، استاد بیماری های عفونی و اپیدمیولوژیست بیمارستان در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی ، گفت: مس با تداخل در بار الکتریکی غشای سلول موجودات ، میکروب ها را از بین می برد.

در سال 2013 ، تیمی از محققان به سرپرستی سالگادو سطوح را در بخشهای مراقبت ویژه (ICU) در سه بیمارستان آزمایش کردند و اتاقهای اصلاح شده با سطوح مسی متصل به شش جسم مشترک را که در معرض دست بسیاری از اتاقها قرار دارند ، تغییر نمی دهند. دانشمندان دریافتند كه در اتاق های سنتی بیمارستان (آنهایی كه سطح مس ندارند) ، 3/12 درصد بیماران دچار عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیك مانند استافیلوكوكوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و انتروكوك مقاوم در برابر وانكومایسین (VRE) می شوند. برای مقایسه ، در اتاق های اصلاح شده مس ، تنها 7.1 درصد بیماران به یکی از این عفونت های بالقوه ویرانگر مبتلا شده اند.

تازه‌های کسب و کار