کد خبر: ۲۵۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
یک روانشناس گفت: فشارهای روحی حاصل از طولانی شدن مدت زمان بیماری، استرس، در خانه ماندن و... ‌اکنون همانند یک فنر و نیروی پشت خطی عمل می‌کند که با آزاد شدن در هر لحظه‌ای افراد را به عرصه مهمانی، جشن‌ها، دید و بازدید و خرید می‌کشاند.
علیرضا احمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به نظر می‌رسد هم‌چنان جنبه روانشناختی و فشارهای روحی منجر به این شده است که افراد بی‌توجه به شرایط کووید ۱۹ در سطح شهر حضور دارند و با نزدیک شدن به ایام نوروز سطح شهر نیز شلوغ می‌شود.

وی ادامه داد: ماه‌ها است مردم تحت فشار ویروس کووید ۱۹ بوده‌اند و فشار استرس‌ها، در خانه ماندن‌ها و از دست دادن عزیزان سبب شده است سدی که برای در خانه ماندن شکل گرفته بود بشکند.

این متخصص روانشناسی و مشاوره افزود: سال پر استرسی برای مردم بود و همین امر منجر شد افراد اشتباها تصور کنند این آسیب‌ها فروکش کرده است در حالی که با توجه به توصیه‌های ستاد ملی کرونا همه باید توجه داشته باشند که کرونا هنوز تمام نشده و هم‌چنان باید سخت‌تر از قبل به مقابله با آن پرداخت.

وی کاهش اطلاع رسانی‌ها در خصوص کووید ۱۹ را از جمله دلایل کم اهمیت شمردن شرایط پاندمی کووید ۱۹ دانست و افزود: اطلاع رسانی‌ها کاهش یافت و مردم فکر می‌کنند شرایط همانند قبل نیست. باید با درایت در عرصه برنامه سازی به ویژه در رسانه ملی اطلاع رسانی‌ها افزایش یاید. 

این روانشناس همچنین معتقد است: روانشناسان، جامعه شناسان و گروه‌هایی که از مقبولیتی در بین جامعه برخوردارند باید مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشویق کنند تا مردم بدانند تا زمانی که ویروس به طور کامل کنترل نشود ما نوروزی نخواهیم داشت. 

احمدیان درباره علت رفتارهای هیجانی برخی افراد نظیر خرید افراطی، تصریح کرد: سبک زندگی جدیدی در کشور شکل گرفته که نوسانات و فراز و نشیب خاص خود را دارد. از این رو هم‌اکنون شاهد تغییر در سبک زندگی افراد و افراط و تفریط‌هایی در رفتار آنها هستیم. باید اطلاع رسانی‌ها به شکلی انجام شود که مردم بدانند این تغییر در سبک زندگی باید در راستای بهزیستی  و سلامت آنها شکل گیرد.

وی در پایان گفت: مردم ما مردمی فهیم هستند، اگر اطلاع رسانی‌ها به شکل درست و کافی انجام شود مردم نیز رفتار خود را تنظیم می‌کنند. به نظر می‌رسد اخیرا در بحث اطلاع رسانی ضعیف عمل کردیم. باید به درستی مردم را در حوزه کرونا آگاه کنیم و این آگاه سازی بسیار مهم و کاربردی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه‌های کسب و کار
عکس خبری