کد خبر: ۸۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۴

همه ما عادت کرده ایم در ماه مبارک رمضان پس از نماز و خوردن افطار، پای تلویزیون بنشینیم تا به رسم سالهای اخیر سریالهای پس از افطار را تماشا کنیم. به همین دلیل همیشه ماه رمضان جزو پرکارترین ماه های تولید آثار نمایشی برای تلویزیون است.با اینکه هر سال مدیران شبکه های تلویزیون یادآور می شوند از مدتها پیش برای سال آینده مشغول بررسی چند فیلمنامه برای تولید مجموعه رمضانی شبکه شان هستند، اما با این همه فیلمنامه برخی از این سریالها و گاهی هم تولید برخی دیگر تا دقیقه نود طول می کشد و کار تصویربرداری آنها تا آخرین روزهای پخش ادامه پیدا می کند.هر سال با هزاران اما و اگر و مشکلات زیاد و پرسشهای فراوان در خصوص تولید این سریالها مواجه می شویم. اینکه چرا تولید این سریالها دیر شروع می شود؟ چرا عوامل فیلمساز مجبورند روزی هفده ،هجده ساعت در روز کار کنند؟ و اینکه این مشکلات می تواند چه اثرات مخربی در تولید یک پروژه داشته باشد و سطح کیفی برنامه را با مشکل مواجه کند و... هزار و یک چرای دیگر! ولی امیدواریم سریالهای امسال با این مشکل مواجه نشوند؛ چون با توجه به اینکه هنوز دو هفته ای تا شروع ماه مبارک رمضان فرصت داریم، ولی طبق آخرین اخبار بیش از 60 درصد از ضبط سریالها به اتمام رسیده و چند تایی از این پروژه ها حتی همزمان مراحل فنی شان را هم انجام می دهند.

 


شبکه یک: و اگر فردا بیاید






قرار بود امسال رضا میر کریمی که در سینما، او را با ساخت فیلمهایی چون «انعکاس» و «آدمکش» می شناسیم، با کارگردانی سریال «راه طولانی خانه» به قلم مصطفی زندی و علیرضا مسعودی و تهیه کنندگی علیرضا تخت کشیان اولین تجربه سریال سازی اش را برای ایام ماه مبارک از این شبکه آماده کند که طبق گفته میر کریمی بازی رضا کیانیان در این سریال به عنوان اولین حضور مناسبتی اش می توانست برگ برنده این سریال محسوب شود که به هر روی این اتفاق ممکن نشد.

 

 

سریال «اگر فردا بیاید» با نام قبلی «سقوط یک فرشته» به کارگردانی بهرام بهرامیان که پیش از این فیلمهای «آل» و«سبب من» را ساخته است و تهیه کنندگی رامین عباسی زاده در 30 قسمت 30 دقیقه ای جایگزین آن شده است.

 

عباسی زاده، تهیه کننده درخصوص مراحل تولید سریال می گوید: با اینکه فیلمبرداری کار چند ماهی است که شروع شده، ولی با عین حال برای اینکه به کار سرعت بدهیم، گروه را دو دسته کردیم تا هر چه زودتر کار را به اصطلاح جمع کنیم. در حال حاضر بیش از 35 درصد از کل کار به اتمام رسیده است و همزمان مراحل تدوین و صداگذاری آن در حال انجام است تا به امید خدا برای پخش در ماه مبارک رمضان آماده شود.

 

وی ادامه داد: داستان این سریال درباره خانواده ای است که بر اثر ماجراهایی متحول می شوند. ما در این کار از هنرنمایی بازیگرانی چون مسعود رایگان، فریبا کوثری، مهرداد صدیقیان، خاطره اسدی، شبنم مقدمی.... بهره برده ایم.

 

گفتنی است سال پیش سریال«در مسیر زاینده رود» به کارگردانی حسن فتحی از این شبکه پخش شد.

شبکه دو: چمدان و سی امین روز

اما شبکه دو امسال با تهیه دو سریال «چمدان» به کارگردانی و تهیه کنندگی خسرو ملکان که پیش از این فیلمهای «مادر زن سلام»، «طوبی»، «شب شکن» و... را ساخته بود و سریال «سی امین روز» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیه کنندگی رضا جودی در نظردارد، ضعف سریال سال گذشته؛ یعنی سریال «ملکوت» را جبران کند.





خسرو ملکان پس از 13 سال و پس از سریال «تلفن مشترک» با مضمون طنز به تلویزیون بازگشته است. خسرو ملکان در خصوص این سریال به خبرنگار ما گفت: چمدان در 15 اردیبهشت امسال کلید خورد و در حال حاضر بیش از 65 درصد از تصویر برداری کل سریال به اتمام رسیده است و مونتاژ آن همزمان توسط خودم در حال انجام است و طبق پیش بینی های ما، این سریال تا پیش از شروع ماه مبارک به اتمام خواهد رسید.

 

 

این کارگردان در خصوص داستان این سریال ادامه داد: این سریال قصه ای طنز دارد و همان طور که از اسمش پیداست، داستان درباره چمدانی است که طی اتفاقاتی به دست چند خانواده می افتد ودر نهایت با افتادن به دست خانواده ای که نقش پدر آن خانواده را فتحعلی اویسی بازی می کند، زندگی آنها را متحول می کند و ماجراهایی را به وجود می آورد.

 

از بازیگران این سریال می توان به حضور فتحعلی اویسی، میرطاهر مظلومی، محسن قاضی مرادی، فلور نظری، یوسف صیادی و ارژنگ امیرفضلی و... اشاره کرد.

 

رضا جودی تهیه کننده «سی امین روز» درخصوص قصه این سریال به خبرنگار ما می گوید: داستان سی امین روز درباره سیاوش کیانی است که سهواً قاتل برادر دوستش می شود و از آنجا که بسیار پایبند به رفاقت است، قتل را گردن می گیرد و می پذیرد، اما بنا به دلایلی با پاره شدن طناب دار نجات می یابد...

 

این تهیه کننده می افزاید: نقشهای کل سریال به جز دو نقش منفی، بقیه خاکستری اند، نه کاملاً مثبت و نه کاملاً منفی. رفتار نقشها طوری تعریف شده است که برای بیننده ایجاد سوال می کند و با چرایی داستان را دنبال می کند. این سریال پر بازیگر و پر لوکیشن با بیش از 50 نفر عوامل، توسط دو دوربین تصویربرداری شده است .

 

سعید رحمانی نویسنده این سریال نیز در گفتگو با خبرنگار ما در توضیح داستان این سریال می گوید: فرشته این سریال به مانند فرشته هایی نیست که در کارهایی از این دست شاهد آن بوده ایم. در این سریال غرض از فرشته اشاره به دستهای پنهان خداوند است و اینکه دنیا تنها لایه ظاهری نیست. عالم فرشتگان و ایمان به عالم غیب از شروط و اصول مسلمانی است. اینکه داستان مفهومی ماورایی دارد، اما کار کاملاً رئال است.





در این سریال یک فرشته به کمک انسانها می آید. این فرشته، فرشته دنیایی است که به انسانها کمک می کند و با استفاده از مفاهیم قرآنی، چنین برداشت می شود که فرشتگان دستیاران خداوند روی زمین هستند.

 

 

از جمله بازیگران این سریال می توان به محمود عزیزی، گلچهره سجادیه، ستاره اسکندری، آزاده صمدی، رزیتا غفاری، میرطاهر مظلومی، صفا آقاجانی و بهرام ابراهیمی اشاره کرد.

 

شبکه سه: پنج کیلومتر تا بهشت

 

شبکه سوم سیما، ماه رمضان امسال، سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» را روی آنتن می برد. این سریال را علیرضا افخمی در 30 قسمت 35 دقیقه ای نوشته و کارگردانی کرده است و داوود هاشمی، تهیه کنندگی آن را بر عهده دارند. افخمی که تاکنون سریالهای پر مخاطبی چون پنجمین خورشید، او یک فرشته بود و زیر زمین را بر عهده داشته، امسال نیز در تدارک مجموعه ای جدید است.

 

داوود هاشمی، تهیه کننده این سریال در گفتگو با خبرنگار ما گفت: فیلمبرداری این سریال از اوایل فروردین ماه امسال با 6 قسمت فیلمنامه آماده، آغاز شده است و با وسواس افخمی برای گرفتن سکانسها تاکنون بیش از 50 درصد از تصویربرداری این سریال به پایان رسیده و تدوین همزمان توسط رضا سورانی انجام می شود.

 

این تهیه کننده ادامه می دهد: فیلمنامه به صورت روزانه توسط افخمی نوشته می شود و این قضیه هر چند شاید برای دیگر کارگردانان ایجاد مشکل کند، ولی برای افخمی یک شیوه است .
وی در خصوص داستان یک خطی این سریال می گوید: قصه این سریال داستان دختر و پسری است که قصد ازدواج دارند، اما با مشکلاتی روبه رو می شوند. امیرحسین که در یک شرکت وارداتی دارو کار می کند، در جریان سرقت اموال شرکت، درگیر ماجراهایی می شود...

 

از جمله بازیگران این سریال می توان به داریوش فرهنگ، مهدی سلوکی، شبنم قلی خانی، نفیسه روشن، رضا توکلی، پردیس افکاری، سولماز غنی، رضا آحادی و شهنام شهابی و... اشاره کرد.
شبکه سه سیما سال گذشته مجموعه دیدنی جراحت را به کارگردانی محمدمهدی عسکرپور و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی در ماه رمضان از این شبکه پخش کرد.





شبکه تهران؛ تکیه بر باد

 


سریال «تکیه بر باد» یک ملودرام اجتماعی است که قرار است از شبکه تهران روی آنتن برود. عباس نعمتی و محمد محمدسلطانی فیلمنامه این سریال را در 30 قسمت نوشته اند و محمود معظمی در سمت کارگردان و تهیه کنندگی آن برعهده حمیدرضا مهدوی است. بیش از نیمی از کل کار به اتمام رسیده و همزمان مراحل فنی سریال در حال انجام است.معظمی در خصوص داستان سریال می گوید: تکیه بر باد داستان دختری به نام عاطفه است که با قبول شدن در دانشگاه از شیراز به تهران آمده و این مسأله سر آغاز اتفاقات مختلفی است... به نظرم قصه به خاطر پیچیدگی هایش بسیار جذاب خواهد بود. در تمام لحظات این سریال شاهد تعلیق هایی خواهیم بود که تماشاگر را معطوف خودش خواهد کرد.

 

وی اضافه می کند: قصه ما ریتم تندی دارد و همین مسأله شاید سرعت ما در تولید را کم کند، ولی با برنامه ریزی و تقسیم بندی هایی که انجام می دهیم، تلاش می کنیم این سرعت روی کیفیت تأثیر نگذارد.

 

وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه «تکیه بر باد» اولین تجربه سریال سازی من در تلویزیون است، ولی با این حال تمام تلاش و تمرکز من و گروه بر این است که یک اثر خوب و متفاوت برای ایام ماه مبارک رمضان ارائه بدهیم. حضور آقای فخیم زاده، استاد من که در این سریال به عنوان مشاوره و یکی از بازیگران اصلی حضور دارند و آقای قریبیان، یک دلگرمی خاص برای ماست تا بتوانیم مخاطبان را در شبهای ماه مبارک رمضان راضی کنیم.

 

تکیه بر باد از حضور بازیگرانی چون فرامرز قریبیان، مهدی فخیم زاده، افسانه پاکرو، شهرام عبدلی، بهزاد خداویسی، اشکان خطیبی، شراره دولت آبادی و... بهره برده است.

 
   
باید و نباید های سریال سازی برای ماه رمضان

 


علیرضا افخمی- نویسنده و کارگردان
برنامه های مناسبتی سیما گرچه همیشه بینندگان زیادی دارد و این بینندگان از مفاهیم اینگونه آثار تأثیر زیادی می گیرند، ولی همواره عجله در تولید آفت این آثاربوده وهست.

 

 

در طول این سالها همواره این سؤال مطرح بوده است که چرا ساخت سریالهای مناسبتی تقریباً همیشه با عجله همراه بوده است. آیا نمی توان یک زمان مناسب برای ساخت اینگونه آثار در نظر گرفت؟ در صورتیکه سریال هایی که معمولاً در ماه رمضان تولید می شود به دلیل برخورداری از مفاهیم ارزشمند دینی لازم است که زمان کافی برای آن در نظر گرفت. هر چند وقتی سریال در حالی که روی آنتن است، ساخته می شود، تولید کنندگان آن می توانند عیب های شخصیت ها و روند قصه را در قسمت های بعدی برطرف کنند و حتی جهت قصه را تغییر دهند، به گونه ای که بتوانند مخاطب بیشتری را جذب کنند.

 

از آن جایی که سریال هایی که در ماه رمضان ساخته می شود از لحاظ حجم مخاطب به هیچ وجه قابل مقایسه با زمان های دیگر نیست، زیرا بعد از افطار معمولاً مخاطبان اوقات استراحت خود را با دیدن سریال های تلویزیونی سپری می کنند به همین دلیل این حجم مخاطب مسؤولیت سازندگان اثر و همچنین مسؤولان سازمان را بیشتر می کند.





در همه کارها وجود یک تیم قوی جهت ساخت سریال، بودجه مناسب و زمان کافی برای تولید ازعوامل مؤثر در کیفیت همه کارها بویژه کارهای مناسبتی است واین قضیه باید در خصوص سریالهای مناسبتی بیشترمورد توجه مدیران تلویزیون باشد.

 

دیگر اینکه نباید درانتخاب مضامین در سریال های ماه مبارک رمضان زیاده روی کرد در حالی که باید سریالهای تولید شده دارای مضامین هم جدی و خصوصاً اگر کار طنز باشد تا بتواند همه سلایق و ذائقه ها را پوشش دهد.

 

اگر قرار است سریالی برای ماه مبارک رمضان ساخته شود، باید قصه آن نیز متناسب با این ماه باشد حتی می توان به گونه ای فیلمنامه نوشت که فضای قصه با فضای شبهای قدر که معمولاً در همه سالها به دلیل متناسب نبودن سریالها با شب های قدر، پخش نمی شود، همخوانی داشته باشد، بنابراین باید حال و هوای ماه رمضان همانطور که در جامعه وجود دارد در قصه سریالها نیز موجود باشد. به عبارتی باید رخداد سریالها، رخداد همان ایام جامعه باشد تا بتوان از آن سریال به عنوان سریال مناسبتی یاد کرد.

 

گاهی دیده می شود که داده های تلویزیونی در زمان ماه رمضان همخوانی با مخاطبین ندارد و فقط وقت تلویزیون با این سریالها پر می شود، در حالی که سریالهای ماه رمضان باید به بیننده «جهت» بدهد نه اینکه اتلاف زمان باشد.

 

متأسفانه اکثر سریالهای ماه رمضان تنها جنبه سرگرمی دارد و برای این ماه هدفمند نیست و به نظر می رسد که مدیران تلویزیون سیاست مدون و خاصی را برای تولید این آثار در نظر ندارند و صرفاً می خواهند سریالی را در این ایام تولید کنند؛ البته با توجه به اینکه ماه رمضان ماه مهمانی و ماه نشاط است، پخش سریالهایی با مضامین طنزبه ایجاد فضاهای مفرح کمک می کند، اما باید توجه شود که فرهنگ رمضان نیز در این سریالها دیده شود و منطقی هم پشت سوژه های طنز باشد و صرفاً برای خنده نباشد.

 

هیچ لزومی ندارد که مضامین و محتوای سریالهای این ماه حتماً معنایی باشد، بلکه می تواند از محتوای انسانی و حتی از سوژه های تاریخی که تناسبی با رمضان دارد در این ماه بهره گرفت، بنابراین با توجه به اینکه چندین شبکه تلویزیونی در ماه رمضان مبادرت به پخش سریالهای مناسبتی می کنند، بهتر این است که به سوژه های مختلف پرداخته شود حتی می توان به سوژه هایی پرداخت که تصویرگر ماه رمضان در سالهای گذشته باشد و تفاوت آن روزها را با جامعه مدرن و ماشینی امروز نشان داد.
باید از فرصت بسیار گرانمایه ای که تلویزیون برای پخش سریالهای ماه رمضان در اختیار کارگردانان قرار داده است به لحاظ موضوعی سنجیده تر استفاده شود.

 

این که یک اثر نمایشی دارای پیام و محتوایی باشد امری بدیهی است و خاصیت ادبیات نمایشی انتقال تجربه است. این را بپذیریم که روابط انسانی حتی در سریالی سرگرم کننده دارای پیام و محتوایی است.

 


این که بخواهیم برای سریالی مضمونی بتراشیم خطر بزرگ تری است و تا این که یک کارگردان در متن ذهنش این باشد که قصد ارایه هیچ پیامی را ندارد، چراکه خودبه خود انتقال پیام اتفاق می افتد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: