کد خبر: ۶۱۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۰
کوچک زادهانتخاب وزرا و تعیین کابینه در حال حاضر مهم ترین دغدغه سیاسیون و بخصوص نمایندگان مجلس است اما اینکه یک وزیر باید دارای چه ویژگیهایی باشد، تبدیل به اصلی ترین دغدغه ها شده است، با توجه به شرایط کنونی و مشکل اقتصادی که امروزه در جامعه وجود دارد به نظر می رسد که مهم ترین چالش دولت جدید خواهد بود.

به گزارش تابناک، از سوی دیگر هماهنگی بین اعضای کابینه که اکنون در آستانه معرفی آن هستیم نیز مهم به نظر می رسد چرا که عدم وجود این هماهنگی که در  دولت احمدی نژاد و بخصوص در تیم اقتصادی آن بودیم باعث ظهور و بروز مشکلات عدیده ای در کشور شد.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در باره این مشکلات به پرسش زیر که با توجه به این موضوع که امسال سال حماسه سیاسی و اقتصادی است چه راهکاری پیش روی دولت آقای روحانی قرار دارد؟اینگونه پاسخ گفت: در حوزه های اقتصادی باید هماهنگی و اجماع و همکاری بین مجموعه های اقتصادی وجود داشته باشد.

اگر هر کدام از این مجموعه ها بخواهند راه خود را بروند نمی شود مسیر و جمع بندی مشخصی در اقتصاد داشت و این تفرق و چندپارگی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. در عین حال باید افراد توانمندی انتخاب شوند تا بتوانند اجتهاد و استنباط لازم را در حوزه کاری خود داشته باشند و یکدست بودن نباید بهانه ای شود که سراغ افراد ضعیف بروند.

نماینده شیراز افزود: صرف اینکه مشاوران اقتصادی برای وزرا قرار دهند کفایت نمی کند بلکه خود وزرا نیز باید در حد و اندازه ای باشند که بتوانند موضوعات اقتصادی را تحلیل کنند و استنباط درستی از موضوعات داشته باشند تا بتوانند تصمیمات درستی اتخاذ کنند. ممکن است در مرحله تصمیم سازی بسیاری از امور توسط کارشناسان انجام شود اما کسی که می خواهد تصمیم گیری کند باید تسلط حداقلی را در موضوعات داشته باشد.

نکته دیگر اینکه برخی حوزه ها سبقه و رنگ اقتصادی بیشتری دارند. وزیر تعاون و کار و امور اجتماعی باید فردی اقتصادی باشد. اینکه برای این وزارتخانه یک پزشک و یا فردی را که در زمینه اجتماعی کار کرده باشد را بگذارند کاملا اشتباه است.

وی گفت: با ظرفیت های که در اختیار این وزارتخانه و زیر مجموعه های آن قرار دارد وزیر این مجموعه باید کسی باشد که از این ظرفیت ها استفاده کند. در گذشته معمولا وزرای تعاون و کار بحث شان این بود که ابزاری برای ایجاد کار ندارند اما الان وضعیت کاملا متفاوت است و حوزه های مربوط به سرمایه گذاری صندوق ها و تامین اجتماعی به وزارتخانه ارتباط پیدا کرده و ماهیت کار نسبت به گذشته کاملا متفاوت است و اگر افرادی که در این وزارتخانه مسئولیت دارند دید و نگاه اقتصادی داشته باشند به راحتی می توانند از ظرفیت ها استفاده کنند و در توسعه فرصت های شغلی کارهای جدی انجام دهند.

 در وزارت کشاورزی و سایر وزارتخانه ها نیز وضع همین گونه است. در دولت احمدی نژاد واحدهای مسکونی بسیاری ایجاد شد و به ادعای دولت تعداد واحدهای مسکونی در کشور از تعداد خانوارها بیشتر شده است اما دلیل اینکه مردم همچنان با مشکل مسکن روبرو هستند این است که دولت به بازار مسکن به عنوان یک بازار اقتصادی و جایی که باید با مکانیسم های اقتصادی در آن ایجاد تعادل شود، نگاه نکرد و گمان کردند با نگاه فنی و مهندسی می توان مشکل را حل کرد.

یا به عنوان مثال در بحث بهداشت و درمان محدودیت هایی در پذیرش دانشجو به وجود آمده است اما بخش بهداشت و درمان همچنان مشکلات بسیاری دارد. در بحث تعرفه های درمانی شاید بین تعرفه های دولتی و خصوصی شاید تا 10 برابر اختلاف وجود دارد و این نشان دهنده بی سر و سامان بودن  مدیریت بهداشت و درمان است و اینکه اقتصاد بهداشت و درمان مورد توجه قرار نگرفته است. بنابر این وزیر بهداشت و درمان باید علاوه بر دارا بودن دانش تخصصی اطلاعات کلان اقتصادی نیز داشته باشد و نسبت به بازار بهداشت و درمان نیز اشراف و اطلاع داشته باشد.

متاسفانه مشکلات بسیاری در وزارتخانه ها داریم و دلیل این مشکلات این است که وزرا بیشتر به دنبال مدیریت هزینه ها هستند نه به دنبال ایجاد درآمد. هنر وزیر باید این باشد که از ظرفیت و توانمندی های وزارتخانه استفاده کند و درآمد کسب کند و منابع مورد نیاز خود را از این درآمدها تامین کند.

اینکه وزرایی انتخاب شوند که در گرفتن منابع از دولت رقابت کنند و یا اینکه با استفاده از روش پیمانکاری بخواهند کار و وظایف خود را با کمترین هزینه به قیمت ورشکستگی و زمین زدن پیمانکاران انجام دهند، بدترین شکل اداره وزارتخانه ها است که متاسفانه این رویکرد را در بسیاری از وزارتخانه ها داشته ایم. ممکن است حجم قابل توجهی کار انجام شده باشد ولی به قیمت نابودی پیمانکاران و شرکتهای مرتبط با وزارتخانه ها تمام شده است به کونه ای که دیگر بخش خصوصی هیچ تمایلی به کار کردن با وزارتخانه ها ندارد. در صورتی که اگر وزیر مسائل را به درستی مدیریت می کرد این بخش ها آنقدر برای پیمانکاران می توانست جذابیت داشته باشد که پیمانکاران سایر بخش ها را نیز جذب کند.

س: مشکل دیگر وزارتخانه ها عدم دوراندیشی و ترسیم چشم انداز برای سال های آینده بوده است. چرا وزرا دیدگاه بخشی به زیر مجموعه های خود دارد؟

 متاسفانه مشکل این است که نگاه راهبردی و بلند مدت در وزارتخانه ها وجود ندارد و بستگی به تمایلاتی که وزرا داشته اند بر یک زیربخشی از مجموعه مورد سرپرستی خود تمرکز کرده و آن را دنبال کرده اند. وزارت راه و شهرسازی در دولت نهم و دهم به بحث مسکن پرداخته و از موضوع راه و شهرسازی غفلت کرده است. در بخش مسکن نیز تنها بخش مسکن مهر را مورد توجه قرار داده اند و سایر بخشها را به حال خود رها کرده اند.

 در سایر بخش ها نیز وضع به همین منوال است و این نشان دهنده آن است که وزرا جامعیت لازم را نداشته اند و اگر اشرافیتی به حوزه کاری خود داشتند از تمام ظرفیت های تحت اختیار خود استفاده می کردند و تمام حوزه ها را فعال می کردند نه اینکه برخی حوزه ها را فعال کنند و از سایر حوزه ها غفلت شود. همین نگاه های بخشی و جزیره ای به بخش ها باعث آسیب پذیری اقتصاد کشور شده است در حالی که اگر این حلقه ها به یکدیگر متصل شوند و خلاءها و کمبودها پر خواهد شود مجموعه اقتصادی کشور شکوفا خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه‌های کسب و کار
عکس خبری