کد خبر: ۲۴۴۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
هرچند تمام میوه‌های تابستانی خواص مشترکی مانند وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و املاح را دارند اما برخی از این میوه‌ها به دلیل ریزمغذی‌های بیشتر و خاص‌ترشان، بیشتر مورد توجه متخصصان تغذیه قرار می‌گیرند و می‌توانند تاثیر چشمگیرتری بر سلامتمان داشته باشند.
هرچند تمام میوه‌های تابستانی خواص مشترکی مانند وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و املاح را دارند اما برخی از این میوه‌ها به دلیل ریزمغذی‌های بیشتر و خاص‌ترشان، بیشتر مورد توجه متخصصان تغذیه قرار می‌گیرند و می‌توانند تاثیر چشمگیرتری بر سلامتمان داشته باشند.

به گزارش اعتدال، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تابستان، مواجهه با انبوهی از میوه‌های خوشرنگ و خوش‌طعم تابستانی است که خوردن آنها می‌تواند خستگی یک روز گرم را از تن ما بیرون کند.هرچند تمام میوه‌های تابستانی خواص مشترکی مانند وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و املاح را دارند اما برخی از این میوه‌ها به دلیل ریزمغذی‌های بیشتر و خاص‌ترشان، بیشتر مورد توجه متخصصان تغذیه قرار می‌گیرند و می‌توانند تاثیر چشمگیرتری بر سلامتمان داشته باشند.

هلو: ضد استرس

هلو، بیشتر از ویتامین‌های خود، به دلیل وجود حجم بالایی از املاح، در گروه پرخاصیت‌ترین میوه‌های تابستانی قرار گرفته است. کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، فسفر، روی، سلنیوم و مس از مهم‌ترین دارایی‌های هلو محسوب می‌شوند. علاوه بر اینها، هلو دارای حجم بسیار بالایی از فیبرهای غذایی است. از این رو، مصرف ۲ عدد از آن به صورت ناشتا می‌تواند مانع ابتلا به یبوست شود و خوردن همین میزان هلو حدود ۳۰ دقیقه قبل از صرف وعده‌های اصلی غذایی هم می‌تواند با ایجاد احساس سیری، جلوی پرخوری‌تان را بگیرد و از چاق شدنتان پیشگیری کند. ویتامین‌های A و C فراوان موجود در هلو هم به بازسازی سلول‌های پوستی کمک و به‌عنوان یک نرم‌کننده طبیعی پوست، عمل می‌کند. هلو در کشور مجارستان، به‌عنوان «میوه آرامش» شناخته می‌شود، چرا؟ زیرا ترکیبات آنتی‌اکسیدانی فراوان موجود در آن باعث کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود.

آلو: ضدیبوست

آلوی قرمز یا زرد (قطره طلا) هم جزو پرطرفدارترین میوه‌ها در فصل تابستان است. آلو، حجم بسیار بالایی از ویتامین C را در خود جای داده است. از این‌رو، افزودن آن به انواع سالاد در فصل تابستان، باعث جذب بهتر آهن موجود در مواد غذایی می‌شود. از طرف دیگر، فیبر فراوان موجود در آلویی که به سالادهای تابستانی اضافه می‌شود هم با ایجاد احساس سیری، جلوی پرخوری و چاقی را می‌گیرد. اگر هر روز صبح بین ۳-۲ آلو را به صورت ناشتا مصرف کنید، از یبوست هم رهایی پیدا خواهید کرد. بد نیست بدانید سوربیتول و ایزاتین موجود در آلو با بهبود عملکرد دستگاه گوارش هم به دفع ساده‌تر کمک می‌کند و باعث تسریع روند هضم مواد غذایی در بدن می‌شود. پتاسیم موجود در آلو هم باعث کاهش فشارخون و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی خواهد شد. آلو، ماده مغذی دیگری به نام فلوراید هم دارد و از این‌رو، مصرف آن علاوه بر حفظ سلامت دندان‌ها باعث کنترل ضربان قلب و فشارخون هم می‌شود.

انگور یاقوتی: ضدسرطان

انواع انگور، مخصوصا انگورهای یاقوتی و قرمز، جزو میوه‌های آبدار، خوشمزه و پرطرفدار در فصل تابستان هستند. وجود یکی از قوی‌ترین انواع آنتی‌اکسیدان‌ها به نام «پلی‌فنول‌ها» در انگور، باعث شده این میوه به محصولی ضد سرطان تبدیل شود. مصرف روزانه حدود ۱۰۰-۷۰ گرم انگور باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های مری، ریه، دهان، حلق، کولون و پروستات خواهد شد. تحقیقات جدید نشان داده‌اند انگور یاقوتی و انواع انگورهای قرمز و تیره‌رنگ، دارای ترکیبی به نام «رزوراتول» هستند که دریافت حجم مناسبی از آن باعث کاهش التهاب در بدن و حفظ سلامت سیستم قلبی- عروقی می‌شود. به همین دلیل هم طرفداران انگور، کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند. از طرف دیگر، ویتامین C نسبتا بالای موجود در انگور یاقوتی، باعث می‌شود این میوه به یکی از دشمنان اصلی رادیکال‌های آزاد در بدن تبدیل شود و استرس اکسیداتیو را هم در بدن کاهش دهد. علاوه بر همه اینها، مصرف منظم انگور باعث کاهش سطح چربی بد خون، کاهش کلسترول خون و تنظیم فشارخون می‌شود و از این طریق هم به حفظ سلامت سیستم قلبی- عروقی ما کمک می‌کند.

سیب گلاب: ضد دیابت

سیب گلاب دارای حجم بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوییدها و فیبرهای غذایی است. از این‌رو، مصرف روزانه‌آن می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان، فشارخون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی را تا حد قابل‌قبولی کم کند. پوست سیب، سرشار از فیبر و پکتین است. یکی از مهم‌ترین برتری‌های سیب گلاب بر سایر سیب‌ها، این است که پوست نازک و با هضم ساده‌تری دارد. از این رو، می‌توان آن را بدون دغدغه با پوست هم مصرف کرد و از خواص مصرف یک سیب کامل بهره برد. عطر خاص سیب گلاب، محرک اشتها برای افراد بدغذا محسوب می‌شود و مصرف آن همراه با مقداری دارچین، می‌تواند به کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت، کمک فراوانی کند. مصرف روزانه یک سیب گلاب در میان‌وعده صبح یا عصر هم می‌تواند جلوی افزایش فشارخون را بگیرد و باعث حفظ سلامت سیستم قلبی- عروقی شود.

آلبالو و گیلاس: خواب‌آور

آلبالو و گیلاس، هر ۲ از میوه‌های پرطرفدار تابستانی و دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی مانند آنتوسیانین‌ها هستند. آنتوسیانین‌ها با خواص ضدالتهاب و ضدسرطانی که دارند، می‌توانند باعث افزایش قدرت سیستم دفاعی، بهبود عملکرد قلب و مغز و پیشگیری از سرطانی شدن سلول‌های بدن شوند. از طرف دیگر، مصرف آلبالو و گیلاس باعث افزایش ترشح ملاتونین در بدن و داشتن خوابی آرام می‌شود. از این‌رو، بهتر است مصرف این ۲ میوه را در میان‌وعده شب خود داشته باشید. خبر خوب برای بیماران دیابتی هم اینکه آلبالو و گیلاس دارای اندیس‌گلایسمی نسبتا پایینی هستند و می‌توانند میان‌وعده سالم و مناسبی برای این بیماران محسوب شوند. آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در آلبالو و گیلاس، با بهبود عملکرد سلول‌های مغز، جلوی ابتلا به آلزایمر را هم می‌گیرند. ویتامین C، روی و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در این ۲ میوه قرمز، باعث بهبود شرایط پوستی و افزایش شادابی و طراوت پوست هم می‌شوند.

میوه‌ها و بچه‌ها

از آنجا که طبع بیشتر میوه‌های تابستانی سرد است و ممکن است بچه‌ها با مصرف آنها دچار دل‌درد شوند، توصیه می‌شود میوه‌ها را قبل از مصرف برای بچه‌ها (مخصوصا بچه‌های زیر ۳ سال) کمی حرارت بدهید، به شکل پوره دربیاورید و قبل از مصرف، با کمی عسل، پودر زیره، پودر رازیانه یا پودر دارچین، مخلوط کنید. در مورد میزان مصرف روزانه این میوه‌ها برای بچه‌ها هم حتما با پزشک کودک خود مشورت کنید.

منبع: بهداشت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس خبری