کد خبر: ۲۴۴۳۱۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
بازرگانان ایرانی از توقف تخلیه و بارگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر چین طی بیش از ۲ ماه گذشته خبر می‌دهند؛ اقدامی که پکن آن را مرتبط با عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی سوخت شناورهای متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی دانسته ولی فعالان اقتصادی علت اصلی آن را تبعیت پکن از تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت می‌دانند.
بازرگانان ایرانی از توقف تخلیه و بارگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر چین طی بیش از ۲ ماه گذشته خبر می‌دهند؛ اقدامی که پکن آن را مرتبط با عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی سوخت شناورهای متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی دانسته ولی فعالان اقتصادی علت اصلی آن را تبعیت پکن از تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت می‌دانند.

در حالی که برخی رسانه‌ها در ایران اعلام کرده‌اند که ۶ شش كشتی ایرانی متعلق به شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی، دو هفته‌ایست که در بنادر چین، لنگر انداخته‌اند و اجازه حركت ندارند، پدرام سلطانی، عضو شورای عمومی فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی، با انتشار توییتی اعلام کرد که دوره زمانی معطلی کشتی‌های ایرانی در بنادر چنین بیش از ۲ ماه است.

آقای سلطانی خاطر نشان کرد که این کشتی‌ها حامل محموله‌هایی به ارزش ده‌ها میلیون دلار است که بخشی از آنها به دلیل معطلی طولانی کشتی‌ها در حال از بین رفتن هستند. البته او در ادامه پیام توییتری خود تاکید کرد که تکیه چین بر عدم اجرای قانون سوخت کم سولفور توسط شناورهای ایرانی علت اصلی این بلاتکلیفی نبوده و مساله واقعی اجرای تحریم آمریکا علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی است.

در همین حال، روزنامه شرق، به نقل از یک منبع مطلع در وزارت خارجه ایران خبر داده که تحت تاثیر اعتراض‌های اخیر نسبت به توافق ۲۵ ساله میان ایران و چین، پکن «كمی گله‌مند شده» و همین امر حل مساله کشتی‌های ایرانی را به تاخیر انداخته است.

با رنگ باختن رایزنی‌های دیپلماتیک پشت پرده وزارت خارجه ایران برای حل مشکل بارگیری و تخلیه کشتی‌های ایرانی، برخی بازرگانان ایرانی، سفیر چین در تهران را به طور مستقیم مورد پرسش قرار داده‌اند.

علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، روز پنجشنبه در واکنش به خبر اعلام شده توسط آقای سلطانی، سفیر چین در تهران را خطاب قرار داد و از او خواست تا در مورد علت واقعی توقف کشتی‌های ایرانی در بنادر چین توضیح دهد.

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اتهام استفاده از سوخت با سولفور بالا در ناوگان خود را رد کرده و اعلام کرد: «از ماه‌ها قبل آمادگی‌های لازم برای اجرای الزامات کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریا (مارپول) مربوط به استفاده از سوخت کم‌سولفور در کشتی‌های ناوگان ملی اجرایی شده و قبل از موعد مقرر اجرای الزامات در ابتدای ژانویه سال جاری میلادی(تعیین شده از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، تجهیزات کشتی‌ها به روزرسانی شده و سوخت منطبق (کم سولفور) برای استفاده کشتی‌های ناوگان تدارک شده است.»

استفاده از سوخت کم سولفور از ابتدای سال ۲۰۲۰،‌ برای تمامی کشتی‌ها الزامی شده است. البته یحیی رضایی، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران، سه روز پیش از پایان اولتیماتوم سازمان بین‌المللی دریانوردی به ایرنا گفته بود که سوخت کم سولفور به اندازه کافی در ایران تولید نمی‌شود.

بر همین اساس، وزات نفت ایران، پالایشگاه نفت شازند را به تولید ماهانه ۴۵ هزار تن سوخت کم سولفور مکلف کرد. این در حالی است که میزان مصرف سالانه سوخت کشتی‌های ایرانی حدود یک و نیم میلیون تن است.
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
کارمند
|
-
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
0
3
جز به خودمان اعتماد نکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
خودمان چیه کاسه و کوزه ا ت را جمع کند مرتیکه عوضی!
سه ماه است دارند تبلیغ می کنند قرارداد 25 ساله با چین ایران را فروختند بهش بعد حالا معلوم می شود چین نامرد اصلا جرات نه گفتن به آمریکا و اسراییل را ندارد
رضا بی کس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
0
0
خاک بر سرت ظریف!
این همه خنده به کی تحویل می دهی؟ این خبر اگر واقعیت داشته باشد نشان می دهد که دولت این ملت را چقدر خر فرض کرده است!
محمود احمدی نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
0
0
زمانی که من رئیس جمهور بودم می دانستم اگر اقلام مرفی مثل لوازم آرایش و اسباب بازی از چین نیاید این کشور برای تجار ما سنگ اندازی می کند لذا برای پیشبرد اهداف کشور ممنوعیت های الکی برای واردات درست نکردم تا چینی در کنار فرستادن جنس های بنجول مواد اولیه و کالاهای ضروری را نیز اجازه حرکت دهند اما دولت روحانی به ظاهر آمد جلوی واردات ارز را بگیرد در عمل به تحریم کننده ها آدرس داد.
رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
0
3
آقایان نمی خواهند قبول کنند که تمام دنیا رویه ایران را قبول ندارد اما آمریکا علنی بیان می کند بقیه چون ضعیف تر هستند یا می خواهند هم از توبره بخورند و هم از آخور صدایش را در نمی آورند اما د رعمل چوب لای چرخ ایران می گذارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس خبری