کد خبر: ۲۴۱۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) یادآورشدند: امام بزرگوار سال‌ها پس از درگذشت ظاهری در بین ما زنده است و باید زنده بماند.
شعارهای انقلاب یکی نظام اسلامی یعنی حکومت اسلامی بود و بعد جمهوری اسلامیرهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) یادآورشدند: امام بزرگوار سال‌ها پس از درگذشت ظاهری در بین ما زنده است و باید زنده بماند.

به گزارش اعتدال،رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: درس امام برای امروز استمرار تحول است انقلاب نباید دچار ارتجاع شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز (چهارشنبه) در سخنرانی زنده تلویزیونی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، «تحول‌خواهی، تحول‌انگیزی و تحول‌آفرینی» را از مهمترین خصوصیات امام راحل عظیم‌الشأن خواندند و تأکید کردند: برای زنده‌ماندن انقلاب باید با درس‌آموزی از این ویژگی نرم‌افزاری و عملیاتی امام، رویکرد تحولی و گرایش پرشتاب به «بهتر شدن و حرکت جهشی» را، در همه زمینه‌ها بخصوص در زمینه‌هایی که بی‌تحرکی یا عقب‌گرد داشته‌ایم با جدیت دنبال کنیم.
ایشان با اشاره به روحیه تحول‌خواهی امام از دوران جوانی، افزودند: امام به روش پیامبران سرشت نهفته و غرایز معنوی انسان‌ها را بیدار می‌کرد که این ویژگی ده‌ها سال قبل از آغاز نهضت اسلامی نیز در درس اخلاق منقلب‌کننده ایشان در حوزه علمیه قم مشهود بود.
ایشان، امام خمینی را «امام تحول» نامیدند و افزودند: امام از دوران مبارزات تا پایان حیات مبارکشان در میدان عمل نیز در نقش یک فرمانده بی‌نظیر، روند تحول‌خواهی را رهبری و اقیانوس عظیم ملت ایران را در مسیر تحقق اهداف طوفانی ومتلاطم می‌کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین تحولات ایجاد شده در پرتو روحیه تحول‌آفرینی امام، به «تبدیل روحیه خمودگی و تسلیم ملت ایران به روحیه‌ای مطالبه‌گر» اشاره کردند و افزودند: امام عظیم‌الشأن، ملت ایران را از ملتی بی‌تحرک که فقط به فکر زندگی شخصی خود بود، به ملتی مطالبه‌گر وحاضر در میدان تغییر داد که این ویژگی از آغاز نهضت در سال ۴۱ و پس از آن ۱۵ خرداد ۴۲ تا مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب و سال‌های بعد از آن، نمایان و مشهود است.
ایجاد تحول در نگاه حقارت‌پندارانه ملت در برابر «قدرت‌های خارجی و حتی مسئولان دون‌پایه رژیم پهلوی به ملتی دارای اعتماد به نفس و عزت ملی و مؤثر در سرنوشت کشور» دومین نکته‌ای بود که رهبر انقلاب در تبیین نتایج روحیه تحول‌خواهی امام خمینی به آن پرداختند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «تحول در مطالبات اساسی مردم از خواسته‌های بسیار محدود به مطالباتی همچون استقلال و آزادی» و «تحول در نگاه مردم به دین از یک چارچوب عادی و فردی به یک مکتب نظام‌ساز وتمدن‌ساز» را از دیگر آثار تعیین‌کننده نگاه تحول‌خواه رهبر کبیر انقلاب اسلامی برشمردند.
ایشان در بیان نکته‌ای دیگردر همین زمینه افزودند: در شروع نهضت اسلامی هیچ افقی از آینده در ذهن ملت نبود اما امام این نگاه بی‌افق را به نگاه کنونی ملت یعنی تشکیل امت اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی در افق آینده متحول کرد.
رهبر انقلاب «ایجاد تحول در مبانی معرفتی کاربردی و وارد کردن فقه در عرصه نظام‌سازی و اداره کشور» و نیز «پافشاری بر تعبد و معنویت در عین نگاه نوگرایانه به مسائل» را دو نتیجه بارز نگاه تحول‌انگیز امام راحل برشمردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «تحول اساسی در نگاه به جوانان و نسل جوان» را از دیگر آثار مبارک و عمیق رویکرد تحولی امام خمینی خواندند و افزودند: سپردن کارهای بزرگ به جوانان و استفاده از آنان به عنوان ثروت و ذخیره ملی، روش روشن امام بود البته آن بزرگوار در عین حال به افراد غیرجوان نیز به عنوان ثروت ملی اعتماد می‌کردند که این واقعیت نیز در انتصابات ایشان مشهود است و اکنون نیز همچنان که گفته‌ایم باید همین نگاه و روش مد نظر باشد.
ایشان در تبیین دیگر نتایج بسیار مهم نگاه تحول‌خواه امام، ایستادگی و تحقیر ابرقدرت‌ها را مورد توجه قرار دادند و افزودند: زمانی کسی حتی تصور نمی‌کرد بشود روی حرف آمریکا حرف زد اما امام خمینی با ایجاد تحول در نگاه به ابرقدرت‌ها، آن‌ها را تحقیر و ثابت کرد که زورگویان جهانی ضربه‌پذیرند که این حقیقت در فروپاشی شوروی سابق و اوضاع امروز آمریکا مشهود است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه امام، «امامِ تحول» بود افزودند: مهمترین نکته این است که امام که عامل اصلی این تحولات بود، به درستی همه آنها را از خدا می دانست.
ایشان نکته مهم دیگر در روحیه تحول انگیز امام را نگاه ایشان به اهمیت تحول روحی و اعتقادی در جوانان دانستند و در جمع بندی این بخش از سخنانشان افزودند: درسی که ما از روحیه و حرکت تحولی امام می گیریم این است که باید حرکت تحول آفرین در همه بخشها ادامه داشته باشد، اگرچه کشور و انقلاب در سی سال گذشته از رویکرد تحولی امام فاصله نگرفته است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، «پیشرفت ها و حرکت علمی کشور»، «توانمندی‌های دفاعی و رسیدن به نزدیکی مرز بازدارندگی» و «چهره قدرتمند جمهوری اسلامی در عرصه سیاسی» را نمونه‌هایی از پیشرفت و حرکت تحولی در دوران بعد از امام برشمردند و خاطر نشان کردند: در این ۳۰ سال با وجود پیشرفت و تحول در عرصه‌های گوناگون، در برخی موارد در زیر ساختها تحول به‌وجود آمد اما به فعلیت نرسید و در برخی موارد هم عقب‌گرد و پسرفت داشتیم که تأسف‌بار و غیر قابل قبول است.
ایشان، نقطه مقابل انقلاب را که طبیعت آن «نوآوری، تحول، پیشرفت و جهش» است، «ارتجاع» خواندند و افزودند: پیشرفت و یا پسرفت انقلابها بستگی به اراده انسان ها دارد زیرا اگر انسانها در مسیر درست حرکت نکنند، خداوند نعمت خود را از آنها خواهد گرفت، بنابراین باید به‌شدت مراقب بود که دچار چنین وضعیتی نشویم.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه «ما قادر هستیم در بخش های مختلف تمدنی کشور و نظام، تحول ایجاد کنیم و از بنده، جوانان، نخبگان و مردم انتظار است به فکر ایجاد تحول در بخشهای مختلف باشیم»، به برخی الزامات ایجاد تحول اشاره کردند.
«قانع نبودن به داشته‌ها و داشتن روحیه تحول خواهی و پیشرفت مستمر و افزودن بر داشته‌ها» اولین نکته ای بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و گفتند: تحول خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست و یا نباید حتماً بعد از شکست به فکر تحول افتاد بلکه تحول یعنی میل مستمر به شتاب و سرعت گرفتن در حرکت و اجتناب از تحجر و پافشاری بر مشهورات غلط.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، تحول صحیح را نیازمند پشتوانه فکری دانستند و با تأکید بر لزوم تحول در مقوله «عدالت» افزودند: تحول باید مبتنی بر یک اندیشه متقن و شکل‌یافته باشد همچنانکه هر حرکت تحولی امام، مبتنی بر مبانی معرفتی اسلام بود زیرا اگر چنین پشتوانه فکری وجود نداشته نباشد، تحول غلط خواهد بود و ثبات قدم وجود نخواهد داشت.
ایشان در همین خصوص به برخی افراد انقلابی و علاقه‌مند در اویل انقلاب اشاره کردند و گفتند: این افراد چون پایه‌های فکری و ایمانی مستحکم و متین و پشتوانه های عقلانی محکم نداشتند، بعد از گذر از دوران جوانی و مراحل مختلف زندگی، به همان فسیل‌هایی تبدیل شدند که انقلاب برای مقابله با آن فسیل‌های کج رو بوجود آمده بود.
ایشان با تأکید بر اینکه تحول را نباید با «استحاله فکری» اشتباه گرفت، افزودند: تحول باید رو به جلو باشد در حالی‌که مسایلی همچون تجدد و غرب‌گرایی که در دوران پهلوی مطرح شد، سلب هویت دینی و ملی و تاریخی ملت ایران و به عبارتی «مرگ تمدنی» بود.
رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: در تحول، سرعت مهم است اما این سرعت با شتابزدگی و کارهای عجولانه سطحی متفاوت است ضمن آنکه در تحول باید یک دست هدایتگر مطمئن وجود داشته باشد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه به چند نمونه از مواردی که در کشور نیازمند تحول است، اشاره کردند و افزودند: در مسائل اقتصادی «قطع وابستگی اقتصاد از نفت و بودجه بندی عملیاتی»، در مسائل آموزشی «فایده محور و عمقی و کاربردی شدن دروس در مراکز آموزشی»، در مسائل اجتماعی «تأمین عدالت» و در مسایل خانواده و موضوع ریشه‌کنی اعتیاد و همچنین جلوگیری از پیر شدن کشور، نیازمند حرکت های تحولی هستیم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای شرط ایجاد تحول را «نترسیدن از دشمن و دشمنی‌ها» برشمردند و افزودند: در مقابل هر اقدام مثبت و کار مهم، مخالفانی وجود دارد، مثلاً در فضای مجازی غالباً نوع مخالفتها تیز و آزاردهنده است یا جبهه وسیعی از دشمن خارجی وجود دارد که با هر حرکتِ به صلاح کشور، مقابله می‌کند و امپراتوری تبلیغاتی وابسته به صهیونیست‌ها نیز آن را می‌کوبد ولی در انجام یک کار حساب‌شده، نباید ملاحظه این مخالفتها و دشمنی‌ها را کرد.
ایشان راه غلبه بر ترس از دشمنی‌ها را حضور نیروهای جوان، نترس و بدون ملاحظه در صحنه دانستند و گفتند: حضور نیروهای جوان یعنی استفاده از فکر، روحیه، جسارت و اقدام جوانان.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان، آشفتگی جبهه دشمنان جمهوری اسلامی را نتیجه اعتماد ملت ایران به پروردگار خواندند و خاطرنشان کردند: یک بخش از جبهه دشمنان ایران، شوروی بود که با آن وضع فروپاشید و بخش دیگر آن آمریکا است که امروز وضع آشفته آن را همه می‌بینند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حوادث جاریِ این روزهای آمریکا را بروز واقعیات پنهان نگه‌داشته‌شده‌ی آمریکا دانستند و گفتند: زانو زدن پلیس بر روی گردن یک سیاهپوست و فشار دادن آن تا جان باختن شخص و تماشای این صحنه از طرف چند پلیس دیگر، چیز جدیدی نیست بلکه همان اخلاق و طبیعت حکومت آمریکا است که قبلاً نیز با بسیاری از کشورهای دنیا مثل افغانستان، عراق، سوریه و قبل از آن در ویتنام، همین کارها را کرده‌اند.
ایشان شعار امروز مردم آمریکا یعنی «نمی‌توانیم نفس بکشیمِ» را حرف دل همه ملتهای تحت ظلم دانستند و افزودند: البته آمریکایی‌ها با رفتارهایشان در دنیا رسوا شده‌اند. آن از مدیریت ضعیفشان در کرونا که به علت فساد موجود در هیئت حاکمه آمریکا، تلفات و مبتلایان به بیماری در آمریکا چندین برابر کشورهای دیگر است و این هم از برخورد وقیحانه‌شان با مردم که آشکارا جنایت می‌کنند، عذرخواهی هم نمی‌کنند و بعد هم می‌گویند حقوق بشر، انگار آن مرد سیاهی که کشته شد، بشر نبود و حقوقی نداشت.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به احساس خجالت و سرافکندگیِ بجایِ ملت آمریکا از حکومتهای خود و حکومت فعلی‌شان افزودند: با این وضع پیش‌آمده، برخی از ایرانی‌های داخل یا خارج از کشور هم که شغلشان حمایت از آمریکا و بزک آن بود، دیگر نمی‌توانند سر بلند کنند.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان ابراز امیدواری کردند که خداوند حوادث عالم را به نفع ملت ایران و اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی پیش ببرد و روح امام بزرگوار و شهید عزیز سلیمانی را با اولیاء خود محشور فرماید.


گزیده بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در این سخنرانی تلویزیونی، به شرح ذیل است:

-امام بزرگوار سال‌ها پس از درگذشت ظاهری، در بین ما زنده است و باید زنده بماند.

-امام(ره) یک انسان ذوابعاد بودند، اما روحیه تحول خواهی و تحول انگیزی امام راحل یکی از خصوصیات ویژه ایشان است.

در مورد ایجاد تحول، نقش ایشان صرفاً نقش یک استاد یا معلم نبود، بلکه نقش یک فرمانده در عملیات و یک رهبر واقعی بود.

-روحیه تحول خواهی از دیر زمان در ایشان وجود داشت و چیزی نبود که از آغاز نهضت اسلامی در سال ۴۱ شروع شده باشد بلکه از دوران جوانی چنین بودند.این روحیه را ایشان اعمال کردند و تحول آفرین شدند. از تحول آفرینی در یک مجموعه طلاب در قم تا تحول آفرینی وسیع در ملت ایران.

-درس اخلاق ایشان در قم باعث می‌شد دلها منقلب شود و این را ما در درس فقه و اصول ایشان دیده بودیم و گاهی در این جلسات در مناسبت‌هایی صحبت‌های اخلاقی می‌کردند و طلاب گریه می‌کردند.

-من نمی‌توانم قاطعانه ادعا کنم که آن جلسات را ایشان برگزار می‌کردند تا مقدمه‌ای باشد که به نهضت اسلامی برسد اما تحول آفرینی در سرشت انسانی از راه درس اخلاق و آماده کردن دلها در این زمینه کار امام بود.

-مخاطب ایشان در این تحول عبارت از ملت ایران بود. قبل از نهضت امام مبارزاتی در ایران وجود داشت اما مبارزه آنان محدود می‌شد به جمعی محدود از مثلاً دانشجویان اما نگاه امام به کل ملت بود.

 -یک تحول، تحول در روحیه خمیدگی و تسلیم ملت بود. در زمان آغاز نهضت ایشان مردم ما در برابر سرنوشت سیاسی خود خیلی واکنشی نداشتند و تسلیم بودند اما اینکه روحیه مطالبه‌گری ایجاد شود را امام باعث شدند و همان ملت خموده و تسلیم را به یک ملت مطالبه‌گر بدل کردند.

-نمونه این موارد ۱۵ خرداد و حوادث سال ۴۱ و اجتماعات عظیم مردم در شهرهای بزرگ است که به واقعه ۱۵ خرداد انجامید و این تحول عظیمی بود که ایشان ایجاد کردند.

-ملت ایران نسبت به خود یک نگاه حقارت پندارانه داشت و اینکه این ملت بتواند بر اراده ابرقدرت‌ها فائق آید به ذهن کسی نمی‌آمد و حتی نه در مورد ابرقدرت‌ها که در مورد صاحبان قدرت داخلی هم چنین بود و مردم در این زمینه احساس توانایی نمی‌کردند اما امام(ره) این را به احساس عزت و توانمندی بدل کردند.

-شعارهای انقلاب یکی نظام اسلامی یعنی حکومت اسلامی بود و بعد جمهوری اسلامی. مردم بعد از انقلاب افراد حاضر در بخش‌های مختلف حکومت را انتخاب کردند.

-اگر مردم مطالباتشان پیش از انقلاب از دستگاه‌ها این بود که صرفاً کوچه‌ای آباد شود یا مشکلی محلی  حل شود، این از سوی امام بدل به مطالبه‌ای اساسی، حساس و جهانی شد و جنبه عظیمی به خود گرفت.

-مردم امروز دنبال این هستند که تمدن نوین و اتحاد عظیم اسلامی را به وجود آورند.

 -تحول در فقه از دیگر اقدامات امام(ره) بود و امام فقه را وارد نظام پروری کردند. پیش از آن هم سالیان درازی از ولایت فقیه سخن گفته می‌شد، اما کسی امیدی به شکل‌گیری آن نداشت و به جزئیاتی در این باره می‌پرداختند، اما امام(ره) این موضوع را در نجف به طور کامل مطرح کردند.

-پافشاری بر تعبد در عین نگاه نوگرانه به مسائل یکی دیگر از تحول‌آفرینی‌های ایشان بود. ایشان یک فقیه نوگرا بود و در عین حال کاملاً پایبند به تعبد بود.

-تحول در نگاه به نسل جوان از دیگر تحولات ایجاد شده توسط ایشان بود. سپاه که تشکیل شد ایشان جوانانی که حداکثر ۳۰ سال سن داشتند را به فرماندهی کل یا در راس لشکرهای سپاه پذیرفتند.

-ایشان اعتماد عجیبی به جوانان داشتند و در عین حال ایشان به نیروهای غیرجوان هم اعتماد داشتند. اگر ایشان بنده را که در آن زمان چندان پیر نبودم را به امامت جمعه تهران منصوب کردند در عین حال آیت‌الله اشرفی اصفهانی را که پیرمردی هشتاد ساله بود را هم به امامت جمعه منصوب کردند.

-امروز هم همین عقیده را داریم که باید به نیروی جوان اعتماد کنیم و این یک ثروت است اما در عین حال از تجربیات غیرجوان هم استفاده باید کرد.

-امام(ره) کاری کردند که روسای جمهور آمریکا گفتند که خمینی ما را تحقیر کرد و واقعیت هم همین بود. امام(ره) نشان داد که ابرقدرت‌ها ضربه‌پذیر و شکست‌پذیر هستند. آن از شوروی که فروپاشید و این هم از آمریکای امروز که مشاهده می‌کنید چه وضعیتی دارد.

-امام(ره) مکرراً در بیانات خود به تحول جوانان بسیار تاکید می‌کردند و در عین حالی که خودشان در این باره زمینه‌چینی کرده بودند اما این تحول را از خدا می‌دانستند و حقیقت هم همین بود که لاحول و لاقوه الا بالله.

-باید از امام(ره) درس بگیریم. جامعه پویا احتیاج به تحول دارد و ما هم امروز احتیاج به تحول داریم. البته ملت ایران بعد از وفات امام(ره) هم روحیه تحول‌طلبی خود را از دست نداده و هم در مواردی قدرتمندتر شدیم و امروز در حرکت علمی در دنیا مطرح هستیم یا در توانایی‌های دفاعی به حد بازدارندگی نزدیک شده است. در عرصه سیاست ایران چهره باابهت از خود به دنیا نشان داده است.

-زنده ماندن انقلاب به این است که پی‌درپی تحول و نوآوری داشته باشد و به حال برتری به شکل تازه‌ای دست یابد.

-بعد از رحلت امام(ره) حرکت تحولی وجود داشته است، اما آنقدر که بوده است مورد رضایت ما نیست. انتظار من از خودم و جوانان و نخبگان این است که در فکر ایجاد تحول در بخش‌هایی که لازم است باشیم.

-تحول نکاتی دارد که اگر بخواهیم به معنای واقعی و صحیح کلمه اتفاق بیفتد، معنایش این است که گرایش مستمر به بهترشدن داشته باشیم و به داشته‌های موجود اتکا نکنیم. البته گاهی تحول ممکن است به معنای اعتراض به وضع موجود باشد، اما همیشه اینطور نیست.

-در جایی که ما تحول مثبت ایجاد کردیم نباید کسی بگوید که دیگر لازم نیست جلو برویم، مثلاً در زمینه تحول علمی نباید به حدی اکتفا کنیم.اجتناب از تحجر و پافشاری بر مشهورات غلط به معنای تحول است.

-هر حرکت بی پشتوانه فکری را نمی‌توان تحول دانست. هر حرکت سطحی و ظاهری نمی‌تواند به معنای تحول باشد. مثلاً ما امروز در زمینه عدالت اجتماعی به تحول نیاز داریم و  پشتوانه فکری در این زمینه یکی از موارد لازم است و باید از دارایی‌های معنوی خود در این راه استفاده کنیم.

-تحول را با استحاله فکری نباید اشتباه گرفت. چیزی به نام تجدد در زمان پهلوی وارد کشور شد و می‌گفتند این تحول است اما نبود و به معنای سلب کردن هویت دینی، ملی و تاریخی ملت ایران از او بود.

-وقتی انسان جرأت نداشته باشد  در حوزه علوم انسانی برخلاف نظر یک دانشمند غربی حرفی بزند، این معنایش تعطیل عقل است.

-تحول را با یک سلسله کارهای سطحی و دم‌دستی نباید اشتباه گرفت. گاهی این موارد برای فرونشاندن هوس انجام یک کار صورت می‌گیرد و اسمش تحول نیست. سرعت البته مهم است اما تحول یک کار عمیق و زمان‌بر است.

-در زمینه اقتصاد تحول این است که بتوانیم بند ناف اقتصاد کشور را از نفت جدا کنیم یا در زمینه بودجه‌بندی دولت و مجلس بودجه را طوری ببندند که بودجه عملیاتی باشد البته دولت‌ها معمولاً ادعا می‌کنند که چنین است اما نیست.

 -تحول در آموزش این دست که آموزش را عمقی و کاربردی کنیم، نه حفظی. فایده‌محور بودن هم یکی دیگر از این موارد است، گاهی درس‌هایی را آموزش می‌دهیم که تا آخر عمر به درد افراد نمی‌خورد.

-در زمینه مسائل خانواده باید به معنای واقعی تحول ایجاد کنیم. امروز آمارها می‌گویند که کشور ما رو به پیری می‌رود و این اصلاً خوب نیست.

-دشمن خارجی اگر جبهه وسیعی تشکیل داده و هر حرکتی که به سمت صلاح است را این جبهه وسیع می‌خواهد با تبلیغات وسیع زیر سوال ببرند، از این نباید ترسید.

-آنچه امروز در شهرهای آمریکا رخ می‌دهد بروز واقعیت‌هایی است که نشان داده نمی‌شد و چیز جدیدی نیست. این همان لجن‌های ته حوض است که بالا آمده است.

-اینکه پلیسی با خونسردی تمام زانوی خود را بر گردن سیاهپوستی بگذارد و در برابر التماس او واکنشی نشان ندهد تا جان دهد  و چند پلیس دیگر هم تماشا کنند، این طبیعت حکومت آمریکاست و اخلاق آنان است.

-اینکه جمله نمی‌توانیم نفس بکشیم شعار مردم آمریکا شده است و در تظاهرات وسیع در شهرهای مختلف گفته می‌شود، این کلام همه کسانی است که سالها در جهان تحت فشار آمریکا بودند.

-آنان مردم را می‌کشند و زبانشان دراز است و از حقوق بشر سخن می‌گویند، گویا سیاهپوستی که در آن کشور کشته شد، بشر نبود!

-پیش از این هم گفته بودم که ملت آمریکا احساس خجلت و سرافکندگی می‌کند از حکومت‌های خود و امروز هم جا دارد که ملت آمریکا از بابت این حکومت چنین احساسی داشته باشد.

این خبر تکمیل می‌شود...

نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس خبری