کد خبر: ۲۳۰۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
نزدیک شدن قیمت بنزین به نرخ واقعی آن را می‌توان گامی در جهت عادلانه‌تر شدن یارانه‌های پنهان در نظر گرفت، به شرطی که درآمد حاصل از این کار، همانطور که خود دولت نیز بر آن تأکید دارد به درستی به دهک‌های پایین درآمدی تخصیص یابد.
نزدیک شدن قیمت بنزین به نرخ واقعی آن را می‌توان گامی در جهت عادلانه‌تر شدن یارانه‌های پنهان در نظر گرفت، به شرطی که درآمد حاصل از این کار، همانطور که خود دولت نیز بر آن تأکید دارد به درستی به دهک‌های پایین درآمدی تخصیص یابد.

به گزارش اعتدال، طبق تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه اصلاح قیمت بنزین از روز جمعه گذشته کلید خورد. همواره اصلاح قیمت‌ها مورد واکنش‌های مثبت و منفی مقطعی قرار می‌گیرد و سوخت هم مستثنی از این قاعده نیست و در این میان که دولت برنامه‌ها و سیاست‌های در چارچوب منطق خود را برای این اقدام اطلاع رسانی کرده،  مخالفت‌هایی هم وجود دارند که البته منشا آن، نگرانی بابت افزایش نرخ تورم است.

افزایش سقف کمک‌های نقدی به دهک‌های کم درآمد، مدیریت مصرف،  کاهش آلودگی‌های هوا و جلوگیری از قاچاق از مهم‌ترین اهداف اصلاح قیمت نرخ سوخت بوده است. ازاین رو بلافاصله «محمد باقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه برنامه‌های دولت برای افزایش سقف یارانه نقدی تا ۲۰۵ هزار تومان را برای ۱۸ میلیون خانوار که جمعیت ۶۰ میلیون نفری را تشکیل می‌دهند را اعلام کرد.

براساس این سیاست دولت،  همه منابع حاصل از اصلاح قیمت جدید به حساب سرپرستان خانوارها واریزد می‌شود و حسابی با همین عنوان در خزانه در نظر گرفته شده است تا  تمامی درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین به مردم بازگردد.  بنابراین دولت به خانوارها از یک نفر تا ۵ نفر، به میزان ۵۵ تا حداکثر ۲۰۵ هزار تومان پرداخت خواهد کرد که این کمک معیشتی یک هفته تا ۱۰ روز دیگر به حساب سرپرستان ۱۸ میلیون خانوار واریز می‌شود.

از سوی دیگر طبق گزارش‌های رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در حال حاضر میزان مصرف بنزین در ایران حدود ۹۵ میلیون لیتر است که این میزان مصرف نسبت به جمعیت در مقایسه با کشورهای همسایه عدد قابل توجهی است. حال اینکه مجموع تولید بنزین در ایران در روز حدود ۱۱۰ میلیون لیتر است. بنابراین فاصله‌ای بین مصرف و تولید وجود ندارد و این موضوع موجب نگرانی‌هایی برای تامین سوخت مورد نیاز و ادامه افزایش مصرف بنزین در کشور شده است. از این رو یکی از راهکارهای اصلاح مصرف، اصلاح قیمت‌ها است.

کاهش میزان قاچاق سوخت هم از دیگر اهداف اصلاح قیمت سوخت است. چراکه به دلیل فاصله قیمتی فاحش سوخت در ایران با سایر کشورهای همسایه همواره قاچاق جذابیت زیادی برای ایجاد درآمد داشته است. در حال حاضر که قیمت سوخت در ایران در بخش آزاد به ۳۵۰۰ تومان رسیده است با در نظر گرفتن نرخ آزاد دلار،  قیمت هر لیتر بنزین در ترکیه حدود ۱۹ هزار تومان، در افغانستان حدود ۱۲ هزار تومان و در پاکستان  ۱۳ هزار تومان است و در اردن به ۲۵ هزار تومان هم می رسد. طبیعی است که این فاصله قیمت باعث قاچاق روزانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین از ایران شده است.

عادلانه شدن توزیع یارانه‌های پنهان

براساس گزارش‌های مجلس و سازمان برنامه بودجه در حال حاضر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشورمان وجود دارد که سهم یارانه سوخت در این ۹۰۰ هزار میلیارد تومان کم نیست. اگر قیمت بنزین را ۴۰ سنت و قیمت دلار را ۱۱ هزار تومان در نظر بگیریم، یارانه‌ای که به سوخت تعلق می‌گیرد چیزی حدود ۶ هزار تومان است.

اما این یارانه به جیب چه کسانی می رود؟اساسا یارانه یا باید به بخش تولید و یا دهک‌های کم درآمد اختصاص پیدا کند. اما در این میان دهکی که بیشترین استفاده از یارانه پنهان سوخت را داشته اتفاقا بخش غیرمولد و دهک‌های پرآمد کشور بوده‌اند. چراکه دهک‌های کم درآمد یعنی دهک‌های یک تا ۳ جامعه، خودرویی در اختیار ندارد در مقابل در پارکینگ خانه‌های دهک‌های پردرآمد، بیش از یک خودرو پارک شده است بنابراین نه تنها یارانه به مقصد خود یعنی افراد بی بضاعت نمی‌رسد بلکه هزینه‌های توزیع آن در بین پردرآمدها را هم کم درآمدها می پردازند.

مجموعه عوامل می‌گوید این اقدام دولت با در نظر گرفتن بالا نرفتن نرخ تورم،  در جهت توزیع عادلانه یارانه در میان دهک‌های مختلف کشور بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس خبری