کد خبر: ۲۲۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
وجود رقابت در بازار موجب ایجاد تعادل در قیمت، امکان حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان و نیز گرایش تولید به سوی بهبود کیفیت می شود و صنایع دستی نیز در این بازار به دور از این قاعده نیست.صنایع دستی خارجی
وجود رقابت در بازار موجب ایجاد تعادل در قیمت، امکان حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان و نیز گرایش تولید به سوی بهبود کیفیت می شود و صنایع دستی نیز در این بازار به دور از این قاعده نیست.صنایع دستی خارجی

به گزارش اعتدال، صنایع دستی که محصول هنر دست انسان است با هنر، خلاقیت و دست مایه تمدن، فرهنگ و تاریخ به اثر منحصر به فرد ، تکرار نشدنی و یگانه بدل می شود و به اثر خاص تبدیل می گردد.

صنایع دستی و هنرهای سنتی در دوره‌ های مختلف به اقتضای نیاز و ضرورت زندگی توسط هنرمندان خلاق ایجاد و توسعه یافته و در طی قرون با حفظ سنت‌ های اصیل، مراحل شکل گیری خود را طی کرده و با اعتقادات، بینش، اندیشه، آداب و رسوم، محیط زندگی و شیوه معیشت مردم درهم آمیخته اند.

هنرها و صنایعی که با دستان پرتوان، اذهان خلاق و سلیقه‌ های نشأت گرفته از فرهنگ غنی توسط زنان و مردان هنردوست و هنرپرور تولید می‌شوند به خوبی تلاشی را که با فرهنگ و هنر درآمیخته است به نمایش می‌ گذارند.

صنایع دستی ایران علاوه بر سابقه تاریخی هفت هزار ساله از تنوع، جذابیت و زیبایی خاصی برخوردارند که می‌توانند به عنوان یکی از تولیدات مهم هنرمندان ایران زمین در توسعه گردشگری و مبادلات فرهنگی نقش به سزایی ایفا کنند.

صنایع دستی هر کشور بازگو کننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی آن سامان و نمادی از هویت ملی هر قوم است که می‌تواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن ملل مختلف و نیز هویت بخشی به نسل‌ های آینده هر کشور محسوب شود و همین امر حفاظت و صیانت از این هنرها و صنایع را به الزام تبدیل می کند.

با وجود چنین الزامات و ضرورتهایی وجود صنایع دستی چینی در بازار مشهد که سهم عمده ای از بازار میلیاردی سوغات را در این کلانشهر به خود اختصاص داده است، دردی چندین ساله می باشد و این در حالی است که تولید این صنایع با ماشین و بدون برخورداری از ویژگی های هنرهای سنتی و صنایع دستی کاربرد نام صنایع دستی را برای این محصولات با شک همراه می کند.

در عین حال شاهد رخ نمایی پررنگ محصولات صنایع دستی چینی در بازار هستیم که همچنان گلایه هنرمندان بومی و ایرانی را به همراه دارد.

در این میان خطه تاریخی خراسان رضوی به عنوان میراث دار بخش عظیمی از فرهنگ و تاریخ ایران زمین در عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی حرف‌ های فراوان برای گفتن دارد.

در حالی که بیش از ۹۰ رشته هنرهای سنتی و صنایع دستی و حدود ۱۰ هزار هنرمند در این استان وجود دارد، شاهد حضور پررنگ صنایع دستی محصول چین و حتی هنرهای سایر استانها از جمله همدان، اصفهان و تبریز در مشهد هستیم.

حضور صنایع دستی خارجی نشان رقابت در بازار این صنایع

صنایع دستی مرز ندارد و نمی توانیم بگوییم چرا فلان محصول در مشهد هست یا فلان محصول بیشتر است ضمن اینکه صنایع دستی بومی ما نیز در بازار استان و مشهد وجود دارد. آنچه مهم و قابل بررسی است نسبت و مقدار صنایع دستی غیر بومی است که می تواند محصولات بومی را تحت الشعاع قرار دهد.

صنایع دستی و حمایت از هنرمندان این عرصه اولویت دارد اما باید این اصل را نیز در نظر گرفت که خریدار باید قدرت اختیار داشته باشد و مردم مختار به انتخاب محصولات تولیدی بومی یا غیر بومی هستند. رقابت موجود در عرصه صنایع دستی بد نیست اما باید حمایت از هنرمندان بومی و تولیدات آنها پررنگ تر شود.

ارزانی عامل اصلی استقبال از صنایع دستی خارجی است از این رو باید هزینه تمام شده محصولات بومی کاهش یابد تا ضمن حفظ کیفیت شاهد ارزان تر شدن این محصولات و افزایش خرید آنها باشیم.

معافیت مالیاتی تولید کنندگان صنایع دستی مصداق حمایت از این هنرمندان است از این رو در حال پیگیری حذف مالیات از فروشگاه های عرضه کننده صنایع دستی بومی و ایرانی نیز هستیم تا در صورت تحقق آن شاهد رشد این فروشگاه ها باشیم.

سهم ۱۰درصدی صنایع دستی در سبد خرید گردشگران  

سهم چین و هند و دیگر کشورهای خارجی از سوغات مشهد تا ۴۵ درصد است. سهم مالی کالاهای تولید چین را از بازار سوغات مشهد در سال ۲۰۱۴ میلادی پنج هزار میلیارد ریال  است. حتی در حوزه هایی که تولیدات ایرانی مزیت رقابتی دارند، به وفور واردات کالاهای خارجی انجام می شود. بر این اساس ۶۵ درصد مهر و تسبیح عرضه شده در بازار سوغات مشهد تولید چین و هند است این در حالی است که عرضه کالاهای خارجی به عنوان سوغات مشهد فاقد جنبه روانی و رهاورد زیارتی است و در عین حال موجب ضربه زدن به اشتغال بومی می شود.

 ۵۵ درصد کل سوغات خریداری شده توسط زائرین در بازار مشهد کالاهای داخلی و ۴۵ درصد کالا های خارجی است. سهم صنایع دستی در سبد خرید گردشگران مشهد به خاطر گرانی این نوع کالا ها ۱۰ درصد است و هزینه برای خرید سوغات در مجموع ۱۷ درصد از سبد گردشگری را در این شهر شامل می شود.

اصلی ترین کالاهای سوغات مشهد از نظر فراوانی شامل نقل و نبات، زعفران، زرشک، پوشاک و پارچه و از نظر ارزش ریالی، شامل پوشاک، مواد خوراکی و صنایع دستی است. نبود برند معتبر در عرصه تولید سوغات و بی توجهی نسبت به محتوای پیام کالاهای سوغات و ذائقه و پسند مشتریان، از نقاط ضعف صنعت داخلی سوغات مشهد در مقابل رقبای خارجی است. در این چارچوب اکثر کالاها فاقد عقبه فرهنگی مرتبط با شهر مقدس مشهد هستند و این در حالی است که تولید کننده کالای سوغات باید نسبت به اینکه گردشگر چه کالایی را به عنوان سوغات می خرد و همچنین تحلیل رقبا و ماهیت اصلی محصول توجه داشته باشد.

مشهد با جمعیت انبوه زائر و مسافر دارای قابلیت برخورداری از برند تنقلات، گوهرسنگ ها، چرم و صنایع دستی است. الزاما برای دستیابی به بازارهای هدف باید شرایط این کار فراهم شود تا مشتریان سوغات مشهد قادر باشند با اطمینان خاطر خرید کنند و بازار نیز از نظر اصالت محصولات شفاف شود.

کاهش رغبت مردم به خرید صنایع دستی خارجی

رغبت مردم به خرید کالاهای چینی و به ویژه صنایع دستی آن کاهش یافته و با افزایش آگاهی مردم و توجه به امر کیفیت شاهد افزایش رغبت عمومی به خرید صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی و ایرانی هستیم. برای اثبات این ادعا دریافت رقم خرید محصولات صنایع دستی داخلی و خارجی در استان در حال انجام است. تمایل جوانان به فراگیری صنایع دستی از اتفاقات خوشایند این عرصه است، همه افراد با هر سن و سوادی می توانند وارد عرصه تولید صنایع دستی شوند و این امر می تواند اتفاقی میمون برای جلوگیری از منسوخ شدن یا فراموشی هنرهای سنتی باشد.

سال گذشته ۶۷۰ نفر از شاغلان و ۱۹۰۰ نفر از علاقه مندان در این استان آموزش های هنرهای سنتی و صنایع دستی را فرا گرفتند که این تعداد در سه ماه نخست امسال ۸۹ نفر از شاغلان و ۹۰۰ نفر از علاقه مندان به این هنر بود.

در راستای برند سازی صنایع دستی مشهد به عنوان سوغات، در استاندارد کردن رشته های مورد نظر برای اعلام به عنوان سوغات در دستور کار قرار گرفت که در این ارتباط ۲ رشته فیروزه و سنگ هرکاره در دو بخش تولید و محصول کد استاندارد گرفته اند و ۲ رشته دیگر نیز شامل تراش عقیق و حکاکی روی سنگ در آینده نزدیک این کد را دریافت می کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: