کد خبر: ۲۲۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
از انجاییکه افزایش قیمت دلار و ارز سبب مقرون به صرفه شدن قاچاق بنزین به کشورهای همسایه شده و افزایش روز افزون آن را شاهد هستیم، ضرورت استفاده از کارت سوخت شخصی برای جلوگیری از افزایش قاچاق دو چندان شده است.
احیا و استفاده از کارت سوخت شخصی از ۲۰ مردادماه سال جاری الزامی می‌شود؛ موضوعی که بسیاری از کارشناسان معتقدند می‌تواند سدی در مقابل قاچاق بنزین باشد و با اجرای آن می‌توان وضعیت بنزین در ایران را تا حد زیادی سر و سامان داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتدال، آن‌طور که دولت تصمیم گرفته، فعلا قرار نیست سهمیه‌بندی بنزین انجام شود، اما از انجاییکه افزایش قیمت دلار و ارز سبب مقرون به صرفه شدن قاچاق بنزین به کشورهای همسایه شده و افزایش روز افزون آن را شاهد هستیم، ضرورت استفاده از کارت سوخت برا جلوگیر از افزایش قاچاق شخصی دو چندان شده است و  بنابراین دولت تصمیم دارد از ۲۲ روز دیگر آن را الزامی کرده  و تمام وسایل نقلیه در کلان شهرها باید از آن استفاده نمایند.

دولتمردان و کارشناسان نفتی تاکید دارند سهم عمده ای از قاچاق بنزین توسط کارت های سوخت مهاجر صورت می پذیرد. بدین معنی که خودرو و مالک آن در شهری دیگری در حال تردد هستند، اما کارت سوخت مربوط به این خودرو در شهرهای مرزی در حال استفاده و برای قاچاق بنزین مورد سو استفاده قرار می گیرد. شاهد مدعا نیز این است که بسیاری از کارت های سوخت فعال در سطح کشور و به خصوص در نقاط مرزی جنوبی کشور، مفقودی بوده و اکنون پس از ماجرای احیای کارت سوخت، توسط صاحبان اصلی آن ها تقاضای المثنی برای آن ها صادر شده است. از این رو مسئولان توزیع شوخت در کشور تاکید دارند نفس احیای کارت سوخت، حتی بدون اعمال سهمیه بندی و افزایش قیمت می تواند تا حد زیادی از قاچاق بنزین جلوگیری کند.

البته این طرح از روز 20 مرداد در کلان شهر ها اجرایی و الزامی خواهد شد و سپس شهرها دیگر را فرا خواهد گرفت. برای سهولت مردم حتی در دروز های ابتدایی آن دسته از مردم که کرات همراه ندارند، می توانند با کارت جایگاه  نیز بنزین دریافت دارند، اما رفته رفته این امر کاهش می یابد تا مردم در نهایت فقط با کارت شخصی خود بنزین دریافت دارند.

با این وجود این‌که اجرای این طرح تا چه میزان می‌تواند در بهبود وضعیت بنزین تاثیرگذار باشد، همچنان امری قابل بحث است؛ بسیاری کارشناسان بهبود شرایط فعلی یعنی ازدیاد مصرف سوخت و قاچاق را در گرو سروسامان دادن به وضعیت قیمت سوخت می‌دانند و عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که با سهمیه‌بندی بنزین می‌توان بسیاری از مشکلات را دور زد اما نمی‌توان منکر این مساله نیز شد که کارت سوخت هوشمند به تنهایی هم می‌تواند در این شرایط تاثیر گذار باشد.

موضوع استفاده از کارت سوخت فرایند خاصی را در مجلس شورای اسلامی طی کرد، به‌گونه‌ای که در جلسه غیرعلنی مجلس برای چند سناریو رأی‌گیری شد؛ اول این‌که روش فعلی ادامه پیدا کند و قیمت افزایش پیدا نکند و توسعه سوخت CNG در دستور کار قرار گیرد که این سناریو با رأی مثبت مواجه شد، اما سناریوی بعدی افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تا ۲,۵۰۰ تومان بود که رأی نیاورد و سناریوی اول هم بر این مبنا رأی آورد که سامانه کارت هوشمند سوخت فعال و سوخت‌رسانی بدون محدودیت انجام شود.

با این حال اکنون تنها ابزاری که برای کنترل مصرف بنزین در اختیار دولت و وزارت نفت قرار دارد، استفاده از کارت هوشمند سوخت است. با احیای کارت سوخت، قطعا نظارت بر مصرف بنزین مدیریت خواهد شد و اگر خودرویی از مصرف معمول فراتر استفاده کند، مشخص خواهد شد و البته این راهکار، تنها یکی از راه حل  های کاهش قاچاق بنزین در کشور است و برای پایان دادن به قاچاق بنزین باید عوامل دیگر نیز در نظر گرفته شده و راهکارهای مناسب برای برطرف کردن آن ها اتخاذ و عملیاتی گردد. اما استفاده از کارت سوحت این مزیت را خواهد داشت که آمارهای مناسب از میزان مصرف هر خودرو و یا حتی، مصرف نوع خودروها و .. به دست خواهد که آنالیز کردن آمارها می تواند مبنای تصمیمات درست مسولان  و نهاد های زیربط قرار گیرد.    

پیش از این نیز یک بار سیاست استفاده از کارت سوخت اجرا شده و تاثیر بسزایی در کاهش قاچاق بنزین داشته گرچه در ان زمان استفاده از کارت سوخت، با سیاست سهمیه بندی و افزایش قیمت همراه بود، ولی بنا بر اعتقاد کارشناسان به نظر می رسد احیای مجدد کارت های سوخت حتی بدون سهمیه بندی و افزیش قیمت نیز می تواند تا حدودی مانع از قاچاق بنزین در کشور باشد. 

با توجه به وضعیت فعلی و عدم مجوز مجلس به دولت برای سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، به نظر می‌رسد که در این شرایط کارت سوخت تنها ابزاری است که می‌تواند مانع افزایش قاچاق شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: