کد خبر: ۲۲۵۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
به گفته عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت، موتورسیکلت‌های برقی در ایران به دلیل هزینه‌های جانبی بالا نظیر قیمت باتری مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار نمی گیرد و نیاز است که دولت مشوق‌هایی را برای ترویج استفاده از آنها ارائه کند.
به گفته عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت، موتورسیکلت‌های برقی در ایران به دلیل هزینه‌های جانبی بالا نظیر قیمت باتری مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار نمی گیرد و نیاز است که دولت مشوق‌هایی را برای ترویج استفاده از آنها ارائه کند.

ابوالفضل حجازی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر ایران مونتاژکننده موتورسیکلت‌های برقی است. تا حدود ۲۰ درصد آن تولید داخل است، اما مابقی کاملا وارداتی است.

علت استقبال نکردن مردم از موتورسیکلت‌های برقی

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران عدم استقبال مردم از موتورسیکلت‌های برقی را علت داخلی‌ساز نشدن این محصول اعلام کرده و گفت: به دلیل اینکه قیمت موتورسیکلت‌های برقی و باتری‌ آن‌ها بسیار بالا است، این موتورسیکلت‌ها مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. در موتورسیکلت‌های برقی پنج تا شش باتری استفاده می‌شود و قیمت باتریها بیش از سه میلیون تومان است.

وی افزود: قیمت موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورسیکلت‌های برقی چندان تفاوتی ندارد؛ بنابراین به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین و استهلاک کم موتورسیکلت‌های بنزینی، مردم از موتورسیکلت‌های برقی استقبال نمی کنند.

راههای ترغیب مردم به خرید موتورسیکلت‌های برقی

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ادامه داد: باید بسته‌های تشویقی و حمایتی توسط دولت و سازمان‌های مربوطه به مصرف‌کنندگان و خریداران ارائه شود تا مردم به خرید موتورسیکلت‌های برقی که می‌تواند عاملی برای کاهش آلودگی هوا و جمع‌آوری موتورسیکلت‌های فرسوده باشد، تشویق شوند. به طور مثال می‌توان تسهیلات ارزان‌قیمت توسط چند بانک مشخص برای خرید موتورسیکلت‌های برقی ارائه کرد.

حجازی ادامه داد: همچنین فرهنگ‌سازی توسط صداوسیما و رسانه‌ها نیز می‌تواند در این زمینه نقش موثری داشته باشد. علاوه بر این کاهش قیمت باتری این موتورها نیز می‌تواند موضوع جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به‌جای موتورهای بنزینی را محقق کند.

وی ضمن اعلام این موضوع که برای ساخت این موتورسیکلت‌ها مشکل تامین قطعه وجود ندارد، اظهار کرد: اکثر تولیدکنندگان، قطعات موتورسیکلت‌های برقی را وارد کرده‌اند؛ ضمن اینکه تمام استانداردهای تولید آن نیز موجود است اما مشکل این است که در بحث فنی به دلیل اینکه موتورسیکلت‌های برقی براساس ولتاژ شماره‌گذاری می‌شوند، در اداره‌های پلیس این تعریف فنی صورت نگرفته است.

اختلاف نظر در شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های برقی

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر اختلافی بین سازمان استاندارد، محیط زیست و پلیس راهور در بحث شماره‌گذاری این موتورسیکلت‌ها وجود دارد، اعلام کرد: بیش از ۴۵ شرکت تولیدکننده یا بازرگانی، موتورسیکلت برقی وارد کرده‌اند، اقدامات اولیه انجام شده اما در شماره‌گذاری دچار مشکل شده‌اند. همین روند طولانی شماره‌گذاری سبب تخریب باتری‌های این موتورسیکلت‌ها شده و هزینه‌های سرسام‌آور تهیه باتری و عدم استقبال مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته است.

حجازی در رابطه با آمار استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در کشورهای توسعه‌یافته گفت: در کشورهای اروپایی عبور و مرور بیشتر به شکل دوچرخه چه به صورت پدالی و چه برقی صورت می‌گیرد. در چین سالانه بیش از ۱۰ میلیون دستگاه موتورسیکلت تولید می شود و تقریبا حدود ۷۰  درصد مردم چین از دوچرخه‌های برقی و موتورسیکلت‌های برقی استفاده می‌کنند.

موتورسیکلتهای بنزینی در اروپا جنبه تفریحی دارد

وی افزود: در اروپا و سایر کشورهای توسعه‌یافته یک سری از موتورسیکلت‌های خاص بنزینی هستند که برای کار مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. حجم این موتورسیکلت‌ها ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ سی‌سی است که جنبه توریستی و تفریحی دارند اما در مقابل، ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های بنزینی در ایران برای کار مورد استفاده قرار می‌گیرند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
اخبار داغ