کد خبر: ۲۲۰۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
ان‌شاالله و ماشاالله، محور کار در شهرداری تهران؛
اگر این خط مترو ایمنی لازم را نداشته چرا زود هنگام افتتاح شده است؟ چرا این افتتاح نمایشی در روز "شهردار" صورت گرفته است؟ آیا جان و ایمنی شهروندان آنقدر نزول پیدا کرده که شهردار تهران بدون توجه به آن و حتی هشدارهای عضو شورای شهر اقدام به افتتاح خط مترو می کند؟ مگر اجرای کامل خطوط مترو براساس نقشه های طرح و استانداردهای بین المللی چقدر هزینه دارد، که شهرداری تهران برای فرار از آن حاضر به قبول هر ریسکی بر سر امنیت شهروندان است؟
بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران با طول ۹ کیلومتر صبح امروز یکشنبه با حضور حسن روحانی، رییس جمهور به بهره برداری رسید.

به گزارش اعتدال، ۹ کیلومتر از خط ۶ مترو شامل سه ایستگاه دولت آباد، بعثت و میدان شهدا می‌شود و ایستگاه میدان شهدا نیز در تقاطع با خط ۴ قرار گرفته است تا امکان سفر میان خطوط ۶ و ۴ وجود داشته باشند.

گرچه خط 6 متروی تهران به عنوان طولانی ترین خط متروی ایران و منطقه معرفی شده است، اما تردیدهای فراوانی درباره ایمنی آن وجود دارد تا جایی که علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره ناایمن بودن این خط و عجله شهرداری و شرکت مترو در افتتاح آن هشدار داده بود.

روز گذشته نیز رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در نامه ای به شهردار تهران، موارد نا ایمن این خط مترو را برشمرده بود. در نامه علیجانی آمده است: رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر به شهردار تهران آمده است:

احتراما، با عنایت به عدم وصول پاسخ نامه ارسالی به شماره ۳۸۱۴۸/۱۶۰ موره ۲۵/۱۲/۹۷ در رابطه با نواقص و ایمن نبودن خط ۷ و ۶ مترو و با توجه به گزارشات واصله متاسفانه در ۹ کیلومتر بخش جنوبی خط ۶ به جای هفت هواکش تنها یک هواکش راه‌اندازی شده و همچنین پست برق بخش جنوبی خط ۶ هم به علت آماده نبودن تجهیزات مربوطه در مدار قرار نخواهد گرفت و به ناچار از برق خط ۴ استفاده خواهد شد؛ لذا امکان بهره‌برداری به صورت کامل وجود نخواهد داشت و سرفاصله قطارها بالای ۳۰ دقیقه خواهد بود.

مضافا در هر ایستگاه که مورد بهره‌برداری قرار می گیرد، می بایست سه هواساز مربوط به سکوی مسافرین، نیم تونل شمالی و نیم تونل جنوبی جهت دمش هوای بیرون به داخل ایستگاه راه‌اندازی شود که در ۳ ایستگاه که قرار است روز یکشنبه افتتاح شود، متاسفانه به صورت کامل نصب نشده و عملا کارایی لازم را نخواهد داشت.


افتتاح نمایشی خط متروی ناایمن، ریسک بر سر جان شهروندان
علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در پاسخ به علیخانی و به جای مطرح کردن نکات ایمنی خط 6 مترو، گفت: اطلاعاتی که به آقای علیخانی ارائه داده اند قطعا کامل نبوده و تجهیزات به تدریج تکمیل می‌شود. این موضوع شامل خطوط قبلی هم میشود!

رئیس شورای شهر تهران درباره ایمنی بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران با ۳ ایستگاه دولت آباد، بعثت و میدان شهدا گفت:‌ فعلا در این زمینه حرفی نمی‌زنم.

اما واکنش رییس شورای شهر نیز جالب توجه است. محسن هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که آیا خط 6 به لحاظ ایمنی آماده بهره برداری است یا خیر؟ اظهار کرد: در این زمینه از مسئولان شهرداری تهران بپرسید و بنده بعداً اظهارنظر می‌کنم.

وی در ارتباط با اظهارات دبیر کمیسیون عمران، حمل و نقل شورای شهر تهران مبنی بر اینکه سیستم اطفا حریق نیز در این بخش از خط 6  نصب و راه اندازی نشده است نیز عنوان کرد که در این زمینه از آقای علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و نقل شورای شهر تهران سوال بپرسید. رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد که فعلا در ارتباط با مسائل ایمنی خط 6 صحبت نمی‌کنم.

با این حال علیخانی به عنوان رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر بر عدم ایمنی این خط مترو تاکید دارد و می گوید: ما در اسفند ماه پیگیری هایی کردیم و بعد از آنکه فهمیدیم قرار است در روز ۱۸ فروردین افتتاح شود این ایرادات را به مسئولین اعلام کردیم. برای مثال یکی از این ایرادات این است که از هفت هواکش فقط یک هواکش نصب شده است.

وی افزود: دوستان گفتند ان‌شاالله مشکلی رخ نمی‌دهد اما ما نمی‌توانیم با ان‌شاالله و ماشاالله کار را جلو ببریم البته خدا کند که اتفاقی نیافتد اما ما وظیفه‌ای داریم که آن وظیفه باید انجام شود و ما هم نگفتیم خط افتتاح نشود بلکه گفتیم اگر اعتقاد دارند که نبود هواکش‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند آن را به صورت کتبی به ما اعلام کنند تا اگر خدای نکرده مشکلی ایجاد  شد حداقل بدانیم چه کسی این موضوع را تأیید کرده است. ما منتظر پاسخ نامه هستیم و بعد از آن هر کسی که مسئولیت این موضوع را پذیرفت باید پاسخگو باشد.

با این حال و پس از این کشو قوس ها، شهردار تهران شخصا و البته شفاهی مسؤولیت ایمنی این خط را پذیرفت، اما آن را کتبا اعلام نکرد. علیخانی نیز در واکنش به این اقدام و در پیامی اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته سرانجام شهردار تهران مسؤولیت ایمنی ۹ کیلومتر از خط ۶ را قبل از افتتاح پذیرفت، لذا ضمن سپاسگزاری از پاسخ ارسالی مواردی را یادآور می‌شوم:

۱- در تمامی مکاتبات ارسالی مشخص نشده که چگونه الزام و نیاز به نصب هفت هواکش میان تونلی در ۹ کیلومتر خط ۶، تنها با نصب و راه اندازی یک هواکش تأمین گردیده است و چگونه صحت کارکرد تجهیزاتی که نصب نشده مورد تأیید قرار گرفته است!

۲- صدور هرگونه تأییدیه ایمنی توسط شرکت‌های مشاور، مستلزم نصب، تکمیل، راه اندازی و کنترل عملکرد تجهیزات ایمنی بر اساس نقشه‌های طرح و با رعایت استانداردهای بین‌المللی است.

در خاتمه جا دارد ضمن اعلام دوباره نگرانی این کمیسیون، از پذیرش کامل مسؤولیت ایمنی این خط توسط شخص شهردار تهران البته بدون تیید کتبی معاونت مربوطه سپاسگزاری کنم.

گرچه شهردار تهران تلویحا مسئولیت ایمنی این خط را پذیرفته، اما اگر خدای ناکرده اتفاقی رخ دهد، مسئولیت جان شهروندان با چه کسی خواهد بود و شهردار تهران، پاسخگوی خسارت احتمالی خواهد بود؟ یا اینکه همانند بسیاری از مسولان و پس از بروز هر حادثه مشغول فرافکنی شده و سایر عوامل را در بروز حادثه مقصر می داند؟

آنچه مشخص است و علیخانی بر ان تاکید دارد اینکه ایمنی خط 6 متروی تهران بر اساس نقشه‌های طرح تامین نشده است. حال اگر مدیرعامل شرکت مترو به جای پاسخگویی، بحث بر سر تعداد هواکش ها را موضوعی بی اهمیت و جزیی می پندارد، مسئله تعجب برانگیز است، چرا که نقشه هایی طرح جزییات همه حوادث و اتفاقات را در نظر گرفته و بر مبنای ان طراحی شده اند.

با این حال این سوال مطرح می شود اگر این خط مترو ایمنی لازم را نداشته و بر اساس نقشه‌های طرح و با رعایت استانداردهای بین‌المللی، اجرا نشده چرا زود هنگام افتتاح شده است؟ آیا این افتتاح نمایشی بوده و تنها برای اجرای آن در روز شهردار صورت گرفته است؟ آیا جان و ایمنی شهروندان آنقدر نزول پیدا کرده که شهردار تهران بدون توجه به آن و حتی هشدارهای شورای شهر اقدام به افتتاح خط مترو می کند؟ چرا هشدار رییس کمیسیون حمل و نقل شورا مورد توجه واقع نشده و نظر وی تامین نگردیده است؟ مگر اجرای کامل خطوط مترو براساس نقشه های طرح و استانداردهای بین المللی چقدر هزینه دارد، که شهرداری تهران برای فرار از آن حاضر به قبول هر ریسکی بر سر امنیت شهروندان است. همه این ها سوالاتی است که درباره افتتاح بخش جنوبی خط 6 متروی تهران مطرح می شود و متاسفانه شهرداری تهران درباره ان توضیحی ارائه نداده است.

در حالی که شهرداری تهران در طول سال های اخیر طرح قابل توجهی را اففتاح نکرده و خدمت قابل توجههی به شهروندان ننموده است، برای جبران عقب ماندگی خود به دنبال اجرای شو و افتتاح نمایشی خطوط ناایمن مترو است و عجیب اینکه پیروز حناچی، شهردار تهران شخصا مسئولیت ایمنی این طرح را بر عهده گرفته است.

آقای شهردار ظاهرا حادثه چند روز پیش شیراز را فراموش کرده است، اقدامی که باعث جان باختن 20 نفر از هموطنان در اجرای پروژه ای نایمن و غیرکارشناسی بود. حال اگر در سالیان آینده خدای ناکرده اتفاقی برای هر یک از شهروندان بیافتد، جناب حناچی و دوستانشان در شرکت مترو پاسخگو خواهند بود و قبول مجازات می کنند؟ یا همچون بسیاری حوادث در ایران به مدیران قبلی حواله داده می شود و نه پرونده ای تشکیل و نه پیگیری صورت می گیرد و در این میان جان و مال شهروندان است که قربانی نمایش ها و شوهای افتتاحیه مسئولان می گردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: