کد خبر: ۲۱۹۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
نگاهی به قطعنامه ای شورای امنیت سازمان ملل که علیه کشورمان صادر شده است بندازیم و تاریخ و روند آن را ملاحظه کنیم. انوقت می فهیم ظریف و تیم دیپلماسی اش چه کردند.

نگاهی به قطعنامه ای شورای امنیت سازمان ملل که علیه کشورمان صادر شده است بندازیم و تاریخ و روند آن را ملاحظه کنیم. انوقت می فهیم ظریف و تیم دیپلماسی اش چه کردند.

قطعنامه ­ها و تحریم ­های اعمالی شورای امنیت سازمان ملل در دولت ­های نهم و دهم

شماره قطعنامه

تاریخ صدور

وضعیت آرا

اهم مفاد قطعنامه

توضیحات

1696

9 مرداد 1385، 31 جولای 2006

14 رای موافق، 1 رای مخالف (قطر)

  • ایران تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری از جمله تحقیق و توسعه را تعلیق نماید و از سوی آژانس مورد راستی آزمایی قرار بگیرد.
  • کشورها از انتقال هرگونه اقلام، مواد کالا و فناوری که می تواند به فعالیت های مربوط بهغنی سازی و بازفرآوری و برنامه های موشکی بالستیکایران مربوط شود، جلوگیری کنند.
  • ایران پروتکل الحاقی را اجرا کند.

با تکیه بر

  • «معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای»
    Non-Proliferation Treaty مختصر:NPT
  • گزارش‌های مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
  • قطعنامه‌های شورای حکام
  • بیانیه رئیس شورای امنیت

1737

2 دی 1385 ، ۲۳ دسامبر ۲۰۰۶

15 رای موافق

  • از کشورها می‌خواهد تمام اقدام‌های لازم را بکار گیرند تا از صدور كلیه اقلام، مواد، تجهیزات، كالاها و فناوری كه می‌تواند به فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی، بازفرآوری یا آب سنگین ایران، یا به توسعه سیستم‌های پرتاب سلاح هسته‌ای كمك می‌کند، جلوگیری نمایند.
  • از ایران می‌خواهد تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری از جمله تحقیق و توسعه را تعلیق نماید و از سوی آژانس مورد راستی آزمایی قرار بگیرد.
  • از ایران می خواهد کار بر روی تمامی پروژه‌های آب سنگین از جمله رآکتور تحقیقاتی آب سنگین به صورت قابل راستی آزمایی توسط آژانس را تعلیق کند.
  • تصویب فوری پروتکل الحاقی و اجرای آن
  • اعلام ممنوعیت تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌های حساس مرتبط به مسائل هسته‌ای و موشکی
  • مسدود کردن اموال و دارایی‌های افراد و شرکت‌های تحریم‌شده
  • با تاکید بر مفاد قطعنامه 1696
  • اولین دور تحریم‌ها در این قطعنامه
  • پیش‌نویس توسط آلمان، انگلیس، فرانسه (مذاکره کنندگان سال‌های 82-84) تهیه شد.
  • در این قطعنامه کمیته‌ای در شورای امنیت تشکیل می‌شود که به صورت مستمر گزارش‌هایی (هر 90 روز) درباره وضعیت تحریم‌های شورای امنیت و شیوه اجرای آن درباره ایران تهیه نماید.

1747

4 فروردین 1386 ، 24 مارچ 2007

15 رای موافق

  • از تمام کشورها خواسته شده تا جلوی انتقال تجهیزات یا فن‌آوری‌هایی که در ارتباط با برنامه‌های هسته‌یی و موشکی ایران است را بگیرند.
  • حساب‌های مالی افراد مرتبط با برنامه‌ی هسته‌یی و موشکی ایران را مسدود کنند.
  • ورود و خروج افراد مرتبط با برنامه‌ی هسته‌یی و موشکی به کشورشان را اطلاع دهند.
  • صادرات و واردات سلاح‌های سنگین به ایران و یا از ایران را ممنوع می‌شود.
  • هیچ وام جدیدی به ایران ندهند.
  • پایبندی کامل به الزامات شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی جهت اعتمادسازی.
  • با تاکید بر قطعنامه‌های 1696 و 1737
  • در این قطعنامه افراد و موسسات بیشتری به دلیل فعالیت‌های مرتبط به هسته‌ای و موشکی (به خصوص بالستیک) در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.
  • در ضمیمه دوم این قطعنامه به توضیح هدف شورای امنیت و ارائه بسته‌های تشویقی برای ایران در حوزه‌های هسته‌ای، سیاسی، اقتصادی و بین المللی می‌پردازد.

1803

13 اسفند 1386 ، 3 مارچ 2008

14 رای موافق، 1 رای ممتنع (اندونزی)

علاوه بر تحریم‌های قبلی می‌خواهد:

  • از کشورهای عضو سازمان ملل متحد می‌خواهد که محموله‌های دریایی و هوایی به مقصد ایران و بالعکس را، اگر مشکوک به حمل مواد و تجهیزات ممنوعه باشند، مورد بازرسی قرار دهند.
  • در اعطای اعتبارها و تسهیلات تجاری به بخش خصوصی برای مبادلات بازرگانی با ایران دقت بیشتری به خرج بدهند.
  • در مورد همکاری موسسات مالی با بانک‌های ایرانی به خصوص بانک صادرات و ملی ایران و شعب خارجی آنها هوشیار باشند.

1835

6 مهر 1387 27 سپتامبر 2008

15 رای موافق

  • تنها بر اجرای قطعنامه‌های قبلی تاکید دارد.

1929

19 خرداد 1389، 9 ژوئن 2010

12 رای موافق، 2 رای مخالف (برزیل و ترکیه) ، 1رای ممتنع (لبنان)

  • ایران با این قطعنامه رسما زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و بند 41 آن قرار گرفت
  • عمده کارشناسان داخلی و خارجی معتقدند این قطعنامه بدترین قطعنامه در طول تاریخ حیات شورای امنیت علیه یک کشور بوده است.
  • عدم فعالیت اقتصادی در مسائل مربوط به هسته‌ای و موشکی که ایران از آن منتفع شود.
  • لزوم هشیاری درباره کاربردهای دوگانه برخی صنایع و تجهیزات پتروشیمی با هسته‌ای
  • ممنوعیت فروش سلاح‌های نظامی به ایران (حتی از نوع متعارف)
  • جلوگیری از انتقال فناوری­ها یا مساعدت­های تکنیکی مربوط به موشک­های بالستیک قادر به حمل تسلیحات هسته­ای و ممنوعیت انجام هر فعالیتی توسط ایران در این زمینه
  • تحریم سپاه پاسداران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
  • لزوم تصویب پروتکل الحاقی
  • لزوم معاهده جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای (CTBT)
  • اجازه بازرسی تمام محموله‌های هوایی و دریایی (حتی در دریاهای آزاد) به مقصد ایران و یا از این کشور به خارج را در صورتی که مظنون به این باشند که آن محموله‌ها حاوی مواد اتمی، موشکی یا نظامی ممنوع باشد و نیز اجازه توقیف آنها مبتنی بر شرایط
  • تحریم خدمات مالی مرتبط با اشاعه سلاح هسته‌ای
    • بیمه
    • مسدود کردن دارایی‌ها
    • هوشیاری هنگام معامله با بانک‌های ایرانی و نهادهای سپاه و کشتیرانی
    • عدم سرمایه‌گزاری مشترک با بانک‌های ایرانی
    • جلوگیری از تاسیس شعب تازه بانک‌های ایرانی
  • در واکنش به غنی‌سازی 20 درصدی توسط ایران
  • حدود یک سال پس از انتخابات 88 و حوداث پس از آن
  • در این قطعنامه اصلاحاتی در کمیته 1737 برای نظارت بر روند تحریم‌ها انجام می‌شود

قطعنامه‌های تمدیدی

  • قطعنامه‌های 1984 سال 2011، 2049 سال 2012، 2105 سال 2013 و نهایتا قطعنامه 2159 سال2014 به منظور تمدید سالانه‌ی ساختار هیاتی هستند که در قطعنامه 1737 ایجاد و در قطعنامه 1929 تکمیل شده است
  • شورا از گروه کارشناسان می خواهد تا در قالب گزارشات کوتاه، بلند و میان مدت، روند اقدامات اجرایی را در خصوص تحریم های اتخاذ شده علیه کشورمان به اطلاع شورا برساند و برنامه کاری را درباره اقدامات اتخاذ شده برای کمیته ۱۷۳۷ تهیه کند



به گزارش پایگاه خبری تحلیل اعتدال- این ها تنها قطعنامه هایی هستند که در دوران تصدی احمدی نژادکه قطعنامه ها را کاغذ پاره خواند و گفت: آنقدر قطعنامه بدید تا قطعنامه دانتان پاره شود، علیه جمهوری اسلامی صادر شد. هر یک از این قطعانه ها اگر علیه هر کشوری صادر شده بود به تنهایی کافی بود مشکلات جدی برای ان فراهم ساز که جنگ و لشکر کشی یکی از ان انها به حساب می آید. درست درهمین بزنگاه که دنیا علیه کشورمان اجماع یافته بود مردم در یک انتخاب دقیق و درست روحانی را که برای جامعه جهانی فردی شناخته شده بود برگزیدند و ایشان نیز ظریف را. همه از آمدن ظریف استقبال کردند و ایشان نیز برای منافع ملی کشورش سنگ تمام گذاشت.

پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه برگشت و مسولیت آن برعهده وزیر خارجه، ظریف گذاشته شد. دوسال تمام مذاکرات نفس گیر و طاقت فرسا گذاشته شد تا دست پخت دولت نهم و دهم جمع شود. کشوری که با قطعنامه های شورای امینت ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفته بود، یعنی علیه صلح و امنیت جهانی تلقی شده بود، بدون هیچ جنگ و لشکر کشی و ریختن خونی خارج شد. شورای امنیت در پی توافق ایران و کشور های 5+1 تمام قطعنامه های قبلی علیه ایران را منتفی کرد و اجماع جهانی علیه کشورمان را در هم شکست. کشوری که تا دو سال پیش مخل امنیت جهانی به حساب می آمد، حال کشورها برای عقد قرار دادهای اقتصادی در صف ایستاده بودند. قراردادهای نفتی، فروش هواپیما، سرمایه گذاری خارجی و حتی تشکیل قطب سوم ماشین سازی به صورت شرکت مشترک و .... از اهم آنها بود.

درست در زمانی که رییس جمهور و وزیر امور خارجه ایران بر خلاف رییس  جمهور پیشین منافع ملی را با راهکارهای دیپلماسی دنبال می کردند و بعضا هم دچار برخی رقابت های داخلی و اتلاف وقت هم شدند، در آن سوی میز کسی تصدی یافت که مسیر را تغییر داد و برجام این توافق جهانی را قبول نداشت و آن را مانند ریس جمهور پیشین ایران کاغذ پاره می دانست که به نفع کشورش نیست.

ورق برگشت اما با یک تفاوت فاحش. دیگر اجماع جهانی علیه ایران نبود بلکه علیه آمریکایی بود که خلاف تعهد های بین المللی  رفتار می کرد تا جایی که صدای سیاسیون و سناتورهای آمریکایی هم درآمد.  رفتار و برخورد ایران بسیار حایز اهمیت بود زیرا نباید چاقو(بهانه) دست این دیوانه داد. ایران با اروپاییان توافق کردند در برجام بمانند. حداقل دستاورد آن اختلاف بین امریکا و اروپا بود. حتی اگر اروپا نمی توانست منافع اقتصادی ایران را تامین کند. به همین دست فرمان حرکت کردیم و آمریکا در چندین صحنه شکست خورد. از اجماع جهانی علیه کشورمان به اجماع علیه آمریکا  رسیدیم هرچند غرب این را اعتراف نمی کند اما در رفتار علیه آمریکا و ابراز آرزو برای پایان دوران ترامپ، کاملا عیان است.

در این دوران بهانه سازی داخلی توسط  دلواپسان همواره وجود داشت مانند حمله به سفارت عربستان و دولت هموراه در حال خنثی کردن آنها. تحت فشار قراردادن ظریف که دیگر مرد دیپلماسی ایران خوانده می شد هر روز فزونی می یافت. هم در رفتارها و گفتار ها هم در برخی اقدامات. مرد دیپلماسی ار سختی مذاکرات با غربی ها هرگز شکایت نکرد اما بارها از خنجرهای داخلی و ناسپاسی ها گله و شکایت کرد. ظریف بارها مورد تهمت و افترا قرار گرفت و دلواپسان تا جایی پیش رفتند که رهبری انقلاب به حمایت از تیم مذاکره کننده برآمدند، آنها را فرزندان انقلاب دانسته و افرادی شجاع و دلسوز و امین معرفی کردند. مرد دیپلماسی برای اینکه فشار بیشتری بر کشور و مردم تحمیل نشود و ایران گوشه رینگ نرود ،خواستار تصویب لوایح مبارزه با تامین مالی تروریسم و پول شویی شد. اما همان کسانی که از سیاست های قطعنامه ساز و تحریم ساز دولت ها نهم و دهم  حمایت کردند، سوال می کنند با تصویب پالرمو و اف ای تی اف، تحریم ها برداشته می شود؟! خوب اگر تحریم ها مشکلی نداشت چرا اکنون خواستار لغو آن هستید و اگر مشکل ایجاد کرده و می کند چرا از آن سیاست های تحریم ساز و قطعنامه ساز حمایت کردید؟ و بعضا ادامه می دهید. حال از وزیر می خواهند تعهد دهد در صورت تصویب این لوایح تحریم ها برداشته می شوند! در حالیکه وزیر دیپلمات و کارکشته می گوید برای دور زدن تحریم ها هم تصویب این لوایح ضروریست. یعنی حال که با بدعهدی آمریکا تحریم ها برگشته و اروپا، روسیه، چین، هند و....چندین کشور کوچک و بزرگ می خواهند برخلاف سیاست های آمریکا ارتباط کج دار و مریض خود با ایران را ادامه دهند تا از دوران ترامپ عبور کنیم، باید کانال ارتباطی را باز کنیم. آنها بدون قواعد بانکی موجود که همانا پالرمو و اف ای تی اف می باشد  قادر به هیچ کاری نیستند  و این هیچ ارتباطی با تحریم های آمریکا ندارد.

یعنی درحالی رهبر انقلاب اینشان را امین می دانند اما تیم دلواپسان اعتماد ندارد یا اهداف دیگری را دنبال می کند. از وزیر  تعهد می خواهند درحالی که بد عهدی را آمریکا کرده است.

درست در این شرایط که کش و قوس زیادی برای تصویب این لوایح وجود دارد، اتفاقی رخ می دهد که گویا دیگر رمق را از وزیر می گیرد.  دعوت بشار اسد و دیدار با رهبری بدون حضور رییس جمهورو وزیر امور خارجه و دیدار با رییس جمهور بودن حضور وزیر امور جارجه. این رفتار و انتشار عکس هایی که تایید کننده که نه تاکید کننده این ناهماهنگی است، داد وزیر را در می آورد و وی تحمل از دست می دهد. گویا این بار خیلی شفاف و با فریاد گفته اند هماهنگ نیستی و باید بروی.

گویا آقای ظریف با استعفا می خواهد بگوید یک بام و دو هوا نمیشود. هماهنگی در دیپلماسی و حمایت از مردان دیپلماسی لازمه پیشبرد اهداف است و حال که دیگر خواسته خود را فریاد زده اید نه در ایران که در کل جهان، این گوی و این میدان. این رد و بدل پیام در پیامک ظریف روشن است. وی گفته: بعد ازعکس های ملاقات های امروز (دیدار بشار اسد با رهبری و رییس جمهور) دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.

امروز که  دستاوردهای دیپلماسی ظریف بر کسی پوشیده نیست و حتی می توان گفت سایه جنگ را از کشور دور کرد، چرا باید در این شرایط بسیار حساس برخی اختلافات درونی و بعضا سیاسی و انتخاباتی سبب شود تا این فرزند انقلاب و شجاع و متدین و غیور از ادامه راه که خدمت به کشور ونظام و مردم بوده و هست سر باززند؟ آیا تاریخ و آیندگان ما را خواهند بخشید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: