کد خبر: ۲۱۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
ما بحاي اينكه از فرايندهاي صنعتي و انديشه‌هاي كه منجر به صنعتي شدن مي‌شود حمايت كنيم، سعي كرده‌ايم فرآوردها و محصولات صنعتي را وارد كشور كنيم. در واقع ما به نتيجه انقلاب صنعتي بسنده كرديم و به همين دليل است كه هنوز صنعتي نشده‌ايم. پس بيراه نيست اگر بگوييم مشكلات ما بيشتر نرم‌افزاري است نه سخت‌افزاري. ما سخت‌افزارها را وارد كرده‌ايم، اما فرهنگ و انديشه صنعتي شدن را نداريم.
اعتدال- خسرو دلشاد*؛ صنعتي شدن مفهوم جديدي است كه در طي يك قرن اخير وارد ادبيات اقتصادي شده است. صنعت در واقع مفهومي از ثروت اقتصادي است كه ناشي از كار انسان است. بنابراين هنگامي كه از صنعتي شدن صحبت مي‌شود، در درجه اول منظور از صنعت به معناي تصرف انسان در طبيعت براي ايجاد ثروت است و نه به معناي صنعت در مقابل كشاورزي و خدمات. در گذشته معمولا ثروت را امري داده شده در طبيعت مي‌دانستند و انسان را داراي اين استعداد كه ثروت را خلق كند، نمي‌دانستند؛ اما در دوران مدرن درست برخلاف آنچه در گذشته عنوان مي‌شد، بخش عمده ثروت جامعه محصول كار و صنعت انسان است؛ به طوري كه طبيعت بخش ناچيزي از ثروت كل جوامع را فراهم مي‌كند.

يكي از الگوهاي صنعتي شدن در دنياي جديد مسيري است كه ژاپني‌ها با انقلاب ميجي طي كردند. ژاپني‌هاي زمان ميجي مي‌گفتند: فن‌آوري غرب نتايج پيشرفت‌هاي فكري است كه داشته‌اند. يكي از نظريه‌پردازان دوران ميجي ژاپن مي‌گويد: ما مي‌توانيم تكنيك ساختن پل‌هاي فلزي را به ژاپن وارد كنيم، اما اين كار كمكي به ما نمي‌كند، بلكه ما بايد چيزي را به ژاپن بياوريم كه باعث دست يافتن به تكنيك ساختن پل‌هاي فلزي شده است.

قطعاً يكي از تفاوت‌هاي ما با ژاپني‌ها در همين انتخاب مسير است. ما بحاي اينكه از فرايندهاي صنعتي و انديشه‌هاي كه منجر به صنعتي شدن مي‌شود حمايت كنيم، سعي كرده‌ايم فرآوردها و محصولات صنعتي را وارد كشور كنيم. در واقع ما به نتيجه انقلاب صنعتي بسنده كرديم و به همين دليل است كه هنوز صنعتي نشده‌ايم. پس بيراه نيست اگر بگوييم مشكلات ما بيشتر نرم‌افزاري است نه سخت‌افزاري. ما سخت‌افزارها را وارد كرده‌ايم، اما فرهنگ و انديشه صنعتي شدن را نداريم.

يكي از مهمترين كارها براي صنعتي شدن حمايت از انديشه‌هاي بومي و وطني است. كاري كه اين روزها توسط سايپا آغاز شده است در صورت حمايت كافي مي‌تواند به الگو و راهكار صنعتي شدن بينجامد.

محسن جهرودي مديرعامل گروه خودروسازي سايپا عنوان كرده كه: «باهدف توسعه داخلي‌سازي قطعات خودرو، سايپا از صنعت‌گران، دانشگاهيان و نخبگان، دعوت به‌همكاري مي‌كند.» چنين اقدامي در حقيقت گامي است به سمت استفاده از فرآيندهاي صنعتي.
آنچنان مدير عامل گروه سايپا اعلام كرده: « سايپا تمامي طرح‌ها، پيشنهادها و ايده‌ها را در زمينه ساخت قطعات مربوط به موتور، گيربكس و اكسل خودرو، ساخت قطعات تريم داخلي، قطعات برقي و سيستم‌هاي داخلي خودرو و همچنين ايده‌هاي تحقيقاتي و مطالعاتي درخصوص طراحي ظاهر بيروني و داخلي خودرو را جمع‌آوري و مورد پايش قرار خواهد داد تا بتواند با شناسايي ايده‌هاي خلاقانه در زمينه طراحي و ساخت قطعات خودرويي، زمينه اجراي پروژه‌هاي ساخت بر مبناي اين ايده‌ها را با سرمايه‌گذاري به اجرا درآورده و به صورت تضميني قطعات توليدي را با تيراژ بالا خريداري كند.»

اعلام چنين راهكاري آن هم در زمان اوج تحريم‌هاي صنعت خودرو, ضمن آنكه مي‌تواند مسيري باشد براي استفاده همه‌جانبه از ظرفيت‌هاي داخلي, دانش و ايده‌هاي ناب علاقه‌مندان دانشگاهي و پژوهش‌گران فعال در حوزه خودروسازي، نتايج  ديگري از جمله كاهش ارزبري را نيز در بر خواهد داشت.

*كارشناس خودرو

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: