کد خبر: ۲۱۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
از روز گذشته که موضوع پیش فروش سه شرکت ایران خودرو، سایپا و کرمان موتور اطلاع‌رسانی شد، بازار واکنش نشان داد و قیمت‌ها در مقایسه با روز چهارشنبه که به اوج خود رسیده بود، روند نزولی پیش گرفت و به اعتقاد فعالان بازار ریزش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.
از روز گذشته که موضوع پیش فروش سه شرکت ایران خودرو، سایپا و کرمان موتور اطلاع‌رسانی شد، بازار واکنش نشان داد و قیمت‌ها در مقایسه با روز چهارشنبه که به اوج خود رسیده بود، روند نزولی پیش گرفت و به اعتقاد فعالان بازار ریزش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

به گزارش اعتدال، ایران در ادامه نوشت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد، بازار خودرو نسبت به خبر پیش فروش، عکس‌العمل نشان دهد، محدودیت در فروش یکساله، نداشتن خودرو متقاضی و خرید برای بار اول است. از طرفی عرضه سراسری سه شرکت خودروساز هم نکته دیگری بود که باعث شد قیمت خودرو در بازار تحت تأثیر قرار گیرد. از این نکته هم نباید غافل ماند که ترخیص بخشی از قطعات خودرو از گمرک باعث شد که چرخه خودروسازان بچرخد و بتوانند خودروهای را تولید کنند که نقص قطعه نداشته باشد.

توصیه می‌کنیم مردم فعلاً خودرو خریداری نکنند
فعالان بازار خودرو عنوان کردند که روز چهارشنبه هفته گذشته قیمت پراید به ۴۳ میلیون تومان رسید، اما این نرخ روز گذشته به ۳۲ میلیون تومان کاهش یافته است و بالاتر از این رقم را کسی خرید و فروش نمی‌کند. البته دارندگان خودرو ترجیح می‌دهند رقم ۴۳ میلیون تومان را حفظ کنند تا حداقل در وضعیتی که بازار بهم ریخته است، سودی عایدشان شود. آنگونه که نمایندگی‌ها و نمایشگاه‌ها عنوان کردند، رقم ۴۳ میلیون تومان دیگر در بازار وجود ندارد و تنها از آن صحبت می‌شود. از این‌رو به مردم توصیه کردند که دست از خرید بردارند و سراغ نمایشگاه‌هایی بروند که با قیمت واقعی عرضه خود را آغاز کردند.

ریزش قیمت‌ها ادامه‌دار است
سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو هم در گفت‌و‌گو با «ایران» از ریزش قیمت‌ها صحبت کرد و گفت: از ساعت‌های اولیه روز گذشته کاهش قیمت خودرو شروع شد و به نظر می‌رسد طی هفته جاری روند نزولی قیمت‌ها ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه خودروسازان با عرضه خودرو به بازار می‌توانند جلوی جهش قیمت‌ها را بگیرند، خاطرنشان کرد: عدم فروش خودرو از سوی خودروسازان طی ۱۵ روز باعث شد که بازار خودرو دچار بهم ریختگی شدیدی شود و دلالان و و اسطه‌ها ساعتی قیمت‌ها را گران کنند. در این میان عرضه خودرو با شرط ممنوعیت فروش در مدت یکسال توسط خریدار موضوع مهمی است که از ماه‌ها پیش بایستی عملیاتی می‌شد. اگر از همان ابتدا خودرو به خریداران واقعی می‌رسید، بازار با جهش قیمت روبه‌رو نمی‌شد. معتقدم زمان دو ساله ممنوعیت فروش هم قابلیت اجرا داشت.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت بازار در مقایسه با کارخانه
یک مقام مسئول در سایپا درباره پیش فروش خودرو در هفته جاری که باعث کاهش قیمت‌ها شده است، گفت: گروه خودروسازی سایپا برای آنکه بتواند قیمت حاشیه بازار را کاهش دهد و فاصله بین قیمت کارخانه و بازار افزایش پیدا نکند، پیشنهاد ممنوعیت فروش یکساله خودرو را داده است و می‌خواهد در طرح پیش فروش فوری خود آن را اجرایی کند. همچنین افرادی که خودرو ندارند یا تاکنون ثبت‌نام خودرو انجام ندادند، در اولویت قرار گرفتند. بدین جهت هر فردی که خودرو ثبت‌نام کرده باشد یا دارنده خودرو باشد، به‌صورت اتوماتیک از لیست ثبت‌نام‌کنندگان فروش فوری (تحویل خودرو در مدت ۴۵ روز) حذف می‌شود.

وی ادامه داد: فرآیند ممنوعیت فروش یکساله به این شکل است که سایپا ۹۰ تا ۹۵ درصد وجه را دریافت می‌کند و مابقی طی اقساط یکساله است. بدین جهت خودرو به مدت یکسال در رهن خودروسازی است. هدف از این تصمیم جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و سود بردن دلالان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه فاصله قیمت کارخانه و بازار، حداقل ۳۰ درصد باید کاهش پیدا کند، تصریح کرد: روز گذشته با فعالان بازار جلسه داشتیم و آنها عنوان کردند که پراید با نرخ ۳۱ و ۳۲ میلیون تومان معامله شده و در قیمت ۴۳ میلیون تومان هیج خریدی ثبت نشده است.

قطعات خودرو در گمرک زنگ زده است
وی با اشاره به اینکه سایپا و ایران خودرو بخشی از قطعات خودرو را از گمرک ترخیص کردند، گفت: متأسفانه عدم هماهنگی بین بانک مرکزی و گمرک باعث شده که بخشی از قطعات در گمرک زنگ بزند و این امر به صنعت خودرو ضربه سنگینی وارد می‌کند.

وی افزود: طی چند وقت اخیر ۱۵ بخشنامه و آیین نامه تعریف شده است که این امر با تناقض‌هایی روبه‌رو است. حال گمرک نمی‌داند یوزانس را چقدر حساب کند و یا ال سی‌های که در گذشته باز شده با چه قیمتی باید باشد. از طرفی ۲۰ درصد قطعات باید در گمرک بماند تا سند و مدارک از کشور خریدار تکمیل شود. این معطلی هم تنها به خاطر ناهماهنگی در وضعیت بانک مرکزی و گمرک بوده است.

با افزایش عرضه قیمت‌ها را کاهش می‌دهیم
یک مقام مسئول در گروه صنعتی ایران خودرو هم اظهار داشت: پیش فروش محصولات ایران خودرو برای تحویل سال ۹۸ تا تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت و دراین زمینه محدودیتی لحاظ نشده است. اما در فروش فوری ممنوعیت فروش یکسال وجود ندارد چرا که تمام وجه از خریدار گرفته می‌شود و خودرو نمی‌تواند در رهن خودروساز باشد.

وی ادامه داد: ایران خودرو در تلاش است تا با افزایش عرضه در بازار، قیمت‌ها را کاهش دهد و اجازه ندهد دلالان و واسطه‌ها نقش آفرین بازار خودرو شوند.

تنها متقاضیان واقعی امکان خرید دارند
همچنین یک مقام مسئول در شرکت کرمان موتور که یکی از عرضه‌کنندگان خودرو در مقطع فعلی است، نیز به «ایران» گفت: این مجموعه عرضه سه محصول اس ۵، اس ۳ و جی ۴ را از نمایندگی‌های فروش خود آغاز کرده است و این مهم تا ۱۵ شهریور ادامه دارد.

وی با بیان اینکه میزان فروش در طرح پیش فروش را نمی‌توان اعلام کرد، افزود: تمام خودروها با قیمت روز عرضه خواهد شد. همین امر باعث خواهد شد تا متقاضیان واقعی برای خرید خودروهای یاد شده اقدام کنند.

در این میان محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور اعلام کرد: مقدمات ترخیص بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان فراهم شده که می‌توان با استفاده از آنها نزدیک به ۲۰ هزار دستگاه خودرو را تکمیل و روانه بازار کرد.

در طرح پیش فروش فوری در سایپا محصولات پراید، انواع تیبا، ساینا و برخی از محصولات برلیانس است. ایران خودرو اچ سی کراس و پژو ۴۰۵ و کرمان موتور هم سه محصول اس ۵، اس ۳ و جی ۴ را عرضه می‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: