کد خبر: ۲۰۷۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
سودجویی های میلیاردی در جیب مافیای خودرو؟
جلوگیری از تصویب طرح فوریتی در مجلس، در یک نمونه باعث هدر رفتن 600 میلیارد تومان از سرمایه بیت المال شده و خودروهای وارداتی در حالی با ارز آزاد به بازار خودرو روانه شدند که از ارز 4200 تومانی یارانه گرفتند. حال باید باز هم پرسید چرا این طرح در کمیسیون صنایع 6 ماه مسکوت ماند؟ چه کسانی لابی کردند تا این طرح مسکوت بماند؟ آیا دست های پشت پرده که در این موضوع نقش داشتند و آیا همین دست های پشت پرده سودهای میلیاردی از بازار خودرو نصیب خودرو کردند؟ سودجویانی که با ارز دولتی خودرو وارد کردند و با ارز آزاد در بازار عرضه کردند، در توقف این طرح چه نقشی داشتند؟
بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶، تعداد ٢١٧ نماینده مجلس شورای اسلامی خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور شده بودند. این طرح دوفوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودرو به ۵۵ درصد، کاهش سالانه ۵ تا ۱۰ درصدی تعرفه خودروهای وارداتی، حذف عوارض واردات خودروهای هیبرید و همچنین حذف عوارض خودروهای غیر هیبرید با سوخت یورو ۵ و ۶ می‌شد. 

به گزارش اعتدال، اما سوم اردیبهشت‌ماه امسال، دو فوریت طرحی ساماندهی بازار خودرو به رأی گذاشته و با مخالفت نمایندگان مواجه شد تا به‌صورت یک فوریت در دستور کار مجلس باشد. طبق این طرح، دولت مکلف است حقوق ورودی خودروهای سواری را از سال ۹۷ به‌صورت تدریجی کاهش دهد تا در سال پایانی سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ به حداکثر ۲۰ درصد برسد.

با این حال در اقدامی عجیب کمیسیون صنایع مجلس، این طرح را به مدت 6 ماه مسکوت گذاشت، اما عجیب تر آنکه پس از آن به یکباره قیمت خودرو سر به فلک گذاشت و بازار خودرو قیمت های نجومی را در نوردید.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز گفت: این طرح بعد از تصویب یک فوریت به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع داده شد، اما متاسفانه پیشنهاد مسکوت ماندن آن از سوی چند نفر از اعضای کمیسیون مطرح شد؛ این در حالی است که حضور پررنگ و بیش از حد نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه‌ای که بسیار غیرمعمول و غیرمتعارف بود، جوی را ایجاد کرد که با ارایه آمارهای غیرواقعی، کمیسیون را با ۱۳ رای موافق و ۱۰ رای مخالف، مجبور به مسکوت ماندن طرح برای شش ماه نمود که البته این موضوع در اختیار کمیسیون نیست.

حال سوال اینجاست چرا کمیسیون صنایع به امری که مربوط به آن نبوده، دخالت کرده و رای اکثر نمایندگان برای فوریت این بحث نادیده گرفته است؟ مگر نه اینکه طرحی که فوریت آن در صحن علنی رای آورده و به تصویب رسیده باید خارج از نوبت مورد بررسي قرارگيرد، حال چگونه است که اعضای کمیسیون صنایع این طرح را 6 ماه مسکوت می گذراند؟ مگر رای 13 نماینده بر رای اکثر نمایندگان برای بررسی فوریت رای ارجحیت دارد؟ چرا در مجلس اقلیت 13 نفره با پشتوانه لابی های برخی از مسئولین خودرویی و مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، رای اکثریت را نادیده می گیرند؟

مسکوت گذاشتن طرح ساماندهی بازار خودرو در حالیست که طی هفته های گذشته آشفتگی بازار خودرو چه در حوزه تولید داخلی و چه در حوزه واردات که کاملا مشهود بوده، و با تصویب این طرح امید می رفت خط مشی مشخصی برای واردات و تولید خودرو تعیین شود و خلاء قانونی که اکنون باعث استفاده سودجویان شده تا حدودی از بین برود، اما لابی های گسترده بین مقامات وزارتی و برخی از نمایندگان مانع از آرامش در بازار خودرو گردید. حال این سوال ایجاد می گردد چه سودی از نصیب لابی گران می شده که از تصویب طرح فوریت دار در مجلس جلوگیری کرده اند؟

اما موضوع به همین جا ختم نمی شود، روز سه شنبه بانک مرکزی لیست شرکت‌های واردکننده خودروی دریافت کننده ارز ارزان دولتی را منتشر کرد که نشان می‌دهد در چند ماه اخیر مجموعا ۱۲۱ میلیون یورو ارز دولتی در اختیار ۲۱ شرکت واردکننده خودرو قرار گرفته است. در این شرایط محاسبه تفاوت نرخ ارز دولتی (یورو حدودا ۵۰۰۰ تومانی) با نرخ آزاد این ارز (حدود ۱۰ هزار تومان) نشان می‌دهد که با توجه به پرداخت ۱۲۱ میلیون یورو ارز ارزان به واردکنندگان خودرو، در حقیقت یارانه حدودا ۶۰۰ میلیارد تومانی به واردکنندگان خودرو پرداخت شده است.

اگرچه با ممنوع شدن واردات کالاهای غیرضروری، پرداخت ارز ارزان دولتی به واردکنندگان این کالاها متوقف شد اما اتفاقی که افتاد این بود که دیده شد واردکنندگانی که با ارز ارزان دولتی اقدام به واردات کالا کرده‌اند، این کالاها را با قیمت دو برابری و نرخ ارز آزاد به بازار عرضه می‌کنند. 

نکته دردناک این که کارشناسان هشدار می‌دهند با توجه به سوابق بد واردکنندگان خودرو، این شرکت‌ها احتمال دارد خودروهای وارد شده با ارز ارزان دولتی را با نرخ ارز آزاد به مصرف‌کنندگان بفروشند، در آن صورت باید گفت که متاسفانه ۶۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداختی دولت، از جیب مردم به جیب سرمایه‌داران رفته است.

جلوگیری از تصویب طرح فوریتی در مجلس، در یک نمونه باعث هدر رفتن 600 میلیارد تومان از سرمایه بیت المال شده و خودروهای وارداتی در حالی با ارز آزاد به بازار خودرو روانه شدند که از ارز 4200 تومانی یارانه گرفتند. حال باید باز هم پرسید چرا این طرح در کمیسیون صنایع 6 ماه مسکوت ماند؟ چه کسانی لابی کردند تا این طرح مسکوت بماند؟ آیا دست های پشت پرده که در این موضوع نقش داشتند و آیا همین دست های پشت پرده سودهای میلیاردی از بازار خودرو نصیب خودرو کردند؟ سودجویانی که با ارز دولتی خودرو وارد کردند و با ارز آزاد در بازار عرضه کردند، در توقف این طرح چه نقشی داشتند؟

پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ می گوید: افزایش‌های نجومی قیمت خودرو با بحث قیمت‌هایی که در بازار به گوش می‌رسد، جهش قیمتی را به وجود آورده که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست؛ ضمن اینکه افزایش سرسام آور قیمت خودروهای داخلی به اسم تولید ملی، نباید تا این اندازه از نوسان قیمتی ارز اثر بگیرد؛ اگرچه بخشی از قطعات آن نیز وارداتی است؛ اما با استفاده از ارز مبادله‌ای این قطعات وارد می‌شود و ارز بازار سیاه هم نیست که باعث افزایش قیمت شود.

به گفته پارسایی، هیچ دلیل منطقی و توجیهی نمی‌تواند افزایش قیمت را توجیه کرده و افکار عمومی را قانع کند که این افزایش قیمت، دلیل منطقی دارد؛ بنابراین بالا رفتن بی‌منطق قیمت نشان می‌دهد که خلاء در قانون وجود دارد و نظارت را محدود نموده؛ ضمن اینکه شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در قیمت‌گذاری نقشی ندارند و حتی نوع قیمت‌گذاری که شورای رقابت انجام می‌دهد نیز دچار اشکال است؛ چراکه بر اساس خوداظهاری خودروسازان، پایه تعیین قیمت شکل می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در این میان وزارت صنعت چون در گذشته در خودروسازان سهام داشته است؛ در نهایت درصدی از افزایش قیمت را تائید می‌کند، در سوی دیگر، افزایش ۵ تا ۶۰۰ درصدی واردات خودروخارجی هم دست کردن در جیب مردم است و بدون شک حالت مافیایی در این موضوع به چشم می‌خورد؛ ضمن اینکه افرادی در این وسط سودهای کلانی به جیب زده‌اند که تاوان آن را باید مردم بدهند.

بی شک با ادامه وضعیت فعلی بازار خودرو، مردم هم چنان باید هزینه سودجویی عده قلیلی را بدهند که از هر فرصتی برای دست بردن در جیب مردم استفاده می کنند و تلاطم فعلی در بازار شرایط را برای سوء استفاده آن ها بیش از پیش مهیا کرده است. عده قلیلی که نماینده شیراز از آن ها به عنوان مافیا نامبرده و لابی های گسترده آن ها بر تصمیمات اقتصادی در بازار خودرو، متاسفانه تاثیرات هم دارد. حال اعضای کمیسیون صنایع باید توضیح دهند چرا این طرح مهم را مسکوت گذاشته و راه را برای سودجویی سوداگران باز بگذارند؟ ای اقلیت نمایندگان آیا التهاب کنونی بازار خودرو را بررسی کرده اند و چه پاسخی برای افکار عمومی و تاثیر روانی که تصمیم آنها بر مردم گذاشته دارند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: