کد خبر: ۲۰۶۳۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
تعویق FATF، تغییر نظر نمایندگان با چند پیامک؛
چگونه است که در عین موافقت صریح دولت و اکثریت مجلس به یکباره این طرح از دستور کار خارج می گردد؟ این چه رفتار مرموزانه و مشکوکی است که به تحریم سیستم بانکی و اضافه شدن نام ایران در لیست سیاه بین المللی راضی می گردد؟ آیا باز هم پای کاسبان تحریم و مولتی میلیاردر شدن برخی آقایان و تولد مفسدان اقتصادی در میان است؟ آیا نمایندگانی که خود را عصاره فضائل ملت می دانند، باید تحت تاثیر چند تهدید و پیامک قرار بگیرند و از منافع ملت ایران به بهانه توصیه و تهدید اقلیت کوتاه بیایند؟
صبح یک شنبه اتفاقی عجیب در پارلمان ایران رخ داد. گرچه این روزها چنین اتفاقاتی در مجلس ایران عجیب محسوب نمی شود، نمایندگانی که چندی قبل برجام و پرچم آمریکا را در صحن علنی مجلس به آتش کشیدند، این هفته هم صحن مجلس را به طومار کشیدند.

به گزارش اعتدال، درحالی که لايحه کنوانسيون مقابله با تأمين مالی تروريسم (CFT) براي ثبت از سوي يکي از اعضاي هيئت‌رئيسه خوانده مي‌شد، نمايندگان مخالف فرياد «دو، دو» به معنای مخالفت سر دادند که همين امر باعث شد لاريجاني به نمايندگان تشر بزند که وقتي هنوز اين طرح در حال خوانده‌شدن است، با چه چيزي مخالفت مي‌کنند!

لحظاتي بعد ميکروفون «سيدحسين نقوي‌حسيني»، سخنگوي فراکسيون ولايي براي نطق مخالفت با تصويب اين لايحه باز شد؛ هم‌زمان برخي از نمایندگان که برجام و پرچم آمريکا را در مجلس آتش زده بودند، به سمت ديواره‌هاي جلوي هيئت‌رئيسه رفتند. پژمانفر ديگر نماينده مخالف لايحه، از کيسه‌اي که آورده بودند، شروع به بيرون‌آوردن بنرها و پارچه‌نوشته‌ها کرد؛ يک بنر را روي مانيتور بزرگ در بال چپ مجلس انداختند، دومي را از بالاي هيئت‌رئيسه آويزان کردند. روي آنها معلوم نبود چه نوشته شده است. سومي را بيرون آوردند؛ کريمي‌قدوسي، پژمانفر، دهقان، ذوالنور و ابطحي. مشغول سومي که شدند انگار تازه لاريجاني متوجه فعاليت آنها شده بود؛ آن هم به اين دليل که يکي از پارچه‌نوشته‌ها يا همان طومارشان را از بالاي هيئت‌رئيسه و تقريبا از مقابل لاريجاني آويزان کردند.

اتفاقی که عصبانیت رییس مجلس را نیز برانگیخت و باز هم به تندروهاي مجلسي تشر زد: «اين کارها چيه که مي‌کنيد؛ جمع کنيد». کسي گوش نداد. آنها کار خودشان را مي‌کردند اما لاريجاني خودش وارد عمل شد؛ از جايش بلند نشد ولي دستش را جلو برد و طومار آنها را از بالاي هيئت‌رئيسه به پايين پرت کرد. مجلس ديگر متشنج شده بود.

در نهایت طرح تاجگردون نماینده فراکسیون امید با استقبال پایداری ها روبرو شد و این لایحه به مدت دو ماه به تعویق افتاد. بهانه  نیز آن بود که اين لايحه دو ماه مسکوت بماند تا فرصتي براي مذاکره در اختيار ديپلمات‌ها و مسئولان قرار گيرد؛ چون اکنون ما در مذاکره با اروپايي‌ها هستيم و هنوز به نتيجه روشني دست پيدا نکرده‌ايم. هنوز اتفاق جديدي از سوي اروپايي‌ها رخ نداده است. اين فرصت در اختيار دولت قرار گیرد تا در حين اينکه تضامين لازم را از اروپايي‌ها براي برجام بگيرد، اين لايحه نيز بررسي بيشتری شود. 

کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم چیست؟

کنوانسیون بین‌المللی مقابله‌با تأمین‌مالی تروریسم (Combating the Financing of Terrorism) یا CFT؛ تصویب این لایحه ازجمله شرایط حذف دائم ایران از لیست سیاه FATF یا گروه ویژه اقدام مالی علیه پول‌شویی است. کارگروه اقدام مالی، (Financial Action Task Force) یا FATF در سال 1989 میلادی از سوی کشورهای گروه هفت (G7) شکل گرفت؛ این یک سازمان بین‌دولتی است که اهداف توسعه و پیشرفت واکنش بین‌المللی در مقابل پول‌شویی را دنبال می‌کند. پس از واقعه یازدهم سپتامبر 2001 میلادی، مسئله تأمین مالی تروریسم به‌عنوان مسیری تازه برای این سازمان مطرح و این موضوع به‌عنوان یک مأموریت جدید به آنها محول شد. در سال 2008، مسئله تأمین مالی فعالیت‌های اشاعه‌ای و تسلیحات کشتار‌جمعی شیمیایی و اتمی به‌عنوان دیگر مأموریت‌های این گروه در فهرست کارشناسی‌های FATF قرار گرفت. کارکرد کنونی آن، وضع استانداردهایی برای مقابله با پول‌شویی، تأمین مالی تروریسم و سایر جرائمی است که سلامت نظام مالی را تهدید می‌کند. آنچه این گروه ویژه استانداردهای جهانی برای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم می‌نامد، در قالب 40 توصیه برای مبارزه با پول‌شویی و 9 توصیه ویژه برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم منتشر شده است و تقریبا در سطح جهانی قبول عام یافته است؛ قوانین علیه پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در سرتاسر دنیا استفاده می‌شود. این استانداردها ابتدا در 1990 تدوین و به‌تدریج اصلاح شدند. گروه ویژه اقدام مالی می‌گوید که در تدوین این استانداردها حاشیه مانوری برای کشورها در نظر می‌گیرد تا آنها بتوانند توصیه‌های مربوطه را مطابق شرایط و الزامات قانونی خاص خود اجرا کنند. اجرای کنوانسیون‌های جهانی مربوطه، جرم‌شمردن پول‌شویی و توقیف عواید حاصله، احراز دقیق هویت مشتری، حفظ سوابق، گزارش معاملات مشکوک، ایجاد واحد اطلاعاتی مالی برای نظارت بر معاملات مشکوک و همکاری بین‌المللی برای تحقیق و پیگرد پول‌شویی، نظارت ویژه بر نهادهای غیرانتفاعی برخی از سرفصل‌هایی است که مدنظر این گروه ویژه است. گروه ویژه اقدام مالی تلاش می‌کند اجرای این استانداردها در کشورها را افزایش دهد و همکاری بین‌المللی برای مبارزه با سوءاستفاده از بنگاه‌های اقتصادی و نظام مالی و ارتکاب جرائم یادشده را تشویق کند. سوم تیر 1396 بود که گروه ویژه اقدام مالی در پایان نشست شش‌روزه که با حضور ۳۷ عضو در والنسیای اسپانیا برگزار شد، لغو محدودیت‌های مالی علیه ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. در این اقدام ایران به مدت 12 ماه از لیست سیاه تعلیق شد تا اقداماتی در راستای اصلاح فرایندهای بانکی انجام دهد. در بیانیه FATF در تیر 1396 آمده است این سازمان از تعهد سیاسی کامل ایران برای رفع نقایص استراتژیک خود در بخش مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم و تصمیم تهران برای دریافت کمک‌ فنی در راستای اجرای برنامه عملیاتی (Action plan) استقبال می‌کند. 

تعویق FATF یا استقبال از تحریم ها
برخی معتقدند پس از توافق هسته‌ای و دوری چندین‌ساله بانک‌های کشور از سیستم بین‌المللی، برای بازگشت به این عرصه رعایت استانداردهای مدنظر FATF جزء اصول اولیه است؛ اما برخی از افراد و جناح‌های سیاسی با پیوستن به این سیستم به بهانه افشای اطلاعات محرمانه مالی کشور مخالفت می‌کنند.

این در حالی است که از نظر جامعه بین‌الملل و شورای امنیت تنها داعش، القاعده، طالبان و النصره تروریست هستند و نباید از ترس اینکه نکند در آینده گروه های مورد حمایت ایران را وارد گروه‌های تروریستی کنند، به خود فشار تحمیل کنیم. واقعیت آن است که با پیوستن به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، هیچ تهدید امنیتی متوجه ایران نمی‌شود، حتی اگر به کنوانسیون‌های این چنین نپیوندیم، متهم به حمایت از تروریسم می‌شویم و نباید با دست خودمان تحریم‌های جدید را به خودمان تحمیل کنیم.

با این حال، های و هوی مجلسیان اصولگرا چیز دیگری رقم زد، موضوع مسکوت ماندن حداقل دوماهه الحاق به کنوانسیون؛ بعد از پخش طومار و پلاکارد در مجلس، با ۱۳۸ رای موافق در برابر ۱۰۳ رای مخالف به تصویب رسید.

این در حالی است که پیش‌تر نیز نمایندگان اصولگرای ولایی گفته بودند اگر موضوع FATF و امضای آن در میان باشد با خروج از مجلس و آبستراکسیون آن جلسه، رای‌گیری را از رسمیت خواهند‌انداخت؛ اتفاقی که پیش‌تر نیز صورت گرفته بود. این در حالی است که در بیرون از مجلس نیز گروه های خاص و پرقدرت سیاسی با FATF مخالف و پیوستن ایران به شروط آن را اشتباه محض می دانند.

حالا پرسش اینجاست چرا تا این حد عده‌ای نگران این موضوع‌اند که منظور از گروه‌های تروریستی، حماس و حزب الله باشد و مسکوت ماندن لایحه اخیر در مجلس تا دوماه دیگر چه زیان‌ها برای ایران رقم خواهد زد؟

در حالی که دولت و وزارت خارجه به شدت به دنبال تصویب این لایحه بودند واکثریت نمایندگان نیز موافقت خود را با لایحه الحاق ایران اعلام کرده بودند، با تنش در مجلس این لایحه دو ماه به تعویق افتاد. نکته اینکه گروه ویژه اقدام مالی تا پایان ماه ژوئن، یعنی تا ۲۰ روز دیگر، به ایران فرصت داده است که شروط یادشده را اجرایی کرده تا جمهوری اسلامی ایران بتواند از "فهرست سیاه" این سازمان خارج شود.

لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون "مقابله با تأمین مالی تروریسم" (CFT) در حالی برای دو ماه مسکوت گذاشته شده که تصویب آن کمتر از دو هفته پیش مشروط به خروج ایران از "لیست سیاه" گروه ویژه اقدام مالی شده بود. خروج از این لیست اما خود مشروط به عدم حمایت ایران از گروه‌های "تروریستی" و اجرای اقداماتی از سوی ایران است. از جمله این اقدامات الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم، اصلاح قانون مقابله با تروریسم، مبارزه با پولشویی و پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو است. 

حال با تعویق دوماهه این لایحه عملا فرصت 20 روزه نیز به پایان رسیده و بهانه ای به دست جوامع بین المللی خواهیم داد تا شبکه بانکی ایران را با تحریم های جدید روبرو سازند. در حقیقت با پشت کردن به FATF، جلوی معاملات بانکی خود را می‌گیریم.

نکته دیگر همان گونه که بسیاری از کارشناسان اشاره داشته اند، تصویب لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون "مقابله با تأمین مالی تروریسم" ارتباط خاصی به مذاکرات برجام با اروپا نداشته و این ها دو موضوع و مقوله کاملا جداست. جالب اینکه بررسی این کنوانسیون در ایران و تمهیدات مرتبط با آن، از سال‌ها پیش، از سال 99 میلادی که تصویب شد یا از سال 1381 که لایحه آن تدوین شد، آغاز شده است، لذا این لایحه هیچ ربطی هم به بحث‌های برجامی ندارد.  در حال حاضر نیز تعدادی از بانک‌های دولتی کشورمان به دلیل نپیوستن به کنواسیون بین المللی مبارزه با تروریسم مورد تحریم واقع شده اند. در حالی که تحریم های خارجی به شدت اقتصاد ایران و سیستم بانکی کشور را با موانع بسیاری روبرو کرده است. حال جای این سوال است چرا برخی نمایندگان اصرار داشته این دو مقوله منفک را با یکدیگر مخلوط کرده و با فرصت سوزی زمینه تحت فشار قرار دادن اقتصاد کشور را فراهم سازند؟

چگونه است که در عین موافقت صریح دولت و اکثریت مجلس به یکباره این طرح از دستور کار خارج می گردد؟ این چه رفتار مرموزانه و مشکوکی است که به تحریم سیستم بانکی و اضافه شدن نام ایران در لیست سیاه بین المللی راضی می گردد؟ آیا باز هم پای کاسبان تحریم و مولتی میلیاردر شدن برخی آقایان و تولد مفسدان اقتصادی در میان است؟ آیا نمایندگانی که خود را عصاره فضائل ملت می دانند، باید تحت تاثیر چند تهدید و پیامک قرار بگیرند و از منافع ملت ایران به بهانه توصیه و تهدید اقلیت کوتاه بیایند؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اشکان
|
-
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
0
کاسبان برجام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: