کد خبر: ۱۹۹۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
وقتی می گویند سوء مدیریت در صندوق بازنشستگی یعنی چه؟
چگونه مدیری که صلاحیت وی بارها رد گردیده و ماه ها بر یک پست اقتصادی تصدی غیرقانونی داشته و هزاران میلیارد سرمایه بازنشستگان را در اختیار داشته، می تواند فاجعه ای به این وسعت را مدیریت و پیگیری کند؟ مدیران وزارت کار و صندوق بازنشستگی باید پاسخگوی این سوال باشند، پس از بین رفتن سرمایه های بازنشستگان و قربانی شدن 66 انسان بی گناه دیگر چه فاجعه ای باید رخ بدهد که چاره ای برای مدیریت این مجموعه بیاندیشند و با مدیریت پرحاشیه، بحث برانگیز و در انتها نیز همراه با فاجعه انسانی آذروش خداحافظی کنند؟
پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان از نوع ای تی آر 72 با 60 مسافر و 6 خدمه ساعت 8 صبح یکشنبه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد اما پس از 55 دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل خارج شد و در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم در جنوب استان اصفهان سقوط کرد. 

به گزارش اعتدال، علیرغم تلاش دستگاه های اجرایی و امدادی به دلیل بدی شرایط جوی در منطقه، محل سقوط مشخص نشد از این رو تلاش‌ها برای یافتن لاشه هواپیما همچنان ادامه دارد. گرچه ظاهرا دقایقی پیش محل سقوط مشخص شده است.

با این حال روز دوشنبه ولی آذروش، مدیر عامل هلدینگ آتیه صبا اظهارداشت: شرکت هواپیمایی آسمان به عنوان یکی از شرکت های تابعه هلدینگ آتیه صبا باید تمامی ابعاد ماجرای سقوط هواپیمای ATR را بررسی کرده و دلایل آن را برای افکار عمومی تبیین کند.

بی شک ابعاد این فاجعه هوایی برای افکار عمومی باید روشن گردد و مدیران شرکت هواپیمایی آسمان و هلدینگ آتیه صبا نیز باید به مردم و به خصوص خانواده های قربانیان پاسخ دهند که چگونه به هواپیمایی با عمر بیش از 25 سال عمر و در حالی که چندین بار دچار نقص فنی داشته همچنان اجازه پرواز داده شده است؟

پس از انتشار خبر سقوط هواپیمای آسمان، مشخص شد این هواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان اوایل بهمن ماه نیز به دلیل نقص فنی یکی از پروازهای خود را نیمه تمام گذاشته است. این هواپیما در حالی صبح یکشنبه  بر اثر برخورد با رشته کوه دنا سقوط کرد، که روز پنجم بهمن‌ماه امسال نیز با مشکلی فنی مواجه شده بود. اما بر اساس اطلاعات به دست آمده هواپیمای سقوط کرده، پیش از این نیز 4 مرتبه دچار نقص فنی شده بود.

آنچه مشخص است اینکه شیوه و راهکارهای مدیریتی در مجموعه صندوق بازنشستگی به عنوان شرکت بالا دستی آتیه صبا و شرکت هواپیمایی آسمان سال هاست با مشکلات جدی روبروست و بسیاری از شرکت های تابعه این صندوق را به مرز ورشکستی رسانده است. موضوعی که بارها و بارها کارشناسان اقتصادی و سیاسی و حتی نمایندگان مجلس نسبت به آن هشدار داده اند. 

طبیعتا شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا نیز از این سو مدیریت ها مصون نمانده است و اعتدال نیز بنا بر رسالت خبری خویش بارها نسبت به بروز فجایع مدیریتی در این هلدینگ هشدار داده است. عدم استفاده از متخصصین و برون راندن مدیران کارآمد از شرکت های زیرمجوعه آتیه صبا، عدم توجه به اصل شایسته سالاری و کوران باند بازی در آتیه صبا و برخی دیگر از شرکت های صندوق بازنشستگی در بروز این سوء مدیریت تاثیر بسزایی داشته است.

ولی آذروش، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا به جای ارسال پیام تسلیت و دستور پیگیری سانحه و حواله آن به مرور زمان و احتمالا فراموش شدن فاجعه، بهتر است در ابتدا پاسخگوی سوء مدیریت ها در مجموعه خود و البته ماه ها حضور غیرقانونی خود در سمت مدیرعاملی آتیه صبا باشند.

بر اساس قانون سازمان بورس، برای احراز پست مدیرعاملی یک شرکت بورسی باید صلاحیت علمی، تحصیلیی و حرفه ای مدیرعامل مورد نظر توسط سازمان بورس تایید گردد. این درحالی است که همانگونه که پیش از این نیز اعتدال بدان اشاره کرده بود، سازمان بورس بارها صلاحیت آذروش برای تصدی این پست را رد کرده و در نامه هایی نسبت به ادامه حضور غیرقانونی وی هشدار داده و خواستار برکناری وی شده بود و در نهایت چندی پیش و پس از ماه ها حضور غیر قانونی صلاحیت وی البته ظاهرا موقت تایید شد.

حال چگونه مدیری که صلاحیت وی بارها رد گردیده و ماه ها بر یک پست اقتصادی تصدی غیرقانونی داشته و هزاران میلیارد سرمایه بازنشستگان را در اختیار داشته، می تواند فاجعه ای به این وسعت را مدیریت و پیگیری کند؟ مدیران وزارت کار و صندوق بازنشستگی و البته سازمان بورس با تایید صلاحیت وی هر چند موقت باید پاسخگوی این سوال باشند، پس از بین رفتن سرمایه های بازنشستگان و قربانی شدن 66 انسان بی گناه دیگر چه فاجعه ای باید رخ بدهد که چاره ای برای مدیریت  این مجموعه بیاندیشند و با مدیریت پرحاشیه، بحث برانگیز و در انتها نیز همراه با فاجعه انسانی آذروش خداحافظی کنند.

ولی آذروش نیز به جای دستور پیگیری درباره سقوط هواپیمای آسمان بهتر است دستور پیگیری نامه ها و اخطارهای پرتعداد  سازمان بورس را درباره صلاحیت خود بدهد و اینکه چرا به ادامه حضور در این شرکت به قیمت زیر پا گذاشتن قانون، اصرار داشته است؟ البته باید آذروش این نکته را نیز توضیح دهد حسین علایی مدیر عامل شرکت هواپیمایی آسمان به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ اتیه صبا چرا با وجود گذشت بیش از 3 روز از سقوط هواپیمای این ایرلاین هیچ گونه موضع گیری و توضیحی را نداشته و کاملا ار ماجرا خارج شده استو 

حال که ادامه حضور آذروش و مدیران همراه وی و سلسله تصمیمات این مجموعه مدیریتی به وداع با 66 تن از ایرانیان انجامیده، چه کسی پاسخگوی بروز این فاجعه دردناک است؟ آیا وقت آن نرسیده به سوء مدیریت ها در این شرکت چند هزار میلیاردی پایان بخشیده و برخوردی قاطع با عوامل آن ها صورت گیرد؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس خبری