کد خبر: ۱۸۱۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
اظهارت مخالفان و موافقان بطحایی در صحن علنی؛
نسلی که طی یک ماه آینده وارد مدارس می‌شوند زمانی فارغ‌التحصیل می‌شوند که دیگر نفتی وجود نخواهد داشت./ امروز با بیش از سه دهه خدمت افتخار در نظام جمهوری اسلامی در نقش معلمی تا معاونت وزیر به جهت اعتماد رییس‌جمهور خود را در معرض رای شما قرار داده‌ام. یک فرهنگی هستم که که از ١٩سالگی تمام سطوح صف و ستاد را تجربه کردم. من از دکتر نوبخت برای اجرای برنامه هایم قول گرفته ام.
نمایندگان مجلس بعد از پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم وارد بررسی صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی شدند.

به گزارش اعتدال، نمایندگان مجلس از ابتدای جلسه علنی نوبت صبح امروز و بعد از استماع دفاعیات رییس‌جمهور از وزرای پیشنهادی به اظهارنظر درباره برنامه پیشنهادی دولت به عنوان موافق و مخالف پرداختند.

با پایان سخنان موافقان و مخالفان، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شد که طبق آیین‌نامه بررسی‌ها بر اساس حروف الفبا خواهد بود.

بر این اساس سیدمحمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اولین وزیری است که نمایندگان صلاحیت و برنامه‌های او را در صحن علنی مورد بررسی قرار می‌دهند.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ۲ نماینده موافق و ۲ نماینده مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه به ایراد سخن می پردازند. با این حال نمایندگان مخالف و موتفق می توانند بخشی از وقت اختصاصی را در اختیار سایر نمایندگان همسو قرار دهند. در نهایت خود وزیر نیز به مدت نیم ساعت از خودش دفاع می کند.



 نماینده کرمانشاه در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

در برنامه بطحایی راه‌حل مشخصی برای مشکلات برگزاری کنکور ارائه نشده است

نماینده مردم کرمانشاه تاکید کرد: متاسفانه در برنامه بطحایی راه حل مشخصی برای مشکلات برگزاری کنکور ارائه نشده است و وزیر باید پاسخگو باشد.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به دوره وزارت فانی و دانش آشتیانی گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از تاثیرگذارترین وزارتخانه‌ها است که از نظر روند کمی و کیفی موثر واقع شده و بیش از یک میلیون نفر از خدوم‌ترین و شریف‌ترین انسان‌ها به عنوان معلم در این وزارتخانه فعالیت می‌کنند. همچنین دختران و پسران نجیب ایران در این وزارتخانه تعلیم و تربیت پیدا خواهند کرد. ما انسان‌های بزرگی در کشور داریم که روشنی‌بخش جهان هستند؛ مانند میرزاخانی که چند وقت پیش فوت کردند آن‌ها دست‌مایه‌های نظام جمهوری اسلامی هستند.

او با اشاره به ایرادات برنامه بطحایی برای وزارت خانه آموزش و پرورش گفت: شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین یکی از این ایرادات است چراکه این سند، سند مادر برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش است که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است. اجرای این سند بنیادین فرآهم آوردن زیرساخت‌ها است که بدون توجه به آن اجرای آن آغاز شده که آسیب‌های جدی را وارد کرده است.

نماینده مردم کرمانشاه به دومین ایراد برنامه بطحایی اشاره کرد و افزود: عدم گفتمان‌سازی درباره اجرای سند بنیادین یکی دیگر از مشکلات این برنامه است چراکه اجرای این سند نیازمند همراهی دارد و باید از ظرفیت رسانه ملی نیز استفاده شود که متاسفانه این گفتمان سازی انجام نشده است و مردم اطلاع دقیقی از مفاد سند تحول ندارند. همچنین یکی دیگر از مشکلات معیشتی و منزلتی معلمان است که متاسفانه از سختی‌ها و تبعیض‌ها رنج می‌برند. این مشکلات تاثیر منفی روی معلمان گذاشته و انگیزه را به حداقل رسانده است و متاسفانه در برنامه آقای بطحایی به آن اشاره نشده است

جاسمی درباره مشکلات برگزاری کنکور گفت: یکی از مشکلات آموزش و پرورش برگزاری کنکور است و متاسفانه برخی بنگاه‌های سودجو و آموزشگاه‌های علمی باعث شده‌اند تا کنکور به عنوان پدیده تلخ فراروی آموزش و پرورش قرار بگیرد و اجازه ندهند به رسالت تربیتی خود بپردازد متاسفانه در برنامه آقای بطحایی نیز راه حل مشخصی ارائه نشده است و وزیر باید پاسخگو باشد.

او درباره عدم برخورداری آموزش و پرورش از فناوری روز دنیا گفت: حوزه آموزش در دنیا از ظرفیت فناوری‌های جدید حداکثر استفاده را می‌کنند متاسفانه تعداد قابل توجهی از مدارس فاقد این فناوری هستند لذا نمی‌توانند از آخرین یافته‌های علمی استفاده کنند همچنین کتاب‌های درسی که عنصر اصلی تعلیم و تربیت هستند و حجم، محتوا و تناسب آنها با نیازهای سنی در نظر گرفته نشده و این موضوع از درخواست‌های اصلی دانش‌آموزان و خانواده‌هاست برای بازنگری و تجدید نظر مبتنی بر سند تحول بنیادین باید برنامه‌ریزی لازم و جدی انجام شود.

او همچنین ادامه داد: در راستای تحول و تکریم جامعه آموزش و پرورش در نقاط مختلف کشور و در راستای همگرایی وزیر پیشنهادی در موضوع صندوق بازنشستگی، دل خیلی از فرهنگیان آزرده خاطر است و باعث شده در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت‌هایی داشته باشیم.



 نماینده قصرشیرین در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
کسی بهتر از بطحایی نمی‌تواند نظام رتبه‌بندی معلمان را سامان دهد/ آموزش و پرورش وزیری نیاز دارد که درد این حوزه را بفهمد

نماینده قصرشیرین و سرپل ذهاب تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش وزیری نیاز دارد که درد این حوزه را بفهمد و برگرفته از همین فضا باشد، مراحل مدیریتی را پله پله پشت سر گذاشته باشد تابتواند آسیب‌های شدیدی که آموزش و پرورش با آن مواجه است را بشناسد.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

فرهاد تجری نماینده مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پشت تریبون حاضر شد و با اشاره به معضلات موجود در حوزه آموزش گفت: یکی از مسائل عمده‌ای که امروز آموزش کشور با آن روبرو است در اولویت نبودن برنامه‌ریزی‌های دولت است در نتیجه آموزش و پرورش نمی‌تواند افقی برای خود ترسیم کند در نتیجه توانایی توسعه فضاهای آموزشی را ندارد.

تجری ادامه داد : کمبود اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر دغدغه مدیران در همه سطوح است معضل بعدی که آموزش و پرورش با آن روبرو است، بحث مهندسی نیروهای انسانی است. برای مثال نیروهای حق التدریسی بخاطر یکسری نیازمندی به دور از توجه به نیازهای واقعی وزارت آموزش و پرورش در وزارت آموزش و پرورش جذب می‌شود و در بدنه رسوب می‌کنند و حقوق می‌گیرند اما کاری از پیش نمی‌برند .

او یکی دیگر از مشکلات این حوزه را نبود آمارهای واقعی برای برآورد نیاز آموزشی دانسته و درباره راهکاری موجود در این زمینه افزود: اولین راهکار برای حل معضلات حوزه آموزش و پرورش عزم ملی است از سوی دیگر این وزارتخانه وزیری نیاز دارد که درد این حوزه را بفهمد و برگرفته از همین فضا باشد، مراحل مدیریتی را پله پله پشت سر گذاشته باشد تابتواند آسیب‌های شدیدی که آموزش و پرورش با آن مواجه است را بشناسد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی توجه به اعتبارات دولتی را راهکار بعدی دانسته و ادامه داد: با توجه به ضرروت ریل گذاری و تربیت استعدادها و نیروهای آینده افزایش اعتبارات دولتی در این حوزه دارای اهمیت است . از سوی دیگر باید بودجه ویژه ای برای فرهنگیان تعبیه شود و اعتبارات اختصاص یافته باید مدیریت شود و از سوی دیگر سند بنیادین اموزش و پرورش دغدغه بزرگ همه ماست.

تجری با بیان اینکه بطحایی کارنامه درخشانی در حوزه آموزش و پرورش داشته است، اظهار داشت: امیدواریم با وزارت ایشان بحث معیشتی و حقوقی فرهنگیان حل شود که یکی از مطالبات آنهاست. امیدواریم ایشان که به حوزه اداری مالی اشراف دارند و طی سال‌های اخیر در سازمان برنامه و بودجه حضور داشته‌اند و از حمایت دکتر نوبخت برخودار بوده، آمدنش فرصتی باشد.

او افزود: ایشان امکانات رفاهی را از گذشته مورد توجه داشتند و تاسیس مراکز فرهنگیان را در برنامه خود دارند. بومی‌گزینی از نیروهای فرهنگیان و جلوگیری از خالی شدن مناطق محروم از نیروهای توانمند از برنامه‌هایشان است.

این نماینده موافق وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایشان نظام رتبه‌بندی معلمان را اجرا کردند، تصریح کرد: ایشان معاون دبیرکل آموزش و پرورش بوده است و کسی بهتر از ایشان نمی‌تواند این نظام را سامان دهد.


 بیرانوندی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
بطحایی با ادب و اهل تعامل است/ فرمایشات روحانی محل اعتماد ماست

نماینده موافق وزارت سید محمد بطحایی تاکید کرد: اگر قرار باشد تحولی در آموزش و پرورش رخ دهد، این مسئله نیازمند عزم ملی است. عزم ملی هم یعنی همت و حمایت مجلس، ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

محمد بیرانوندی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: همه می‌دانیم مردم از کاستی‌ها و کم‌کاری‌های وزرا، مدیران و دستگاه‌ها اطلاع داشتند و از فرصت‌سوزی‌ها آگاه بودند اما به سخنان امیدبخش ریاست‌جمهوری و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی اعتماد کردند و دست از گلایه شستند و به میدان آمدند و شور و حماسه‌ای بی‌نظیر آفریدند و دوباره دکتر روحانی را برای ایران و اسلام انتخاب کردند.

او ادامه داد: اگر قرار باشد تحولی در آموزش و پرورش رخ دهد، این مساله نیازمند عزم ملی است. عزم ملی هم یعنی همت و حمایت مجلس، ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه.

این نماینده مجلس با اشاره به سخنان صبح امروز روحانی اظهار داشت: امروز آقای روحانی در همین تریبون در پیشگاه مردم و نمایندگان ملت گفتند آموزش و پرورش مهمترین وزارتخانه این مملکت است و این مهمترین و بزرگترین را به کسی می‌سپارم که از او خواسته‌ام این تحول را در این دستگاه ایجاد کند. به عنوان مسئول ستاد شما در استان لرستان می‌گویم این فرمایشات شما محل اعتماد ماست.

بیراوندی افزود: برخی از نمایندگان به عنوان مسئول کمیته آموزش و پرورش از من می‌پرسیدند که دولت چقدر از وزیر آموزش و پرورش حمایت می‌کند؟ آقای روحانی امروز از وزارت آموزش و پرورش سخن گفتند. ما به فرمایشات آقای روحانی اعتماد می‌کنیم.

او درباره توانمندی‌های بطحایی تصریح کرد: ایشان با ادب و اهل تعامل هستند. شما سوابق کاری ایشان را خوانده‌اید که از کلاس درس آغاز کرده است. هم معلم بوده است و هم مدیر. ایشان رئیس آموزش و پرورش استان بوده و سپس به معاونت می‌رسند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ما کسی را از جنس خودمان می‌خواهیم، خاطرنشان کرد: یک میلیون فرهنگی گفته‌اند ما توان اداره دستگاه خود را داریم. کسی که آشنا به این دستگاه است، آقای بطحایی است. چه کسی بیشتر از بطحایی می‌داند راه تامین نیرویی انسانی چیست و چه کسی بیشتر از او می‌داند که فرهنگیان ما در عرصه معیشت چه دغدغه‌های دارند. در سال ۹۴، رشد ۱۱۲ درصدی حقوق معلمان مدیون تلاش‌های ایشان است.



 نماینده مردم سقز در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
معلمان با حداقل‌ها و در سختی زندگی می‌کنند/ آموزش و پرورش ژنرال می‌خواهد

نماینده مردم سقز با انتقاد از وضعیت زندگی و حقوق معلمان گفت: وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم ابرمرد و ژنرال می‌خواهد.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

محسن بیگلری نماینده سقز و بانه در مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در جایگاه قرار گرفت و گفت: بنده به عنوان نماینده حامی دولت روحانی در این جایگاه حضور پیدا کردم اما وکیل الدوله نیستم. از وزیران دولت یازدهم از جمله دکتر زنگنه، آخوندی، سلطانی فر، واعظی و نعمت زاده قدردانی می‌کنم. من به عنوان نماینده‌ای که برای حمایت از ۱۶ وزیر کابینه ثبت‌نام کردم اما نامم برای هیچ کدام از آنها برده نشد اما قرعه مخالفتم به دکتر بطحایی افتاد.

نماینده مردم سقز و بانه ادامه داد: آینده کشور و آینده جوانان ما در دست معلمان است. هیچ چیز به اندازه تعلیم و تبربیت اهمیت ندارد بنابراین باید قدر  وزارت آموزش و پرورش را بدانیم. بنده مخالف شخص دکتر بطحایی نیستم اما به عنوان یک فرهنگی و کسی که سالها در آموزش و پرورش خدمت کردم و هنوز خانه اول خود را آنجا می‌دانم برای وضعیت آموزش و پرورش نگرانم که دکتر بطحایی نتواند این کِشتی به گِل نشسته را به مقصد برساند.

بیگلری افزود: زمانی که وضعیت معلمان را می‌بینیم که با حقوق ماهیانه‌ای بسیار کمتر از ادارات دیگر است، خودم را شرمنده آنها می‌دانم. متاسفانه آنها در شرایط بحرانی به سر می‌برند در صورتی که آینده فرزندان ما در دست آنها است معلمان با حداقل‌ها و در سختی‌ها زندگی می‌کنند.

اوافزود: آموزش و پرورش و وزارت علوم ابرمرد و ژنرال می خواهد آیا وزیر پیشنهادی می تواند برنامه های این وزارتخانه را جلو ببرد و پاسخگو وضعیت بحرانی آموزش و پرورش باشد آیا برنامه درست و جامعی بحرانی دارد.

بیگلری تاکید کرد: آموزش و پرورش وزیری می‌خواهد که به سهم‌خواهی و فساد چند میلیون تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان نه بگوید. ما انتظار داریم در صندوق ذخیره فرهنگیان شفاف سازی کنید چراکه ما و فرهنگیان بابت آن بسیار آرزده خاطر و منتظر توضیحات شما در این باره هستیم.

او با اشاره به دوره مدیریتی بطحایی در پشتیبانی آموزش و پرورش ادامه داد: شما زمانی که در بخش پشتیبان وزارت آموزش وپرورش بودید آیا خود را بجای معلمان گذاشتید که چگونه زندگی می‌کنند؟ آیا خود را بجای معلمانی قراردادید که پس از کلی هزینه و صرف وقت مدرک تحصیلی گرفته اما مدارکشان اعمال نشد؟

نماینده مردم سقز و بانه خاطرنشان کرد: آیا برنامه‌ای برای حل افزایش حقوق و تهیه مسکن و تبدیل وضعیت معلمان قراردادی، حق التدریسی، نهضتی و ... دارید. آیا برنامه‌ای برای تجهیزات آزمایشگاه و کلاس‌های آموزشی همچنین افزایش سرانه مدارس بویژه مدارس شبانه روزی دارید؟

بیگلری خاطرنشان کرد: آیا می‌دانید حقوق معلمان روستایی که مسافت زیادی را برای رسیدن به محل کار طی می‌کنند به همان اندازه واقعی می‌باشد و هیچ افزایش حقوقی ندارند؟ وضعیت مدارس روستایی بسیار نگران کننده است. با این وضع در حدود سی درصد از مدارس باید منتظر حادثه شین‌آباد باشیم.

او خطاب به رییس‌جمهور و کابینه دوازدهم گفت: انتظار نداشته باشید یک نفر به عنوان وزیر آموزش و پرروش بتواند مشکلات این وزارتخانه را حل کند چراکه همه ما بارها شنیده‌ایم که مقام معظم رهبری درباره آموزش و پرورش فرموده‌اند که  این وزارتخانه را هزینه‌ای ندانید و همه به آن کمک کنید. بخاطر ایران و به خاطر آینده فرزندانتان به آموزش و پرورش کمک کنید.

این نماینده مجلس با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت توسط وزیر بهداشت تصریح کرد: معتقدم در آموزش و پرورش نیز می‌توان طرح تحولی اجرا شود که حقوق معلمان  افزایش داشته و سرانه دانش‌آموزان افزایش پیدا کند و معلمان ما احساس غرور کنند نه اینکه بیش از ۹۰ درصد آنها امروز نیاز مالی دارند.

بیگلری خاطرنشان کرد: از دولت می‌خواهم سفرهایی به مناطق محروم داشته و مدارس را بازدید کنند و بدانند که بچه‌ها در چه مدارس تخریبی درس می‌خوانند. آیا شما برنامه‌ای برای سند تحول بنیادین دارید؟ کتاب‌های درسی امروز با نیازها جامعه همخوانی چندانی ندارد آیا برای آن‌ها برنامه‌ای دارید؟ همچنین برای حل وعده رتبه‌بندی که از برنامه‌های خود شما و ناقص مانده برنامه‌ای دارید؟ آیا با هیات وزیران برای کیفی سازی آموزش و پرورش صحبت‌کردید؟ آموزش وپرورش باید مهارت محور باشد اما ما امروز شاهد هستیم که چنین چیزی نیست. برای مشکلات زیربنایی مدرسه چه برنامه‌ای دارید؟برنامه شما برای منابع درآمدی پایدار چیست؟

او با اشاره به مشکلات مدیران مراکز آموزشی خاطرنشان کرد: آیا می‌دانید مدیران مدارس برای پرداخت فیش آب و برق گرفتارند؟ آیا می‌دانید مدیران مدراس برای کارهای خدماتی مشکل دارند و ۸۰ درصد با کمبود نیروی خدماتی مواجهند. آیا ساختار مشخصی برای شایسته سالاری دارید آیا قصد دارید از جمعیت چند میلیونی اهل سنت استفاده کنید.

این نماینده ادامه داد: ما یک نفر از اهل سنت یا کرد به عنوان مدیر کل نداریم و به غیر از یک نفر که آن هم مدیون آقای زنگنه هستیم در این سمت‌ها انتخاب نشده‌اند. می‌دانید دانشگاه فرهنگیان در آستانه تعطیلی می‌باشد؟ برای ارتقای سطح علمی و جلوگیری از افت تحصیلی و درخشش دانش‌آموزان چه برنامه‌ای دارید؟ مشکل اصلی آموزش وپرورش مالی می‌باشد چه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارید.

او تاکید کرد: در این شرایط وزیر آموزش و پررش شدن جگر شیر می‌خواهد وجدان به من می‌گوید آموزش و پرروش در دوران آقای فانی و شما بسیار بهتر از یک سال گذشته بود.



 داداشی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پروش:
مخالفان بطحایی لااقل نیم‌نگاهی به برنامه او بیندازند/ آموزش و پروش امانت الهی است

نماینده مردم آستارا در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پروش برای کابینه دوازدهم گفت: آقای بطحایی برنامه جامع و کاملی را ارائه کردند لااقل نیم‌نگاهی به آن بیندازید و به او رای بدهید اگر طبق برنامه انجام وظیفه نکرد از ایشان سوال بپرسید.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

 ولی داداشی نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای کابینه دوازدهم با اشاره به سابقه بطحایی گفت: همانطور که همکاران و ملت شریف ایران می‌دانند، مهمترین رکن یک جامعه آموزش و پرورش است. شما مستحضر هستید فرهنگ‌سازی در تمام حوزه‌ها توسط آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

او خاطرنشان کرد:‌ وزارت آموزش و پرورش یک امانت الهی است که ما نباید آن را از دست بدهیم.

نماینده مردم آستارا در دهمین مجلس شورای اسلامی در خصوص گذشته و سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کابینه دوازدهم گفت: یک وزیر آموزش و پرورش باید تعهد و تخصص لازم را داشته باشد. آقای بطحایی از این لحاظ زبانزد خاص و عام هستند ایشان در امر تخصص در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش خدمت کرده و به خوبی محیط شرایط را می‌داند از دوستانی که مخالف ایشان هستند می‌خواهم لااقل یک نیمه نگاهی به برنامه ارائه شده از سوی بیاندازید.

او ادامه داد: برنامه پیشنهادی متمرکز بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که این یک نگاه ضروری است و با کمک قوای مجریه ، مقننه و قضاییه امکانپذیر است .

داداشی خاطرنشان کرد: معلمان در شرایط بد اقتصادی زندگی می‌کنند امروز نیاز است با یک برنامه مدون وارد میدان شویم .

او در خصوص بکارگیری نیروی جدید آموزش و پرورش با اشاره به معلمان حق التدریسی گفت:‌ باید در جذب نیروی انسانی یک بازنگری صورت بگیرد، طی چهارسال پیش رو ۴۰۰ هزار معلم بیکار هستند که آقای بطحایی برنامه خوبی برای جایگزینی آنها ارائه داده است ایشان تامین منابع مالی برای ارتقاء سطح کیفیت آموزش و پرورش را که در حال حاضر آن را ندادیم، تدارک دیده است.

نماینده مردم آستارا عنوان کرد: با توجه به مولفه‌هایی که در برنامه‌های پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش مطرح شده ما باید به ایشان رای بدهیم. البته انتظار داریم که او در جهت تکمیل بیمه فرهنگیان، ارائه خدمات در مراکز درمانی رفاهی ، اقتصاد و معیشت معلمان عملکرد قابل قبولی داشته باشد. دوستان به وزیر پیشنهادی رای بدهید و اگر خلاف برنامه‌اش عمل کرد از او سوال بپرسید.



 کوچکی‌نژاد در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
بطحایی تمام عمر خود را در وزارتخانه آموزش و پرورش گذرانده است/ او هیچ نقشی در صندوق ذخیره فرهنگیان نداشته است

نماینده مردم رشت از معرفی بطحایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش از رییس‌جمهور تشکر کرد و گفت: بطحایی تنها وزیر آموزش و پرورشی است که تمام عمر خود را در این وزارتخانه گذرانده و در این زمینه تجارب فراوان دارد.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

جبار کوچکی نژاد در دفاع از گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت آموزش و پرورش گفت: من با صحبت‌های همکاران مخالفم. به سخنان آقایان جاسمی و بیگلری دقت کردم و شاهد بودم همه آنها هم‌جهت با برنامه وزیر پیشنهادی صحبت کردند. با این حال خود مخالفان هم به شخصیت بطحایی هیچ گونه تعارضی نکردند و من از آقای روحانی تشکر می کنم که در این شرایط وزیری چنین اعتدالگرا، انقلابی و متدین را به ما معرفی کرده‌اند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حساسیت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همکاران عزیز من وزارت آموزش و پرورش یکی از حساس‌ترین  وزارتخانه‌های کشور است و کوچکترین اشتباهی در این وزارتخانه تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت چرا که سرنوشت ۱۳ میلیون دانش آموز در دست این وزارتخانه است و من باز هم از جناب رییس جمهور به خاطر معرفی چنین وزیری تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: من تمام وزرای پیشین آموزش و پرورش را بررسی کردم و ایشان تنها وزیری هستند که تمام عمر خود را در وزارتخانه متبوع خود گذراندند و در این زمینه تجارب فراوان دارند. با حضور او مطمئن هستم کمترین اشتباهی در این وزارتخانه رخ نخواهد داد. دوستان برای رای دادن شتابزدگی نکنند. بطحایی فردی بسیار پخته است و در ابتدا معلم سپس مدیر مدرسه و بعد به عنوان کارشناس مستقل در این وزارتخانه خدمت کرده و در شورای عالی آموزش و پرورش نیز حضور داشته است.

او با اشاره به برنامه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش افزود: ایشان به علت آگاهی گسترده از سیاست‌های کلی نظام و احاطه بر روی مباحث بودجه، توانسته‌اند برنامه‌ای جامع به مجلس ارائه دهند و من از ایشان به خاطر این برنامه تشکر می‌کنم .

کوچکی نژاد با تاکید بر اینکه حوزه آموزش با مشکلات اساسی روبرو است ادامه داد: امروز رییس دولت به همه معاونین ، وزراء و مجلس قول دادند برای حل مسایل کمک خواهند کرد. مجلس نیز با وجود کمیسیون‌های اجتماعی ، فرهنگی و آموزشی و غیره می‌تواند با همکاری وزیری این چنین با سابقه، مشکلات این حوزه را حل کند .

او ادامه داد: امروز همه می‌دانیم حوزه آموزش و پرورش با چه مشکلات اساسی روبرو است. بحث فرهنگیان بازنشسته، رفاه کم فرهنگیان و دستمزد اندک معلمان ابتدایی  با وجود تلاش‌های فراوانشان از همین معضلات است. با این حال وزیر پیشنهادی خود پیش از همه از این معضلات خبر دارد  نگران بوده و تلاش می کند.

نماینده مردم رشت با اشاره به تجربیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: ایشان در اوایل انقلاب به عنوان معلم پرورشی در مدرسه مشغول بودند به همین دلیل بی شک اطلاعات فراوانی در حوزه‌هایی همچون آموزش قرآن، ورزشی و بحث‌های پرورشی دارند. همچنین در برنامه ایشان راهکار جدی برای حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش ارایه شده که دغدغه ایشان را به روشنی بیان کرده و موجب تحولی در شرایط اقتصادی آموزش و پرورش خواهد شد.

او با اشاره به صندوق ذخیره فرهنگی افزود:‌نمایندگان محترم مجلس شما کمیته برای تحقیق و تفحص در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان تشکیل دادید که من ریاست آن را به عهده دارم . همه گزارشات این کمیته آماده است و من اعلام می کنم که بطحایی و خانواده او هیچ نقشی در بحث صندوق ذخیره فرهنگی نداشته‌اند. گزارشات دیروز به دست من رسیده است و پس از پایان رای اعتماد آن را به مجلس ارایه خواهم داد.

کوچکی نژاد ادامه داد: در برنامه‌ای که بطحایی ارایه داده است همه مسایل مربوط به برنامه‌ریزی آموزشی دیده شده است. در حال حاضر کتب و مفاد درسی باید تغییر کرده و روش آموزش در فنی و حرفه ای نیازمند تغییر تحول است که همه این موارد در برنامه ایشان دیده شده است .

او در پایان با اشاره به شخصیت متدین و انقلابی بطحایی افزود: او سالهاست در دولت و مجلس برای رفاه فرهنگیان تلاش می‌کند و همیشه احترام فرهنگیان را نگه داشته است. اکثریت شخصیت‌های مجلس از جناح‌های مختلف همچون آقای کامرانی از او اعلام حمایت کردند چرا که برنامه و عملکرد خوبی دارد و دارای شخصیت متدین، انقلابی و اعتدالگراست و من از همه دوستان خواهش  می‌کنم با رای بالا پشتیبان وزیری چنین متدین باشید.

***

پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف تعدادی از نمایندگان به طرح تذکر و اخطار پرداختند. پس آن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش 30 دقیقه وقت داشت از برنامه های خود دفاع کند که لاریجانی از او خواست طبق هماهنگی صورت گرفته با معاون اول رییس جمهور، جهانگیری، حدود 5 دقیقه از وقت خود را برای دفاع رییس جمهور از وزرای پیشنهادی اختصاص دهد.


 سید محمد بطحایی:
می‌دانم روزهای سختی پیش روی وزارت آموزش و پرورش است/ با چند دهه تجربه خود را معرض رای شما قرار دادم

وزیر پیشنهادی آموزش‌پرورش خاطرنشان کرد: تا یک ماه دیگر نسلی روانه کلاس می‌شوند که همچنان در مدرسه درس می‌خوانند که بنیانش وابسته به نفت است و زمانی آنرا ترک می‌کنند که دیگر نفتی نیست. باید با اتکا به توانمندی خود به تدبیر امور خود بپردازند که با آموزش پورش کارآمد ممکن است.
آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

سید محمد بطحایی در نطق خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: مفتخرم که بعد انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت ۴۳ میلیونی مردم، رییس‌جمهور به من اعتماد کردند که بعنوان فردی از اعضای کابینه کار کنم و مرا انتخاب کردند. با تشکر از وزرای سابق امیدوارم با توفیق الهی بعد از رای اعتماد شما بتوانم توفیق خدمت‌گذاری داشته باشم.

وزیر پیشنهادی آموزش‌پرورش خاطرنشان کرد: تا یک ماه دیگر نسلی روانه کلاس می‌شوند که همچنان در مدرسه درس می‌خوانند که بنیانش وابسته به نفت است و  زمانی آن را ترک می‌کنند که دیگر نفتی نیست. باید با اتکا به توانمندی خود به تدبیر امور بپردازند که این مهم با آموزش پورش کارآمد ممکن است.

او افزود:  همواره افتخارم خدمت در ایران و خدمت به دانش آموزان بوده که زندگی را معنا می‌کنند و معصومیت آنها عزم ما را راسخ می‌کند. نمایندگان فرهیخته، من با چند دهه خدمت و تجارب متنوع از نقش معلمی تا معاونت وزیر به واسطه اعتماد رئیس جمهور خود را معرض رای شما قرار دادم.

بطحایی بیان کرد: در شرایطی این وظیفه را قبول کردم که زوایایی مختلف را می‌شناسم و می‌دانم انبوه مشکلات روزهای سختی را پیش روی وزاتخانه و ما و همینطور کل حاکمیت قرار خواهد داد. تلاش برای پاسخگویی و تحقق خواسته رهبری از یک سو و جبران کمبود امکانات در اولویت است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: معتقدم سند تحویل بنیادین آموزش و پروش جز با همسویی و هماهنگی نهادهای تربیتی جامعه و درگیری همه اصحاب تربیتی تحقق نمی‌یابد. آموزش و پرورش زیربنای کلیدی توسعه پایدار و مهمترین بستر تولید سرمایه انسانی در کشور است. اجرای الگوی اسلامی انسانی و پیشرفت اقتصاد مقاومتی نیازمند آموزش و پرورشی پویا و فعال است و معلمان صبور و نجیب کلیدی‌ترین رکن آموزشی هستند که انجام هر تحولی به عزم راسخ و همکاری آنان بستگی دارد.

او ادامه داد: ما معتقدیم اگر به استقبال آینده نرویم در آینده غافلگیر خواهیم شد. در حوزه محتوا، روش و کیفیت تعامل با نیروی انسانی به اتخاذ رویکرد آینده پژوهانه نیاز داریم. بر این اساس برنامه‌ها را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین به عنوان سند راهبردی و عامل همسوکننده شکل دادم و در پرتوی آن توسعه عدالت آموزشی محور برنامه خواهد بود. توسعه حرفه‌ای در کنار بهبود منزلت و معیشت معلمان را به عنوان کلیدی قرار دادم و در این مسیر به پشتوانه مهمی چون حمایت و تاییدات رهبر معظم انقلاب، ریاست‌جمهوری و اعضای هیات دولت و توجهات نمایندگان مردم نیاز داریم. معتقدم برنامه ششم توسعه ظرفیت سرشاری را می‌تواند برای ما ایجاد کند.

او با بیان اینکه در برنامه‌اش به ۱۱ هدف محوری که مبنای اصلی برنامه آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است اشاره شده گفت: مهمترین هدفی که در برنامه پیشنهادی ارائه شده حاکم ساختن گفتمان سند تحول بنیادین و فراهم آوردن الزامات اجرایی برای آن است در ذیل این هدف برنامه‌های مختلفی پیشنهاد شده که مهمترین آن تشکیل شورای ملی سند تحول بنیادین و تهیه و تدوین کلیه زیر نظام‌های این برنامه است که سه زیر نظام تایید و تصویب شده همچنین پایش و ارزیابی مستمر گام‌های اجرایی سند تحول و توجه به منابع انسانی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی پرورشی و تربیت بدنی در این برنامه آمده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برخی از مهمترین برنامه‌ها در ذیل این هدف بسیار مهم در آموزش و پرورش بازطراحی برنامه‌های فوق برنامه براساس الگوی متوازن برتکیه بر تربیت اسلامی طراحی نظام مدیریت استعدادهای ورزشی برای تقویت ورزش باشگاهی کشور یکی دیگر از مهمترین هدف‌ها در برنامه پیشنهادی مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین توسعه عدالت آموزشی و تدوین استاندارد کیفی مدارس، طراحی برنامه حمایتی برای توانمندسازی معلمان محروم، مرزی و عشایری انسداد مبادی بی سوادی از طریق کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل در میان کودکان و نوجوان و توسعه برنامه برای بزرگسالان و رفع موانع موجود است.

بطحایی درباره توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اظهار کرد: در سیاست‌های دولت دوازدهم توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش مورد تاکید قرار گرفته و مکرر به عنوان یک نیاز به آموزش و پرروش از سوی شما نمایندگان مطرح ‌شده است به عنوان یکی از اهداف‌ آمده است. موضوع اقتصاد آموزش و پرورش تحت عنوان افزایش بهره‌وری و اقتصاد آموزش وپرورش در برنامه اشاره شده است و در ذیل این هدف راهکارها و برنامه‌ها آمده است.

او ادامه داد: بهبود کیفیت فضا و تجهیزات توسعه و تقویت آموزش‌دهی دانش‌آموزان دارای استعدادها و نیازها ویژه مشارکت عمومی بهره‌مندی از فضای مجازی از هدف‌هایی است که در این برنامه به شرح و بسط آمده است که مسائل و مشکلاتی که از آموزش و پرورش برشمرده شده در چارچوب سند بنیادین برنامه‌هایی پیش بینی شده بود و برای برخی پیش‌بینی نشده که در وزارت آموزش و پرورش به آن توجه می‌کنیم.

بطحایی  گفت : من به عنوان کسی که ۳۵ سال در آموزش و پرورش کار کردم یقینا باور دارم آموزش و پرورش  روی خط اعتدال باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کند. پرهیز از سیاست‌زدگی و سهم‌خواهی که هر از گاهی آموزش و پرورش را گرفتار حاشیه کرده و از ماموریت اصلی باز می‌دارد باید کنار برود. تمرکز بر آموزش و پرورش محض که رسالت اصلی این وزارت خانه است مورد توجه وزرا و همه مدیران در این وزارت باید باشد هر آنچه موجب ایجاد حاشیه شود،  ضد آن است.

گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش گفت ‌: تعامل و هماهنگی با نمایندگان شرایط را برای پیشبرد فعالیت ها فراهم می‌کند. من ایمان دارم بدون همکاری و تعامل با شما نمایندگان امکان تحقق اهداف آموزشی فراهم نمی‌شود. وزیر آموزش و پرورش نماینده یک میلیون و هفتصد هزار معلم شاغل و بازنشسته خواهد بود.

او گفت : من یک فرهنگی هستم که از ۱۹ سالگی تاکنون در همه رده‌ها از سطوح صف و ستاد خدمت مردم هستم. از موانع و مشکلات و چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش اطلاع دارم و با تجربه ای که در سازمان برنامه و بودجه به دست آوردم و مساعدت همکاران خودم تمام تلاشم را برای بهبود اوضاع معلمان خواهم کرد.

او ادامه داد : من قبل از پذیرش این کاندیداتوری برای وزارت آموزش و پرورش از آنجایی که معاون نوبخت بودم از ایشان قول تمام و کمال گرفتم و ایشان از آنجایی که آموزش و پرورشی هستند قول مساعد دادند که همکاری تمام با آموزش و پرورش داشته باشند

بطحایی افزود : این جمله را از ایشان یادداشت کردم که گفتند به لطف خدا این دوره از حیث اعتبارات و برنامه‌ها بهترین دوره آموزش و پرورش خواهد بود امیدوارم شایستگی بنده برای قبول مسئولیت آموزش و پرورش مورد تایید شما باشد و با رای بالای خود موقعیت این وزارت‌خانه را در دولت و همه دستگاه‌های کشور مورد حمایت قرار دهید اما هر چه تشخیص دهید حتما بهترین و مناسب‌ترین تشخیص است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: