کد خبر: ۱۷۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
۴ هواپیمای ATR ایران به زمین نشستند؛
در ماه های اخیر و در پسابرجام راه برای ورود هواپیماهای نو به آسمان ایران باز شده، و معتبرترین شرکت های هواپیما سازی از بوئینگ گرفته تا ایرباس قراردادهای فروش محصولات خود را با ایران امضا کرده و آسمان ایران نونوار شده است. با این حال هستند اندک دلواپسانی که هم چنان چشم دیدن نوسازی ناوگان هوایی و توسعه حمل‎ونقل هوایی ایران را ندارند و گاه‎وبیگاه از این پیشرفت هوایی ابراز دلواپسی می کنند.
نخستین هواپیماهای ATR خریداری شده از سوی ایران‌ایر لحظاتی پیش در باند فرودگاه مهرآباد به زمین نشستند.

به گزارش اعتدال، طبق قراردادی که از سوی ایران‌ایر با شرکت هواپیماساز اروپایی ATR بسته شده، بناست این شرکت ۲۰ فروند هواپیمای مسافرتی خود را تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به ایران تحویل دهد که در مرحله‌ی نخست چهار فروند آن به ایران آمد.

نخستین هواپیمای ATR در تهران فرود آمد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دقایقی پس از آن نیز سه فروند باقی مانده وارد حریم هوایی تهران شدند.

هواپیمای ATR۷۲ که از سوی ایران‌ایر وارد ناوگان کشور خواهد شد، حدود ۷۰ نفر ظرفیت مسافرگیری دارد و می‌تواند ۱۵۰۰ کیلومتر  بدون توقف پرواز کند.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته این هواپیما در پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مجموعه شامل 4 فروند هواپیمای نو هستند که دیروز در مراسمی در فرودگاه تولوز فرانسه تحویل ایران ایر شدند.

این هواپیماهای کوچک برای مسیرهای کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند. ایران هم اکنون نیازمند این گونه هواپیماهاست زیرا فاصله بسیاری از فرودگاه های کشور با یکدیگر کوتاه است.

ایران قبل از این قراردادهای جداگانه ای برای خرید هواپیما از بوئینگ آمریکا و ایرباس فرانسه نیز امضا کرده بود.

براساس این قراردادها قرار است ایران از بوئینگ 80 فروند و از ایرباس 100 فروند هواپیمای مسافربری خریداری کند. تاکنون 3 هواپیمای ایرباس تحویل ایران شده است.

براساس توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 (برجام)، تحریم فروش هواپیمای مسافربری به ایران شکسته شد و ایران توانست برای نخستین بار پس از انقلاب 1357 تاکنون، هواپیمای نو از هواپیماسازان بزرگ جهانی خریداری کند.

در ماه های اخیر و در پسابرجام راه برای ورود هواپیماهای نو به آسمان ایران باز شده، و معتبرترین شرکت های هواپیما سازی از بوئینگ گرفته تا ایرباس قراردادهای فروش محصولات خود را با ایران امضا کرده اند و آسمان ایران نونوار شده است. با این حال هستند اندک دلواپسانی که هم چنان چشم دیدن نوسازی ناوگان هوایی ایران و توسعه حمل و نقل هوایی ایران را ندارند و گاه و بیگاه از این پیشرفت هوایی ایران ابراز نگرانی و دلواپسی می کنند. 

رییس جمهور روحانی هم در پاسخ به این دلواپسان نکته مهمی را متذکر شد که بسی قابل تامل است. روحانی امروز در جمع حامیان خود در مشهد گفت:"چقدر راجع به هواپیما با شما صحبت کردم؟ بحث سر هواپیما نیست، بحث سر قول بین نماینده مردم و مردم است. گفتند هواپیما کاغذی است، وقتی هواپیماها رسید یکی از دلواپسان نامه ای به من نوشت. نوشت شما رفتی دنبال هواپیما، ایرباس کافی بود، چرا باز رفتی بویینگ خریدی؟ امروز چهار فروند ATR هم به ایران رسید.  امیدوارم دلشان برای هواپیمایی های جنوب خلیج فارس نسوخته باشد. ما می خواهیم ایرانی ها سوار هواپیماهای شرکت های هواپیمایی ایران شوند." اظهاراتی که نشان می دهد کاسبان تحریم از خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی ایران نیز به شدت متاثر شده اند.


آسمان ایران منتظر هواپیمای جدید

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گفت:با ۴ فروند هواپیمای جدید ای تی آر حدود ۳ تن قطعه هواپیما از کمپانی مادر خریداری شده و به ایران آوردیم.

فرهاد پرورش در مراسم استقبال از 4 فروند هواپیمای ای تی آر که ظهر امروز در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست،در جمع خبرنگاران اظهارداشت:همانطور که قبلا گفته بودیم بعد از برجام مذاکرات خرید هواپیما شروع کردیم؛ یکی از نقاط ضعف شرکت های هواپیمایی کمبود هواپیما برای مناطق کمتر برخوردار و فرودگاههای کوچک بود که اکثر محروم هستند، در نتیجه مسافران مجبور بودند به شهرهای بزرگ تر سفر کنند.این نیازی بود که مردم و نمایندگان مجلس مکررا از دولت درخواست می کردند.به همین دلیل ما طبق این نیاز مطالعات خود را برای خرید هواپیماهای کوچک و زیر 100 نفره شروع کردیم.

وی افزود:کمپانی ای تی آر با توجه به سابقه همکاری با ایران داشت و جز شرکت های برتر در این اندازه است، انتخاب شد. تفاهم نامه اولیه خرید هواپیما در جریان سفرآقای دکترروحانی به ایتالیا و فرانسه به امضا رسید و بعد از حدود 15 الی 16ماه مذاکره به نتیجه رسید. 4 فروند از این هواپیما به عنوان اولین مجموعه از 20 فروندی که قرارداد بستیم، امروز به تهران رسید.

مدیرعامل هما تصریح کرد:قصد ما این است که در فرودگاههای کوچک مناطق کمتر برخوردار عملیاتی کنیم.مراحل آموزش خلبان ها در حال انجام است. با همین هواپمیایی که آمدیم تعداد زیادی قطعه هم خریداری کردیم و با خود آورده ایم .

او اضافه کرد: به همین منظور نزدیک 3 تن بار تشکیل شده از قطعات هواپیما را از خود کمپانی اصلی خریده ایم و به ایران آورده ایم .

پرورش خاطرنشان کرد: خیلی امیدواریم که بتوانیم این هواپیماهای جدید را در فرودگاههای کوچک و مناطق کمتر توسعه یافته به کار بگیریم. ضمن اینکه این هواپیما در مناطق مرزی و کشورهای همسایه هم می توانند پرواز کنند.

به گفته وی 5 فروند تا پایان 2017 تحویل داده می شود.مابقی تا پایان 2018 تحول داده می شود.

مدیرعامل هما درباره روش تامین مالی خرید هواپیماهای جدید نیز گفت:خرید این هواپیما از طریق صندوق توسعه ملی  به عنوان پیش پرداخت تامین شده و مابقی هم از طریق فاینانسرهایی که در حال انجام است،که تامین خواهد شد.

فرهاد پرورش همچنین در نشست خبری مراسم ورود چهار فروند ای تی آر اظهار داشت: برمبنای قولی که داده بودیم و اقداماتی که بعد گشایش های برجام به وجود آمد، ایران با سرعت مذاکرات خود را با شرکت های بزرگ هواپیماسازی برای نوسازی ناوگان هوایی شروع کرد.

وی افزود:بعد از برجام نام ایران را از لیست تحریم خارج کردیم و بعد از برجام خرید ایرباس و ای تی آر محور قرار گرفت.

مدیرعامل ایران ایر تصریح کرد:این هواپیما تا ۷٨ صندلی دارد. فاصله بین صندلی ها را مناسب گرفتیم. سرعت هواپیما ۶۰ کیلوتژ در ساعت است و ۱۵۳۰ کیلومتر می تواند پرواز کند.

پرورش  همچنین گفت: تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵ فروند هواپیما۳۰۰-۷۷۷ قرار است تحویل ما شود.

وی درباره وضعیت پیشرفت ارائه سهام ایران ایر در بازارهای بین المللی گفت: ایران ایر باید بازسازی ساختاری شود.مدیرعامل ایران ایر افزود: در این رابطه یک بخشی از کر نوسازی ناوگان و یک بخشی هم اصلاح ساختارهاست.

مدیرعامل هما تصریح کرد: یکی از مشکلات ما موضوع مالی است و مشکلاتی در خصوص صدوق بازنشستگی که سهم عمده ای از درآمد ما را به خود اختصاص می دهد.

وی خاطرنشان: ما مذاکراتی را با سازمن برنامه و وزارت اقتصاد داشتیم و جلسات زیادی را در سطح وزرا داشتیم و امیدواریم کار در طول ۵، ۶ ماه آینده به نتیجه برسد.

او همچنین درباره زمان رفتن خود به ایکائو هم گفت: نمایندگی من در ایکائو جدید نیست و مربوط به دو سال و ای قبل است. یک مکاتباتی باید انجام می شد. مراحل دارد طی می شود. اما این که من کی بروم، زما آن مشخص نیست. شاید من مجبور شوم ۲۰۰ فروند هواپیما را بیاورم. 


ایجاد 7 هزار شغل با هواپیماهای جدید

اصغر فخریه کاشان در نشست خبری مراسم ورود چهار ای تی آر اظهار داشت: تا الان ۷ هواپیما به داخل کشور آورده ایم و این هواپیماها با خرید مستقیم و با پرداخت مستقیم و بدون واسط انجام شده است.

وی افزود: خرید هواپیما نمونه بارزی از اقتصاد مقاومتی است. ما قرار یود از شرکت های خارجی دعوت کنیم که پروازای داخلی ما را انجام دهند، اما الان با خرید هواپیما فرودگاه های ما به هم نزدیک شدند و سفرها را نیز آسان کردیم.

قائم مقام وزیر راه  شهرسازی تصریح کرد: می توان گفت ۷ هواپیمایی که آوردیم، ۷ هزار شغل ایجاد کرده است.

فخریه کاشان متذکر شد: ناوگان هما در دوران تحژریم به سختی سر پا ماند و حالا امروز توان هما با ورود هواپیماها مضاعف می شود.

وی گفت: مهم این است که می توان یک هم افزایی و انرژی مضاعف ایجاد کرد که بازدع آن بیش از ۲۰، ۳۰ درصد خواهد بود. این کار اعتماد به سیستم هواپیمایی ما را بالا می برد.

جیووانی، معاون مديرعامل ATR نیز در این نشست با بیان اینکه برای من اين افتخاری است كه همراه آقای پرورش به تهران آمدم،اظهارداشت: حجم خيلي زيادي از فعاليت ها در دوره گذشته به كمك مهندس پرورش و دكتر كاشان انجام شده است. ايران اير يكي از شركاي ما هست. 

او افزود: شركت هواپيما سازي ATR تاکنون بيش از ١٦٠٠ هواپيما فروخته است و بيش از ٢٠٠ شركت هواپيمايي از ١٠٠ كشور مختلف ازاين هواپيما استفاده مي كنند.

جیووانی با بیان اینکه ما از ايران اير جهت انجام پرواز در مسير هاي كوتاه حمايت مي‌كنيم،عنوان کرد: من ارزو مي‌كنم كه پرواز هاي موفقيتآميزي را با اين هواپيما داشته باشيد.

وی اضافه کرد: براي اي تي ار خيلي مهم است كه با ايران و فرانسه و ايتاليا همكاري مي‌كنيم؛ ما یک قرارداد جانبی هم با هما بسته‌ایم تا بتوانیم هواپیماها را پشتیبانی کنیم.


واکنش به ادعای نیکزاد : عکس نگرفتند،چون هواپیما نو نبود

علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در نشست خبری در پاسخ به این پرسش که علی نیکزاد، وزیر سابق راه و شهرسازی گفته است که در دوره من هم هواپیما آمده بوده، اما من با آن عکس یادگاری نگرفتم، اظهار داشت: یک رسم و رسومات خاصی در صنعت هوایی وجود دارد. برای مثال وقتی خلبانی  برای اولین بار  پرواز می کند، روی او یک سطل آب می ریزند.

وی افزود: همواره در همه جای دنیا یک هواپیمایی که برای اولین بار پروازش را انجام می دهد، یک تبلیغات گسترده ای انجام می شود و مراسم ویژه ای گرفته می شود. این تنها مختص ما نبوده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: البته کمتر اتفاق می افتد که هواپیمای دست دومی بیاید و برای آن مراسمی گرفته شود. اگر آقای نیکزاد عکسی نیانداخته، کار درستی بوده، چون هواپیما نو نبوده است.

عابدزاده تصریح کرد: خوشحالی ما از آمدن هواپیما نیست، خوشحالی ما از این بابت است که گشایش هایی در حوزه اقتصاد اتفاق افتاده و ما برای این که حق خود را از دنیا بگیریم، باید هواپیمای جدید بیاوریم. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: