تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
با گذشت حدود 5 سال از قول مقامات در تامین اعتبارات در خصوص مطالعات فعالیت های آتش نشانی دماوند هنوز مشخص نیست این اعتبارات تامین شده در اختیار چه نهاد و افراد علمی کشور قرار گرفته و نتیجه این مطالعات و بررسی ها تاکنون چه بوده است؟ این درحالی است که شخصیت های علمی و حتی نمایندگان مجلس از عدم اختصاص اعتبار به مطالعات درباره فعالیت دماوند گله مند هستند و بر لزوم هرچه سریعتر این امر مهم تاکید دارند.
طی روزهای گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که در آن ادعا میشود آتش فشان دماوند پس از سالها بار دیگر فعال شده است. در فیلم منتشر شده که گفته می شود از سوی دو کوهنورد گرفته شده، اعلام می شود که آتشفشان دماوند فعال شده و گدازه هایی از آن خارج و می تواند خطراتی را برای شهروندان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اعتدال، پس از انتشار این فیلم هشدارهایی در رابطه با خطر آتشفشان دماوند برای شهروندان و همچنین احتمال فعال شدن برخی گسل های پایتخت هشدارهایی در فضای مجازی منتشر شد.

یافته ها از صحت و سقم این ویدئو در گفت و گو با زمین شناسان و زلزله شناسان حاکی است: این فیلم، ویدئویی «شبه علمی» است؛ به این معنا که برخی اتفاقات و رویدادهای واقعی و علمی با اظهارات هیجانی آمیخته شده است؛ زمین شناسان و متخصصان علم زلزله معتقدند: آتشفشان دماوند هیچ گاه خاموش نبوده و همیشه آثاری از فعالیت در قله این کوه مشاهده می شود که نشان دهنده فعال بودن این آتشفشان است. این در شرایطی است که در حال حاضر آتشفشان دماوند کاملا فعال نشده و طبق نظر کارشناسان تنها برخی بخارات از دهانه آتشفشان خارج می شود که این موضوع نیز بسیار طبیعی است.

بر همین اساس اعلام شده است که آتشفشان دماوند از نوعی نیست که بخواهد از دهانه آن مواد مذاب خارج شود و تنها برخی بخارات از دهانه این کوه خارج می شود. بنابراین ویدئویی که در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده حاوی پیام جدیدی از بروز فعالیت یا تحول تازه و مخاطره آمیز در قله کوه دماوند نیست؛ آنچه در این ویدئو منتشر شده رفتار معمول این قله به عنوان یک قله آتشفشانی «فعال» در همه روزها است و نه نشانه بروز تحرک و تهدید جدید! هر چند این منطقه همیشه به لحاظ موقعیت ویژه ای که در «ارتباط با گسل های منطقه، قرار گرفتن در نزدیکی پایتخت» و همچنین «واقع شدن در مجاورت شهر دماوند و روستاهای با تمرکز قابل توجه جمعیتی» دارد، حائز اهمیت است و جزو مناطق مهمی محسوب می شود که نیازمند بررسی و «پایش دائمی» است.

به عبارت دیگر، حتی به فرض صحت اظهارات مطرح شده در این ویدئو، پرتاب گدازه های آتشفشانی به اطراف قله دماوند نشانه ای طبیعی از فعال بودن این آتشفشان است که همواره وجود داشته است و نشان دهنده بروز تهدید جدید از ناحیه فوران این آتشفشان نیست.

کارشناسان فعال در حوزه زلزله شناسی ایران معتقد هستند که مباحث مطرح شده در فیلم منتشر شده بیشتر داستان پردازی بوده و چنین چیزی صحت ندارد.

محمود فاطمی عقدا رئیس سابق مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و پژوهشگر زلزله در رابطه با وضعیت حال حاضر آتشفشان دماوند گفت: آتشفشان دماوند از نوع آتشفشانهایی نیست که دارای مواد مذاب باشد بلکه تنها بخاراتی از دهانه این آتشفشان خارج می شود.

وی افزود: این آتشفشان به هیچ وجه مواد مذاب نداشته و فیلمی  که از سوی دو کوهنورد منتشر شده است تنها نشان دهنده خروج بخار از دهانه آتشفشان دماوند است. اگر قرار بود آتشفشان دماوند فعالیت مجدد داشته باشد و مواد مذاب از درون آن خارج شود این فعالیت با شکسته شدن دهانه آتشفشان همراه می شد اما اکنون شاهد این اتفاق نیستیم.

در همین رابطه مهدی زارع مدیر گروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه زلزله شناسی ایران گفت: کوه دماوند از جمله آتشفشانهایی است که تظاهرات فعال داشته و به طور دائم بخاراتی از آن خارج می شود.

وی افزود: طی سالهای گذشته نیز بارها این اتفاق افتاده است اما این موادی که از دهانه کوه خارج می شود مواد مذاب نیستند.

زارع هم چنین سرمایه گذاری مناسب برای پایش دائمی دماوند را به معنای خروج این آتشفشان از تهدید همیشگی و خاموش توصیف کرد.

با این حال نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی نسبت به ناآرامی‌های قله دماوند، خروج گاز این قله و رانش زمین در این منطقه هشدار داد و اظهار کرد: متاسفانه مدتی است قله دماوند ناآرام است. قبلا خروج گاز از قله موقتی بود و گاهی از قله گاز بیرون می‌آمد و بعد از مدتی خاموش می‌شد اما الان مدتی است خروج گاز از قله دماوند دائمی شده و لرزه‌هایی در منطقه بوجود می آورد که ناشی از ناآرام بودن دماوند است.

این عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه بررسی دقیق و فنی وضعیت قله دماوند نیازمند سرمایه گذاری است یادآور شد: بخشی از فعل و انفعالاتی مثل رانش زمین و پرتاب شدن سنگ و بستن جاده نیز مربوط به این موضوع است اما نهایتا باید معلوم شود گازهایی که به طور مستمر از قله خارج می‌شود چه ترکیب شیمیایی دارد و در واقع نیاز است که مانیتورینگ ژئوفیزیکی انجام شود و از نظر فنی و تخصصی ژئوفیزیک لرزه مشخص شود، تغییرات ثبت و مطالعه و آب چشمه‌ها بررسی شود.

این اولین بار نیست که بحث درباره فعال شدن آتشفشان دماوند بالا گرفت و شایعاتی پیرامون آن منتشر شد. در فروردین سال 91، با خروج گاز از دهانه دماوند همانند روزهای اخیر شایعاتی درباره فعال شدن دوباره دماوند بر سر زبان ها افتاد و مدیریت بحران استانداری تهران درپی ارزیابی بخارهای دهانه دماوند و چشمه‌های جوشان کوهپایه آن جلساتی تشکیل داد.

در آن روزها مرتضی تمدن استاندار تهران در دولت دهم گفت: دماوند همچنان زنده است ولی موجب نگرانی نیست ولی ممکن است با وقوع یک زلزله فعال شود. اگر چنین اتفاقی افتاد آسیب نبینیم مانند بسیاری از کشورها و شهرهای جهان که مردم در کنار آتشفشانهای فعال زندگی می کنند. اگر اقدامات و برنامه ریزی های ما درست باشد وقتی دماوند آتش فشانی کرد مردم می توانند با لذت بروند و عکس بگیرند و از چیزی هراس نداشته باشند. تمدن در ان سال از تامین اعتبار نیم میلیارد تومانی برای رصد دائم رفتارهای دماوند خبر داد.

با گذشت حدود 5 سال از اظهارات تمدن، هنوز مشخص نیست اعتبار 500 میلیونی مطالعات دماوند آیا تامین شده است یا خیر؟ اگر این اعتبارات تامین شده در اختیار کدام نهاد و یا افراد علمی کشور قرار گرفته و نتیجه این مطالعات و بررسی ها تاکنون چه بوده است؟ استانداری تهران باید به این پرسش پاسخ دهد که سرنوشت اعتبار نیم میلیاردی مطالعات دماوند چه شده و پیش بینی این مطالعات علمی درباره آینده دماوند به کدام ارگان گزارش شده است؟

این درحالی است که شخصیت های علمی و حتی نمایندگان مجلس از عدم اختصاص اعتبار به مطالعات درباره فعالیت دماوند گله مند هستند و بر لزوم هرچه سریعتر این امر مهم تاکید دارند. چرا پس از گذشت حدود 5 سال همچنان باید دغدغه تامین اعتبار برای بررسی فنی و علمی درباره دماوند وجود داشته باشد؟

مردم شهرهایی چون تهران که در کنار آتشفشان ساخته شده اند همواره باید منتظر باشند که اتفاقی ناگواری برایشان نیافتد البته مردم در زندگی روزمره شان زود از یاد می برند که دماوند چیست و آتش فشان است یا نه اما این مسئولین هستند که همواره باید چشمی نگران به این قله داشته باشند حتی اگر به خاطر آلودگی هوا در اکثر روزهای سال نتوانند خود قله راببیند. اتفاقی که هر چند سال یک بار می افتد و مسئولان زیربط تنها به توضیح آن پرداخته و از لزوم سرمایه گذاری مطالعاتی سخن می رانند، اما بلافاصله با فروکش کردن نگرانی مردم، قول ها و وعده های آن نیز به بوته فراموشی سپرده می شود.

* کد امنیتی: