کد خبر: ۱۶۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
اعتراض نمایندگان به قالیباف؛ دروغ نگو
رحمانی فضلی: شهرداری موظف به رفع خطر و تأمین ایمنی بناهای شهر است/ لاریجانی: نباید در تهران این تعداد برج سازی شود. در خیابان های تنگ برج های وسیع ساخته می شود/ یک نماینده در بخشی از گزارش قالیباف درباره حادثه پلاسکو، ناگهان فریاد زد "دروغ نگو".
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز ( چهارشنبه  13 بهمن ) به ریاست لاریجانی و با حضور 200 نفر از نمایندگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی اعتدال، پس از ارائه دستور کار مجلس و گزارش برخی کمیسیون ها جلسه علنی مجلس با حضور قالیباف شهردار تهران و رحمانی فضلی وزیر کشور و روسای کمیسیون‌های مربوطه در مورد سانحه ساختمان پلاسکو برگزار شد:


رحمانی فضلی: شهرداری موظف به رفع خطر و تأمین ایمنی بناهای شهر است


وزیر کشور در ارائه گزارش خود در خصوص حادثه پلاسکو مقررات قانونی در این زمینه را یادآور شد و گفت: به موجب قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف به رفع خطر بناها و تأمین ایمنی شهر است.

مصطفی رحمانی فضلی در نشست علنی امروز (چهارشنبه13 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح گزارش وزارت کشور در خصوص حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو یادآور شد: پیام‌های تسلیت و مدبرانه رهبر معظم انقلاب موجبات دلگرمی مسئولان و آسیب‌دیدگان حادثه و خانواده آنها را فراهم نمود. همچنین تدبیر رئیس جمهور در خصوص این حادثه مهمترین تکیه‌گاه و پشتیبان دست‌اندرکاران در اقدامات انجام شده بود که از اهتمام جدی ایشان تشکر می‌کنم. همدلی و همراهی نمایندگان مجلس به خصوص ریاست مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی ذیربط تأثیر بسزایی در ارتقای تصمیمات و ارائه خدمات داشت البته مردم نیز با حضور گرم خود در تشییع پرشکوه شهدای آتش‌نشان الهام‌بخش ایام دفاع مقدس شدند.

وزیر کشور در توضیح گزارش خود طی 3 مقطع قبل حادثه، حین حادثه و پس از حادثه افزود: ساختمان پلاسکو در سال 1337 پروانه صادر و در سال 1341 پایان  و به بهره برداری رسید. از منظر شهرسازی در طرح تفصیلی جدید تهران موقعیت ملک در زیر پهنه گستره و محورهای تجاری، اداری و خدماتی و با عملکرد و مقیاس منطقه‌ای تعریف شده است.

وی ادامه داد: به لحاظ تأسیساتی این ساختمان فاقد پارکینگ، سیستم گرمایش مرکزی و لوله‌کشی گاز می باشد و از نظر سیستم‌های ایمنی و آتش‌نشانی نیز فاقد سیستم‌های اعلام و اطفای حریق خودکار بوده اما مجهز به کپسول اطفای حریق و سیستم جعبه‌ای آب بوده که عملکرد آنها نیز در زمان وقوع حادثه باید مورد بررسی قرار گیرد.

رحمانی‌فضلی یادآور شد: قوانین و مقررات متناسب با دستگاه‌های مسئول که می‌بایست انجام وظیفه می‌کردند بدین شرح است، شهرداری تهران به استناد بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها وظیفه اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل  و حریق  و همچنین رفع خطر از بناها، دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه‌ها و اماکن عمومی و دالان‌های عمومی و خصوصی را به عهده دارد. در تبصره این ماده نیز آمده است شهرداری وظیفه دارد کلیه موارد مربوط به رفع خطر از بناها و ... و رفع مزاحمت‌های مندرج در ماده خود را پس از کسب نظر مأمور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن ابلاغ مهلت‌دار متناسب صادر و اگر دستور شهرداری در مهلت معین به اجرا گذاشته نشود شهرداری رأساً با مراقبت مأمورین خود اقدام به رفع خطر و مزاحمت نموده و هزینه مصروف را به ازای صدی 15 خسارت از طرف دریافت خواهد کرد.

وزیر کشور مقررات مربوط به سازمان آتش‌نشانی را یادآور شد و افزود: به موجب ماده 3 اساسنامه آتش‌نشانی وظیفه نجات جان انسان‌ها و مهار و اطفای حریق، مسئول نظارت و کنترل و تحقق شرایط ایمنی، ساختمان‌ها و استانداردهای و تجهیزات آنها در مقابل سوانح را دارد.

وی گفت: مطابق اعلام شهرداری تهران برای تحقق این مأموریت از طرف شهرداری و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران تاکنون7 اخطار به هیأت مدیره ساختمان پلاسکو داده شده است. مطابق اخطارهای داده شده شهرداری تهران در سال جاری مانور عملیات امداد و نجات و اطفای حریق ساختمان را برگزار نموده، همچنین پس از بازدیدهای صورت گرفته از ساختمان دستور العمل ایمنی ساختمان نیز توسط آتش‌نشانی در شهریور 95 تهیه و به هیأت امنا ابلاغ شده است.

رحمانی فضلی افزود: پیش از اقدام عملی مناسب از سوی دستگاه‌های مرتبط با این موضوع باید دقیقاً بررسی شود که چگونه عمل کردند، شورای اسلامی شهر تهران نیز به استناد بند 19 ماده 71 قانون شوراها برای اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتش‌سوزی مسئول بوده که تاکنون 4 مصوبه داشته است. نحوه اجرای مصوبات و کفایت آنها در حال بررسی می‌باشد.

وزیر کشور ادامه داد: کارفرمایان و مسئولان واحدهای تولیدی به موجب ماده 91 قانون کار مکلف هستند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تأمین حفاظت، سلامتی و بهداشت کارگران در محیط کار وسایل و امکانات لازم را فراهم نموده و در اختیار آنها قرار دهند که این موضوع در دستور بررسی است، از جمله مقررات بهداشتی – ایمنی به سایر واحدهای صنفی که از طرف مراجع ذیربط وضع می‌شود از وظایف و اختیار مجامع صنفی است.

وزیر کشور ادامه داد: هر گاه در حین بازدید کارشناسی حرفه ای بهداشت امکان وقوع حادثه یا بروز خطر در کارگاه داده شود، آنها مکلف هستند مراتب را فوراً و کتباً به کارفرما یا نماینده و به رئیس مستقیم خود اطلاع دهند.

وی افزود: وزارت کار و رفاه اجتماعی و همچنین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه ای از دادسرای عمومی محل و در صورت عدم تشکیل دادسرای عمومی از دادگاه محل تقاضا خواهند کرد فوراً قرار تعطیل و لاک و مهر تمام یا قسمتی از کارگاه را صادر نماید.

رحمانی فضلی تصریح کرد: دادستان بلافاصله نسبت به صدور قرار اقدام و قرار مذکور پس از اقدام قابل اجرا است؛ دستور رفع تعطیلی توسط مرجع مذکور در صورتی صادر خواهد شد که بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه ای یا کارشناسان ذی ربط دادگستری رفع نواقص و معایب موجود را تایید کند.

وزیر کشور افزود: گزارش ارائه شده از سوی وزارت تعاون نشان می دهد که از واحدهای ساختمان پلاسکو بازرسی های ادواری و موردی انجام گرفت و توصیه ها و تذکرات مبنی بر ضرورت تغییر کاربری واحدها به آنها داده شده است، به طوری که از 570 واحد کسب و کار مستقر در ساختمان پلاسکو، حدود 47 واحد آن در سال 94 به فعالیت های صنفی تولیدی مشغول و با اقدامات انجام شده 20 واحد آنها از فعالیت های تولیدی خود را متوقف و به فروش و پخش پرداختند.

وی ادامه داد: هیات مدیره ساختمان پلاسکو به استناد ماده 14 قانون تملک آپارتمان ها مکلف به بیمه نمودن ساختمان در برابر آتش سوزی بوده است و مالک ساختمان به استناد ماده 91 قانون کار پس از اعلام و گزارش بازرس کار موظف به رفع خطر می باشد.

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: وزارت راه و شهرسازی سازماندهی و تشکیل تیم های بازرسی جهت نظارت بر ایمنی ساختمان را در زمان بهره برداری موضوع مبحث 22 مقررات ملی ساختمان موظف بوده است که گزارش نحوه اقدامات در دست بررسی است.

رحمانی فضلی افزود:  وزارت مذکور در جهت نظارت عالیه بر اجرای مقررات ملی ساختمان و بازدید نمونه ای و موردی از ساختمان به موجب ماده 33 و 37 آیین نامه اجرایی ماده 42 نظام مهندسی و کنترات ساختمان وظایف بر عهده داشته است که گزارش وضعیت آن از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه خواهد شد.

وزیر کشور ادامه داد: روند وقوع آتش سوزی در شهر تهران گزارش هایی که در دست است متاسفانه در چند سال اخیر یعنی از سال 84 تا 94 از 8 و هزار و 184 فقره به 22 هزار و 590 فقره افزایش یافته است که مستلزم بررسی های دقیق و انجام فعالیت های پیشگیرانه است.

وی گفت: بررسی زیرساخت ها و توان عملیاتی سازمان آتش نشانی منطبق با استانداردهای جهانی نشان می دهد در حال حاضر 123 ایستگاه آتش نشانی در تهران وجود دارد که تعداد حسب استاندارد باید به 150 ایستگاه برسد و همچنین از منظر نیروی انسانی سازمان دارای 4 هزار و 900 پرسنل می باشد که وضعیت مطلوبی دارد.

رحمانی فضلی افزود: تعداد خودروهای آتش نشانی 319 دستگاه می باشد که می بایست به حدود 600 دستگاه ارتقا یابد. همچنین 20 دستگاه نردبان و بالابر هیدرولیکی آتش نشانی به عنوان خودروهای خاص اطفای حریق در شهر وجود دارد که تعداد استاندارد آنها باید به 65 دستگاه برسد.

این عضو هیات دولت ادامه داد: مدت زمان رسیدن به محل حادثه توسط نیروهای آتش نشانی در تهران برابر 4 دقیقه و 10 ثانیه است، که از وضعیت مطلوبی مطابق با استانداردهای جهانی برخوردار هستیم.

وزیر کشور بیان کرد: بررسی وضعیت بودجه سازمان آتش نشانی بین سال های 90 تا 95 نشان دهنده این موضوع است که اعتبارات این سازمان از یک هزار و 474 میلیارد به رقم 5 هزار و 350 میلیارد رسیده که رقم مناسبی است.

وی گفت: زمان وقوع حادثه در روز پنجشنبه 30 دی ماه و در ساعت 7 و 58 دقیقه و 23 ثانیه بوده است، صدور دستور تخلیه ساختمان ساعت 11 و 2 دقیقه، ریزش ساختمان 11 و 34 دقیقه یعنی پس از 3 ساعت و 35 دقیقه از زمان شروع آتش سوزی بوده است. آتش سوزی در طبقه 10 و واحد 12 که به گفته شاهدان عینی ناشی از محل اتصال برق شروع شده است که این موضوع نیازمند بررسی دقیق تر و مباحث کارشناسی است.

رحمانی فضلی ادامه داد: ساختمان فاقد شبکه گاز بوده و تامین گاز به صورت سیلندرهای کوچک و متوسط انجام می گرفت که بعضاً موجب شدت حریق و وقوع برخی انفجارها بوده است. متاسفانه در این حادثه 22 نفر جان باختند که 16 نفر از آنها آتش نشان های شجاع و 6 نفر از شهروندان بودند.

وزیر کشور تصریح کرد: شهرداری تهران به استناد بند 14 ماده 55 و سازمان آتش نشانی به موجب ماده 30 اساسنامه خود وظیفه نجات انسان ها و مهار و اطفای حریق را برعهده داشته است و همچنین مستند به بند (د) ماده 9 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران، ریاست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران برعهده شهردار تهران می باشد. مطابق اعلام شهرداری تهران برای تحقق این ماموریت ها این اقدامات صورت گرفته است؛ مدیریت حادثه از سوی سازمان شهرداری و خدمات ایمنی شهرداری از ابتدا انجام و در قالب تشکیل جلسات مدیریت بحران به ریاست شهردار تهران ادامه یافته است، بلافاصله بعد از اعلام حادثه 6 ایستگاه آتش نشانی به محل اعزام شدند که در ادامه به دلیل حجم وسعت آتش به 19 ایستگاه و تجهیزات مرتبط افزایش یافتند.

وی گفت: در شروع عملیات آتش از واحد 12 طبقه 10 شروع شد و به طبقات بالا سرایت کرد. به دلایل شرایط وقوع آتش سوزی در طبقات بالای ساختمان همزمان 6 دستگاه بالابر در محل حضور یافتند، تعداد آتش نشانان اعزامی 236 نفر بود، تلاش برای کنترل حریق در ساختمان و جلوگیری از گسترش به ساختمان های مجاور از مهمترین اقداماتی بود که در دستور کار قرار گرفت.

رحمانی فضلی افزود: تخلیه ساکنان ساختمان به دلیل وجود کارگران شب‌خواب در ساختمان از مهمترین موضوعاتی بود که با هماهنگی نیروی انتظامی در همان ساعات اولیه انجام شد. پس از ریزش ساختمان کار آواربرداری با تشکیل دو تیم اطفای حریق و امداد و نجات شروع و با تشکیل کمیته‌ای ادامه پیدا کرد.

وزیر کشور ادامه داد: عملیات آواربرداری 3500 تن آهن‌آلات و 18 هزار و 800 متر مکعب خاک و نخاله در روز جمعه 8 بهمن به پایان رسید. شایان ذکر است در جلسه‌ای که با حضور هیأت امنای ساختمان پلاسکو در وزارت کشور برگزار گردید اعضا اعلام کردند که آتش‌نشانی در ابتدای امر حدود 5 دقیقه پس از اعلام حادثه به محل رسید اما به دلیل فقدان امکانات محل را ترک و پس از 15 دقیقه با امکانات لازم در محل حادثه حاضر شد.

وی تأکید کرد: این موضوع با توجه به گزارش های دیگر در دست بررسی است تا نتایج آن مشخص گردد. اقداماتی که دستگاه‌های اجرایی دیگر انجام دادند بازدید از محل حادثه و تشکیل جلسات مختلف در ستاد مدیریت بحران بود که این جلسه با حضور دستگاه‌های اجرایی، فرمانداری، استانداری، معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای دیگری بود که لازم بود اقدامات  حمایتی نیز از طرف آنها صورت گیرد. همچنین لازم است در اینجا از تمام دستگاه‌های اجرایی که واقعاً تلاش بسیار خوبی را انجام دادند و امکانات را برای این حادثه به کار گرفتند تشکر و قدردانی کنم.

وزیر کشور افزود: رئیس جمهور و رئیس مجلس نیز از محل حادثه بازدید و دستورات لازم را در محل دادند. در خصوص هماهنگی لجستیکی باید گفت که آمادگی لازم نیروهای مسلح قرارگاه ثارالله، هوا فضای سپاه، ستاد مدیریت بحران ارتش برای اعزام بالگرد و تجهیزات مورد نیاز نیروی انسانی همکاری‌های لازم را انجام دادند. همچنین وزارت نیرو نیز برای تأمین برق اضطراری و وزارت نفت نیز اقداماتی را برای اعزام تجهیزات سنگین برش و جرثقیل به منظور کمک به شهرداری انجام دادند.

رحمانی فضلی گفت: تأمین امنیت منطقه و شرایط پایدار برای نیروهای عملیاتی و امدادی پس از بروز حادثه از طرف نیروی انتظامی انجام شد. واقعاً نیروی انتظامی در طول این مدت تلاش‌های بسیاری در تأمین امنیت و برقراری صحیح ترافیک و انجام فعالیت‌های ترافیکی انجام داد. همچنین هماهنگی‌های بسیار خوبی با پزشکی قانونی برای شناسایی اجساد جانباختگان صورت گرفت و همه این اقدامات در کنار رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان بسیار قابل قبول بود.

وی با تأکید بر اینکه ساختمان پلاسکو با پیشنهاد بنیاد مستضعفین در طی دو سال آینده ساخته می‌شود، افزود: افراد در طی این مدت در مکان دیگری برای کسب و کار خود اسکان پیدا می‌کنند و دولت با 6 مصوبه در تأمین تسهیلات در بحث کمک به مسئله مالیات، بیمه اقدامات لازم را انجام داده  که به اطلاع مردم رسیده است، همچنین در حوزه اطلاع‌رسانی با انتخاب یک نفر از اعضای آتش‌نشانی، صدا و سیما عملکرد قابل قبولی را در خصوص این موضوع داشت. از سوی دیگر پس از وقوع حادثه به دنبال تأکیدات مقام معظم رهبری به دنبال تعیین تکلیف حادثه و در نهایت بررسی‌ها در خصوص علت وقوع این حادثه انجام شود.

وزیر کشور ادامه داد: وزارت کشور در این مدت مجموعه اقداماتی را که در حوزه ایمن‌سازی و پیشگیری انجام داده است عبارت است از تهیه و تصویب سند آسیب‌شناسی آتش‌نشانی و امور ایمنی در هیأت دولت، ابلاغ مصوبات سند آسیب‌شناسی به شهرداری‌های کلانشهر و دستگاه‌ها و پیگیری آن، تهیه و تدوین لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی شهر و روستا که در کمیسیون کلانشهر در دست بررسی است. همچنین تهیه و تصویب سند آسیب‌شناسی مدیریت بحران شهرداری‌های کشور نیز توسط وزارت کشور صورت گرفته است. از سوی دیگر کمک به احداث و تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی نیز از دیگر موارد مورد پیگیری وزارت کشور در طول این مدت بوده است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: وزارت کشور برای تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی با اختصاص 900 میلیارد ریال برای ساخت و تکمیل 300 ایستگاه آتش‌نشانی در شهرهای زیر صد هزار نفر اقدام کرده و در سال 93 و 94 جمعاٌ 400 دستگاه خودروی سنگین آتش‌نشانی و 425 دستگاه تجهیزات امداد و نجات هیدرولیک برای آتش‌نشانی در نظر گرفته است. همچنین بازرسی‌هایی که وزارت کشور بر اساس سند آسیب‌شناسی و ابلاغ آن در کمتر از یک سال انجام شده است حدود 7 هزار گزارش بازرسی از اماکن مختلف شهر تهران انجام داده است.

وزیر کشور تأکید کرد: در دو جلسه نیز به بحث شناسایی ساختمان‌های فرسوده  و با ایمنی پایین توجه شده و وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری و وزارت کشور مأمور شدند گزارش مربوطه را برای شنبه هفته آینده آماده کرده و به شورای عالی امنیت ملی و به دولت ارائه کنند. همچنین شورای عالی مدیریت بحران با حضور همه دستگاه‌های اجرایی در وزارت کشور تشکیل شد و 12 تصمیم اساسی در رابطه با موضوعات تهران و کلانشهرها اتخاذ گردید.

وی ادامه داد: حدود 30 سوال در بحث این موضوع در افکار عمومی و رسانه‌ها مطرح شده بود جمع‌بندی شده که به تمامی این سوال در مراحل پیگیری پاسخ داده می‌شود.

وزیر کشور گفت: از موارد مهم سوال‌ها علت وقوع حادثه، علت عدم توفیق اطفای حریق در ساعات اولیه، اقدامات آتش‌نشانی در بدو ورود به ساختمان و مدیریت صحنه، انجام اقدامات لازم از سوی دستگاه‌های مختلف می‌باشد که امیدواریم در روزهای آینده به آن پاسخ داده شود بنابراین هرگونه قصور و تقصیری در خصوص این حادثه از سوی دستگاهی مشخص شود افکار عمومی خواهان آن هستند که اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گیرد اما مهمترین موضوع برای ما ایمن‌سازی و پیشگیری از وقوع بحران است که انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی تسریع در رسیدگی به لایحه مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه، بررسی لایحه بیمه اجباری ساختمان‌ها را در دستور کار قرار دهد که امیدواریم با هماهنگی‌های دولت، مجلس و مرکز پژوهش‌ها به این موارد در اسرع وقت رسیدگی شود.


گزارش قالیباف پیرامون حادثه پلاسکو

شهردار تهران در تشریح گزارش خود پیرامون حادثه پلاسکو مشکل اصلی مدیریت بحران را روند ساختاری توصیف کرد.

محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (چهارشنبه،13 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی قبل از ارائه گزارش خود پیرامون حادثه پلاسکو فیلم کوتاهی از چگونگی وقوع این حادثه و روند مدیریت بحران به نمایش گذاشت.

وی بعد از پایان این فیلم به ارائه گزارش خود در مورد این حادثه پرداخت و گفت: ابتدا شهادت تعدادی از آتش‌نشانان را تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و از رئیس مجلس که این فرصت را در اختیار من قرار دادند تا گزارشی از روند چگونگی مدیریت بحران را ارائه کنم تقدیر و تشکر می‌کنم.

قالیباف افزود: ابتدا از دو نگاه می‌خواهم به این موضوع اشاره کنم، نگاه اول موضوع مدیریت بحران است که در این میان حوادثی که اتفاق می افتد عامل انسانی و اشکال ساختاری در آن دخیل است.

شهردار تهران با یادآوری بخش ساختاری مدیریت بحران افزود: امروزه نبود یک نگاه سیستمی  و فرآیند محور به موضوعات حوادث و پیشگیری از آن امری چالش برانگیز است که نباید از آن غافل شد.

وی با یادآوری حوادث پیش آمده در سال‌های اخیر افزود: در سال 76 یک هواپیما در اصفهان خارج از باند نشست که از ساعت 8:30 شب تا 6 صبح نتوانستیم به مسافران دسترسی پیدا کنیم، همچنان در سال 82 حادثه قطار نیشابور را داشتیم که بیش از 330 کشته بر جای گذاشت، همچنین زلزله بم نیز گویای چنین حوادثی است که اگر بخواهیم روند تحلیلی بر آنها داشته باشیم خواهیم دید که اشکالات ساختاری زیادی در این زمینه وجود دارد.

قالیباف یادآور شد: برخی بحران ها حادثه است و برخی تبدیل به روند عادی شده مانند محیط زیست و آلودگی هوا، آب و خاک که به یک بحران ادامه‌دار تبدیل شده است.

وی با یادآوری قانون مدیریت بحران گفت: امروزه سازمان مدیریت بحران دارای مشکلات قانونی است و مشکلاتی نیز از لحاظ ساختار دارد و در این میان می طلبد مجلس به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

شهردار تهران در ادامه یادآور شد: شهرداری تهران تنها شهرداری است که طبق قانون مدیریت بحران مسئولیت مدیریت بحران شهر را به عهده دارد. از روزی که این مسئولیت به شهرداری تهران واگذار شده نیز مهمترین سازماندهی و ساخت مکانی دنبال شده به طوری که تنها محل فرماندهی به تمام معنا از بعد ساختاری و مکانی است.

وی مقاوم‌سازی پل‌ها و معابر شهر تهران در مقابل زلزله را یادآور شد و گفت: بیمارستان‌های شهر نیز ارزیابی شده‌اند و نتایج این ارزیابی به مسئولان مرتبط ارائه شده، همچنین گروه دوام در تمام محلات شهر تهران ایجاد و آموزش‌های لازم به طور ماهانه و مانورهای عملیاتی برای مردم برگزار شده است.

قالیباف با بیان اینکه شهرداری تهران در نخستین سال‌های فعالیت اینجانب دارای 74 ایستگاه آتش‌نشانی بود، گفت: هم‌اکنون ایستگاه‌های آتش‌نشانی این شهر به تعداد 125 رسیده است و با وجود مشکلات گسترده‌ای چون ترافیک از تجهیزات مناسبی برخوردار است به گونه‌ای که در حادثه پلاسکو نیز ماشین‌های آتش‌نشانی کمتر از دو و نیم دقیقه در محل حادثه حاضر شدند.

شهردار تهران ادامه داد: ماشین‌های عملیاتی نیز از 280 ماشین در سال 84 به 900 ماشین در سال جاری رسیدها ست. سبدها و نردبان‌های آتش‌نشانان نیز طی 4 سال گذشته خریداری شده به طوری که در حال حاضر نردبان‌های 33 و 54 متری توسط شهرداری تهران خریداری شده است.

شهرداری تهران 34 درصد از بافت‌های فرسوده را احیاء کرده است

وی به بافت‌های فرسوده پایتخت اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران 34 درصد از بافت‌های فرسوده را احیاء کرده در حالی که در سایر شهرها به طور متوسط 7 درصد بافت‌های فرسوده احیا شده است.

قالیباف اقدامات شهرداری تهران در خصوص حادثه پلاسکو را یادآور شد و تصریح کرد: بعد از این حادثه شهرداری منطقه 12 مسئول پیگیری موضوع شد، قوانین و مقررات نیز پیگیری و بررسی شده ضمن آنکه در سال 93 در جلسه شورای شهر این مقررات و اشکالات مطرح شد هرچند طبق بند (14) ماده 55 قانون شهرداری ها وظایفی برای مقابله با حریق و سیل در ذیل وظایف شهرداری ذکر شده است اما این وظایف برای جلوگیری از حوادث است.

شهردار تهران افزود: تاکنون بیش از 500 کیلومتر تونل و کانال سطحی برای مهار سیل در شهر تهران احداث شده و در تمامی بالای رود دره‌ها شرایط تعبیه شده است.

وی مشکلات ساختمان پلاسکو و ساختمان‌های مانند آن  مثل علاء الدین را یادآور شد و گفت: برای این دو ساختمان مسائل از مدت‌ها پیش پیگیری شده، برخی خطرها بالفعل و گاهاً بالقوه است و شهرداری توانسته خطرات بالفعل را نیز مهار کند، برای ساختمان پلاسکو نیز اخطارهایی داده شد، همچنین آموزش برای پیشگیری برای کسبه و کارگران پلاسکو مقرر شد که متأسفانه تنها 17 نفر در این جلسه شرکت کردند.

قالیباف مصوبات هیأت دولت و مواد 96، 101 و 105 قانون کار را یادآور شد و گفت: نظام صنفی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مسئولیت‌هایی بر عهده دارند، حتی بازرسی این وزارتخانه ضابط دادگستری محسوب می‌شود و از دادگاه و دادسرا می‌توانند حکم توقیف دریافت کنند، شهرداری اما تنها مسئولیت اجتماعی به عهده دارد.

 
با وجود پیگیری شهرداری و شورای شهر تهران اجازه پلمب علاءالدین داده نمی شود

شهردار تهران در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع خطرات ساختمان علاء الدین تصریح کرد: مشکل سازه و آتش‌نشانی این ساختمان پیگیری شده اما علیرغم ورود شهرداری و شورای شهر تهران و حکم کمیسیون ماده 100 تاکنون اجازه پلمب این ساختمان داده نشده است، این واقعیت تلخی است که نتیجه بروکراسی موجود است.

شهردار تهران افزود: در حوزه تجهیزات برای حادثه پلاسکو هیچ مشکلی وجود نداشت و همه امکانات در این خصوص به کار گرفته شد اما این موضوع قابل قبول است که اگر مشکلی اینچنینی در سطح گسترده همانند زلزله در کشور رخ دهد به طور حتم تجهیزات جوابگو نخواهد بود.

قالیباف تأکید کرد: در خصوص اینکه برخی مطرح می‌کنند برای این حادثه باید از هلیکوپتر استفاده می‌شد باید گفت که در خصوص این حادثه هیچ نیازی به هلیکوپتر نبود و امکان بکارگیری آن وجود نداشت. همچنین همان‌طور که وزیر کشور گزارش دادند نیروهای آتش‌نشانی به موقع به محل حادثه رسیدند و طبق شواهد آتش برای یک بار در طبقه 10 ساختمان مهار شد اما دوباره آتش‌سوزی رخ داد که برای این موضوع نیز دلایلی وجود دارد.

وی با بیان اینکه 31 تا 32 دقیقه قبل از ریزش آوار اعلام تخلیه از سوی مأموران آتش‌نشانی شده بود، تصریح کرد: خوشبختانه حجم بسیاری از نیروهای مردمی از ساختمان خارج شدند و در این ساختمان تنها 6 نفر از مجموع مردم به شهادت رسیدند که حاکی از تخلیه به موقع ساختمان دارد.

قالیباف ادامه داد: حدود 100 نیرو در داخل ساختمان مشغول به فعالیت بودند و در هنگام ریزش ساختمان بسیاری از نیروها با نردبان و سبد آتش‌نشانی از محل آتش‌سوزی خارج شدند اما متأسفانه برخی به دلیل آنکه از عدم وجود نیروهای مردمی اطلاع پیدا کنند از پله‌های ساختمان استفاده کردند که متأسفانه در برخی طبقات پله ها فرو ریخته بود و این افراد در زیر آوار گرفتار شدند.

شهردار تهران تأکید کرد: اما در خصوص تجهیزات، انجام عملیات در زمان حادثه و تخلیه آوار طبق استانداردها هیچ مشکلی وجود نداشت و اقدامات به موقع انجام گردید به طوری که توانستیم کمتر از 9 روز کار آواربرداری را انجام دادیم و اینکه کار در روز اول به کندی انجام می‌شد شرایط را برای ما بسیار سخت کرد. 


اعتراض جعفرزاده ایمن‌آبادی به گزارش‌ قالیباف؛ دروغ نگو
ردم رشت باصدای بلند به گزارش شهردار تهران درباره حادثه پلاسکو اعتراض کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در بخش دیگری از گزارش قالیباف درباره حادثه پلاسکو، ناگهان فریاد زد "دروغ نگو".

این فریاد نماینده رشت منجر به توقف قرائت گزارش ازسوی قالیباف شد.

در ادامه این نماینده مجلس  گفت: چیزی که می‌گویید با آنچه وزیر کشور گفت تفاوت دارد. یا شما دروغ میگویی یا وزیر. اگر وزیر دروغ گفته باید با او برخورد شود و اگر تو دروغ میگویی هم همچنین.

این مسئله باعث شد مهردادلاهوتی نمایکده لنگرود با عجله خود را به جعفرزاده برساند تا مانع از ادامه صحبتش شود. همچنین نادر قاضی پور نیز خطاب به نماینده رشت با صدای بلند گفت: بنشین سرجایت.

لحظه ای بعد بهروز نعمتی نیز خود را به قائله رساند و با صدای بلند خطاب به نماینده رشت گفت: چرا فریاد میزنی. بنشین. مگر اینجا جای فریاد زدن است.

این درحالی بود که پس از آنکه چند نماینده به دلیل این برخورد نعمتی با او صحبت کرده تا جلویش را بگیرند، این نماینده عضو فراکسیون مستقلین ولایی به همکارانش چشمک زد. چشمکی که یادآور چشمک معروف او در جلسه کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم بود. همان چشمکی که موجبات معروفیت نعمتی و امکان حضورش در لیست امید پایتخت را فراهم کرد.

با این حال این پایان ماجرا نبود. لحظه ای بعد کمال دهقانی، سیدفرید موسوی و پروانه مافی از اعضای فراکسیون امید نیز خود را به این قائله رساندند و از جعفرزاده حمایت کردند.

پروانه مافی خطاب به نعمتی گفت: چه کارش دارید؟! بگذارید حرفش را بزند!

فرید موسوی هم در ادامه به آرامی به یکی از نمایندگان گفت: این گزارش صحیح نیست و دروغ می‌گوید.

وی به بخشی از سخنان شهردار در خصوص حضور نیروهای آتش نشان تنها 2.5 دقیقه بعد از آتش سوزی ساختمان پلاسکو در محل معترض شد و با فریادهای خود گفت: اگر این موضوع درست باشد یعنی وزیر کشور دروغ می‌گوید. در حالی که تعداد زیادی از نمایندگان اطراف صندلی جعفرزاده حضور پیدا کرده بودند و نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز در تلاش بود وی را آرام کند، رئیس مجلس از شهردار پرسید که چقدر از زمان ارائه گزارش وی باقی مانده که همین امر موجب اعتراض مجدد جعفرزاده شد.

وی مجددا فریاد زد زمان پیش بینی شده برای آقای شهردار به پایان رسیده است و خواستار اتمام سخنان شهردار شد.

همچنین موسوی لارگانی با فریادهای خود نسبت به اظهارات جعفرزاده معترض شد و خواستار ادامه سخنان شهردار شد در مقابل برخی دیگر از نمایندگان نیز به طرفداری از جعفرزاده پرداختند. نهایتا شهردار تهران پس از 35 دقیقه سخنان خود را در رابطه با حادثه پلاسکو جمع بندی کرد.

حواشی اظهارات قالیباف

در جلسه امروز مجلس هنگامی که شهردار تهران در حال گزارش حادثه پلاسکو برای نمایندگان مجلس بود با اشاره به تلاش های ستاد مدیریت بحران اظهار داشت که اتش نشانی 150 ثانیه پس از وقوع حادثه در محل حادثه حاضر شده است و دقیقا 32 دقیقه قبل از ریزش ساختمان به همه نیروهای عملیات، دستور تخلیه دادیم. در این هنگام یکی از نمایندگان مجلس با صدایی رسا فریاد زد که خلاف است و غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت با صدای بلند گفت: راجع به مدیریت صحبت نکن، از پلاسکو بگو.

این اتفاق باعث قطع شدن لحظه ای اظهارات قالیباف شد که با میانجیگری علی لاریجانی رئیس مجلس مجددا شهردار به صحبت خود ادامه داد.

قالیباف قصد داشت پس از پایان گزارش مجلس را ترک کند که لاریجانی از وی خواست تا بر روی صندلی خود بنشیند و از ترک مجلس خودداری کند.

گزارش کمیته مجمع نمایندگان تهران درباره حادثه پلاسکو : رفع خطر از ساختمان پلاسکو لزوماً نیازمند پلمپ آن نبوده است

رئیس کمیته پیگیری حادثه ساختمان پلاسکو در مجمع نمایندگان تهران، گفت: رفع خطر از ساختمان پلاسکو لزوماً نیازمند پلمپ آن نبوده است.

محمدرضا نجفی در ارایه گزارش کمیته ویژه مجمع نمایندگان تهران درباره حادثه پلاسکو در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس، اظهار کرد: بسیار ناخرسندیم که ایام دهه فجر را در حالی گرامی می‌داریم که کام مردم از واقعه آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو که به شهادت آتش‌نشانان منجر شد، تلخ است.

وی افزود: ما باید این حادثه را از ابعاد گوناگون بررسی کنیم و از آن درس بگیریم تا در ابعاد کوچک هم از وقوع چنین حوادثی پیشگیری شود. مجمع نمایندگان تهران بر همین اساس کمیته‌ای را برای شناخت عوامل بروز این واقعه تشکیل داد و نتایجی را به دست آورد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه آگاهی از شرایط ساختمان پلاسکو و سطح ایمنی آن این واقعه را پیش‌بینی پذیر کرده بود، گفت: بر همین اساس افزایش ایمنی و کاهش مخاطرات ساختمان پلاسکو باید در اولویت قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه رفع خطر از ساختمان پلاسکو تلازم تام و تمامی با تعطیلی و پلمپ آن داشته است، گفت: به موجب مواد قانونی شهرداری موظف به رفع خطر از شهر و اماکن عمومی است و اینکه اقدام به ایمن‌سازی این اماکن کند. ضمن اینکه عدم اقدام اصلاحی برای بهبود ایمنی این ساختمان و بسنده کردن به اخطارها از جمله عوامل زمینه‌ساز این واقعه بوده است.

نجفی خاطرنشان کرد: مسئولیت احتمالی مالکین، سرقفلی‌داران و وزارت کار در ایمن‌سازی ساختمان برابر ضوابط باید بررسی شود. همچنین ابعاد وسیع خسارت جانی و مالی این واقعه و شیوه و اثربخشی مدیریت بحران نیز نیازمند بررسی کارشناسانه است و باید با تحلیل عمیق و همه جانبه ارزیابی شود.

رئیس کمیته ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با بیان اینکه کفایت تجهیزات و ابزار مناسب برای مدیریت بحران محل پرسش است، یادآور شد: ما باید نگران وقوع حوادث مشابه باشیم و تدابیر لازم را برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه انجام دهیم. در همین راستا باید نسبت به ارزیابی کارشناسانه ساختمان‌های مرتفع، رفع خطر، تقویت مدیریت بحران و اجتناب از احداث ساختمان‌های مرتفع در مکان‌های نا ایمن اقدام شود.

نجفی در پایان با تسلیت ضایعه شهادت آتش‌نشانان در حادثه ساختمان پلاسکو از تلاش‌های مدیران و کارکنان دستگاه‌های نهادهای مختلف به ویژه آتش‌نشانان و دستگاه‌های امدادی و سازمان‌های مردم نهاد و مردم تقدیر کرد و گفت: نقد افراد و دستگاه‌ها از جمله شهرداری به معنی نادیده گرفتن خدمات ارزشمند آنها نیست بلکه مردم حق دارند از خدمات شهری مناسب برخوردار باشند.


لاریجانی: در تهران نبایداین تعدادبرج سازی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی طی مأموریت یک ماهه به کمیسیون عمران درخواست تهیه گزارش ملی از حادثه پلاسکو را داشت.

علی لاریجانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه،13 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی پس از استماع گزارش کمیسیون‌های مجلس و وزیر کشور و شهردار تهران پیرامون حادثه پلاسکو افزود: تشکر می‌کنیم از آقایان رحمانی فضلی و شهردار تهران که امروز در مجلس گزارشی پیرامون حادثه پلاسکو ارائه دادند، همچنین از کمیسیون‌های مختلف عمران، اجتماعی، بهداشت و شوراها تشکر می‌کنم که از همان ابتدای حادثه کار را پیگیری کردند.

وی ادامه داد: حادثه پلاسکو حادثه دردناکی بود و تقریبا 10 روز به طور مستمر اذهان جامعه را به خود معطوف کرد و روحیه جمعی جامعه را نیز جریحه‌دار کرد اما ذکر چند مسئله در اینجا حائز اهمیت است.

رئیس مجلس گفت: البته گزارش های ارائه شده این را نشان می‌داد باید به چه نکات و ابعادی توجه خاص شود که در این میان باید از زحمات آتش‌نشانان، بخش‌های مختلف شهرداری و وزارت بهداشت تشکر کرد؛ در ساعات اولیه این حادثه یک سردرگمی به وجود آمد چرا که این حادثه غیرمترقبه بود و به همین دلیل نگرانی‌ها زیاد بود.

لاریجانی افزود: مقام معظم رهبری نیز بعد از وقوع این حادثه فرمان دادند تا برای نجات جان افراد تلاش شود که بعد از آن همه این رویکرد را دنبال کردند در این میان شهردار تهران نیز از همان ساعات اولیه حضور پیدا کردند و در این 10 روز حادثه تلاش زیادی داشتند لذا ما از همه عزیزان تشکر می‌کنیم.

 باید به حادثه پلاسکو در اشل حادثه ملی توجه شود

وی تأکید کرد: دولت به ویژه وزیر کشور و شهردار تهران باید به این نکته توجه کنند این حادثه اگرچه درشهر تهران و در یک خیابان رخ داده است اما امروز این حادثه یک حادثه ملی بوده و در اشل یک حادثه ملی باید به آن توجه شود لذا باید یک گزارش ملی در این زمینه تهیه شود تا کسی نتواند از آن سوء استفاده کند زیرا بر اساس اخبار به دست آمده رسانه‌های بیگانه گویا خبرهای نادرستی در این زمینه منتشر می‌کنند که اگر یک  گزارش ملی از این حادثه تهیه شود کسی نمی‌تواند از آن سوء استفاده کند.

لاریجانی افزود: در این میان لازم است کمیسیون عمران به همراه کمیسیون‌های دیگر و با همکاری ستادی که دولت در این زمینه برگزار کرده تلاش کنند تا این گزارش ارائه شود.

رئیس مجلس در مورد فصول لحاظ شده در گزارش ملی حادثه پلاسکو افزود: در فصل اول باید به این نکته توجه شود که علت وقوع اصلی حادثه به چه دلیل بوده و چه سهل‌انگاری هایی صورت گرفته است؛ گاهی این سهل‌انگاری ها ممکن است مربوط به دستگاه‌هایی باشد که ضابط قضایی بودند و کار خود را به درستی انجام ندادند در حالی که این موضوع بسیار مهمی است که اگر قانونی نوشته می‌شود باید پیگیری‌ها برای عدم اجرای آن صورت گیرد لذا باید مشخص شود در کجاها سهل‌انگاری صورت گرفته است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر ممکن است بخشی از این سهل‌انگاری مربوط به کسبه باشد؛ اینکه چرا به این اندازه بارگذاری در ساختمان پلاسکو صورت می گرفت و آیا از لحاظ استاندارد وجود این حجم از منسوجات اقدام درستی بوده است؟ این نیاز به آموزش‌هایی دارد که باید کسبه به آن توجه کنند.

لاریجانی گفت: همان گونه که مشاهده می‌شود و وزیر کشور و شهردار نیز به آن توجه داشتند در همین خیابان جمهوری بافت‌های فرسوده زیادی وجود دارد لذا آیا استاندارد ایمنی برای این بافت‌ها وجود دارد و آیا مجری آن مشخص است؟ اگر شهردار تهران عنوان می کند که گاهی اختیار لازم را ندارد باید مشخص کنند که در کجا از این اختیار بی‌بهره هستند تا مجلس به آنها کمک کند و اگر هم اختیار دارند باید از آن استفاده کنند تا از وقوع چنین حوادثی جلوگیری شود.

رئیس مجلس تأکید کرد: در فصل دوم این گزارش باید نگاهی به آینده برای پیشگیری از موارد مشابه در این زمینه صورت گیرد؛ حال برای تهیه این گزارش ملی حتما از کمیسیون عمران می‌خواهیم با کمک دیگر کمیسیون‌های مجلس که پیگیر این موضوع بودند و با استفاده از گزارش وزارت کشورو شهرداری این گزارش ملی را تا یک ماه آینده به مجلس ارائه دهد تا مشخص شود ایراد کار کجا بوده است و بر اساس آن گزارش مشخص شود چه بخش‌هایی نیاز به تقویت دارد یا اینکه سراغ آن بخش‌ها رفت و با نظارت دقیق پیگیری کنیم که چرا به وظایف خود عمل نمی‌کند.

کمیسیون بودجه اعتباراتی برای آتش‌نشانی در نظر گیرد

وی افزود: از سوی دیگر من از کمیسیون بودجه نیز درخواست کردم تا اعتباراتی برای آتش‌نشانی در نظر بگیرد که خوشبختانه صد میلیارد تومان برای سال 96 بودجه در نظر گرفته شد که این اعتبار جدا از بودجه در نظر گرفته شهرداری است تا کمکی به این بخش‌ها صورت گیرد؛ همان‌طور که آقای قالیباف عنوان کردند در ارتفاعات بزرگ امکانات محدود است باید تلاش شود این تجهیزات برای آنها فراهم گردد.

در بخشی از برج‌های تهران استانداردهای لازم رعایت نمی‌شود

لاریجانی با انتقاد از گستردگی و تراکم در شهر تهران افزود: شهر تهران به دلیل گستردگی و تراکم دارای مسائل مختلفی است که بخشی از آن در حادثه پلاسکو بروز کرده و بخشی دیگر برج‌هایی است که اکنون در تهران ساخته می‌شود در حالی که استانداردهای لازم در آن رعایت نمی‌شود.

 
باید بر اساس استاندارد برج ساخته شود/ در خیابان های تنگ برج های وسیع ساخته می شود

رئیس مجلس گفت: ما نمی‌گوییم در تهران و بعضی از بخش‌ها برج ساخته نشود اما باید بر اساس استاندارد برج ساخته شود؛ باید ساخت و سازها به گونه‌ای باشد که دسترسی‌ها برای آن وجود داشته باشد در حالی که بارها مشاهده کردم در خیابان‌های بسیار تنگ برج‌های وسیع ساخته می‌شود که این موضوع حتما برای آینده مدیریت شهری مشکل‌ساز خواهد بود، اگر هم تمایل داشتید به شما خواهم گفت که کدام بخش‌ها این مشکلات را به وجود آورده است.

وی افزود: از شورای شهر و شهرداری تقاضا می‌کنم به این موارد توجه کند ممکن است در برخی مواقع نیاز است برج ساخته شود اما باید امکانات آن نیز در نظر گرفته شود تا خطرات نیز کاهش یابد.

 بافت فرسوده باید در همه شهرها تحول جدی یابد

لاریجانی گفت: البته نکته‌ای که آقای قالیباف عنوان کردند که به بافت فرسوده توجه دارند نیز باعث خرسندی است و در برنامه ششم نیز مجلس به آن توجه کرد. بافت فرسوده باید در همه شهرها تحول جدی یابد به ویژه در تهران که تراکم زیاد است و این موضوع نیز مورد نظر مجلس خواهد بود که باید به آن توجه شود.



حواشی قرائت گزارش پلاسکو؛ گعده نمایندگان حامی قالیباف در جایگاه هیات رییسه

قرائت گزارش درباره حادثه پلاسکو در صحن مجلس با حاشیه‌هایی همراه بود.

صبح امروز رحمانی فضلی وزیر کشور و محمدباقر قالیباف شهردار تهران برای ارائه گزارش درباره حادثه ساختمان پلاسکو در صحن علنی مجلس حاضر شدند.

درحالی که برخی نمایندگان تاکید داشتند که ارائه گزارش قالیباف در صحن علنی مجلس باید پس از ارائه گزارش کمیسیون عمران مطرح شود تا احیانا دفاعیات شهرداری بدون توضیحات کارشناسی کمیسیون مربوطه، ذهن نمایندگان را از واقعیت و علل اصلی بروز حادثه پلاسکو منحرف نکند، محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران بجای ارائه گزارش تخصصی، بیشتر به حواشی و تعارفات پرداخت و بیش از نیمی از زمان قرائت این گزارش را به تشکر و تقدیر از همکاری شهرداری و وزارت کشور و دیگر مسئولان اختصاص داد.

بنابر تصمیم هیات رییسه بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، پیش از ارائه گزارش وزیر کشور و شهردار تهران، روسای کمیسیون های مربوطه به نمایندگان گزارش دادند که بر این اساس، به ترتیب محمدجواد کولیوند رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران و امینی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به صحن گزارش دادند.

سلمان خدادادی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، محمدرضا نجفی رییس کمیته بررسی حادثه پلاسکو در مجمع نمایندگان استان تهران و فاضلی رییس اتاق اصناف نیز گزارش خود را ارائه کردند.

هنگامی که محمدرضا نجفی رییس کمیته بررسی حادثه پلاسکو در مجمع نمایندگان استان تهران در جریان قرائت گزارش برای مصدومان این حادثه آرزوی شفای عاجل کند، به دلیل یک اشتباه لفظی گفت: برای مسئولان (بجای مصدومان) آرزوی شفای عاجل دارم.

در جریان قرائت گزارش وزیر کشور، تعدادی از نمایندگان نزدیک به شهرداری تهران از جمله محمد دامادی، مهرداد لاهوتی، رضایی کوچی، اکبر رنجبرزاده، شهرام کوسه غراوی با حضور در پشت جایگاه هیات رییسه با یکدیگر بحث و گفت و گو کردند و این درحالی بود که فرج الله رجبی، بهروز نعمتی و شهروز برزگر نیز با آنها گفت و گو کرده و به نظر می‌رسد که این سه نماینده طرف مقابل این مذاکره بوده و با گروه نخست مشغول بحث بودند.

همزمان نادر قاضی پور دیگر نماینده نزدیک به قالیباف نیز با حضور در جایگاه هیات رییسه مشغول صحبت با علی لاریجانی بود.

قاضی پور بلافاصله پس از آن، به میان نمایندگان بازگشت و محمدحسین فرهنگی، حمیدرضا فولادگر، محمد دهقانی نقندر را با خود به محل جایگاه هیات رییسه برد و در ادامه این گروه جدید از نمایندگان نیز به بحث گروه اول اضافه شدند.

محمدباقر قالیباف بجای قرائت گزارش، درخواست کرد که فیلمی که درباره حادثه پلاسکو تهیه شده بود، پخش شود.

در ابتدای این فیلم مصاحبه‌ای از یک خانم مسن پخش شد که از مردم خواهش می‌کرد محل وقوع حادثه را ترک کنند تا امدادرسانی محقق شود.

تاکید ویژه فیلم شهردار تهران بر این مسئله که حضور مردم در صحنه علت کوتاهی در امدادرسانی بوده یادآور اظهارنظر مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهر تهران و از حامیان قالیباف در این شورا بود که اصرار داشت مردم مانع امدادرسانی به موقع بودند.

در بخشی از این فیلم، صدای محمد نوری خواننده محبوب فقید کشورمان روی تصاویر شنیده میشد و این درحالی بود که لحظه ای پس از آن، علی لاریجانی نسبت به قطع کردن فیلم به دلیل نزدیک شدن به زمان نماز و ساعت پایان جلسه دستور داد و گفت که لطفا گزارش را قرائت کنید چراکه به زمان نماز نزدیک می‌شویم و باید گزارش شهرداری نیز قرائت شود.

هنگامی که قالیباف در گزارش خود بر روی پاورپوینت به شاخص‌های مدیریتی اشاره می‌کرد، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت با صدای بلند گفت: راجع به مدیریت صحبت نکن، از پلاسکو بگو.

این درحالی بود که لحظاتی بعد از این اظهارنظر جعفرزاده، علی مطهری نایب رییس مجلس در کنار صندلی این نماینده مردم رشت در مجلس حاضر شد و دقایقی با او گفت و گو کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس خبری