کد خبر: ۱۴۴۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸
در حالی که در دوره های گذشته اکثر برنامه های رسانه ملی حول موضوع انتخابات تهیه و پخش می شد، در روزهای اخیر مدیریت حاکم بر صداوسیما تصمیم به بایکوت دور دوم انتخابات مجلس دهم در برنامه های جاری این رسانه گرفته، تا با استفاده از این ترفند ذهن و نظر مخاطبانش را به سویی دیگر غیر از انتخابات جلب نماید.
چند ساعت بیشتر  به مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است و در برخی استانها نشست های انتخاباتی با حضور فعالان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا بر تب انتخابات افزوده است.

به گزارش اعتدال، با توجه به نتایج به‌دست‌آمده در دور نخست انتخابات و اینکه هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب به دنبال کسب کرسی‌های بیشتر در بهارستان هستند، برای موفقیت کاندیداهای خود در این حوزه های مختلف و 68 کرسی باقی مانده از مجلس دهم  به‌صورت جدی وارد عمل شده و در تلاش‎اند با پیروزی بر رقیب خود و راه یابی کاندیدای مورد نظر خود، دور دوم انتخابات مجلس دهم را پشت سر بگذارند.

با توجه به اهمیتی که کسب کرسی‌های مجلس برای دو جناح دارد، تبلیغات و تحرکات انتخاباتی در حوزه های انتخاباتی داغ دنبال شده و این در حالی است که در انتخابات مرحله دوم در دوره های گذشته کمتر نشاط سیاسی و اشتیاق مردم به حضور در انتخابات مشاهده شده است. از این رو امید است که با فعالیت‌های صورت گرفته از سوی کاندیداها و هواداران از یک‌سو و جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب از طرفی دیگر انتخاباتی با مشارکت بالا در دهم اردیبهشت رقم خورده و ‌بار دیگر حضور حماسی مردم انتخاباتی سرنوشت‌ساز را رقم بزند.

فارغ از مسائل جناحی و پیروزی کاندیداهای هر یک از گرایش های سیاسی، حضور حداکثری یکی از اهدافی است که در همه ادوار انتخاباتی مد نظر قرار گرفته و همه بزرگان نظام بر آن تاکید داشته اند. بی شک مشارکت هر چه بیشتر مردم در عرصه انتخابات می تواند راهگشای بسیاری از مسائل داخلی و خارجی کشور باشد و آینده سیاسی نظام را تضمین و حضور مردم در پای صندوق های رای در راستای منافع ملی تفسیر می شود.

اما متاسفانه آنچه در روزهای اخیر و در آستانه دور دوم انتخابات در سیاست های صداوسیما مشاهده گردیده، روندی معکوس سیاست های کلی نظام، منافع ملی و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است. در حالی که در دوره های گذشته شبکه های مختلف سیما در برنامه های مختلف مردم پی در پی به رای دادن و حضور در انتخابات تشویق می شدند، در روزهای اخیر صداوسیما کمترین برنامه ای درباره انتخابات و مشارکت حداکثری مردم ندارد.

در ادوار گذشته اکثر برنامه های رسانه ملی حول موضوع انتخابات و حتی سریال هایی با موضوع انتخابات تهیه و پخش می شد. تا جایی که گزارشگران این رسانه گفت و گوهایی با بسیاری از چهره های فرهنگی، ورزشی و سینمایی کشور ترتیب داده تا با ترغیب مردم درصد مشارکت در انتخابات را افزایش دهند. اما به یکباره در آستانه دور دوم انتخابات مجلس دهم، صداوسیما تغییر رویه داده و چنان خود را غرق در خواب نشان می دهد که انگار نه انگار قرار است انتخاباتی برگزار گردد که نتیجه آن می تواند ترکیب مجلس آتی را مشخص نموده و تاثیر بسزایی در سرنوشت ملت و کشور داشته باشد.

دلیل نیز مشخص است، در دوره های گذشته انتخابات مجلس، به دلایل گوناگون فضای سیاسی کشور حالتی تک قطبی به خود گرفته بود و با توجه به عدم حضور یا حضور کمرنگ جریان اصلاح طلب و به لطف قدرت نمایی شورای نگهبان، پیروزی از آن جریان اصولگرایی بود. اما در دوره حاضر و پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و به لطف فضای باز سیاسی، اصلاح طلبان نیز پا به عرصه انتخابات گذاشته و از قضا با همه تدابیر شورای نگهبان در رد صلاحیت گسترده چهره های شاخص آن ها توانسسته اند به نتیجه ای درخور دست یابند. به خصوص در تهران که با مشارکت بی نظیر مردم پای صندوق های رای هیچ یک از کاندیداهای اصولگرایان نتوانست به مجلس دهم راه یافته و پیروزی قاطع حتی بدون نیاز به برگزاری دور دوم از آن ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان شد. ضمن اینکه مردم در بسیاری از حوزه های انتخابیه، نماینده های تندرو و مخالف دولت در مجلس کنونی را کنار زده و تمایل خود را به کاندیداهای نزدیک به جریان دولت و یا کاندیداهایی نشان دادند که زاویه تفکر و مخالفت کمتری با دولت یازدهم به خصوص دستگاه دیپلماسی و برجام داشته باشند.

اکنون نیز تندروها و جریان مخالف دولت و صداوسیما به عنوان بلندگوی این جریان اقلیت به خوبی دریافته اند هر گاه مشارکت مردم در انتخابات افزایش یابد شکست سنگینی در انتظارشان خواهد بود و باید مسند قدرت را به رقیب خویش واگذارند. برعکس هرچه نرخ مشارکت کاهش یابد و با توجه به رای دهندگان ثابت در انتخابات های مختلف، شانس پیروزی آن ها به مراتب افزایش خواهد یافت. از این رو مدیریت حاکم بر صداوسیما نیز تصمیم به بایکوت دور دوم انتخابات مجلس دهم در برنامه های جاری این رسانه گرفته، تا با استفاده از این ترفند ذهن و نظر مخاطبانش را به سویی دیگر غیر از انتخابات جلب نماید.

ضمن این که صداوسیما با انتقادهای غیرمنصفانه از دولت و برجام، سعی بر این دارد که بر موج نا امیدی در فضای سیاسی و اقتصادی کشور دامن زده و از این راه از مشارکت هرچه بیشتر مردم در عرصه های مختلف سیاسی به خصوص در انتخابات جلوگیری به عمل بیاورد. تا بدین گونه عرصه را برای پیروزی طیف مورد نظر خویش در انتخابات مهیا سازد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس خبری