کد خبر: ۱۲۶۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
دلواپسي شغل نيست؛ درست است كه دولت قبل وعده داده بود اشتغال را بالا می‌برد اما این هم مانند برخي ديگر از وعده‌هايش براي دولت بعد ماند.
دلواپسي شغل نيست؛ درست است كه دولت قبل وعده داده بود اشتغال را بالا می‌برد اما این هم مانند برخي ديگر از وعده‌هايش براي دولت بعد ماند.

روحاني هم شغل ايجاد مي‌كند اما اين شغل‌ها واقعي است. براي ‌تحقق اشتغالزايي كه دولت قبل وعده‌اش را داده بود برخي كه دل به مشغول شدن داشتند، تصميم گرفتند تا دلواپس شوند و به دولت يازدهم بدقولي دولت قبل را يادآوري كنند تا شايد اين دولت شغلي براي آنها در نظر بگيرد. شايد هم شغلشان سنگ‌اندازي باشد و آنچنان كه تصور مي‌شود بيكار نباشند. به هر حال آنها دلواپس مي‌شوند تا به همه بگويند دولت فعلي بسياري از سياست‌هايش با دولت قبل فرق دارد كه اگر اين تفاوت نبود آنها هيچگاه مقابل مجلس تجمع نمي‌كردند كه بخواهند برجام تصويب نشود يا در روزنامه‌هايشان به مردان مذاكره هجمه نمي‌بردند كه بعد بخواهند عذرخواهي كنند.
 
بر مبناي تئوري القا شده به دلواپسان اگر شرايط به نفعشان باشد مانند زمان دولت قبل سكوت می‌کنند. چه می‌شد اگر آن زمان كه قطعنامه‌ها كاغذپاره خوانده شد يا منافع ملي كشور به دست بابك زنجاني‌ها سپرده شد آنها براي يك‌بار هم كه شده چادرهاي مسافرتي خود را از انباري بيرون می‌آوردند و مقابل يك نهاد دولتي يا مجلس برپا می‌کردند! اكنون كه موضوع برجام و توافق هسته‌اي به پايان رسيده و مجلس و شوراي نگهبان آن را تصويب و تاييد كرده‌اند ظاهرا دلواپسان بيكار شدند يا حداقل پرونده دلواپسي‌شان با موضوع هسته‌اي بسته شد بنابراين به سراغ پرونده بعدي رفتند كه در بخش فرهنگي تعريف مي‌شد. پرونده‌‌ای جديد به نام: «اپراي عاشورا!».

 تجمع مقابل تالار وحدت
شب 27مهرماه 1394 بود كه دلواپسان تجمعی اعتراضی جلوي در اصلي تالار وحدت واقع درخيابان شهريار صورت دادند كه موجب شد شرايط براي اجراي اپراي عاشورا ناآرام شود. اين تجمع در پي انتشار اعتراض يكي از خبرگزاري‌هاي كشور درباره نحوه اجرای اين اركستر بود. در پي انتشار اين مطلب به گفته برخي از اعضاي گروه اجرا‌كننده، به اعضاي اركستر گفته مي‌شود، ساعت ٧:30 در تالار باشند و براي ورود به آن از درپشتي داخل شوند. اما وقتي آنها به تالار مي‌رسند با تجمع افرادي مواجه مي‌شوند كه شعار سر می‌دادند و قصد برهم زدن اجراي اپرا را داشتند. برنا نوشت؛ درادامه اين جريان، عده‌اي از مردم و رهگذران به تصويربرداري از اين تجمع پرهياهو پرداختند كه تجمع‌كنندگان با برخوردهای تند اقدام به پاكسازي تلفن‌هاي همراه از فيلم‌ها و عكس‌ها كردند. حتي عكاسان رسانه‌اي كه از اين صحنه تجمع عكاسي كرده بودند، مجبور شدند حافظه دوربين خود را به آنها تحويل دهند. تجمع‌كنندگان تا ساعت 20:30 جلوي در تالار وحدت بودند و پس از آن صحنه را ترك كردند. به دنبال اين جريان، هرچند اركستر ميزبان وزراي ارشاد، راه و بزرگان موسيقي و همچنين علي مرادخاني بود و اجرا شد اما به اعضاي اركستر خبر دادند دو شب آينده اركستر اجرا نخواهد داشت كه در آخرين لحظات خبر رسيد اپرای عاشورا در شب‌هاي آتي روی صحنه خواهد رفت.

 عده‌اي در حق «اپراي عاشورا» جفا مي‌كنند
اما وزير ارشاد پس از تماشاي «اپراي عاشورا» به نويسندگي بهروز غريب‌پور، آهنگسازي بهزاد عبدي و رهبري اركستر نصير حيدريان به سوالات خبرنگاران پيرامون حاشيه‌هاي اين برنامه و ماجراي خوانندگان ممنوع‌الفعاليت توضيحاتي ارائه داد. علي جنتي گفت: با ديدن «اپراي عاشورا» سفري ذهني به تاريخ داشتم و زماني كه گفتند حضرت امير المومنين (ع) در محراب شهید شده، اما برخي‌ها گفتند مگر علي(ع) نماز مي‌خواند! وقتي امشب اين كار را ديدم به آنچه در اين چند روز روي خروجي سايت‌هاي خبري و برخي از وبلاگ‌ها مطالعه كردم، فكر كردم و متوجه شدم واقعا چه ظلم و جفايي نسبت به اين كار مي‌شود. وي ادامه داد: «اپراي عاشورا» در نوع خود اثر بي‌نظيري است كه با استفاده از اشعار محتشم كاشاني و شعرهاي زيباي ديگر پيرامون واقعه عاشورا اجرا شده است. اجرايي كه بيش از ۱۳۰هنرمند اركستر سمفونيك تهران آن را به عالي‌ترين شكل ممكن به مخاطبان ارائه دادند. آن وقت عده‌اي مي‌گويند اينها تاريخ عاشورا را به بازيچه گرفتند، تكخواني زن دارند و در واقعه عاشورا ابتذال ايجاد كرده‌اند! در حالي كه وقتي من كار را ديدم، متوجه شدم اين كار يك اثر بسيار برجسته و قابل عرضه در سطح جهاني است كه بسياري از اشعار آن برگرفته از تعزيه‌هاي خودمان است كه ما در ساليان دراز آنها را شنيده‌ايم. جنتي با تاكيد بر اينكه كساني كه اين كار را ببيند حتما تحت‌تاثير فضاي معنوي آن قرار مي‌گيرند، بيان كرد: جاي تاسف است كه يكسري از عناصري كه فقط و فقط به سياسی بازي فكر مي‌كنند بيايند و چنين كاري را خدشه‌دار كنند و زحماتی كه براي اين كار كشيده شده را زير سوال ببرند.

  ممنوع‌الكار نداريم و اين عبارت غلط است
وزير ارشاد در پاسخ به پرسشي مبني بر ممنوع الفعاليت بودن برخي از خوانندگان به جهت همكاري با سايت‌هاي غيرمجاز و اعمال و رفتاري كه در برخي از كنسرت‌هاي خارج از كشور انجام داده‌اند، تصريح كرد: ما چيزي به عنوان ممنوع‌الكار نداريم البته بايد توجه داشته باشيم كه اين عبارت، عبارت غلطي است و بهتر است ديگر از اين واژه استفاده نكنيم. به هر ترتيب ما كسي را نداريم كه نامش را به‌طور رسمي در جاي خاصي اعلام كنيم و بگوييم فعاليت فلان خواننده به‌طور كلي ممنوعيت دارد. جنتي افزود: ما در همه حوزه‌ها از جمله نشر، كتاب و بخش‌هاي ديگر معمولا به محتواي كار نگاه مي‌كنيم كه اگر محتواي آن كار مورد پذيرش قرار گيرد به آن اثر مجوز مي‌دهيم. البته ممكن است اثر فرد خاصي به دليل خاصي مورد پذيرش ما نباشد و كار او به نحوي بوده كه احيانا با برخي از شبكه‌هاي معاند نظام همكاري جدي داشته باشد، در اين حالت هم با بررسي تمامي جوانب به توليدكننده اثر اعلام مي‌كنيم كه كار شما مورد‌پذيرش نيست و ما مجوز آن اثر را صادر نمي‌كنيم اما اينكه ما در اين چند روز فهرستي از ممنوع الفعاليت‌ها را اعلام كرده باشيم و بگوييم اينها از نظر ما اجازه فعاليت ندارند، اصلا درست نيست و ما فهرستي را منتشر نكرديم و آن را تاييد هم نمي‌كنيم. معاون هنري وزير ارشاد هم در حاشيه اين ديدار در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه چرا اجراهاي عمومي «اپراي عاشورا» به پايان رسيد، بيان كرد: طبق برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام گرفته، ۲۷مهر ماه آخرين اجراي عمومي «اپراي عاشورا» بود و روزهايي كه بعد از آن در نظر گرفته شده براي برخي از ارگان‌ها و نهادهاي دولتي و غير دولتي است كه متقاضي اجراي خصوصي اين برنامه تا ۳۰ مهر ماه بودند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس خبری