کد خبر: ۱۲۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
لغو تحریم‌های‌اتحادیه‌اروپا در برجام/ گناه‌نکردیم‌ که وارث تحریم‌های قبلی شدیم
دوستانی که این‌قدر سروصدا می‌کنند بدانند که بحث‌های گذشته و مستندات آن در دست ما بوده و موجود است، از این‌رو ما در دوران گذشته در این موضوعات نجابت کرده‌ایم، اینکه هم در قطع‌نامه شورای امنیت سابقه ندارد که ذیل بند بازگشت‌پذیری آمده است که در صورتی که تحریم‌ها از سوی غرب نقض شود، ایران می‌تواند توافق را اجرایی نکرده و به حالت قبل بازگردد.

براساس برجام تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو می‌شوند/گناهی نکرده‌ایم که وارث قطع‌نامه‌های تحریمی قبلی هستیم

به‌گزارش اعتدال به نقل از خانه ملت، نشست نوبت عصر روز(یکشنبه 22 شهریور ماه) کمیسیون ویژه بررسی برجام با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و حسن قشقاوی معاونان وی برگزار شد.

در آغاز این نشست علیرضا زاکانی با خیر مقدم به وزیر خارجه برای حضور در نشست این کمیسیون، گفت:نوع نگاه ما به کنگره و سنا نیست، از مدت اعلام برجام تاکنون مکررا شاهد نقض برجام از سوی طرف غربی هستیم، زیرا آن‌ها در برجام متعهد شده‌اند، که نوع رفتار و گفتارشان به طوری باشد که به ماهیت توافق آسیب نزند، اما در شرایط کنونی با تهدیدات آمریکایی‌ها و شرایط اعمالی از سوی آن‌ها، عملا شرایطی را می‌بینم که این کشورها با خوی زیاده‌خواهیشان امورات را دنبال می‌کنند.

محمدجواد ظریف: براساس برجام آمریکا متعهد به عدم اجرای تحریم‌ها به صورت دائمی است، آمریکا متعهد است که بعد از 8 سال لغو تحریم‌ها را به کنگره ارائه کند، همانطور که ما براساس برجام متعهد هستیم که پروتکل الحاقی را که به صورت داوطلبانه اجرایی می‌کنیم

وی ادامه داد: از طرف دیگر از جانب ما یک رصد دقیق و جدی راجب این گفته‌ها در مجلس صورت می‌گیرد و به تبع در ماحصل و جمع‌بندی گزارش این کمیسیون تأثیرگذار است و نمانیدگان مجلس به طرف غربی تذکر می‌دهند که در چارچوب توافق صورت گرفته مسیر را دنبال کنند و از زیاده‌خواهی‌های خود دست بکشند.

زاکانی گفت: از نظر ما دستاوردهای و تلاش صورت گرفته، چه از طرف چهار دوره مذاکره‌کنندگان و چه از طرف تیم مذاکره کننده فعلی، همگی مانند یک دو امدادی و در امتداد هم است و همه در خدمت نظام بوده و است.

وی ادامه داد: در نشست امروز قرار است که پیرامون سه موضوع صحبت شود، نکته اول زیر فصل 7 و زیر ماده 41 بودن ایران در شورای امنیت است و اینکه برجام چه نسبتی با این مواد دارد، همچنین بحث قطعنامه 1929 و قطعنامه 2231  و مباحث مربوط به تحریم‌ها و فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه آن چه که در برجام داده‌ایم، در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد.

پاراگراف عجیب و غریب قطعنامه 1696/ماهیت فصل هفتی قطعنامه 2231 از بین رفته است

در ادامه این نشست، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: فکر می‌کنم دوستان و همکاران من عموما در خدمت شما بوده و به تمام سؤالات پاسخ داده‌اند، از این‌رو من قصد داشتم در نشست امروز درباره موضوعاتی مانند دغدغه رهبری بعدا از اجرای برجام و وظایف ما مسئولان صحبت کنم.

وی ادامه داد: از زمانی که قطعنامه 1696 تصویب شد، شما اگر مقدمه قطعنامه‌ها را بخوانید، می بینید در مقدمه قطعنامه 1696 تا قطعنامه 1929 عبارت "با توجه به ابعاد اشاعه‌ای برنامه هسته‌ای‌ ایران و با عنایت مسئولیت شورای امنیت در ارتباط با صلح و امنیت بین‌المللی" آمده است.

ظریف تصریح کرد: در قطعنامه 1696 چون قطعنامه اولیه بوده، آمده است که "با اقدام تحت ماده 40 از فصل 7 منشور ملل متحد به منظور این که ایران موظف به توقف برنامه غنی سازی باشد" و در سایر قطعنامه‌ها نیز آمده " با اقدام تحت ماده 41 فصل 7 منشور ملل متحد"، از این‌رو این دو بند در تمام قطعنامه‌ها آورده شده و مشترک بوده و در ارتباط برنامه هسته‌ای ایران با تهدید صلح و امنیت بین‌المللی است، البته با توجه به اینکه ادعای شورای امنیت در رابطه با تهدید بودن برنامه هسته‌ای ایران و ادعای آن دسته از اعضای دائم شورای امنیت که به‌دنبال این موضوعات بودند، مبنایی ندارد، از این‌رو آن پاراگراف، یک متن عجیب و غریب است.

وزیر امور خارجه کشورمان، ادامه داد: از طرف دیگر بعضی قطعنامه‌ها مانند قطعنامه 1929 از این محورها نیز فراتر رفته و در مقدمه خود آورده است که "هیچ چیز در این قطعنامه کشورها را مجبور نمی‌کند، که اقداماتی فراتر از اقدامات ماده 41 من جمله توسل به زور انجام دهد"، از طرف دیگر در بند 9 این قطعنامه "کشورها موظف شده‌اند که از تمام ابزارها برای توقف برنامه هسته‌ای ایران استفاده کنند"، از این‌رو شاهد هستیم در برخی قطعنامه‌های گذشته، بهانه حمله به لیبی و عراق، همان بند 9 قطعنامه 1929 بوده است.

محمدجواد ظریف: ما در مذاکرات اعلام می‌کردیم که اگر بعد از 8 سال تحریم‌ها به صورت دائمی از سوی کنگره لغو نشود، این موضوع به منزله لغو توافق است

 

 

وی تصریح کرد: اما در قطعنامه 2231 شاهد هستیم که در مقدمه هیچ اشاره‌ای به ماده 40، 41 و فصل 7 منشور سازمان ملل و هیچ اشاره‌ای به آن بند که می‌گوید"برنامه هسته‌ای ایران خطرات اشاعه‌ای دارد و این خطرات موجب می‌شود که شورای امنیت مسئولیت پیدا کند" نشده است، علاوه بر این موضوعات یک بند مشخصی در این قطعنامه آمده است که بر اساس آن "یک تحول مبنایی در ارتباط شورای امنیت با ایران اتفاق افتاده است"، لذا با این حساب، ماهیت فصل هفتی این قطعنامه از بین رفته است.

در هشت سال گذشته ایران مدام در استثناء فروتر رفت/با مذاکره طولانی عبارت "فصل7" را از کنار عبارات ماده 41 برداشتیم

ظریف تصریح کرد: برخی دوستان اعلام کرده‌اند که ایران در قطعنامه 2231 استثناء شده، اما به نظر من ایران هشت سال استثناء شده، در هشت سال گذشته ایران مدام در استثناء فروتر رفت، تا حدی که در قطعنامه اعلام کردند که کشورهای مجبور نیستند علیه ایران استفاده از زور بکنند، این در حالی است که شورای امنیت به هیچ کشوری نمی‌گوید که "کشورها مجبور نیستند علیه آن استفاده از زور بکنند"، زیرا این موضوع خلاف مقررات حقوق بین‌الملل است، ببینید به چه میزان باید قطعنامه شورای امنیت شور شود که این عبارت مطرح شود.

وزیر امور خارجه، ادامه داد: برای خارج شدن کشور از این بخش قطعا باید یک روندی طی شود، یکی از این‌ها آن است که تحریم‌ها طبق ماده 41 برداشته شود، زیرا تحریمی که طبق ماده 41 آمده، باید بر اساس آن ماده رفع شود، از طرف دیگر این موضوع را می‌دانید که در قطعنامه اخیر شورای امنیت نه ما شریک بوده، نه بانی آن بوده و نه به آن رأی داده‌ایم، اما برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت غربی‌ها با کشور هدف قطعنامه مذاکره کردیم.

ظریف افزود: یکی از نکات مورد توجه این بود که در مقدمه قطعنامه اولیه 2231 آمده بود که این قطعنامه تحت ماده 41 از فصل 7 منشور ملل متحد است و آن‌ها نسبت به درج این عبارت در قطعنامه اصرار سختی داشتند، از این‌رو ما با مذاکره طولانی با آن‌ها توانستیم این عبارت را از مقدمه خارج کردیم و این قطعنامه، دیگر تحت فصل 7 منشور سازمان ملل متحد نیست، اما در سه قسمت اجرائیات این قطعنامه، موضوع فصل هفت آمده است، به طور مثال بخش رفع تحریم‌ها باید طبق فصل هفت باشد، حال ما در مذاکرات آمدیم از کنار عبارت ماده 41، عبارت "فصل 7 " را برداشتیم.

در قطع‌نامه‌های قبلی هرگونه همکاری هسته‌ای با ایران ممنوع بود/بحث بازگشت‌پذیری یک مصالحه برای رفع تحریم‌ها بود

وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد اقدامات و استثنائاتی بود که در فاصله بین تصویب قطعنامه تا رفع تحریم‌ها از روز اجرا صورت می‌گیرد، که این موضوع در قطعنامه به صراحت آمده که هیچ نیازی به اقدام مجدد شورای امنیت ندارد و اینکه تحریم‌های آمریکا و اروپا نیز نیازی به اقدام و مجوز مجدد ندارد و به صورت اتوماتیک آنها رفع می‌شود.

وی ادامه داد: از این‌رو یک سری کارها است که در فاصله بین تصویب قطع‌نامه و رفع تحریم‌ها می‌تواند صورت ‌گیرد که قبلا ممنوع بوده است، بنابراین دوستان می‌دانند که در قطع‌نامه‌های قبلی هرگونه همکاری هسته‌ای با ایران ممنوع بوده است. حال با توجه به این قطع‌نامه کشورها باید بیایند و درخصوص اراک و فردو و غنی‌سازی کشورمان با ما همکاری کنند. از این‌رو یک رشته ممنوعیت‌ها باید در اینجا از میان برداشته می‌شد.

 

محمدجواد ظریف: ما در برجام هیچ تعهد دائمی را نپذیرفتیم اما آنچه که در متن برجام آمده این است که ایران بعد از پایان محدودیت‌ها قصد و برنامه‌های ندارد، از این‌رو نگفته‌ایم که تا ابد برنامه‌ای نداریم، ممکن است برنامه ما تا 10 سال دیگر تغییر کند. همچنین ممکن است تا آن مدت شرایط تکنولوژی عوض شود 

ظریف تصریح کرد: برخی دوستان درخصوص این قطع‌نامه گفته‌اند که حدود 10 مورد در متن آن به ماده 41 فصل 7 منشور سازمان ملل متحد اشاره شده است؛ بله این موضوع درست است، زیرا در قطع‌نامه در 9 مورد مربوط به رفع تحریم‌ها بوده و یک مورد مربوط به بازگشت‌پذیری است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر به نظر من بحث بازگشت‌پذیری یک مصالحه برای رفع تحریم‌ها بوده وگرنه طرف مقابل آمادگی برای رفع تحریم‌ها را نداشت، از این‌رو اگر آخرین پیشنهاد غرب در مذاکرات استانبول را مطالعه کنید، می‌بینید که آنها این موضوع را چگونه قدم به قدم مطرح کرده و بالاترین امتیاز رفع تحریمی در برابر اقدامات اساسی ایران را موضوع رفع تحریم‌های نفتی اعلام کرده بود و یک کلمه درخصوص رفع تحریم قطع‌نامه‌های شورای امنیت مطرح نکرده بود.

در متن برجام تاکید شده که ایران می گوید:«اگر شما تحریم‌ها را برگردانید، ایران می‌گوید که من هم به برنامه خود برمی‌گردم»

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: این سیاست‌های کشورهای غربی و آمریکا ادامه داشت و آنها بر این سیاست‌ها مبنی بر تعلیق مرحله‌ای تحریم‌ها اصرار داشتند. آنها اعلام می‌کردند که نخست تحریم‌ها را تعلیق کرده و بعد تنها گروهی از تحریم‌ها را تعلیق می‌کنیم، از این‌رو در مذاکرات یک مکانیزمی اندیشیده و توافق شد تا در این رابطه دست ما نیز باز گذاشته شود تا در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد ما بتوانیم برنامه هسته‌ای خود را به سرعت برگردانیم، بدون اینکه به نقض برجام متهم شویم. این از مواردی بوده که هم در برجام و هم در قطع‌نامه مشخص شده است.

وی گفت: این نکته بسیار جالب است که برای اولین‌بار در تاریخ شورای امنیت، خود قطع‌نامه اشاره دارد به جمله‌ای که ایران گفته است که براساس آن در متن آمد «اگر شما تحریم‌ها را برگردانید، ایران می‌گوید که من هم به برنامه خود برمی‌گردم». من از دوستان تقاضا می‌کنم که بروند و تمام قطع‌نامه‌های گذشته را بررسی و مطالعه کنند و ببینند که آیا در تمام آنها جمله‌ای به این شکل و از سوی "کشور هدف قطع‌نامه"آمده است یا خیر.

ظریف ادامه داد: به طور حتم یکی از تصمیمات خوب ما باید این باشد که مجموعه نظام ایران آمادگی داشته باشند و تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت خارجه و مجلس رصد کنند که آیا طرف مقابل به تعهدات خود عمل می‌کند .

اگر طرف مقابل نقض بَیِن برجام را صورت داد سریع تر از طرف مقابل به شرایط پیش از برجام بر می گردیم

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد:از طرف دیگر با توجه به اظهارات مقامات غربی درخصوص برجام، ما ساکت ننشستیم و در چندین مورد با آمانو دبیر آژانس مکاتبه کرده و چندین مورد نیز اعتراض خود را به جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کردیم که آنها در پاسخ می‌گفتند که این سیاست ما نیست و تکرار نخواهد شد، از این‌رو زمانی که برجام اجرایی شود، همه ما وظیفه رصد اتفاقات را داریم و باید شرایط ما به گونه‌ای باشد که آماده باشیم اگر طرف مقابل نقض بَیِن برجام را صورت داد، برنامه خود را به سرعت به حالت قبل برگردانیم.

محمدجواد ظریف: در مذاکرات غربی‌ها به دنبال محدودیت‌ها و نظارت‌های 30 ساله برای همه موارد بودند که ما در برجام آن هم تنها در یک مورد نظارت 25 سال را پذیرفتیم تا بهانه‌جویی را از آنها بگیریم، همچنین نظارت 20 ساله هم می‌توانست تعبیری از پروتکل الحاقی باشد

 

وی افزود: برداشت ما این است که ما سریع‌تر از طرف مقابل می‌توانیم به حالت قبل بازگردیم، زیرا تحریم‌هایی که علیه ایران تحمیل شد، اقدامات یک شبه نبود، بلکه برای اجرای آن زمان بسیار طولانی صرف شده است.

ظریف در این خصوص تشریح کرد: به طور مثال زمانی که اتحادیه اروپا قصد کرد که نفت ایران را تحریم کند در مصوبه خود آورد که این تحریم‌ها بعد از 6 ماه اجرایی شود که دلیلش این بود که اروپا برای اجرای آن نیاز به زمان داشت تا این مصوبه تاثیر فوری بر بازارهایش نگذارد از طرف دیگر این زمان را برای به دست آوردن اجماع لازم نیاز داشت زیرا اعضای اتحادیه اروپا خودشان راضی به اجرای فوری نبودند.

معاون خزانه‌داری آمریکا به کشورها سفر می‌کرد و به مقامات آنها می‌گفت که آیا آمادگی دارید که هزینه حیثیتی رابطه با ایران را پرداخت کنید

ظریف تصریح کرد: در این رابطه برخلاف نظر کسانی مانند سناتور آمریکایی که معتقدند تحریم‌ها با یه حرکت قلم روی کاغذ بازمی‌گردد، این موضوع به هیچ وجه درست نیست، زیرا پروژه امنیتی‌سازی ایران طرحی بود که آمریکایی‌ها روی آن بسیار کار و تلاش کردند، به طوری که مسئولان خزانه‌داری آمریکا برای تحقق این موضوع همه جای دنیا را گشتند و یک طرحی را با عنوان هزینه حیثیتی معامله با ایران طراحی و اجرایی کردند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر شاهد بودیم بسیاری از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به‌ویژه در دوسال اخیر، در هیچ یک از قوانین آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت نبوده است، بلکه کوهن معاون خزانه‌داری آمریکا به کشورها سفر می‌کرد و به مقامات آنها می‌گفت که آیا آمادگی دارید که هزینه حیثیتی رابطه با ایران را پرداخت کنید که این اقدام موجب شد که شرکت‌ها و کشورها بیش از حد لازم تحریم‌ها را اجرایی کنند، زیرا آنها نگران هزینه حیثیتی این موضوع بودند.

رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با بیان این که اگر ساختمان تحریم‌ها فروپاشد، دیگر بازگشت‌پذیری که به عنوان یک واقعیت دوطرفه است، به سادگی امکانپذیر نیست گفت: حتی ما در صورت نقض برجام از سوی غربی‌ها می‌توانیم به برنامه قبلی خود بازگردیم.

 

مهرداد بذرپاش: براساس برجام ما قادر به انتقال پول‌های بلوکه شده نفتی خود نیستیم. همچنین 50 میلیارد دلار بانک مرکزی که در بانک‌های خارجی مسدود شده است را نمی‌توانیم به حساب‌های داخلی منتقل کنیم. از طرف دیگر با وجود برجام، تحریم‌های ایالتی و تحریم‌های اولیه مانند سوئیفت و فلزات گرانبها و سیاهه‌ای بلندبالا از مسائل و موضوعات باقی می‌ماند.


 

وی تاکید کرد: از طرف دیگر تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های شورای امنیت یک رشته تحریم‌های مرتبط با اشاعه و یک رشته محدودیت‌های اقتصادی بانکی و پولی بوده است، از این‌رو در برجام مقرر شده که تحریم‌های اقتصادی، بانکی و پولی رفع و لغو شود، همچنین تحریم‌های اشاعه‌ای در قطع‌نامه شورای امنیت وجود ندارد بلکه در سند ضمیمه محدودیت‌هایی وجود دارد.

ظریف در هخصوص قطعنامه ها نیز بیان کرد: در چند روز اخیر من برخی مطالب را دیدم که افراد اینگونه نشان داده‌اند که قطع‌نامه 2231 اولین قطع‌نامه جمهوری اسلامی بوده و این درحالی است در قطع‌نامه‌های 1737 و 1747 حتی آموزش دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارج ممنوع بوده است همچنین در قطعنامه 1747 هر گونه فروش اقلام نظامی توسط ایران ممنوع است و در قطع‌نامه 1929 نیز خرید هر نوع اقلام ممنوع شده است حال در قطع‌نامه 2231 برای خرید و فروش ایران محدودیت‌هایی اعمال شده است، البته ما این محدودیت‌ها را برنمی‌تابیم و اعلام کرده‌ایم که آنها را اجرا نمی‌کنیم و در قطع‌نامه به صراحت آمده است که این متن جزئی از برجام نیست و انجام ندادن آن برجام را نقض نمی‌کند.

تشریح تفاوت‌های قطع‌نامه‌های 1929 و 2231/دستور کار ما در مذاکرات براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب بود

ظریف در تشریح تفاوت‌های قطع‌نامه‌های 1929 و 2231 تصریح کرد: فرق این دو قطع‌نامه در عقوبه و تبعات داشته آنها است و همچنین قطع‌نامه 1929 یک متن اجباری بوده و در ادبیات شورای امنیت در اجباری بودن و نبودن آن بسیار تفاوت وجود دارد.

وی افزود: البته شورای امنیت یک رشته اقدامات خود را به صورتی تعیین می‌کند که اگر آنها اجرایی نشد، مجازاتی برای متخلف اعمال شود. وقتی در قطع‌نامه عبارت «اجباری بودن» می‌آید، یعنی آن متن عقوبه دارد در غیر این صورت عقوبه ندارد. حال در قطع‌نامه 2231 عبارات در حوزه موشکی و تسلیحاتی به گونه‌ای تغییر کرده که ممنوعیت‌ها به محدودیت تبدیل شده است.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ادامه داد: به طور حتم دستور کار ما در مذاکرات براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب لغو کامل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی بوده است. از این‌رو براساس برجام تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو می‌شوند. البته دیدم که دوستان آمده‌اند و اعلام کرده‌اند که برخی از تحریم‌های اتحادیه اروپا تعلیق می‌شود، اما باید بگویم که آن عبارت تعلیق در برجام در این رابطه مربوط به تصمیمی است که به صورت چتری هم تصمیمات اقتصادی و سایر تصمیمات را شامل می‌شده است.

 

محمدجواد ظریف: من قصد پاسخ به جناب آقای دکتر جلیلی را ندارم، حتی آن موقعی که وی مسئولیت پرونده هسته‌ای را داشتند، هیچگاه علی‌رغم اینکه قبلا مسئولیت داشتم و سفیر ایران در سازمان ملل بودم، حتی یک‌بار هم مصاحبه نکردم، زیرا این مباحث را به نفع کشور نمی‌دانم و آن زمان هم با وجود اینکه من از منتقدان جدی روش‌های دوستان عزیز در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بودم، اگر تمامی اسناد را بگردید حتی یک‌بار هم مصاحبه‌ای از من پیدا نمی‌کنید که علیه آنها صحبت کرده باشم و الان هم نمی‌خواهم این عادت را بشکنم


 

وی گفت: اتحادیه اروپا در رابطه با لغو تحریم‌ها دو راه پیش‌رو داشته است: یکی اینکه بیاید آن تصمیم را لغو کند و یک تصمیم جدید دیگر را برای حفظ سایر تحریم‌ها بگیرد که ما با این مخالف بودیم حال ما توانستیم که در این بخش این موارد را برداریم بدون آنکه تحریم جدیدی بر علیه ما وضع شود.

ظریف تصریح کرد: از این‌رو دوستان ما بعد از مذاکرات تصمیم گرفتند که آن تصمیم تعلیق شده اما تحریم‌های پولی، بانکی و اقتصادی کاملا لغو شود و هم‌اکنون نیز دوستان ما با همکاران اروپایی و آمریکایی‌شان در تماس هستند تا قواعدی نوشته شود تا اطمینان حاصل کنیم که لغو تحریم‌ها معنادار باشد.

نمی توانستیم منتظر وتوی نتانیاهو و گروگان وی در کنگره بمانیم /مسئولیت کنگره آمریکا با رییس جمهور این کشور است

ظریف در رابطه با تحریم‌های آمریکا تصریح کرد: با توجه به وضعیت کنونی کنگره اگر می‌خواستیم که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو کنیم، نیازی به رأی مثبت کنگره و حتی رأی اکثریت یا دوسوم آنها را داشت، از طرف اینکه بخواهیم کنگره تحریم‌های علیه ایران را لغو کند، این بدان معناست که ما باید منتظر وتوی نتانیاهو و گروگان وی در کنگره باشیم.

وی افزود: در این رابطه بحث مفصلی داخل کشور صورت گرفت و من نیز در این رابطه خدمت مقام معظم رهبری شرفیاب شدم و آن نظر را ارائه کردم.

ظریف در این خصوص تصریح کرد: البته در حقوق بین‌الملل دولت‌ها در بیرون به‌عنوان یک موجودیت شناخته می‌شوند یعنی کنگره یا هر نهاد دیگری منشعب از دولت آمریکا نیست و مسئولیت این مجموعه برعهده رئیس جمهور است.

وی ادامه داد: از این‌رو آنچه برای ما ضروری است این بود که رئیس جمهور آمریکا تعهد کند که به صورت مستمر از اجرای تحریم‌های کنگره اجتناب کند، این بهترین روشی بود که ما اولا آمریکا را مجبور کنیم که موضوع رفع تحریم‌ها را به کنگره ببرد و کنگره آن را رد کرده و بهانه به دولت آنها بدهد که ما این بهانه را رد کردیم از این‌رو در هر لحظه‌ای که تحریم‌ها بار دیگر از سوی رئیس جمهور آمریکا اجرایی شود، آن لحظه زمان نقض برجام است و این موضوع هم در بیانیه و هم در برجام تصریح شده است که اگر تحریم جدیدی علیه ایران در موضوع هسته‌ای وضع شود، نقض برجام محسوب می‌شود و ما می‌توانیم به برنامه قبلی خود بازگردیم.

 

شرایط برای بازیگری جمهوری اسلامی در منطقه فراهم است

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در بیانیه وزارت خارجه نیز تصریح شده است که اگر در موضوعات غیرهسته‌ای نیز تحریم‌هایی صورت گیرد، این اقدام به مثابه نقض برجام است، افزود: در برجام نیز این موضوع تاکید شده که نباید به روش‌های دیگر برگردد. از طرف دیگر ما در شرایطی هستیم که فضای امنیتی که علیه ایران ایجاد کرده‌ بودند و این موضوع در منطقه در بازیگری ایران و در سطح بین‌المللی در روابط اقتصادی کشور با دیگر کشورها به ناحق و به دروغ و با تقلب رژیم صهیونیستی تاثیرگذاشته بود، خوشبختانه این فضا در حال از هم پاشیدن و از بین رفتن است و شرایط برای بازیگری جمهوری اسلامی در منطقه فراهم است، به طوری که من هر چه سفر به کشورهای منطقه داشتم،‌ بیشترین تشکر و قدردانی را از من دوستان مقاومت در عراق، سوریه و لبنان انجام دادند. .

وی ادامه داد: به نظر من در شرایط کنونی ما باید از این فضا بیشترین استفاده را بکنیم و اینکه باید قطعاً چشمان ما باز باشد.

دو اقدام ضروری پارلمان درخصوص برجام/ نقش ایران در منطقه رژیم صهیونیستی را نگران کرده است

ظریف در خصوص اقدامات مقتضی در خصوص برجام از جانب پارلمان تصریح کرد: من معتقدم مجلس محترم ضمن تلاش برای آشنایی بیشتر و شناساندن توافق به مردم انجام داد، می‌بایست دو اقدام در پارلمان و سطح نظام صورت بگیرد؛ نخست رصد کنیم که برجام به درستی اجرایی شود. دوم اینکه از شرایط کنونی استفاده بهینه برای بهبود وضع اقتصاد با استفاده از مبانی اقتصاد مقاومتی صورت گیرد، زیرا در شرایط کنونی این مبانی می‌تواند با استفاه از شرایط کنونی تقویت شود و این یکی از اهداف مهم وزارت خارجه است.

 

محمد جواد ظریف: دوستانی که این‌قدر سروصدا می‌کنند بدانند که بحث‌های گذشته و مستندات آن در دست ما بوده و موجود است، از این‌رو ما در دوران گذشته در این موضوعات نجابت کرده‌ایم، اینکه هم در قطع‌نامه شورای امنیت سابقه ندارد که ذیل بند بازگشت‌پذیری آمده است که در صورتی که تحریم‌ها از سوی غرب نقض شود، ایران می‌تواند توافق را اجرایی نکرده و به حالت قبل بازگردد


 

ظریف افزود: همچنین برای ایفای نقش مهمتر و قوی‌تر ایران در منطقه که نقشی مبتنی بر اصول، دیدگاه و ارزش‌های ما است، باید تلاش شود. به نظر من آن چیزی که رژیم صهیونیستی را بیش از پیش نگران کرده است، ایفای همین نقش است و ما باید این نقش را به درستی ایفا کنیم و قطعاً توان انجام آن را داریم و امروز همه این را از جمهوری اسلامی می‌خواهند.

تشریح تفاوت قطع‌نامه‌های فصل 6 و7 در خصوص عدم الزام به اجرا و عقوبت عدم اجرا

در ادامه نشست محمود نبویان در تشریح سوال خود از وزیر امور خارجه گفت: براساس قطع‌نامه 1929 آنچه که دولت‌ها باید انجام دهند، این است که همه موارد و اقدامات ضروری را برای اینکه مانع انتقال تکنولوژی و همکاری فنی در زمینه موشک‌ها شوند، از این‌رو اصلا در این متن دلالتی بر جنگ و حمله نظامی دیده نمی‌شود، همچنین در این قطع‌نامه آمده است که «با تاکید بر اینکه هیچ چیز در این قطع‌نامه کشورها را مجبور به اتخاذ اقدامات یا اعمال خارج از عرف و قطع‌نامه نمی‌کند که از جمله این اقدامات استفاده از زور و تهدید به زور است» پس استفاده از تهدید براساس این متن خارج از عرف قطع‌نامه بوده و این قطع‌نامه در هیچ جا دلالت بر حمله نظامی و تهدید ندارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر امور خارجه ادامه داد: شما گفتید که ما برخی محدودیت‌ها در رابطه با موضوع موشکی و تسلیحاتی قطع‌نامه را اجرایی نمی‌کنیم، حال براساس ماده 25 قطع‌نامه 2231 تمام کشورها ملزم به رعایت این هستند که قطعاً این موضوع نقض قطع‌نامه بوده است، حال قطعاً شما تمام قطع‌نامه‌های قبلی را ملاحظه کردید. از این‌رو شاهدیم که تصویب قطع‌نامه‌های جدید به علت اجرایی نشدن قطع‌نامه‌های قبلی بوده است، بنابراین ما دو راه پیش‌رو داریم؛ یا اینکه برخی محدودیت‌های قطع‌نامه را اجرایی و توجه نکنیم و یا اینکه منتظر برخوردهای گوناگون شورای امنیت به علت نقض قطع‌نامه تحریمی باشیم.

ظریف در پاسخ به سوال این نماینده گفت: در رابطه با ماده 25، شورای امنیت دو قطعنامه فصل 6 و 7 را دارد، از این‌رو براساس ماده 25 قطع‌نامه‌های فصل 6 کشورها ملزم به اجرای آن بوده اما اجرا نکردن آنها عقوبه و تحریم به دنبال ندارد، اما قطع‌نامه‌های فصل 7 در صورت نقض عقوبه و تحریم به دنبال دارد. از طرف دیگر گفتن یا نگفتن ماده 25 اهمیت نداشته و تفاوتی نمی‌کند، اما در قطع‌نامه 2231 به جای اشاره به فصل هفتم به ماده 25 اشاره شده است که این موضوع به این معنی است که ما فصل 7 را از قطع‌نامه برداشته‌ایم و بقیه قطع‌نامه موضوع ماده 41 نیست.

وی تصریح کرد: براساس قطع‌نامه مذکور یک دولت موظف است در قلمرو خود تمامی اقدامات را برای جلوگیری از انتقال مواد انجام دهد. در رابطه با بند 9 قطع‌نامه 1929 باید بگویم که یک کشور می‌تواند در آب‌های آزاد و حتی در آب‌های داخلی ایران علیه انتقال موشکی اقدام نظامی انجام دهد. از طرف دیگر چه الزامی دارد که در مقدمه یک قطع‌نامه آورده شود که کشورها مجبور به تهدید و حمله نظامی نیستند، در این رابطه معلوم است که کشورها مجبور به این اقدامات نیستند. آن اوایل که ما داخل بازی نبودیم به ما می‌گفتند که معنی این عبارت آن است که کشورها مجاز به حمله نظامی نیستند و یکی از دوستان ما در شورای عالی امنیت ملی آمده و گفته بود که ما کلی زحمت برای آوردن این جمله در قطع‌نامه مذکور کشیده‌ایم. این طور نیست، در قطع‌نامه آمده است که کشورها خارج از چارچوب مجبور نیستند که کاری را انجام دهند، حال این سوال پیش می‌آید که چرا این متن آمده، زیرا در یک جای دیگر مجوز برای حمله نظامی داده شده است.

وی ادامه داد: من این تعبیر را نمی‌خواهم بیان کنم، اما در صورتی که براساس بند 9 این قطع‌نامه، کشورها می‌توانستند از زور بر علیه ایران استفاده کنند، در واقع آنها می‌توانستند این ادعا را بکنند که حمله نظامی و اعمال زور براساس بند 9 صورت گرفته است و براساس بند ماقبل آخر مقدماتی آنها مجبور نبودند از زور استفاده کنند، اما همان متن آنها را به گونه‌ای مجاز به اعمال زور کرده است، باورتان نمی‌شود سر هر کلمه به چه میزان مذاکره کرده‌ایم.

گناهی نکرده‌ایم که وارث قطع‌نامه‌های تحریمی قبلی هستیم

در ادامه جلسه سید حسین نقوی حسینی در تشریح سوال خود از ظریف گفت: اینکه لحن قطع‌نامه 2231 با قطع‌نامه 1929 متفاوت است، آشکار است و هیچ کدام از 6 قطع‌نامه قبلی هم نه مورد تایید بوده و نه کسی آنها را قبول دارد.

وی افزود: از طرف دیگر ایران هم در قطع‌نامه‌های قبلی و هم در قطع‌نامه اخیر زیر ماده 41 قرار دارد، از این‌رو اگر قرار گرفتن زیر ماده 41 همان فصل هفتم باشد، حال شما با چه استنادی می‌گویید که ایران براساس قطع‌نامه 2231 از ذیل فصل هفتم خارج شده زیرا برداشتن تنها کلمه فصل 7 مشکل را حل نمی‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال این نماینده تصریح کرد: قطع‌نامه‌های قبلی در مقدمه می‌گویند که این قطع‌نامه براساس ماده 41 بوده است، اما در قطع‌نامه 2231 جاهایی که تحریم‌ها لغو می‌شود، تنها تحت ماده 41 است، از این‌رو نمی‌شود برای رفع تحریم‌ها کار دیگری انجام داد، بنابراین ما گناهی نکرده‌ایم که وارث قطع‌نامه‌های تحریمی قبلی هستیم، لذا قطع‌نامه‌های تحریمی تنها زیر ماده 41 می‌توانند رفع شوند و هیچ چاره‌ای جز آن نیست.

در قطع‌نامه 2231 که فعالیت هسته‌ای ایران تهدید صلح و امنیت بین‌المللی نیست

ظریف هم چنین تاکید کرد: دلیل اینکه ما می‌گوییم که این قطع‌نامه دیگر ذیل فصل 7 نیست این است که در مقدمه قطع‌نامه 2231 آمده است که تغییر بنیادین در برخورد شورای امنیت با ایران رخ داده است همچنین در این قطع‌نامه نیامده است که فعالیت هسته‌ای ایران تهدید صلح و امنیت بین‌المللی است و در مقدمه این قطع‌نامه اشاره‌ای به ماده 41 نشده است، که این موضوع نشان‌دهنده آن است که نیامدن این عبارت، نمایانگر نبود ایران در ذیل فصل 7 است.

 

 

براساس برجام آمریکا متعهد به عدم اجرای تحریم‌ها به صورت دائمی است

در ادامه محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در تشریح سؤال خود، گفت: بندهایی مانند بند 19 و 21 در برجام نشان می‌دهد که آمریکا هیچ تعهدی برای لغو تحریم‌ها ندارد به طور مثال در بند 21 آمده است که در روز انتقالی که 8 سال از زمان توافق می‌گذرد آمریکا جهت اقدام متقضی قانونی برای لغو تحریم‌ها و اصلاح قوانین صورت می دهد،‌ حال استنباط این است که این موضوع معنای لغو نمی‌دهد، بنابر این خلاف فرمایشات رهبری است، حال سؤال اینجاست که ایا در این توافق برجام امریکا تعهدی مبنی بر لغو تحریم‌ها به طور صریح داده است؟

وی ادامه داد: صالحی در نشست کمیسیون برجام اعلام کرد که از 10سال  توافق ایران می‌تواند سالانه 200 سانتریفیوژ را بسازد، معنای این صحبت‌ها این است که محدودیت در ساخت سانتریفیوژ و غنی سازی داریم، ضمن اینکه جمله‌ای آورده شده که بر اساس آن سانتریفیوژهای ساخته شده در نطنز و در مکانی بر روی زمین و تحت نظارت آژانس انبار خواهد شد، همچنین صالحی گفت که ما در کنار برجام برنامه بلند مدتی داریم که در آن جا محدودیت ساخت سانتریفیوژ را برداشته است؟ همچنین بر اساس اظهارات عراقچی محدودیت‌های ایران تا 15 سال است اما در برجام محدودیت‌های 20 تا 25 ساله آمده است؟

 

ظریف در پاسخ به سوال این نماینده، گفت: براساس برجام آمریکا متعهد به عدم اجرای تحریم‌ها به صورت دائمی است، آمریکا متعهد است که بعد از 8 سال لغو تحریم‌ها را به کنگره ارائه کند، همانطور که ما براساس برجام متعهد هستیم که پروتکل الحاقی را که به صورت داوطلبانه اجرایی می‌کنیم، بعد از 8 سال به مجلس بدهیم که قطعاً‌ این دو تعهد با هم متناظر است. براساس برجام ایران پروتکل الحاقی را تا 8 سال به صورت داوطلبانه اجرایی می‌کند و دولت آمریکا نیز تحریم‌ها را اجرایی نمی‌کند.

وی تاکید کرد: ما در مذاکرات اعلام می‌کردیم که اگر بعد از 8 سال تحریم‌ها به صورت دائمی از سوی کنگره لغو نشود، این موضوع به منزله لغو توافق است.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص تحریم ها خاطرنشان کرد: از طرف دیگر من دوست ندارم بگویم که این محورها در رابطه با تحریم نقض فرمایشات رهبری است، زیرا معظم‌له در این رابطه فرمودند که در رابطه با لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا وضعیت بخصوصی وجود دارد. از طرف دیگر در رابطه با موضوع تعداد سانتریفیوژها آنچه که برجام می‌گوید این است که ایران براساس برنامه خود در رابطه با غنی‌سازی را به آژانس ارائه می‌کند، از این‌رو ما در آینده‌ای نزدیک برنامه خود را به آژانس ارائه کرده و در آن مشخص می‌کنیم که تا 15 سال به غنی‌سازی صنعتی می‌رسیم.

وی افزود: از این‌رو آنهایی که می‌گویند 44 یا 144 سال به هیچ وجه درست نیست، بنابراین مطمئن باشید که ما در روز اجرا، برنامه بلندمدت خودمان مبنی بر اینکه طی این مدت به 190 هزار سانتریفیوژ و بعد از آن نیز به رقم دلخواه خود می‌رسیم، را ارائه می‌کنیم.

دوستانی که حرف در دهان غربی ها می گذارند گل به خودی می زنند/در برجام هیچ تعهد دائمی را نپذیرفتیم

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: دوستان ما که می‌آیند و صحبت می‌کنند و حرف‌هایی را در دهان غربی‌ها می‌گذارند، آن نقاطی است که ما در مذاکرات دقت کردیم و مورد توجه قرار گرفته است، از این‌رو افراد نباید گل به خودی بزنند و تعبیر اشتباه از متن به ضرر کشور است. البته برنامه بلندمدت ایران هنوز تدوین نشده و سازمان انرژی اتمی موظف است طی 2 ماه آینده آن را تدوین و تقدیم کند.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر ما در برجام هیچ تعهد دائمی را نپذیرفتیم اما آنچه که در متن برجام آمده این است که ایران بعد از پایان محدودیت‌ها قصد و برنامه‌های ندارد، از این‌رو نگفته‌ایم که تا ابد برنامه‌ای نداریم، ممکن است برنامه ما تا 10 سال دیگر تغییر کند. همچنین ممکن است تا آن مدت شرایط تکنولوژی عوض شود، کما اینکه در رابطه با رآکتور آب سنگین اراک گفتیم که فعلا روند تکنولوژی و پیشرفت دنیا اینگونه است .

ظریف در خصوص این برنامه ها گفت: برنامه ما این است که با دنیا پیش برویم از طرف دیگر موضوعات 20 و 25 ساله در رابطه با مسائل نظارتی است که اینها را ما به مصلحت می‌دانستیم. ضمن اینکه ما مذاکراتی انجام داده‌ایم و چیزهایی را پذیرفته که معتقدیم کمترین ضرر را دارد و چیزهایی را نپذیرفته‌ایم. 

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان افزود: به طور مثال نظارت بر معادن ما کمترین ضرر را دارد، اینکه بهانه‌جویی را برای بازرسی می‌گیرد و نمی‌تواند بگوید از فلان معدن شما که من نظارت نداشتم مواد اورانیوم به فلان پایگاه نظامی شما رفته و می‌خواهم از آن بازرسی کنم. از این‌رو ما می‌گوییم در آن زمان که خودتان بر معادن نظارت داشته‌اید.

وی ادامه داد: در مذاکرات غربی‌ها به دنبال محدودیت‌ها و نظارت‌های 30 ساله برای همه موارد بودند که ما در برجام آن هم تنها در یک مورد نظارت 25 سال را پذیرفتیم تا بهانه‌جویی را از آنها بگیریم، همچنین نظارت 20 ساله هم می‌توانست تعبیری از پروتکل الحاقی باشد که براساس آن نظارت بر روتور است.

زاکانی: مجلس در چندین مورد اجرای پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه را منع کرده است/ ظریف:با برجام پرونده ایران از شورای امنیت خارج می‌شود

در ادامه نشست علیرضا زاکانی در رابطه با مسئله پروتکل الحاقی گفت: مجلس در چندین مورد اجرای پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه را منع کرده است، حال برای آن چه تمهیدی در نظر گرفته‌اید؟

ظریف در پاسخ به سوال رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: قطعاً مجلس در این رابطه به ما کمک لازم را می‌دهد، اما آنچه که در سال 85 در مجلس به تصویب رسید به علت رفتن پرونده ایران به شورای امنیت بود، حال برداشت ما این است که با برجام پرونده ایران از شورای امنیت خارج می‌شود.

 

محمدجواد ظریف: اگر توافق ژنو نبود باید می‌دیدید که امروز فروش نفت‌ به خاطر سیاست‌هایی که برخی آقایان از آن حمایت کرده‌اید، به صفر رسیده بود، پایین آمدن قیمت نفت هیچ ربطی به توافق ژنو نداشت، اگر شرایط بورس ما نامطلوب بوده به خاطر سیاست‌هایی است که 8 سال در این کشور تحمیل شد، پول مفت در اختیار بعضی قرار گرفت، شرایط خراب شد و امروز وضع بورس خراب است

وی ادامه داد:از طرف دیگر در مصوبه اخیر مجلس نیز هیچ اشاره‌ای به موضوع منع اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نشده است، بلکه در مصوبه آمده است که در این رابطه باید با شورای عالی امنیت ملی گفت‌وگو کنیم که ما قطعاً در این حوزه با این شورا هماهنگی می‌کنیم.

ظریف هم چنین در خصوص این موضوع تصریح کرد:ما هم‌اکنون به دنبال انجام روال قانونی این موضوع هستیم و در شورای عالی امنیت ملی و هر جای دیگری که باشد آن را پیگیری می‌کنیم.

احمدی:از اساس تحت فصل 7 نبوده‌ایم که حال بخواهیم از زیر آن خارج شویم/ظریف:

وحید احمدی نیز در سوالی از وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در نشست صبح کمیسیون برجام با حضور جلیلی این موضوع مطرح شد که ما اساساً تحت فصل 7 نبوده‌ایم که حال بخواهیم از زیر آن خارج شویم.

وی افزود: آنها استدلال می‌کردند که با "رفتن یک کشور به زیر فصل 7 باید دو اتفاق "نقض یا تهدید بین‌المللی"رخ دهد، حال با توجه به اینکه این دو موضوع رخ نداده، از این‌رو ما تحت فصل 7 نبوده‌ایم. حال چگونه دوستان می‌گویند که ما از زیر این فصل خارج شده‌ایم؟"همچنین لطفا درخصوص مبنای حقوقی حذف تحریم‌ها در قطعنامه با استناد به ماده 41 توضیحاتی بفرمایید.

ظریف در پاسخ به این نماینده بیان کرد: این سوال مطرح می‌شود که آیا کار شورای امنیت در صدور قطع‌نامه‌ها به حق بوده که در پاسخ باید گفت قطعاً خلاف قانون و مغایر با حقوق کشورها بوده و این اقدام هیچ مبنای حقوقی نداشته است از این‌رو من نمی‌خواهم بگویم که صدور قطع‌نامه کار خوبی بوده است، اما آنچه که در قطع‌نامه آمده این است که نگرانی از ابعاد یا خطرات اشاعه برنامه هسته‌ای ایران با توجه به مسئولیت اولیه شورای امنیت تحت منشور ملل متحد برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، مطرح شده است، از این‌رو فصل 6 به موضوع حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات اشاره کرده و فصل 7 به اقدامات برای مبارزه با تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی اشاره می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: به طور حتم تمامی قطع‌نامه‌های شورای امنیت در مورد موضوع هسته‌ای ایران که غلط و برخلاف مقررات آژانس و تمامی ضوابط، زیر فصل 7 بوده است از این‌رو براساس مقررات و قاعده، محدودیت‌ها و تحریم‌های فصل 7 با قطع‌نامه و دستور همین فصل رفع می‌شود .

وی ادامه داد: بنابراین یا ما در قطع‌نامه می‌توانستیم به صورت کلی به فصل 7 اشاره کنیم و یا اینکه تنها به ماده 41 اشاره کنیم. حال این برای اولین‌بار در تاریخ بین‌الملل متحد است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، زیرا مثلا برای دولت عراق، رفع قطع‌نامه 10 سال پس از سقوط صدام اتفاق افتاد.

نعمتی: یک بنده خدایی 6 سال مسئولیت مذاکرات را برعهده داشته اما الان همه چیز را انکار می‌کند!

در ادامه نشست بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد از ظریف گفت: صبح اعضای تیم مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای به کمیسیون برجام آمده و اعلام کردند که براساس برجام هیچ تحریمی اولیه و ثانویه و بقیه لغو نمی‌شود. آیا اینگونه است؟ اگر درست است به مردم شفاف بگویید که آقای جلیلی درست می‌گوید.

وی تاکید کرد: اگر اینگونه نیست چه تضمینی وجود دارد که شما به‌عنوان مسئول تیم مذاکره‌کننده کنونی در آینده به زیر همه چیز نزنید؟ زیرا یک بنده خدایی 6 سال مسئولیت مذاکرات را برعهده داشته اما الان همه چیز را انکار می‌کند! برای مردم و نمایندگان به صورت شفاف و روشن توضیح دهید؟

ظریف:قصد پاسخ به جناب دکتر جلیلی را ندارم

ظریف در پاسخ به سوال نعمتی بیان کرد: من قصد پاسخ به جناب آقای دکتر جلیلی را ندارم، حتی آن موقعی که وی مسئولیت پرونده هسته‌ای را داشتند، هیچگاه علی‌رغم اینکه قبلا مسئولیت داشتم و سفیر ایران در سازمان ملل بودم، حتی یک‌بار هم مصاحبه نکردم، زیرا این مباحث را به نفع کشور نمی‌دانم.

وی ادامه داد: آن زمان هم با وجود اینکه من از منتقدان جدی روش‌های دوستان عزیز در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بودم، اگر تمامی اسناد را بگردید حتی یک‌بار هم مصاحبه‌ای از من پیدا نمی‌کنید که علیه آنها صحبت کرده باشم و الان هم نمی‌خواهم این عادت را بشکنم.

با اجرای برجام کل تحریم‌های ایالات متحده علیه شخصیت‌های غیرآمریکایی از روز اجرا متوقف می‌شود

وی در رابطه با روند لغو تحریم‌ها براساس برجام ادامه داد: براساس برجام کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی اتحادیه اروپا از روز اجرا لغو می‌شود. از طرف دیگر کل تحریم‌های ایالات متحده علیه شخصیت‌های غیرآمریکایی از روز اجرا متوقف می‌شود.

ظریف همچنین تاکید کرد:همچنین تحریم‌های هواپیمایی به جز شرکت‌هایی که به دلایل متفاوت مشمول تحریم بوده‌اند، نیز بعد از 35 سال لغو خواهد شد و مورد به مورد اجازه خرید هواپیما به ایران را می‌دهد.

ظریف خطاب به کوثری درخصوص موضوعات مطرح شده مبنی بر عدم اجرای تعهد آمریکا به توافق ژنو برای لغو تحریم‌های هواپیمایی گفت: شما به اظهارات یکی از افراد در سازمان هواپیمایی استناد می‌کنید اما آن برادری که الان هیچ مسئولیتی ندارد، هیچ نقشی در این زمینه و حوزه نداشته است. شما باید بروید هواپیماهایی که بازسازی شد و هواپیماهایی که هم‌اکنون در حال پرواز بوده که در گذشته در آشیانه‌ها خوابیده بودند، را ملاحظه و مشاهده کنید. اینکه یک نفر به کمیسیون آمده و اظهارات خلاف واقع بیان کرده، نمی‌تواند قابل استناد باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: از طرف دیگر براساس برجام تحریم‌های شرکت‌های آمریکایی خارج از آمریکا برداشته می‌شود، از طرف دیگر اینکه برخی درخصوص لغو تحریم‌ها در آمریکا می‌گویند که محورهای برجام در این حوزه خلاف نظر رهبری است، این موضوع درست نبوده و تفسیر به رأی نظر رهبر معظم انقلاب است.

در ادامه علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم نیز در سوالی از ظریف گفت: در بخش تحریم‌ها ماده 18 چیزی که عنوان شد در لغو مجموع قطع‌نامه‌ها اشاره شد که لغو، لغو مشروط است، برداشت این است که این لغو مشروط نیست و اشاره به مشروط بودنش هم این است که آنها هر وقت بخواهند به بهانه‌ای تحریم‌ها را برمی‌گردانند و این به معنای مشروط بودن است .

وی ادامه داد: دیگر اینکه در پایان ماده 26 در متن برجام ایران اعلام کرده که تحمیل یا بازگرداندن تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 یا وضع تحریم‌های جدید هسته‌ای را به منزله توقف اجرای کلی یا جزئی تعهدات خود وفق این برجام تلقی خواهد کرد، ولی ارزش حقوقی ندارد. در واقع این جمله، یک اظهارنظر است، یعنی مبنای اجرایی ندارد. خواهشمندم این دو مورد را توضیح دهید.

ظریف در پاسخ به سوال بروجردی اظهار داشت: دوستان ما تنها در برجام یک موضوع را پیدا کرده و آن را هر جا تکرار می‌کنند که آن هم موضوع بازگشت‌پذیری است. باید بگویم که بازگشت پذیری لغو می‌شود مگر آنکه برگردید. همچنین تحریم‌ها لغو شده و قطع‌نامه‌های شورای امنیت نیز برای اولین‌بار بدون یک لحظه اجرا لغو می‌شوند.

وی افزود: از طرف دیگر در پاسخ به دوستانی که می‌گویند که به توافقی مانند توافق کنونی دست یافته بودند، باید بگویم که توافق و پیشنهاد غرب در مذاکرات آلماتی در دست ما است، از این‌رو شما مطالعه کنید؛ اگر آنها گفته باشند که تحریم‌های شورای امنیت را برمی‌دارند، حق با شماست. ولی این موضوع هیچ جایی مطرح نشده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: دوستانی که این‌قدر سروصدا می‌کنند بدانند که بحث‌های گذشته و مستندات آن در دست ما بوده و موجود است، از این‌رو ما در دوران گذشته در این موضوعات نجابت کرده‌ایم، اینکه هم در قطع‌نامه شورای امنیت سابقه ندارد که ذیل بند بازگشت‌پذیری آمده است که در صورتی که تحریم‌ها از سوی غرب نقض شود، ایران می‌تواند توافق را اجرایی نکرده و به حالت قبل بازگردد.

 این موضوع آنقدر اهمیت دارد که سناتورهای آمریکایی هم اعلام کردند که با این متن اصل بازگشت‌پذیری زیر سوال رفته است.

بذرپاش:در آمریکا نظام قانونگذاری مخالف با برجام است

در ادامه مهرداد بذرپاش در سوالی از وزیر امور خارجه کشور گفت: با توجه به تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا علیه ایران و با اشاره به اینکه در برجام به تحریم‌های اولیه توجهی نشده، حال آیا این تحریم‌ها بر تحریم‌های ثانویه تاثیری می‌گذارد یا خیر؟ همچنین آیا در اتحادیه اروپا تصمیمات اولیه بر تصمیمات ثانویه تاثیرگذار است یا خیر؟

وی تصریح کرد: در آمریکا نظام قانونگذاری مخالف با برجام است و از مدت ریاست‌جمهوری اوباما تنها یک سال باقی مانده است، طبیعتاً اکثریت نظام تقنینی این کشور بعد از این مدت با توجه به مخالفتشان با برجام هر کاری از جمله اعمال تحریم‌های جدید را می‌توانند انجام دهند. همچنین یکی از مهمترین شعارهای کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا لغو برجام است. حال چه تضمینی وجود دارد که برجام اجرایی شود؟

بذرپاش ادامه داد: از طرف دیگر براساس برجام ما قادر به انتقال پول‌های بلوکه شده نفتی خود نیستیم. همچنین 50 میلیارد دلار بانک مرکزی که در بانک‌های خارجی مسدود شده است را نمی‌توانیم به حساب‌های داخلی منتقل کنیم. از طرف دیگر با وجود برجام، تحریم‌های ایالتی و تحریم‌های اولیه مانند سوئیفت و فلزات گرانبها و سیاهه‌ای بلندبالا از مسائل و موضوعات باقی می‌ماند.

وی افزود: همچنین در موضوع ژنو ما نزدیک به 2 سال آن توافق را اجرایی کردیم حال اثرات اقتصادی آن بر کشور ما این است که نفت به زیر 50 دلار رسیده است البته نمی‌خواهم بگویم این موضوع به خاطر توافق بوده است، بلکه دشمن ابزار دیگری را برای فشار بر ایران و کاهش درآمدها در دست دارد.

عضو هیات رییسه مجلس هم چنین تاکید کرد: همچنین بعد از توافق ژنو در داخل شاهد بودیم که شاخص بورس از بیش از 89 هزار  به 62 هزار رسیده است که این بدان معناست که حدود 120 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مردم، اشخاص حقیقی و حقوقی از بین رفته است. در شرایط کنونی فضای روانی حاکم بر بازار به خاطر ریسک عدم لغو تحریم‌ها اجازه سرمایه‌گذاری در کشور را نمی‌دهد.

ظریف: پایین آمدن قیمت نفت هیچ ربطی به توافق ژنو نداشت

ظریف در پاسخ به سوالات بذرپاش گفت: من موضوع را متوجه نمی‌شوم که آن دو سالی که من بوده‌ام چه ربطی به تحریم‌های اولیه و ثانویه دارد. می‌خواهید بگویید که دو قطع‌نامه در زمان من تصویب شده است؟ در پاسخ می‌گویم بله؛ ولی بنده هیچ نقشی در تصویب یا رد آنها نداشته‌ام. این موضوع که شما می‌گویید که علت پایین آمدن شاخص‌های اقتصادی به خاطر توافق ژنو است،‌ باید بگویم که اگر توافق ژنو نبود، ببینید امروز کجا بودیم. اگر توافق ژنو نبود، ببینید چقدر نفت می‌فروختیم و وضعیت اقتصادی کشور امروز در چه حالی بود.

وی تاکید کرد:اگر توافق ژنو نبود باید می‌دیدید که امروز فروش نفت‌تان به خاطر سیاست‌هایی که شما از آن حمایت کرده‌اید، به صفر رسیده بود.

وی ادامه داد: پایین آمدن قیمت نفت هیچ ربطی به توافق ژنو نداشت. آسمان و ریسمون نکنید، آقای بذرپاش! شما اگر می‌خواهید در کشور فضاسازی کنید، با بسط موضوعات نامربوط این موضوع صورت نمی‌گیرد حال اگر شرایط بورس ما نامطلوب بوده به خاطر سیاست‌هایی است که 8 سال در این کشور تحمیل شد، پول مفت در اختیار بعضی قرار گرفت، شرایط خراب شد و امروز وضع بورس خراب است. ما صراحتا گفتیم کلیه تحریم‌های مالی، پولی و اقتصادی حذف می‌شود. ما نگفتیم تحریم‌های اشاعه‌ای حذف می‌شود. مواردی که شما گفتید مانند فلزات گرانبها آنها جزو تحریم‌های اشاعه‌ای است با این تفاوت که تاکنون ممنوع بود ولی از امروز به بعد باید از کمیته مربوطه مجوز گرفته شود، یعنی هر کسی که به ایران می‌فروخت، خود آن تحریم می شد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سوئیف که شما اشاره کردید، اشاعه ای نیست، بلکه مربوط به دو موسسه است که مربوط به تحریم‌های غیرهسته‌ای می‌باشد، وگرنه تحریمی روی سوئیف برای بانک‌های عادی ما وجود نخواهد داشت از طرف دیگر این موضوع قابل توجه است که وقتی یکی از دوستان ما اعلام می‌کند هیچ آدم عاقلی در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند، چگونه انتظار داریم که کشورهای خارجی این اقدام را انجام دهند.

 

محمدجوادظریف:دوستان ما که می‌آیند و صحبت می‌کنند و حرف‌هایی را در دهان غربی‌ها می‌گذارند، آن نقاطی است که ما در مذاکرات دقت کردیم و مورد توجه قرار گرفته است، از این‌رو افراد نباید گل به خودی بزنند و تعبیر اشتباه از متن به ضرر کشور است. البته برنامه بلندمدت ایران هنوز تدوین نشده و سازمان انرژی اتمی موظف است طی 2 ماه آینده آن را تدوین و تقدیم کند.
 

وی ادامه داد: البته الان صف سرمایه‌گذارهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشورمان شکل گرفته است. مثلا از وزیر خارجه برزیل پرسیدم که آیا شما تنها به دنبال روابط تجاری با ایران هستید یا سرمایه‌گذاری؟ که وی در پاسخ گفت ما به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستیم.

ظریف با اشاره به سفرهیات های اروپایی به ایران گفت: دولت‌های اروپایی که اخیرا به تهران سفر داشته‌اند نیز همراه خود کارشناسان و مسئولان بیمه‌های سرمایه‌گذاری خود را آورده بودند،‌ همه اعلام کرده‌اند که ما خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستیم.

وی تصریح کرد: ما خود نباید فضای کشور را ناامن برای سرمایه‌گذاری نشان دهیم چرا که ما تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران این کشور هستیم و تصمیمات ما بر دنیا تاثیر می‌گذارد اگر می‌خواهیم که در کشورمان سرمایه‌گذاری شود، باید ایران را سرمایه‌پذیر نشان دهیم و بگوییم که قصد داریم برجام را اجرا کنیم و بعد بگوییم که جمهوری اسلامی کشوری بوده که تمام تعهدات خود را تاکنون اجرایی کرده و از این پس نیز آنها را اجرایی خواهد کرد.

ظریف با اشاره به تاثیر برجام در روابط بین المللی ایران گفت:منافع مردم، انقلاب، مقاومت در این است که این فضای ایران‌هراسی که صهیونیست‌ها به دنبال ایجاد آن هستند، را بشکنیم. به طور قطع اگر برجام را 5 بگیریم یا 95، اگر به اندازه 5 آن استفاده نکنیم این یعنی صفر و اگر به اندازه 95 آن نیز استفاده نکنیم به معنای بهره‌گیری صفر درصدی است.

همه باید به‌عنوان افراد متعلق به یک نظام دست در دست هم دهیم

ظریف گفت: همه ما به‌عنوان افراد متعلق به یک نظام باید دست در دست هم دهیم، اگر 5 ، 15 ، 50 یا 90 یا هر رقم دیگری که هست، از همان استفاده کنیم و باید بدانیم که ایران امن‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری است، اگر این موانع برداشته شود، دنیا به سمت ما می‌آید، الا اینکه بگوییم کدام آدم عاقلی می‌آید و در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر اینطور باشد، سرمایه‌گذار خارجی با تفکر اینکه ایرانی‌ها چه کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه دارند که می‌گویند چرا ایرانی‌ها این حرف را می‌زنند، در ایران سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

زاکانی: اعضای کمیسیون برجام قصد ایجاد دوقطبی ندارند

در ادامه زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: آنچه که معلوم است دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران است. ایجاد فضای دوقطبی در کمیسیون در تفکر و نگاه نیست. قطعاً دوستانی که در کمیسیون حضور یافته‌اند، قصد ایجاد دوقطبی را نداشتند، بلکه به دنبال آن بودند که چگونه می‌توان به پایه‌ای بالاتر از اطمینان در ایجاد برجام رسید که بی‌شک فرمایشات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر همین بود که فرمودند که مرجع بالاتر که مجلس بود این موضوع را بررسی و پیگیری کند تا بتوانند در آن دنیا پاسخ خدا را بدهند.

وی افزود: ما در واقعیت دوست و دشمنان مشخص بوده و ما و همه شما بزرگواران جزو یک خانواده هستیم و بالتبع موضوعی که از این خانواده بیرون می‌آید باید همدلی و همزبانی و صمیمیت باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس خبری