کد خبر: ۱۰۰۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
جایزه رشته بازیگری در همه جشنواره های سینمایی جهان جزو اصلی ترین و مهمترین جوایز از دید مردم و رسانه هاست و جشنواره سی و سوم فیلم فجر نیز از این قاعده مستثنی نیست.
به گزارش اعتدال، با گذشت 10 روز از برگزاری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و با نمایش بسیاری از فیلم ها برای نمایندگان رسانه ها، آنچه بیش از هر چیز به چشم می آید؛ حضور کارگردانان جوان جویای نام است که دیدن فیلم هایی از آنها نوید آینده ای امیدوار کننده تر برای سینمای ایران می دهد.

اما در زمینه بازیگری طبق روال سال های اخیر، سینمای ایران از ظهور پدیده ای جدید که چشم ها را به خود خیره کند بی نصیب است و اغلب بازیگران نامی حاضر در جشنواره سی و سوم فیلم فجر یا در بهترین حالت خود را تکرار کرده یا جلوه ای کم فروغ تر از قبل را به نمایش گذاشتند.

پرویز پرستویی از بازیگرانی است که با حساب فیلم متوسط امروز که در جشنواره دوره گذشته به نمایش درآمد و سفیر اسکاری ناموفق ایران هم شد و دو فیلم بوفالو و دو که در جشنواره سی و سوم حضور دارند، با سه اثر سینمایی از او روبرو هستیم که در فاصله زمانی فقط یک سال، وی را در قامت کاراکتری با روحیه ناسازگار با جامعه، قدری خشن و عصبی که یک زن رنج کشیده و پریشان احوال به وی پناه آورده به تصویر می کشد و جالب است که در هر سه اثر، ردپایی پررنگ از سهیلا گلستانی نیز به چشم می خورد.

در امروز و بوفالو این گلستانی است که در قامت زنی درمانده به سراغ پرستویی رفته و از وی کمک می خواهد و در فیلم دو این گلستانی است که به سراغ کارگردانی رفته و مهتاب نصیرپور تصویرساز زن رنج دیده فیلم است و به نظر می رسد دیگر این سوژه می رود تا در سینمای ایران نخ نما شود و البته بهتر است که پرستویی نیز در انتخاب فیلم ها مقداری تنوع شخصیت کاراکترها را رعایت کند.

به هرحال پرستویی در سال های اخیر به سمت سینمایی به شدت در تضاد با سلیقه مخاطب عام روی آورده و باید دید تا چه زمانی به این روند ادامه می دهد.

مریلا که فیلم ماهی سیاه کوچولو با بازی او در جشنواره این دوره به نمایش درآمد نتوانست بازهم برخی از وجوه ممتاز بازیگری خود را در نقش یک دختر کمونیست و چریک به نمایش بگذارد؛ البته تفاوت نقش های انتخابی او نشان می دهد در انتخاب نقشهایش پس از فیلم خوب شیار 143 قرار نیست در دام تکرار بیافتد، هرچند فیلم ماهی سیاه کوچولو به هیچ وجه نتوانست انتظارات را برآورد و روایتی جذاب و همه جانبه از غائله ابتدای انقلاب در آمل را به تصویر بکشد و مریلا زارعی نیز در این فیلم حضوری متوسط از خود به نمایش گذاشت.

اما بهرام رادان امسال با دو فیلم عصر یخبندان و حکایت عاشقی در جشنواره سی و سوم حضور دارد و هنوز هم همان پسر خوش تیپ چشم آبی سال های گذشته است؛ با وجود سوپر استار بودن و کمک به فروش گیشه همچنان هیچ تنوعی در بازیگری او دیده نمی شود و در ورطه تکرار گرفتار است.

رادان در روایت عاشقی نقش یک رزمنده عکاس که اولین تصاویر از فاجعه حلبچه را برداشته ایفا می کند و در فیلم عصر یخبندان نیز ایفاگر نقش یک آقازاده فاسد است و در کل بازی متوسط او در این دو فیلم به چشم تماشاگر عام سینما جذاب می آید و البته تماشاگرانی که با عینکی حرفه ای تر به بازی ها نگاه می کنند را نیز آزار نمی دهد.

بهمن ساخته مرتضی فرشباف عنوان فیلمی است که فاطمه معتمدآریا بازیگر دوست داشتنی آن است. بازیگری که با وقار و خالق صحنه های جذاب برای سینمای ما است اما معلوم نیست چه چیزی هیات انتخاب را مجاب کرد که یکی از یخ ترین فیلم های چند سال اخیر در بخش مسابقه قرار گیرد و این سوال پیش می آید که آیا حضور معتمدآریا باعث ورود بهمن به بخش مسابقه شد ولی به هر حال بازی معتمد آریا مثل همیشه در اوج است.

فیلم بهمن درباره آسیب بزرگی چون سردی روابط زناشویی است و بازی خوب فاطمه معتمد آریا در لفافه همه ضعف ها و رخوت عجیب مربوط به ریتم فیلم گم می شود تا بازی با اعصاب مخاطب سبب شود تماشاگران با دلسردی از سالن خارج شوند.

اما یکی از بازیگران حاضر در جشنواره امسال رابعه مدنی بازیگر پیشکسوت سینما است که به داشتن قلبی رئوف در میان اهالی سینما شهرت دارد و در تازه ترین اثر روح الله حجازی با عنوان مرگ ماهی به ایفای نقشی می پردازد.

او ایفاگر نقش مادری مرحوم است که تقریبا در بیشتر زمان فیلم زیر ملحفه سفیدی دراز کشیده و تنها سکانسی که تصویری از وی می بینیم نیز به هنگام قرار دادن پیکرش در قبر است.

خانه دختر ساخته شهرام شاه حسینی فیلمی است که حامد بهداد با آن در این دوره از جشنواره حاضر است، بازیگری که بی تردید نتوانسته جلوه چشمگیری از بازیگری را که برای هیات داوران برجسته باشد به نمایش بگذارد.

البته بهداد سالهاست سعی می کند از قالب کاراکتر عصبی و تندخوی فیلم بوتیک بیرون بیاید و شمایلی آرامتر و متفاوت تر را به نمایش بکذارد و در ارائه این شخصیت نیز به ورطه تکرار گرفتار آمده و در انتخاب نقشهای خود زیرکی زیادی به چشم نمی خورد.

جواد عزتی امسال با فیلم تگرگ و آفتاب در جشنواره حضور دارد و به مانند مهران رجبی می رود تا به بازیگری تبدیل شود که نقش های خیلی خاص را البته روان و جذاب بازی کند.

عزتی در فیلم رضا کریمی خیلی خوب نقش پسری بامزه و شوخ طبع از یک خانواده مذهبی را بازی می کند و کاراکتر جذاب او در کنار بازیگر نقش اول تازه به میدان آمده این فیلم از انتخابهای زیرکانه کارگردان آن محسوب می شود.

مهتاب کرامتی با فیلم عصر یخبندان در جشنواره سی وسوم حضور دارد و بازی او در نقش یک زن معتاد که گرفتار خیانت به همسرش شده نسبت به کاراکترهای پیشینی که ایفاگر نقش آنها بوده قدری متفاوت تر است و البته بازی در نقش یک معتاد در سینمای ایران همیشه فرصت مناسبی پیش روی بازیگران برای محک بهتر خود می گذارد و به نظر می رسد کرامتی در قالب این نقش موفق عمل کرده باشد.

پریوش نظریه نیز در فیلم تگرگ و آفتاب خوش درخشیده و خیلی خوب در قالب شخصیت یک زن شهرستانی فرورفته است و امید دارد داوران بازی خوب او را ببینند.

اما سیامک صفری که با فیلم اول هومن سیدی در مقام کارگردان در جشنواره امسال حضور دارد بازیگری است که از صحنه تئاتر به سینما آمده و بازی قابل قبولی هم ارائه می دهد و به احتمال زیاد یکی از شانس های دریافت جایزه از جشنواره سی و سوم خواهد بود.

شهاب حسینی در دوران عاشقی علیرضا رئیسیان مثل همیشه خوب نقش آفرینی کرده و محسن تنابنده هم در ایران برگر جعفری جوزانی پرقدرت و با صلابت ظاهر شده است.

از بازیگران زنی که می توان به عنوان شانس های دریافت جایزه در جشنواره این دوره یاد کرد سحر دولتشاهی است که بازی او در فیلم عصر یخبندان ستودنی است و البته باید منتظر ماند و دید که هیات داوران جشنواره سی و سوم فیلم فجر با چه رویکرد و سلیقه ای نسبت به انتخاب برگزیدگان رشته بازیگری اقدام می کنند.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از 12 بهمن آغاز شده و 22 بهمن با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان می دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: